outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Fjeldtur fra Hemavan til Jäkkvik

Kungsledens sydligste del lokkede til årets vandretur i Lapland. I denne del af Lapland er der varieret terræn og Kungsleden går over fjeldtoppe og nede i dalene. Den store fordel er dog at her næsten ingen mennesker er og der er et lavere prisniveau.

Vandretur fra Hemavan til Abisko.

vandretur paa kungsleden

Årets fjeldtur skulle være helt nyt terræn. Har gået i 8-9 år på den nordlige fjerdedel af Kungsleden og de fleste af sidedalene, genveje og omveje. Det er et rigtig fint område, specielt fordi mange af bjergene er omkring de 2000 moh.

Men og der er også et stor men…området er mere og mere besøgt. Sidedalene er fine at vandre i, men når du kommer ud på Kungsledens hovedstrøg imellem Abisko og Singi, og måske ind/ud via Kebnekaise Fjeldstation og Nikkaluokta, så er der rigtig mange folk og desværre også deres affald.

Men Kungsleden er på 440 km, så hvorfor kun besøge de nordligste 110 km, når der er 330 km der ikke bruges så meget. Så kunne jeg se noget nyt og se om beskrivelserne af de andre områder passer. Vi startede med de 170 km af Kungsleden der starter i Hemavan og ender i Jäkkvik. Planen er så at gå de ca 150 km imellem Jäkkvik og Saltuluokta til næste sommer.

Vi (mig selv, min kæreste og tre deltagere) startede i Kungsledens officielle sydlige start nemlig Hemavan. Hemavan er nem at komme til, da den sammen med nabobyen Tärnaby er kendte og gode skisportssteder. Ingemar Stenmark kom herfra denne egn. Hemavan har en flyveplads med daglige forbindelser til Stockholm. Derudover går der også busser hertil. Der er omkring 1600 km til Hemavan, imens der er 2000 km til Abisko, så turen er også mere overskuelig med bil.

Vi tog toget fra København og de sidste 6 timer var med bus. Så rejsetiden på 24 timer er den samme som tog til Abisko eller Kiruna og bus til Nikkaluokta, men der er længere busrejser på ca. 6 timer fra Östersund eller Umeå.

Vi ankom kl 23 fredag aften den 1/7 og teltede ved STF’s vandrehjem i Hemavan, hvor man både kan sove indendørs eller telte på et udmærket græsareal.

start hemavan

Kungsledens start i Hemavan

Lørdagen 2/7 startede vi med at gå op til Kungsledens start, som ligger ved et tårn med en gulddome øst i byen. Der var fine skilte derop til. I bygningen med tårnet var et fint naturrum, ligesom der er ved Abisko Turiststation.

De første km går op langs skipister og skilifts på Störkittelhobbens østvendte side. Det er ikke den pæneste start, men man er inde i birkeskov det meste af tiden. Der er fine udsigter tilbage over Hemavan og søerne i området. Efter 3-4 km vandring går man ”om hjørnet” ind i dalen der deler Storfjället, og pludselig føler man sig i højfjeldet, med rener, bjerge med sne på toppen og man går på en enkelt ledet vandresti. Ikke den nordlige Kungsledens motorvej, men et enkeltspor, som nogen steder er to. Man ser også de sædvanlige planker hvor der er sumpet og broerne som er i mere eller mindre god stand. Men det føles som Kungsledens nordlige del, bare med mindre folk, mindre spor og nærmest intet affald.

Vejret var solrigt til at begynde med, men der kom mere og mere regn i løbet af dagen.

Vi teltede ved hytterne her i starten af Kungsleden, da det var en pionertur, og jeg derfor ikke vidste hvor der var ellers var gode teltpladser. Derudover solgte alle hytter proviant, indtil Ammarnäs, så vi kunne holde rygsækkene lette. Den første hytte var Viterskalsstugan. Den ligger ligesom Nallo midt i en stejl dal og har den samme følelse af isolation og råt vejr. Billeder i stuen viste hvor råt det speciel kan være også i April måned.

Søndagen startede vejret godt igen, men der kom hurtigt hagl og regn i løbet af dagen. Vi gik igennem Syterskalet, som er en perfekt U-Dal, der faktisk er flottere og længere end den ellers så berømte ”lapport” ved Abisko. Ved slutningen af Viterskalet var en lille nødhytte, hvor vi tiltrængt kom ud af vinden og regnen og spiste frokost.

sti imod viterskal

Kungsleden lidt vest for Viterskalsstugan

Herefter gik ruten ned, op og ned igen til Syterstugan, som har en fremragende udsigt tilbage imod de to Sytertoppe. Vejret blev bedre og der var klar himmel fra midt på eftermiddagen.

Mandag skulle vi starte den næste del af ruten, som jeg havde glædet mig til, men også frygtet lidt. Jeg havde glædet mig til den lange stribe af broer imellem øer, på vej over Tärnasjön. Men også frygtet hvor mange myg der var her. Til at starte med var leden fra Syterstugan og ned til søen virkelig fyldt med flotte udsigter både frem imod sølandskabet og tilbage imod bjerglandskabet. Det var som at gå fra Tågebjergene ned til frodige dale. Sådan er hele denne del af Kungsleden, det er op på højfjeldet og ned i frodige dale, en afveksling jeg kom til at holde meget af.

syterskalet

Syterskalet er en perfekt U-dal

Broerne var en stor oplevelse og det sidste stykke imod Tärnasjöstugan, var fyldt med flotte sø udsigter med dramatiske bjerge i baggrunden. Myggene var her, men ikke mere end normalt på fjeldet, altså at lidt myggespray og vandring holdt dem på afstand. Men det var også rart man kunne telte ved hytterne og sidde inde og hygge.

udsigt tjarnasjon

Udsigt over Tärnasjöns broer og øer

Tirsdag gik vi imod Servestugan. Vi gik op fra søen i 605 moh og op igen til 800 moh over havet. Igen en tur med flotte udsigter over snedækkede bjerge og frodige søer og dale. De sidste kilometre imod Servestugan er en hård op og nedstigning. Servestugan ligger frodigt i skoven, dog med ganske få teltpladser, men vi fandt alle en.

broer tarnasjon

En af Tärnasjöns broer

Onsdag havde vi fra Servestugan, en lang hård etape til Aigertstugan på 20 km, men med mange højdemetre både op og ned. Efter et par km er der et stort vandfald lige under broen hvor Kungsleden passerer. Virkelig et flot sted. Herefter går ruten op i 900 moh, hvor vi holdte frokost i en af de to nødhytter på vejen. Herefter går man ned i 800 moh også op igen til næsten 1100 moh, hvilket så er det næsthøjeste punkt på Kungsleden efter Tjäktja passet. Jeg vil dog godt vove den påstand at denne etape imellem hytter på Kungsleden, er den hårdeste hytte til hytte etape, af det jeg har oplevet på Kungsleden, men rigtig flot.

vandfald serve

Vandfaldet 2 km øst for Servestugan

Vi valgte at telte lidt før Aigertstugan i ca. 900 moh tæt på Kungsleden og ved siden af Lill-Aigert, for at kunne vandre op på denne top dagen efter. Det var en kold og blæsende nat, men alle deltagere havde godt udstyr med, så alle sov godt.

sti imod aigert

Kungsleden på vej op til det næsthøjeste pas på hele Kungsleden 1050 moh

Torsdagen vandrede vi op på Lill-Aigert 1076 moh og vandrede ned til Aigertstugan. Her tog vi en halv hviledag og nød stuens Sauna. Folk fik vasket og hvilet fødderne.

sti ned ammarnas

Ned igennem frodig skov imod Ammarnäs

Fredag vandrede vi så ned imod Ammarnäs, det var en flot men våd vandring ned igennem den frodige skov. Alle deltager holdte dog tørre fødder, da fodtøjet og regntøjet var i orden hos alle. Kungsleden endte ved en kæmpe parkeringsplads ved starten på Ammarnäs by, og starter så igen i den anden ende af byen. Vi købte ind i det lille lokale supermarked og nød en burger med øl i det lokale Guidecenter. Derer flinke folk her i Ammarnäs og priserne var mere rimelige, som de ikke altid er nordpå.

ammarnas

Ammarnäs Guide Center og servering af øl og mad

Efter burger og indkøb, gik vi op imod en sø på Näsberget. Igen gik vi langs en skipiste, men fandt søen med et tilhørende siddeshelter. Der måtte være godt at fiske her, for der var mange lystfiskere.

Lørdagen startede vi fra søen, vi kom nu ud på en del af Kungsleden uden STF bemandede hytter og proviant salg. Vi gik imod Rävfallstugan, som er både er en nødhytte, men også hvor man kan telte ved, eller lejer en nøgle til soverum. Vi foretrak vores telte. Ruten gik fra søen i 700 moh henover et højfjeldsplateau på 931 moh. Stien var bred her, fordi der er åbenbart var hesteture på denne del af Kungsleden. Vejret var godt, men vinden var kold.

udsigt ammarnas

Udsigt fra kungsleden nord for Ammarnäs

På vej ned imod Rävfallsstugan, blev stien igen smal og vi kom ned til stuen. Der var fine teltpladser i nærheden. Igen var det et flot vandfald hvor broen gik over. Vandet var så klart man kunne se flere meter ned. Igen ikke særlig mangemyg, med tanke på vi var i skoven. Det skægge her var at vandhanen udenfor altid var tændt. Det var en vandslange fra et nærliggende vandløb, som bare stod og løb med friskt vand.

fjeldryg imod ravfall

Kungsleden nord for Stuorajåbba

Søndagen gik vi så videre. Planen var at telte ca. halvvejs imod Sjnulttjie nødhytten. Til at starte var Kungsleden en gammel vej, der så ud som hestevognstiden, men dog nok blev kørt på af Quad bikes. Men ligesom vi nød idyllen og et par km før kortet sagde det, var der et skilt som viste os op af skråningen. Her var en hård opstigning igennem tæt skov. Jeg er sikker på alle deltagere kan huske denne del. Efter et par timer var vi oppe og spiste frokost ved en af broerne oppe i højfjeldet. Herefter gik Kungsleden langs quad bike stier, som samerne bruger, men efter renvaktarstugan ved søen 902, var det igen et enkeltspor med varder over sumpede områder.

opstigning efter ravfall

Hård (og varm) opstigning under Nullpa

Teltpladser kunne vi ikke finde, for enten var der langt til vand, eller der var vand og sumpet jord. Sneen var nok ikke smeltet så lang tid før vi kom. Til sidst fandt vi en rigtig god teltplads på begyndelsen af nedgangen til dalen. Der var lidt langt til vand, indtil min kæreste spottede en kilde, der løb direkte ud af skråningen ca. 30 meter fra hvor vi lå.

mod sjnulttjie

Kungsleden lidt før Sjnulttjie læhytten

Mandag morgen var vejret flot, men masser af myg og fluer. Vi gik langs moræne højderygge og mødte nok 4-6 vandrere på hele dagen. Specielt da vi passerede broen ved søen 718, var der mange myg. Vi valgte derfor at telte ved Sjnulttjie nødhytten, så vi kunne spise og hygge i fred for de mange myg. Det sidste stykke imod nødhytten var også meget mudret på en del steder, så det var hårdt terræn.

sjnulttjie

Aftensmad i Sjnulttjie, der var mange myg udendørs :)

Tirsdag var planen at komme til Bäverholmen og telte. Jeg havde læst meget om dette sted og deres berømte vafler. Vejret var flot solskin og vi startede fra nødhytten og heldigvis var myggene ikke så generende som eftermiddagen og aftenen før. Vi skiftevis blev overhalet og overhalede et ungt par, hvor gutten så ud til at være en militær trænet gut der slæbte en del mere end kæresten. Så synes min kæreste også jeg skulle slæbe meget mere. Der er ingen respekt for man snart er 50 år og hun er 37 år ;)

bro for baverholm

Første bro over Bádasjuhka

Ruten var lidt kedelig indtil man kom op efter den første bro over Bádasjåkka floden. Herefter kaldet ”badassjokka” af alle deltagere (nok min skyld). Man gik op til 800 moh og pludselig var de store udsigter der igen. Her nedover søen Iraft og Adolfström. Kungsleden går ned langs badassjohka og man føler sig nærmest hensat til Oregon, i denne blandede nåle og birkeskov. Leden følger floden over lange stykker. Lidt før Bäverholmen går man over broen over Laisaälven. Her er der en virkelig lang bro og man ser hvor meget vand der er i de store elve i Sverige.

baverholmen

Bäverholmens Värdshus...og nej det er ikke en golfbane ;)

Bäverholmen ligger i Laisälvens floddelta ud i søen Iraft. Som billeder her viser, har det også betydet oversvømmelser. Man går på kungsleden midt i skoven, pludselig åbner det hele sig og man står på en veltrimmet græsplæne med en lille bådplads, et par huse og haveborde og stole.

Vi overfaldt straks cafeen og spiste vafler, herefter elgekød også flere vafler. Priserne var meget rimelige. En burger med fritter kostede 80 kr, vaflerne en 50er. En kød ret kostede 149 kr. Vi fandt nogle gode teltpladser og gik tilfredse i soveposerne.

Onsdag var en flot dag, men der kom hurtigt truende tordenskyer. Vi delte os, da et par stykker ville gå til Adolfström og andre ville sammen med mig tage båden til Adolfström og se floddeltaet. Bådturen kostede 80 kr. pr. mand. Igen slet ikke de priser vi ser nordpå. Bådturen tog vel 10-15 min, men med fuldt damp på speedbåden. Pihlen88 klokkede os til 58 km i timen.

Jeg har undervejs dokumenteret hele denne del af Kungsleden, med billeder for ca. hver km. En af de to der gik turen, tog billeder for mig undervejs, så jeg har dokumenteret begge optioner.

I Adolfström er der en meget atmosfærefyldt butik, med både mad, slik, souvenirs og andre ting. Til gengæld var der ikke mange teltpladser i naturen, To af deltagerne havde små enmandstelte og fandt et par steder ca. en km før byen. Men vi ikke finde plads til de to tomandstelte. Vi tog derfor en lille campingplads midt i byen og ville telte, indtil vi fandt ud af at vi for 150 sv. Kr. kunne leje en 4 mandshytte.

adolfstroem

Butikken i Adolfström, usædvanlig flot og flinke mennesker :)

Torsdagen vandrede vi imod Jäkkvik. Planen var at telte over trægrænsen, efter Pieljekaisestugan. Vi gik ad asfaltvejen igennem byen og fandt Kungsleden igen. Det første stykke gik man skiftevis på små stier og større skovveje. Her skal man være opmærksom på skilte, ellers går man pludselig en anden vej.

sti mod jaekkvik

På skovtur på Kungsleden imellem Adolfström og Jäkkvik

Vi nåede frem til Luvtávrre søen, hvor der var gode teltpladser. Jeg havde læst der var få teltpladser, men i bagklogskabens lys, skulle vi nok have gået hertil i stedet for at blive i Adolfström. Vandringen imellem Adolfström og Piljekaisestugan er en flot og behagelig skovtur og der var ikke nævneværdigt med myg. Vejret var skyfrit, men med en behagelig kølig vind. Pieljekaisestugan kan man leje en nøgle til, men der er ikke teltpladser omkring denne. Det fandt vi længere mod nord, hvor Kungsleden møder en sti imod Viejenäs.

hoejfjeld mod jaekkvik

Kungsleden lidt nord for Pieljekaisestugan

På denne sidste aften var vi 3 inkl mig selv, der valgte at slutte turen med en vandring op på toppen af Pieljekaise bjerget på 11137 moh. Fra vores teltplads tog de et par timer op og en time ned. Grundet skyfrie vejr havde vi en fantastisk udsigt og kunne se nogen af de landskaber, som vores tur på 170 km havde bragt os igennem.

top tur pieljekaise

Forfatteren Kenn Schjødt på toppen af Pieljekaise 1137 moh

Fredag morgen stod vi tidligt op og gik de sidste 4 km ned til Jäkkvik. Kungsleden slutter på en P-Plads og starter igen lidt nordpå i Jäkkvik. Bussen her kører kun mandag, onsdag og fredag. Der var et udmærket lille supermarked.

Herfra kørte vi med bus i en times tid til Arjeplog, hvor vi havde tid til frokost og museum. Herfra bus videre til Jörn, hvorfra vi tog toget til København.

jaekkvik

Jeg kommer med en video senere med overblik over denne del af Kungsleden. Planen er også at dokumentere de næste dele, men alt i alt må jeg sige at naturoplevelsen, bjergene, vandløb og søer, er mindst lige så imponerende på denne del som oppe nordpå.

Man oplever kun gletchere og store bjerge i begyndelsen i Storfjället. Men hele denne afveksling imellem højfjeld og frodige dale fangede os alle sammen. På denne del af Kungsleden når man ikke at blive træt af landskaber, før det hele ændrer sig til noget nyt. Prisniveauet er også billigere for såvel både og spisning. Hytterne havde færre gæster, de var halvfyldte da vi var der i begyndelsen af juli. Bäverholmen, Ammarnäs og Adolfström var dejlige små lommer af luksus, man mødte på sin tur igennem denne del af de svenske fjelde, som jeg vil anbefale andre at besøge.

Brugervurdering: 4 / 5

Stjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne inaktiv

Log-på for at kommentere

Kenn's profilbillede
Kenn svaret på emne: #2 2 år 9 måneder siden
Næste års tur fra Jäkkvik til Saltoluokta er her:

www.outsite.org/ture-kurser/106-kungsleden-pionertur-ii-jaekkvik-og-saltoluokta
Gurli's profilbillede
Gurli svaret på emne: #3 2 år 9 måneder siden
Sikke en dejlig film! Jeg får helt lyst til at tage turen mellem Hemavan og Ammarnäs igen, resten af turen ser nu også god ud.
kelberg's profilbillede
kelberg svaret på emne: #4 2 år 9 måneder siden
Fin artikel og video Kenn
Ser ud til at være ok område og fin tur
Kenn's profilbillede
Kenn svaret på emne: #5 2 år 9 måneder siden
Tak Gurli og Kelberg :)

Jeg synes jo netop det var et fint område og ruten imellem Hemavan og Ammarnäs egner sig jo vildt godt til en tur på en uges tid.

Når jeg engang har mulighed for at tage afsted i 4-5 uger, så vil jeg gerne prøve hele Kungsleden på en tur :)

Men indtil da er det fint at prøve de forskellige stykker og her må jeg sige, at der virkelig er lokal atmosfære på de sydlige 170 km. Der er lidt småbyer, der er noget skov, der er noget højfjeld og det hele føles som en god blanding, hvor man ikke rigtigt når at blive træt af blandingen.

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.