outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Vandretur i det sydlige Padjelanta del 3 af 4

En 2-ugers solo vandring i den sydlige del af Padjelanta, omkring Sulitelma massivet, og retur til civilisationen over det gamle gruveområde på Silbbatjåhkkå og ’Prästvägen’ i sidste halvdel af August 2013.
Denne artikel er den 3. af ialt 4 artikler og dækker turen fra Miehttjevagge, via Sårjåsjavrre og Jållelahko til det gamle gruveområde på Silbbatjåhkkå.

Fik du ikke læst 1. del, så er den her: Vandretur i Padjelanta del 1
Fik du ikke læst 2. del, så er den her: Vandretur i Padjelanta Del 2

IMG 6257Cover

Onsdag 21/8 2013: Det havde været en kold og blæsende nat, vinden havde kun lagt sig kortvarigt i går aftes, det var blæst op igen i løbet af natten. Jeg vågnede ved 8-tiden, det var 4 grader og soveposens varme lokkede til ½ time mere.
IMG 6128
Miejttjevagge op til venstre

Jeg fik spist og pakket, det var lidt en kamp at få teltet ned i blæsten og jeg måtte tage sten til hjælp. Jeg var afsted ved 10:30-tiden og begyndte opstigningen til Miehttjevagge. Det småregnede så udover fleecetrøjen så havde jeg også regntøjet på. Fleecetrøjen havde jeg egentlig regnet med kom af når jeg fik gået mig varm, men den blev på hele dagen, temperaturen kom heller ikke over de 5 grader. Opstigningen var ikke så lang, men stejl og stenet til den næste lille sø (1000 m).

IMG 6129
De to nederste småsøer syd for Miehttjevagge, billede taget fra Miehttjevagge syd ende mod syd

Regnen slog over i sne/slud. Det smeltede når det ramte jorden, men højere oppe kunne jeg se det blev liggende. Miljøet i Miehttjevagge er goldt og råt, og det ugæstfrie indtryk forstærkedes uden tvivl af det barske vejr.
IMG 6130
Den stenede opstigning til Miehttjevagge

En stille solskinsdag ville det helt sikkert tage sig ganske anderledes ud. Jeg har set et billede taget i juli en sådan dag, hvor der stadig ligger en del sne, søerne og himlen er blå, og der set ret lækkert og indbydende ud . . . det var ikke indtrykket i dag.
IMG 6138
Den sydlige sø i Miehttjevagge- set mod syd

Jeg fortsatte op til de nordlige søer, nogen toptur på Kaisekietj-tjåkkåh var helt udelukket i det vejr, jeg havde eller regnet med at i det mindste at tage en smut op på punktet 1299, men selv om det kun var ca 150 meter højere, så lå det i skyer/dis.

IMG 6151
De nordlige søer i Miehttjevagge, set mod nord

Et sted kan man kigge ned i den lukkede dal som ligger syd for punktet 1299 (og afgrænses mod syd af Gasak). Den så helt rar ud.

IMG 6144
Den lukkede dal som ligger syd for punktet 1299

Jeg spiste frokost, pølse og knækbrød, ved den sydlige af de nordlige søer ved 14-tiden. Det stejle og stenede terræn og vejret havde gjort at det havde taget mig lang tid at komme hertil. Stenene var våde og glatte, så man skulle gå forsigtigt.

IMG 6158
Nysne på Sulitelma

Efter frokosten fortsatte jeg ved 14:30-tiden op nord for Sulitelma ved at kravle op af skråningen på Miehttjevagge vestside mellem Sulitelma og punktet 1283. Området er beskrevet af Claes Grundsten som helt unikt særpræget og uden sidestykke. Ørkenagtigt og dannet af grus fra Sulitelmas gletchere. Jeg må erkende, at jeg var skuffet. Jeg ved ikke helt hvad jeg havde forestillet mig, men et eller andet usædvanligt.

IMG 6161
Goldt landskab nord for Sulitelma

Helt ærligt så synes jeg blot det lignede goldt og stenet højfjeldslandskab, som man ser mange steder, men måske indtrykket og kontrasten er større hvis man kommer fra den modsatte side. Oppe langs nordsiden af Sulitelma kunne man for det meste gå normalt, ind i mellem var der korte ophold i sne/regnen og blæsten.

IMG 6170
Den lille navnløse gletcher på Sulitelmas nordside

Jeg var fremme ved den lille navnløse gletcher på Sulitelmas nordside ved 16:30-tiden. Jeg kunne ikke se søen, der lå kæmpe volde at store sten omkring den, og jeg overvejede kort om det var besværet værd at kravle rundt på og over dem. Men jeg ville gerne havde den sidste sø med, et af formålene med at gå turen rundt om Sulitelma var jo at se alle 3 gletchere på den svenske side, så jeg stillede rygsækken og kravlede op.

IMG 6173
Stenvoldene foran den lille navnløse gletcher på Sulitelmas nordside

Det er samme slags volde som ved Mikka-gletcheren, når man har kravlet over en, så er der en til osv. Men her var voldene meget grovere og med store sten. Men til sidst så var der ikke flere og jeg var fremme og kunne se søen.

IMG 6175
Gletchersøen foran den lille navnløse gletcher på Sulitelmas nordside – selv i det gustne vejr havde den en fantastisk farve

Den havde en helt fantastisk farve, og oppe fra toppen af den sidste vold kunne man se direkte ned i lavlandet mod nord med Stadak og indslag af grønt. Der så rigtig rart ud, sammenlignet med miljøet omkring mig. Jeg kravlede tilbage over stenvoldene og var ved rygsækken ved 17:30-tiden. Jeg havde oprindelig regnet med at nå til Staddatjåhkkå og telte et eller andet sted på vest eller nordsiden, gerne med udsigt over Sårjåsjavrre.

IMG 6172
Udsigten mod nord gennem det lille pas – Stadak og den markante sorte klump bagerst, Hammaren (1260 moh). Toppen af Hammaren som ses på billedet ligger i Norge.

Men vejret forværredes til endnu kraftigere blæst, nærmest storm og slagregn, så ved vestenden af Stadak besluttede jeg at stoppe selvom klokken kun var 19. Der var en smule læ, ikke meget, men afgjort bedre end længere fremme hvor der ville være frit spil for elementerne rasen.

IMG 6187
På vestsiden af passet ned mod Stadak findes denne frækkert af en stenformation :-)

Det tog over en ½ time at få teltet op i blæsten, vindstødene blev stadig kraftigere og kraftigere. Kl 20 var jeg i tørvejr og spiste kylling i karry. Det var stadigvæk 4 grader og jeg tror ikke temperaturen havde været meget højere på noget tidspunkt i løbet af dagen

IMG 6194
Flotte og barske indslag var der mange af som dette vandfald over delvist sammenfaldet snefelt

Hvis vejret ikke var bedre i morgen, så ville jeg tage en vejrfast/overligger dag. Jeg ville gerne se Sårjåsjavvre i nogenlunde godt vejr, og jeg havde indregnet en vejrfast/overligger dag i min tidsplan så det var ikke noget problem.

IMG 6195
Set fra Stadak (og mit telt ved Stadak vest ende) ligner det morænevolde op mod passet og passet ligner et gennembrud i volden, måske hele nordsiden af Sulitelma engang har været en stor gletcher.

En helt igennem barsk dag, jeg havde ikke set hverken mennesker eller dyr i dag, ikke engang en enkelt ren eller fugl. Gik i posen ved 23-tiden og faldt i søvn trods vindens ihærdige forsøg på at flå mit telt i stumper og stykker

IMG 6200Route 20130821
Gasak - Stadak
Dagens etape: 13 km (500 højdemeter)
Total: 110.0 km (3000 højdemeter)
Lejr 7: N67 10.687 E16 25.663

Torsdag 22/8 2013: Det havde stormet kraftigt hele natten og regnen pisket ned, søvnen blev afbrugt mange gange pga smæld og blafren. Jeg havde været oppe ved 2-tiden og checke pløkker og sten, men intet havde rokket sig. Vågnede rigtigt ved 8-tiden og lå en time inden jeg stod op og lavede kaffe og spise morgenmad. Det var 3 grader og ny sneen lå ganske nydeligt på Sulitelma. Regnen og blæsten havde korte ophold, men kom så igen med fornyet styrke. Det lignede meget en vejrfast dag. Ved 11-tiden stoppede regnen og solen brød igennem. Jeg kiggede forhåbningsfuldt ud, men det var kun et lillebitte hul i skydækket, mod vest var der kulsorte skyer. Jeg benyttede lejligheden til at hente frisk vand i Stadak og kort efter blæste det op og regnene piskede ned igen. Jeg spiste frokost ved 12-tiden, nudler med Knorr Koppen Thai Curry Chicken og snuppede derefter en lille middagslur, det havde tæret på kræfterne at hente vand, der var også næsten 50 meter til søbredden :-)

IMG 6202
Nysne på Sulitelma nordside

Jeg havde håbet at vejret ville bedre sig lidt i løbet af dagen, i det mindste mht blæsten. Jeg skulle nok få teltet ned, men bekymring var at jeg ikke ville kunne nå noget sted med lidt læ for vestenvinden. Enten skulle jeg øst for Hammeren 2 km væk, hvilket var for kort, eller også skulle jeg helt til Gajlavagge, hvilket var 12-14 km og for langt. Så jeg besluttede at blive, medmindre vejret meget pludselig skulle forbedre sig, hvilket der ikke var nogen tegn på, selvom solen kortvaring brød igennem et par gange og varmede teltet dejligt. Det var kun små huller i det ellers totalt sorte skydække. Det stormede og entet småregnede, regnede eller styrtregnede :-) Jeg lavede kaffe og tog et par stykker knækbrød med Nutella. Det var ikke muligt at smøre Nutella’en, det var stenhårdt, så jeg måtte skære skiver af ligesom en ost. Hvis vejret var ligeså dårligt i morgen så kunne der slet ikke blive tale om nogen bestigning af Jiegnaffo og orienteringen i det øvre terræn nord for Råvejavrre kunne også blive et problem i ringe sigtbarhed, og man fik ikke noget ud af det, da udsigten ville være ikke eksisterende. Jeg besluttede at ændre mit planlagte rute til Silbbatjåhkkå fra at gå via Gajlavagge og nord om Råvejavrre til at gå nord om Jiegnaffo ved at følge stien mod Staloluokta et par km efter Staddajåhkå og så dreje mod sydøst efter Jiegnaffojåhkå og gå i stort set fugleflugtlinie mod Silbbatjåhkkå over Jållelahko.

IMG 6205
Den blå himmel varede kort, og snart blæste og regnede det igen

En rute som orienteringsmæssigt var nemmere i dårligt vejr og i øvrigt en 3-4 km kortere. Jeg burde sagtens kunne nå til eller måske endda forbi Jållejavrre i morgen, fredag, og så skulle der ikke være noget problem i at nå det sidste stykke til Silbbatjåhkå og gruveområdet i overmorgen, lørdag, og dermed var jeg stadig på min tidsplan. Den rute og syd om Jållejavrre over Jållelahko havde jeg godtnok ikke set beskrevet nogen steder, kun ruten nord om Jållejavrre gennem Viejevagge, men såmeget desto mere spændende. Den replanlægning var jeg alt i alt godt tilfreds med. Jeg spiste Pasta Bolognaise ved 18-tiden og tog et til stykke knækbrød med skiveskåret Nutella til aftenkaffen og en lille Cognac. Det var kun 2 grader og jeg havde taget uldsokker på for ikke at fryse om fødderne i teltet. Ellers gik det fint og jeg havde slappet af med (kort)læsning og replanlægning, dog følte jeg mig en lille smule rastløs, da overliggerdagen var påtvunget pga vejret, og ikke fordi at jeg havde følt noget behov for den. Gik i posen ved 22-tiden, ville gerne op og lidt tidligt afsted i morgen.

Fredag 23/8 2013: Op ved 7-tiden, vinden var aftaget noget og regnen var stoppet i løbet af natten, men der var stadig lavthængende skyer, Staddatjåhkkå top 1305 m var skjult i skyer og jeg var på ca 970 m, så skyerne var ca 200 meter oppe. Jeg fik spist morgenmad og pakket. Var afsted ved 9:30-tiden med både fleece og skaljakke.
IMG 6209
Endelig tørvejr, så jeg kunne fotografere min teltplads ved Stadak vest ende

Frøs lidt om fingrene til at starte med, men fik hurtigt varmen efter at have gået lidt. Der var stenet rundt om Stadak vestende og frem til det lille pas mellem Staddatjåhkkå og top 1172.

IMG 6213
Noget stenet terræn ved Stadak vest ende

Oppe i paspunktet åbner den flotte udsigt over Sårjåsjavrre sig, toppene bagved lå stadig skjult i skyer. Jeg fortsatte på skrå rundt om Staddatjåhkkå samtidig med at jeg gik ned mod Sårjåsjavrre.

IMG 6214
Stadak set mod øst – uden tvivl et flot sted selv i overskyet vejr

Jeg ramte stien en 1½ km før Sårjåsjaurestugan, men den var sumpet og elendig, så jeg gik lidt på skråningen igen, hvor terrænet var noget bedre.

IMG 6227-29
Sårjåsjavrre set i panorama på ca 1000 m mellem Stadaktjåhkkå og Hammaren nord for passet

Jeg var først fremme ved Sårjåsjaurestugan ved 14-tiden, selvom jeg synes jeg havde kilet på, lidt over 8 km på lidt over 4 timer, ikke langsomt, men heller ikke specielt hurtigt. Jeg synes jeg havde gået hurtigere end de tørre facts viste.

IMG 6232
Sårjåsjaurestugan ved Sårjåsjavrre øst ende

Det berømte søfald var mægtigt. Vandet tordner en 10-15 meter ned, og man kan gå lidt ned langs faldet, så man ser faldet i forgrunden med søen og fjeldtoppene i Norge i baggrunden, et mægtigt syn. Stuen kaldes den smukkest beliggende fjeldstue, og blev opført 1922. Den kaldes også ”Konsul Perssons Stuga” da den blev opført for midler skænket af Konsul Perssons datter efter faderens død, og til hans minde. Konsul Persson var en driftig forretningsmand som bla startede minedriften ved norsk Sulitjelma.

IMG 6245
Søfaldet ved Sårjåsjavrre øst ende – fjeldene i baggrunden i Norge

Jeg måtte straks have et par billeder af søfaldet. Jeg havde egentlig forventet at se folk ved Sårjåsjaurestugan, men der var tilsyneladende ingen. Jeg havde ikke set andre mennesker i over 6 dage nu, ikke siden Mavas lørdag formiddag, hvis vi ser bort fra de 4 vandrere jeg havde set på lang afstand ved Salajiegna.

IMG 6251
Sårjåsjaurestugan ”Konsul Perssons Stuga”

Jeg stillede rygsækken og gik ind i den lille hytte. Der var en gæst i hytten, en underlig franskmand som var vældig dårlig til engelsk som franskmænd jo oftest er. Såmeget som jeg forstod så havde han været afsted i 2 måneder i fjeldverdenen, jeg spurgte om han kunne vise på et kort hvor han havde været. Det kunne han ikke, han havde ikke noget kort ?!?!?! han fulgt T-mærkerne, sagde han. Men der er ingen ’T-mærker’ i Sverige, de findes kun i Norge. Han nævnte navnene Staloluokta og Kvikkjokk . . . men der er ingen T-mærker som fører til Staloluokta og Kvikkjokk. Jeg opgav at finde ud af hvor han havde været og hvordan han havde båret sig ad med at finde rundt uden kort.

IMG 6260
Jeg foran Sårjåsjavrre og fjeldene i Norge i baggrunden

Han havde været nogle dage i Sårjåsjaurestugan og skulle videre til Norge i morgen, forstod jeg. Han havde en bog liggende på bordet med en Kung Karl Spira på forsiden og jeg spurgte om han havde set den flotte blomst på fjeldet ? Han spurgte om jeg var en ’naturalist’ . . .nu var hans engelsk som sagt vældig dårligt og jeg frygtede at han skulle mene en ’naturist’ hvilket jeg ikke ville risikere og de misforståelser dette kunne medføre, så jeg skyndte mig blot at svare, at jeg synes det var en en meget fascinerende blomst som man ikke ville forvente voksede i så barsk et miljø :-) :-) Jeg ved ikke om han forstod mit svar eller han blev skuffet, men han gik ud for at fiske og jeg lavede frokost, nudler med Knorr Koppen Tomat.

IMG 6269
Sårjåsjavrre og søfaldet set lidt oppe fra på afstand fra øst – hytten anes midt til venstre for midten

Jeg skrev mine ændrede vandringsplaner ind i bogen, som man bør, især når man vandre alene. Vejret var slået om i løbet af den times tid jeg havde tilbragt i hytten, himlet var nu blå og solen skinnede, det var dog kun 12 grader, men i solen og sammenlignet med de seneste 2 dage, så føltes det dejlig varmt. Jeg fortsatte først ved 15:30-tiden, uden overtøj. Straks efter mødte jeg to ældre danske damer som kom fra Ritsem og skulle videre til Norge og flyve hjem fra Bodø. Jeg fortsatte ad stien op på bakken mod Staddajåkkåstugarne. Det er kun en lille bakke, derefter er det ned ad bakke hele vejen. Da jeg nåede toppen af bakken vendte jeg mig om , og de 2 ældre damer var i gang med at bade i Sårjåsjavrre, naturist-stilen. Selvom solen skinnede og vandet så indbydende ud, så har det ikke været meget over de 5-6 grader.

IMG 6286
Stien mod Staddajåkkåstugorna – Gahpesluoppal og bagved Jållevare

Jeg fortsatte mod Staddajåkkåstugarne, stien var fin, der var spang over det værste sump og det gik ned ad bakke. De 5 km til Staddajåkkåstugarne var tilbagelagt på under 2 timer. Staddajåhkå vandfaldet ved broen var flot.

IMG 6289
Staddajåhkå vandfaldet lidt opstrøms broen

Jeg fortsatte forbi hytterne, der var ikke nogen at se, men der stod rygsække udenfor et par af dem. Jeg var fremme ved Jiegnaffojåhkå kl 19, og den overgik jeg let med støvlerne på. Derefter drejede jeg op ad skrænten mod Jållelahko. Stigningen var ikke så voldsom, ca 200 højdemeter over 1½ km, men især sidst på dagen og efter at have gået nedad bakke i flere timer, så føltes det som en mindre bjergbestigning.

IMG 6307
På vej op mod Jållelahko og Jållejavrre – bagud mod nordøst ses Virihaure i det fjerne

Udsigten bagud over Gahpesluoppal mod vest og Virihaure mod nordøst efterhånden som man kom op var meget smuk i det fine vejr, og gjorde at man let blev fristet til en del små pauser.

IMG 6315
Jiegnaffo nordøst side. Man ser tydeligt terrasserne som er dannet. Jiegnaffo betyder ’Ismuren’ og hele nordøstsiden har sikkert været dækket af is for århundrede (eller årtusinder) siden. Nu er der kun en lille niche gletcher tilbage på sydenden.

Det tog mig knap 1½ time at komme de 1½ km (200 højdemeter) op, og nu ville jeg bare finde en egnet teltplads. Det fandt jeg fremme ved vestenden af Jållejavrre. Der var temmelig ujævnt med små toppe og kanaler imellem, men der var lige en jævn plads på 2x3 meter på en af toppene hvor jeg kunne være.

IMG 6321-22
Aftenlyset over Jållejavvre og Kierkevare bagved

Teltet var set kl 21 og jeg spiste Bøfgryde til aftensmad. Det var blevet en længere dag og flere km end jeg havde regnet med, men var stadig godt tilfreds med mine ændringer, da den oprindelige rute gennem Gajlavagge ville have været endnu længere.

IMG 6323
Idyllisk teltplads ved Jållajavrre

Nu var jeg en god dagsetape fra gruveområdet som jeg ville nå til i morgen som planlagt. Jeg glædede mig utroligt meget, og håbede inderligt at det fine vejr ville holde. Det var stille og klart, men koldt - kun 2 grader ved 22-tiden.
IMG 6329
Månen står op over Kierkevare som spejler sig i Jållejavrre – smukkere bliver det næsten ikke
Jeg nød udsigten og det flotte aftenlys over Jållejavrre og Kierkevare bagved, som spejlede sig i det stille vand. Ved 23-tiden stod månen op over Kierkevare på en helt skyfri himmel. Jeg gik i posen ved 23:30-tiden

IMG 6330Route 20130823-1

IMG 6330Route 20130823-2
Stadak - Jållejavrre
Dagens etape: 21 km (250 højdemeter)
Total: 131.0 km (3250 højdemeter)
Lejr 9: N67 14.586 E16 41.403

Lørdag 24/8 2013: Det havde været koldt om natten, men solen varmede teltet dejligt om morgenen og jeg vågnede ved 7:30-tiden, det var allerede 12 grader udenfor.

IMG 6337
Jållelahko og Jållejavrre. Bagved Jållevare (1113 moh) – Jållevare er et godt udsigtspunkt trods den beskedne højde, da Virihaure ligger bagved

Jeg lavede kaffe, spiste morgenmad og nød det dejlige vejr. Jeg var afsted ved 10-tiden uden overtøj, det var lige tilpas når man gik. Jeg gik på skrå lidt op på Jiegnaffo nordside til ca 1000 meter niveau og holdt den højde.

IMG 6342
Letgået terræn på ca 1000 m niveau på Jiegnaffo nordside

IMG 6341
Virihaure – taget med fuld zoom fra Jållelahko/Jiegnaffo nordside

Det gav en fint overblik og terrænet var letgået på flade terrasser med græs eller grus. Uden anstrengelse kunne jeg holde en ganske god fart. Ved 13- tiden var jeg fremme ved sydenden af Viejevagge og spiste frokost lige nord for toppen 1208.

IMG 6349
Viejevagge set fra syd – for enden af Viejevagge anes Virihaure

De mere end 7 km havde kun taget ca 2½ time. Efter frokosten, pølse og knækbrød, lavede jeg kaffe og nød udsigten ned over Viejevagge og Virihaure i baggrunden, jeg var først afsted igen ved 14-tiden. Jeg sigtede i første omgang mod passed mellem Silbbatjåhkkå og top 1188. Jo højere op mod passet jeg kom jo flottere blev udsigten mod vest over Viejevagge og der lå også et lille delta lige nord for top 1208. Jeg begyndte for alvor opstigningen lidt før passet og jeg gik på skrå mod øst op ad Silbbatjåhkkå sydvest skråning.
IMG 6368
Råvejavrre set fra Silbbatjåhkkå sydside

Mod syd åbner udsigten over Råvejavrre sig og giver ny energi. Jeg fortsatte op og op, og begyndte at spekulere på om det aldrig tog ende da jeg pludselig fik øje på varphøjen over mig ved 17-tiden. Det var som et skud adrenalin og jeg tror bogstavelig talt jeg løb de sidste 25 højdemeter. Endelig var jeg der, gruveområdet ved Silbbatjåhkkå (GPS position N67 11.235 E16 54.589 – Hedvigsgruvan) – i ældre fremstillinger kaldes området for Kedkevare. Man startede driften i 1662, 10 år før gruven ved Alkavare. Men det blev aldrig rentabelt, og man lukkede det igen knap 40 år senere. Som man kan forestille sig var der enorme udfordringer med logistikken, man brød malmen om sommeren og om vinteren blev den så transporteret på slæder til Kvikkjokk for smeltning.

IMG 6375
Forrest Carlsgruvan, Regeringsgruvan og bagerst den største og ældste Hedvigsgruvan. Billede taget mod syd.

IMG 6374
Norrgruvan – billede taget mod nord

Der var konstant mangel på mandskab, mad og brændsel på Silbbatjåhkkå, dertil kom udfordringerne med at holde gruvehullerne is og vandfri, og på mystisk vis så forsvandt ofte store dele af malmen under transporten til Kvikkjokk.

IMG 6384
Malmstabler har ligget klar til afhentning i mere end 300 år

Indtægterne fra det udvundne sølv, som beløb sig til nogle hundrede kilo, kunne ikke dække udgifterne til driften, og man opgav derfor til sidst. Gruvehullerne, varphøjene (affaldssten som ikke er malm) og de færdige malmstabler, som ligger klar til afhentning, men aldrig blev transporteret, er fra den oprindelige gruvedrift i 1600-tallet.

IMG 6392
Rester af bygning fra 1889

IMG 6394
Der står stadig en gammel kamin og diverse mineværktøjer i ruinen

Bygningsresterne og redskaberne er fra langt senere. I 1889-1891 undersøgte man igen forholdene på Silbbatjåhkkå og uddrog malmprøver under ledelse af Konsul Persson (ja, det er ham fra norsk Sulitjelma minen og som Sårjåsjaure stugan er opkaldt efter), men det blev aldrig til mere end undersøgelserne. Derfra stammer bygningsresterne og redskaberne. Området er ret lille, vel en 100x100 meter. Alle gruve-hullerne, incl den største Hedvigsgruvan, var isfri. Jeg havde ellers læst at der konstant var is på bunden, men det har sikkert været tilfældet for årtier tilbage.

IMG 6402
Husfundament fra den oprindelige minedrift i 1600-tallet. Materialerne fra de oprindelige bygninger blev brugt til de senere bygninger i 1889.

Jeg gik længe rundt og kigge på gruverne, på det gamle husfundament og de gamle redskaber derinde. Jeg studere nøje en af malmstablerne, men kunne ikke se hvad der præcist karakteriserede stenene der. For mig lignede det blot sten, og jeg kan ikke se hvordan man kunne afgøre at de var sølvholdige. Indtrykket af området i det flotte vejr var langtfra så barsk og trøstesløst som det ellers fremstilles i Tore Abrahamsson ’Drömmar av silver’ bog, men i tåge, dis, regn og rusk ville det uden tvivl mere matche beskrivelsen og det var jo oftest sådan forholdede var (er) på Silbbatjåhkkå, og specielt lettilgængeligt var det heller ikke. Men jeg nød det i det gode vejr, især udsigten mod syd over Råvejavrre var formidabel og man kunne se rigtig langt, bla Nuortap Savllo karakterisktiske dobbettop 40 km væk kunne klart udskilles.

IMG 6435
Udsigt over Råvejavrre fra Silbbatjåhkkå - Nuortap Savllo (1762 moh) karakterisktiske dobbettop 40 km væk ses lidt til højre

Jeg gik op på selve toppen af Silbbatjåhkkå (1385 moh), udsigten var bedst på det lille flade plateau som ligger umiddelbart syd for toppen, på selve toppen skygger plaateauet lidt for udsigten. Der var en meget lille, delvist sammenfalden og rudimentær topvarde, åbenlyst ikke er sted som er velbesøgt. Jeg rejste topvarden og lagde et par ekstra sten på, bla en hvid kvarts sten. Der var en lille sø oppe på top plateauet, og man kunne faktisk godt telte her.

IMG 6439-41
Panorama mod nord fra Sillbatjåhkkå

Ved 19-tiden var jeg færdig med at tage billeder og nu skulle jeg ned og finde en egnet teltplads nord for Silbbatjåhkkå. Man kan ikke gå ned direkte på nord for gruveområdet, det er for stejlt og der ligger en lille gletcher, som ikke er vist på kortet.

IMG 6446
Dalen nord for Silbbatjåhkkå set fra Silbbatjåhkkå

Man er nødt til at gå lidt øst for gruveområdet og så gå ned der. Det er også stejlt, men muligt at gå ned der uden nogen form for dramatik. Skulle man komme fra nordsiden, så er det en lidt sej opstigning til gruveområdet. Der ligger et lille fladt deltalandskab skabt af gletcheren der, men flade mos og græs bevoksede sandflader. Man ser tydeligt at gletcheren har været meget større og gået helt ned til hvor delta landskabet nu er. Der var tydelige morænevolde nede i kanten af deltaet, som viste den tidligere udstrækning. Teltet var set ved 20-tiden, og jeg gik lidt lidt tilbage mod syd op på morænevolden for at tage billeder.

IMG 6453
Min teltplads nede i dalen nord for Silbbatjåhkkå med resterne af den hængende gletcher på Silbbatjåhkkå nordside i baggrunden

Sandet virkede fast nok, men pludselig sank min højre støvle i til skaftet. Jeg fik uden det store besvær trukket den op at kviksandet med et højlydt svup, men det var en advarsel om at vådt sand i et delta kan man altså ikke stole på. Jeg mærkede derefter efter om sandet virkede fast og kunne bære før jeg lagde vægt på. Jeg spiste aftensmad, Kylling i Karry ved 20-tiden. Derefter lavede jeg en lille portion pandekager, 3-4 stk, som jeg spiste med jordbær syltetøj til min aftenkaffe og en lille Gl. Dansk. Dagen skulle i den grad fejres ! Endelig havde jeg oplevet gruveområdet, et område jeg havde studeret i bøger i mere end 1½ år, og nu havde jeg endelig været der, og oven i købet i så flot vejr.

IMG 6455
Dalen og mit telt set oppe fra morænevolden – billede taget mod nordøst. Der var kviksand mindst et sted nedenfor morænevolden

Overordnet set så havde jeg været ved alle Sulitelmas 3 gletchersøer, heraf en som jeg ikke havde forventet og jeg havde fundet en genvej til gruveområdet som jeg ikke havde set beskrevet noget sted. Nu manglede jeg blot at (gen)finde ’Prestemansstenen’, så ville turen være en totalt success. Jeg har dog selverkendelse nok til at se det komiske i begejstringen over at se et par vandfyldte huller og en bunke stablet sten :-) , men det er ikke såmeget de vandfyldte huller og bunken af sten, som følelsen af at have været på det samme sted som jeg havde læst såmeget om, og hvor der for århundreder tilbage var et helt lille samfund. Jeg nød aftenen i teltåbningen og så endnu engang månen stå op over fjeldtoppene langt mod nord. Jeg gik først i posen ved midnatstid, i morgen havde jeg ikke travlt, der skulle være god tid til at komme at nå tilbage til Kvikkjokk. Jeg skulle blot forbi Terraluoppal i morgen, så var jeg stadig på planen.

IMG 6460Route 20130824-1

IMG 6460Route 20130824-2
Jållejavrre - Silbbatjåhkkå
Dagens etape: 19 km (500 højdemeter)
Total: 150.0 km (3750 højdemeter)
Lejr 10: N67 11.465 E16 55.366

[Fortsættelse følger . . . ] Husk at giv denne artikel stjerner og en kommentar med på vejen.

Indtil da kan du læse mere fra LHL's ture:

Kano- og vandretur  Vandretur i Sarek Vandretur på Skåneleden
kanotur paa vesterdalselven  solovandring i sarek vandretur paa skaaneleden

Brugervurdering: 3 / 5

Stjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne inaktivStjerne inaktiv

Log-på for at kommentere

Vinterkursus

hængekøjekursus

- Optimér dit grej til vinterbrug
- Hold varmen om natten
- Hold varmen om dagen
- Sikkerhed
- Overnatningsformer
- Optimering af sovegrej
- Start et bål om vinteren
- Vintervandring
- Vintercamp
- Vintergrej
- og meget mere...

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.