outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 329 gæster og 5 medlemmer online

Log på / af

Skrevet af Bjarke Mayntz Blangsted

“Hvis du ikke kan lide vejret så vent 5 minutter”. Islandsk ordsprog der beskriver det skiftende vejr, man skal lære at leve med når man vandre på Island.

vandretur paa island

Der var både regn og vind da jeg kiggede ud af vinduet i min mors over 110 år gamle barndomshus på Island, hvor jeg havde overnattet. Jeg var så langt nord-vest på man kan komme på Island. Otte timer fra hovedstaden Reykjavik, i en lille fiskerlandsby, hvor min mor voksede op sammen med sine ti søskende. Vinden var ca. 10-12 m/s, hvilket vil sige at der var mindst 15 m/s oppe på fjeldet.

Målet i dag var et lille forladt fyrtårn ude i en af de mange fjorde der er på Island. Det ville blive en god dagstur at komme derud, så det var ikke så meget distancen, at jeg regnede med ville blive udfordrerne. Det var mere omgivelserne og det skiftende vejr, der kan være på Island, som kunne kræve lidt ekstra kræfter. På en vandretur for mange år siden, samme sted, sammen med min far, blev vi fanget af højvande og var nødsaget til at blive hentet i båd. Vejret kan være omskifteligt på Island.
Min plan var at gå op over fjeldet og ned til dalen på den anden side. Jeg ville overnatte i telt ved fyrtårnet og så tilbage dagen efter. Til trods for at det var sommer vidste jeg, at temperaturen kan svinge meget, så jeg havde taget den varme sovepose med.

Turen starter i regn og blæst

Efter en kort biltur var jeg fremme ved starten af min rute. I en dal omgivet af nogle flotte bjerge. Landskabet er barskt i denne del af Island. Meget klippe og kun små buske. Vejret havde ikke ændret sig og jeg vidste at det ville blive en hård dag i regn og blæst. Jeg tjekkede mit grej en sidste gang og gik afsted. Nu er der jo ikke stier, når man er så langt væk fra alting, som jeg var. Så det var om at finde en god rute hen til det fjeld jeg skulle op over. Underlaget, det første stykke, bestod mest af en slags sump efter den nedbør, som der havde været rigeligt af i dagene op til. Man skulle gå varsomt, så man ikke pludselig endte nede i et dybere vådt hul.

Da jeg var kommet igennem sumpområdet begyndte det at gå opad. Her var det igen om at finde den rigtige rute, så man kunne komme over den første højderyg, hvor der lå nogle store sten på vejen. Det var dog ingenting i forhold til at komme op på selve fjeldet. Her gik det meget stejlt opad og med tung oppakning på i regn og blæst, var det noget af en opgave.
På vejen op møder jeg en anden, der er på vej ned. Han har opgivet at finde et sted til hans telt på fjeldet på grund af blæsten og det faktum at det kan være en udfordring, at slå sit telt op på et klippeunderlag. Jeg skal heldigvis ikke overnatte oppe på fjeldet men ned i dalen på den anden side.

smuk dalgang IMG 3326

Lodret væg af løse sten og jord

Det lykkedes mig med slid og slæb at komme op ad den næsten lodrette væg af løse sten og jord og op på toppen af fjeldet. Oppe på fjeldet er der tæt tåge med sigtbarhed på ca. 100m. Ruten videre er markeret med varder, men er svære at se på grund af tågen. Der er ikke andet heroppe end sten og klippe og man kan undre sig over, at det er et af favoritstederne for den islandske polarræv.

Efter nogle timers vandring dukker fyrtårnet op i det fjerne. Det er rart endelig at have målet i sigte. Fyrtårnet er omgivet af et gammelt forladt hus og noget der, mest af alt, ligner værktøjsskure. Bugten er frodig og der går et par får rundt og græsser. Udover fårene er jeg alene og det forladte hus og blæsten får det hele til at virke som en spøgelsesby.

fyr paa island IMG 3226

Teltet bliver slået op i læ af det lille hus og jeg kan nyde udsigten udover havet med min varme suppe. Grønland ligger, lige der, ca. 1200 km. væk.

vandrerute i islandIMG 3250

Blå himmel og sol

Næste morgen står jeg op til blå himmel og kan se at solens stråler, lige så stille kommer nærmere og nærmere over bjerget. Noget af en kontrast til regn og blæst dagen før. Morgenmad og kaffe i solen, meget langt væk fra den nærmeste by og mobildækning, med udsigt ud over havet, er virkelig ubeskrivelig oplevelse!

fjeld i island IMG 3315

Turen retur over fjeldet foregår i sol og skyfri himmel. Jeg følger en å og underlaget jeg går på kan bedst beskrives som store sten.
Oppe fra fjeldet inden jeg begiver mig nedad den stejle sten- og jordvæg har jeg den mest fantastiske udsigt udover bjergene og dalen nedenfor. Kombinationen af rå bjerge, mos og små bække der løber nedad bjerget, er årsagen til at jeg gang på gang kommer tilbage til Island.

At vandre på Island en fantastisk oplevelse, men er ikke noget man bare gør. Vejret er meget omskifteligt og oppe på fjeldet kan det være rigtig dårlig vejr, hvilket kan gøre det svært at navigere. Endvidere er det svært at vide hvilke ruter der er farbare, blandt andet på grund af smeltevand og sne. Til gengæld er der altid frisk vand i de mange åer og et meget flot landskab.
“Udover fårene er jeg alene og det forladte hus og blæsten får det hele til at virke som en spøgelsesby.”

-Bjarke Mayntz Blangsted

Brugervurdering: 5 / 5

Stjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktiv

Log-på for at kommentere

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk outdoor rodovre 283px friliv.dk rabat spejdergear banner
vandregrej dk tentsile

Samarbejdspartnere

Fjällräven Nordisk nalgene logo lille teva logo lille
Primus Yeti Tentipi Jetboil logo
ExpedAnnonce sea to summit logo lille AclimaAnnonce robens
immeln kanotcenter logo lille odex summit to eat logo ab camping og outdoor udstr
STMNy The Good Karma GrowersCup logo  All Out

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2018 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.