outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Höga Kusten ”High Coast Trail”

Höga Kusten Leden er ca. 130 km lang og inddelt i 13 etaper hvor der på alle etaper er mulighed for overnatning under tag (hytter, stuer, vandrerhjem og hoteller) der er selvfølgelig også mulighed for selv at planlægge sin overnatning i telt m.v. som i det øvrige Sverige.
Ruten starter ved Hornöberget og slutter ved Örnsköldsvik, ruten følger en historisk spændende og kuperet kystlinje på den svenske østkyst ud til den bottenshavet.
Området kom i år 2000 på UNESCO’s ”World Heritage List” fordi området geologisk er særdeles interessant med en kystlinje der er steget med 800 meter siden istiden og der måles stadig i dag en stigning årligt.

HK-1

Det betyder at man på dele af ruten rent faktisk går på havbund (læs runde løse sten) fra istiden som nu er mindre ”bjerge”, ret interessant, hårdt og besværligt Afmerkningmen et smukt syn.
På ruten kommer man også en tur i Skuleskogens Naturpark som også er et fantastisk smukt område med store klippesprækker og gigantiske klippestykker fra istiden.
Området er et af Sveriges største turistområder så man skal vælge tiden for en tur i området med omhu, om man er til turiststeder (med deraf mange muligheder for at tilkøbe lidt ”luksus”) eller om man vil vandre i ”fred og ro”.

Vi valgte den gyldne mellemvej og gik ruten den første uge af juni som er lige før turist sæsonen officielt starter, men hvor vejret oftest er ganske ok og naturen har fået flotte farver…

Min kammerat og jeg valgte at afsætte 7 dage til selve vandreturen og to dage til rejsen frem og tilbage, som vi tog i bil.
Det viste sig dog at vi brugte 6 dage på selve vandreturen, set i bakspejlet skulle vi dog have taget en dag mere som planlagt da de sidste par dage blev pænt hårde.

Ruten er som skrevet ca. 130 km lang, men der er mange mulige afstikkere, så reelt kan man sagtens komme til at gå langt mere – det afhænger af ens lyst til at se på seværdigheder og diverse andre afstikkere. Desuden er ruten godt markeret hele vejen.

Vi havde tilkøbt et kort i turistbureauet hjemmefra og på forhånd udvalgt nogle områder vi ville kigge på, tilpassede dog en smule undervejs som man kan læse mere om i selve beskrivelsen.
Vi havde på forhånd sendt en mail til ”Hotel Höga Kusten” for at høre om mulighed for at parkere bilen der mens vi vandrede og hvad det ville koste. Her skal de have stor ros for at svare hurtigt og uden beregning tilbød de os at bilen gerne måtte holde på deres P-plads mens vi vandrerede – super service som de havde mere af skulle det vise sig.

Da jeg kommer fra Bornholm og min vandremakker på daværende tidspunkt boede i Ålborg havde vi en lang tur foran os, jeg tog bilen fra Bornholm tidlig morgen og min kammerat flyet til Kastrup og derfra tog til Malmø Station, hvor jeg samlede ham op midt på formiddagen.
Vi skiftedes derefter til at køre hele dagen og en del af natten, vi ankom til hotellets p-plads ca. 0200, hvor vi tog en blunder i bilen til det blev morgen.
HK-3-4

31. Maj – Dag 1 (15 km, 520 højdemeter, 5 timers vandring)
Efter en kort nat i bilen og en meget lang køretur så skal der som minimum et godt morgenmåltid til før en lang vandretur starter, så vi vælger at starte førstedagen med et solidt morgenmåltid på hotellet, det var en god beslutning, super god morgenmad til en absolut rimelig pris.
Vi starter turen kl. 1000 og det er så heldigt at ruten rent faktisk starter i udkanten af hotellets p-plads så det kan ikke gøres nemmere – vi starter med en fantastisk udsigt over Höga Kusten Bron som er Sveriges største hængebro med en samlet længde på ca. 1800 meter hvoraf de 1200 er over vandet.

Som man kan se på billederne startede vi turen i silende regn og deraf meget våde klipper på den stejle nedstigning som ruten starter med og som går under broens piller.

Vi vandrer hele dagen i dis og silende regn, men finder dog fint ly når vi har brug for pauser og forplejning, det meste af turen foregår i tæt skov enkelte steder med nogle fine udsigtsposter.
Vi havde hjemmefra planlagt at overnatningen skulle være ved Lövvik gæstehavn, en meget lille lokal havn hvor der skulle være mulighed for overnatning i havnens hytte og for at få rent vand.

Meget våde ankom vi temmelig sent ved havnen, det viste sig at der var aflåst overalt – men dog var der heldigvis mulighed for vand – vi undersøgte området for overnatningsmuligheder, men da vi var drivvåde ville vi egentlig gerne indendørs og tørre tøjet og det var ikke rigtig en mulighed der – regnen var nu rigtig kraftig og mørket ved at falde på så vi måtte finde en løsning.

HK-5
En kortrecce viste at der lidt længere ude på ruten var en hytte på Valkallens top, udfordringen var bare at det var en lille times vandring mere og der var mange af de brune højdekurver meget tæt på hinanden på kortet…

På med sækkene, en 10 liters vandsæk til deling og så afsted gik det, det skulle vise sig at blive en pænt hård vandring, meget stejle små spor op af ”bjerget” og mudder der silede ned langs sporet, med fyldte rygsække, første vandredag og en masse vand var det er par slidte ”drenge” der sled sig mod toppen – på vejen op i tusmørket så jeg pludselig en skikkelse også med en rygsæk på et stykke foran mig, vedkommende var næsten gået i stå her nogle hundrede meter fra toppen. Vi gik godt til og indhentede snart personen, for at være den flinke vandringsmand ville jeg lige gøre opmærksom på os da vi var ved at overhale på det smalle spor, idet jeg sagde ”halløj” med en opmuntrende stemme lød der et højt kvindeskrig i mørket og jeg var ved at ryge bagover sammen med min makker på sporet.
Det viste sig at være en ung kvinde som dog hurtigt blev beroliget da hun så os to våde gamle drenge med rygsække og trætte ben – vi overhalede i fred og ro og ankom kort efter til en fantastisk hytte på toppen af ”bjerget”

HK-6-7
Kort efter ankom den unge kvinde som var ligeså våd og træt som os, så det blev bare til en hurtig hilsen og en aftale om at der selvfølgelig var plads til os alle i hytten.

HK-8Vi fik snart tændt op i ovnen og fik varmet hytten op, hængt tørresnore op og af med tøjet – selvfølgelig med hensynstagen til den unge kvinde, som viste sig at være en ung tysk kvinde midt i tyverne der på egen hånd havde vandret i dele af Finland og Nordsverige, boet med nogle samer og nu havde gang i et nyt eventyr i Höga Kusten – det endte med at blive en fantastisk hyggelig aften hvor vi fik delt vandre historier, smagt lidt godt øl og noget god rom – og ja vi delte selvfølgelig ☺

1. Juni – Dag 2 (12 km, 320 højdemeter, 4 timers vandring)
Efter en god nats søvn på toppen af Valkallen var der dømt nedstigning fra dagens start, det viste sig at blive en hård start på dagen på de meget mudrede spor efter gårsdagens megen regn, heldigvis viste vejret sig fra en meget bedre side, sol, enkelte skyer men en fantastisk udsigt at vågne op til.
2. dagen viser sig at blive en dejlig kysttur med mange vandringer på de gamle runde sten som jo engang i istiden var havbund – et fantastisk vejr og rigtig mange finde steder.
HK-9Generelt kan man sige at det på ingen måde er en let vandret rute, jeg vil faktisk sige at store dele af ruten er ret krævende når man vælger at gå den med fuld oppakning.
HK-10-13 Efter en lang dags vandring kommer vi til en lille havn i en vig, her er umiddelbart ingen mennesker og en ledig græsplet som vi kan telte på så vi beslutter at stoppe dagen her.
En bådebro giver mulighed for at hygiejne en smule om end vandet er rimelig køligt.

Der er desværre saltvand i vigen, så vi må på eftersøgning efter drikkevand, det viser sig at være sværere end vi lige forventede, de få huse er tilsyneladende sommerhuse og dermed ubeboede på daværende tidspunkt, heldigvis finder min vandremakker et ældre ægtepar på gåtur der bor i området -  de siger dog at der umiddelbart ikke er drikkevand i området, beboerne medbringer selv vand til deres huse når de benytter dem – vi er dog så heldige at de har 10 liter tilbage og skal hjem dagen efter, så de forærer os 5 liter vi kan hygge os med – man må bare erkende at de svenskere er utrolig gæstfri over for os vandrefolk.

Det må fejres med en god gang hjemmelavet svampe risotto – det kan varmt anbefales, svampene er tørrede svampe på plasticbæger fra Netto som skal udblødes en times tid før de kan tilberedes, men hold da op et festmåltid ☺

2. Juni – Dag 3 (23 km, 640 højdemeter, 8 ½ times vandring)
HK-11Endnu en solskinsdag og en forholdsvis lang dagstur, vanding primært i skovområder.
Undervejs på turen gik vi forbi dette lille private museum, der viste lidt om hvordan man havde levet i dette område tidligere, primært fiskeri,

Vi fik talt lidt om, ville det være muligt at have sådan et museum stående åbent uden bemanding i Danmark og så forvente at der ikke er ødelagt, stjålet eller lavet graffiti?

Dagens rute bød også på mindre beboede områder.

Midt på dagen når vi en mindre by ”Nordingrå” hvor der er et lille supermarked, her indtager vi dagens frokost og køber lidt hygge forplejning til aftenshyggen.

Vi slutter dagens vandring ved en lille hytte midt i skovens dybe ro, med en fortjent kop dejlig kaffe…

3. Juni – Dag 4 (23 km, 450 højdemeter, 10 timers vandring)
Dagens rute starter i ”lavlandet” men snart står vi for en større stigning på Lidenipan op til en hytte ”Nipstugan” som bl.a. benyttes til noget skisport om vinteren, det viser sig at være endnu en skrap opstigning hvor dele må klatres, dog sikkerhedsmæssigt helt forsvarligt.
Vi indtager dagens frokost på den åbne hyttes terrasse, havde været en fantastisk sted at overnatte, men vi vælger at fortsætte da det endnu er tidligt på dagen.
HK-13-15
Husk at kigge i de gamle gæstebøger som er over 50 år gamle.

På vejen ned af Lidenipan kommer vi forbi en gammel hytte by, ligner lidt en gammel Western by.
Der drikkes og forsynes vand fra en dejlig kilde, der er ikke mange naturlige vandforsyninger så det gælder om at drikke og forsyne sig hvor det er muligt. Vi medbringer altid rigelig med tomme dunke og en 10 liters vandsæk med brusehoved til fællesbrug.
HK-15Dagens mål og et af turens mange højdepunkter, Skuleberget.
Vi tænker at overnatte for foden af bjerget og starte morgendagen med at bestige bjerget på den hårde vej, vi tager ”klatre” ruten med fuld oppakning, det skulle vise sig at blive en fantastisk flot tur, dog med enkelte udfordringer undervejs...

4. Juni – dag 5 (28 km, 960 højdemeter, 10 ½ times vandring)

HK100

Udsigten fra topstuen som var en lille café der heldigvis lige var åbnet som vi ankom, så det blev til to dejlige toast og kaffe før turen gik videre.
Det er muligt at komme på toppen med skilift fra en nærliggende mindre by også.

HK-104

Der er bare 600 meter til toppen, men det er så til gengæld også 600 meter op af i pænt ”rugged” terræn.

Hvis man ikke har gode ankler så får man det… - gode støvler med god ankelstøtte er et must på denne tur.

Kigger man gennem ”sigtemidlerne” kan man se hvor kystlinjen var for 9600 år siden.

HK102
Slåttdalsskrevan, 210 meter lang, 7 meter bred og 40 meter dyb sprækkedal, rigtig fed fornemmelse at vandre igennem selvom vi løb ind i diset vejr.

HK-105Dagens mål var Köpmanholmen, en lille by hvor der skulle være mulighed for lidt indkøb og overnatning i hytte eller telt.
Turen gennem Skuleskogens naturpark er ganske hård ved ens ankler, mange område med løse sten, glatte rødder m.v. gjorde at vi har temmelig slidte efter dagens vandring.
Vi var heldige at ankomme lige før en lille kiosk skulle til at lukke, kvinden der ejede kiosken tilbød på lidt ”korv og kaffe” det tog vi imod med glæde, samtidig fik vi informationer om at vi da bare kunne overnatte i havnens gæste faciliteter, der var alligevel ingen på denne årstid og altid åbent.
Det tilbud lød fint, så det udnyttede vi selvfølgelig, meget fine bygninger med rindende vand, senge og det hele ☺
Vi fik også lige tid til at teste lidt solcelle oplader på turen, vi havde to forskellige modeller med og de fungerede ganske fint begge to, særlig denne fra Brunton viste sig at fungere rigtig godt.

5. juni – Dag 6 (30 km, 700 højdemeter, 9 ½ times vandring) – og sidste dag…

HK-106
Dagens startede med en tur langs den Bornholmske sydkyst… eller nå ja, det lignede da pænt meget det vi kender ”hjemmefra”.

Lille hyggelig hytte hvor vi indtog dagens frokost, ville være ganske fin til overnatning.

HK-107

Gammel sluse, som er afmærket som en del af ruten. Ved ankomst står der dog adgang forbudt og at al færdsel på slusen er på eget ansvar.
Vi vovede dog pelsen og passerede forsigtigt midt i en kraftig tordenbyge, alternativet havde været en pæn omvej.

HK-108
Målet i sigte… Örnsköldsvik og dermed tæt på en super fed turs afslutning… i baggrunden kan man se Fjällrævens Outlett, skulle være et besøg værd, men vi havde desværre ikke tiden til det.

Tilbage ved hotellet, en smuk bro hvor hele turen startede, nu bare i noget bedre vejr.
Vi tog bussen tilbage til hotellet, vi havde dog den udfordring at den slap os af inde på fastlandet, der gik ingen busser eller taxa ud på øen om aftenen.
Vi ringede til hotellet og hørte om mulighederne for at komme derud, det endte med at portieren tog sin private bil og hentede os – fantastisk service.
Vi overnattede på hotellet og efter endnu et godt morgenmåltid startede bilturen hjemover tidligt om morgenen.

Brugervurdering: 5 / 5

Stjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktiv

Log-på for at kommentere

been svaret på emne: #2 4 år 6 måneder siden
Jamen det er bare på med gearet og afsted :-)
Tak for hjælpen med at få artiklen på sitet :-)
Ennamaria's profilbillede
Ennamaria svaret på emne: #3 4 år 6 måneder siden
Tak for en fin artikel, og billeder :)
Det lyder virkelig som en spændende vandrerute, omend også udfordrende, især mht. vand. Det er aldrig fedt at skulle slæbe sin vandforsyning med på tur, men det gik jo godt :) Mit værste mareridt er at løbe tør for drikkevand på tur. :ohmy:
been svaret på emne: #4 4 år 6 måneder siden
Tak Ennamaria
Og ja det var faktisk en udfordrende måde, men vi havde vist også fået slæbt lidt mere med end højst nødvendigt - vi er ikke ultralight typerne selvom alderen gør at vi tænker mere over vægten end tidligere :-)
Vedr. drikkevand så var det kun en udfordring på et par af etaperne, og ved man det i forvejen kan man godt komme fint igennem - men vælger man de øde hytter som overnatning så skal man lige medbringe vand på et par af dem - men det kan godt planlægges bedre end vi gjorde, set i bagklogskabens klare lys... - men igen, så er det jo også en del af fornøjelsen at klare et par udfordringer undervejs :-)

Jeg kan under alle omstændigheder klart anbefale turen, den er klart på min top-3 liste indtil videre.
JensB's profilbillede
JensB svaret på emne: #5 4 år 6 måneder siden
Fin beretning. Lyder faktisk som en spændende rute! Og udfordrende. I tog da godt nok nogen lange stræk, hvor der samtidig var pænt mange højdemeter!
been svaret på emne: #6 4 år 6 måneder siden
Hej JensB, ja bestemt en fantastisk rute, mest udfordrende er selvfølgelig de 3-4 pænt stejle "bjerge" man skal passere og så især underlaget på en god del af ruten, det var rimelig belastende for ens ankler og fødder - men igen, jeg vil mene at langt de fleste vil kunne gå den uden problemer.
Jeg vil dog som jeg skriver anbefale at bruge én dag mere end vi gjorde, så bliver de sidste etaper ikke så lange og det giver tid til lidt mere ro og afslapning på de "fede" steder på ruten.
Marlon's profilbillede
Marlon svaret på emne: #7 3 år 5 måneder siden
Bortset fra drikkevands situationen en meget tiltalende tur. Tak for denne :)

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.