outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Vandretur i det sydlige Padjelanta del 1 af 4

En 2-ugers solo vandring i den sydlige del af Padjelanta, omkring Sulitelma massivet, og retur til civilisationen over det gamle gruveområde på Silbbatjåhkkå og ’Prästvägen’ i sidste halvdel af August 2013.
Jeg startede fra naturrastepladsen ved Guoletisjavrre (vej E95 ’Silvervagen’) og gik nordpå til Jurun, Iggesjavrre, Mavas og Pieskehaure. Derfra rundt om Sulitelma gennem Miehttjevagge, til Stadak, Sårjåsjavrre og videre østpå over Jållelahko og det gamle gruveområde på Silbbatjåhkkå. Endelig tilbage til civilisationen via Tarraluoppal og derfra den gamle ’Prestvägen’ forbi Buojdes og Vallevagge til Kvikkjokk. I alt over 200 km i noget blandet vejr, hvilket inkludere alt fra strålende sol til sne/slud og storm.

IMG 5700

Jeg havde forskellige mål med turen, hvoraf de primære var at se alle Sulitelma gletchere og gletchersøer, søfaldet ved Sårjåsjavrre, det gamle gruveområde på Silbbatjåhkkå og genfinde ’Prestemansstenen (Härrakallo)’ på ’Prästvägen’ ved Nuortap Garanistjåhkkå.

Om det lykkedes . . . ja, så må du læse videre :-)

Denne artikel er den 1. af ialt 4 artikler og dækker turen fra naturrastepladsen ved Guoletisjavrre (vej E95 ’Silvervägen’) op til Pieskehaure.

Onsdag 14/8 2013: Fik pakket det sidste om formiddagen og checkede rejseplanen. Skulle med toget fra Lund til Stockholm kl 16:23, og erfaringsmæssigt ved jeg at der ofte er forsinkelser over Øresund, så jeg ville tage tidligt fra KBH til Lund. Normalt kører en af pigerne mig til KBH, men de var alle 3 på arbejde, så jeg måtte tage bus og tog til KBH, så fik jeg også indviet mit nye rejsekort.

Jeg tog afsted med bussen kl 12:50 og var i KBH en lille time senere, og ganske rigtigt så var der forsinkelser og uregelmæssig drift over Øresund, så godt jeg var taget afsted tidligt. Jge kom med et Øresundstog ved 14-tiden og var i Lund ved 15-tiden. Det småregnede. Jeg havde ikke fået frokost, så det udnyttede jeg ventetiden til. Jeg gik over på en lille Cafe Viggo, og fik en enorm BBQ burger med tilbehør, den var rigtig god. Toget til Stockholm kom til tiden kl 16:23 og jeg var heldig at få bagageplads til min rygsæk, så jeg selv kunne sidde på sædet. Det var et år hvor jeg måtte bruge min plads til rygsækken og selv stå op. Vi var rettidigt i Stockholm kl 20:40 og så var der en lille 1½ time til nattoget afgik.

Jeg checkede på afgangstavlen at det var afgang fra perron 19 og gik derop med det samme, jeg var ikke sulten, burgeren lå stadig tungt.10 minutter før afgang kørte der et nattog ind på peronen overfor, perron 18. Der var ikke sagt noget over højttalerne eller nogen skiltning på perron 19 hvor jeg stod. Da det var ret usandsynligt med to nordgående nattog indenfor 10 minutter måtte perronen være blevet ændret og jeg småløb, såmeget småløbe man kan med en stor rygsæk, ned og op ad trapperne for at komme over på perron 18, og ganske rigtigt, det var mit tog.

Jeg delte sovekupe med 2 unge svenske mænd som skulle løbe noget fjeldmarathon/Adventurerace oppe ved Bjørkliden, Gik i Bistroen og tog en renklemme med en kop kaffe før jeg gik i køjen ved 23:30 tiden. Skulle først af toget lidt i 9 næste dag i Jörn, Jörn er en lille flække a la Murjek.

Torsdag 15/8 2013: Op ved 7:30-tiden og gik straks til restaurantvognen og fik kaffe, juice og 2 flade boller med ost. Der sad jeg en times tid, inden jeg gik tilbage til kupeen, sagde farvel og held og lykke til de 2 unge mænd. Toget var i Jörn til tiden og jeg stod af som den eneste, såvidt jeg kunne se. Det var dejligt vejr, sol og let vind. Jeg kiggede i det lille venteværelse hvor der hang busplaner, men kunne ikke finde min busrute 200 (’SilverXpressen’) blandt køreplanerne. Jeg gik over til et nærliggende hus hvor der gik nogen håndværkere og spurgte. Det var polakker, de forstod ikke noget, men hentede en svensker. Han kunne fortælle af rute 200 ikke kørte fra togstationen, men fra busstationen som lå nogle 100 meter væk. Han tilbød at køre mig, men jeg afslog venligt da jeg jo kun havde min rygsæk og rigeligt tid, bussen skulle først afgå kl 10:40.

IMG 5603
Den gamle stationsbygning i Jörn

Efter anvisning gik jeg mod busstationen, og det viste sig at Jörn ikke var helt så lille en flække endda, der var både skole, tankstation og forretninger. Der er omkring 800 indbyggere i Jörn mod ca 50 i Murjek, så Jörn er betydelig større, omend ikke just nogen metropol. Bussen var der til tiden, det viste sig at jeg skulle skifte i Jäckvik. Det var en lang, men flot bustur.

IMG 5615
SilverXpressen

Meget skov til at starte med, men siden kom der mere struktur på landskabet, jo længere ind i landet vi kom. Der var 45 minutters ventetid i Jackvik, som jeg udnyttede til at spise en sen frokost bestående af 2 renklemmer og en Cola. En ung fyr skiftede også bus i Jäckvik og stod af sammen med mig ved Guoletisjavrre kl 16. Jeg havde godt bemærket ham tidligere pga rastahår, tykke posebukser og så gik han rundt med hovedtelefoner på som han åbenbart hørte musik i, da han rokkede i takt. Ikke just en jeg ville have gættet på skulle på fjeldvandring, snarere til Roskilde Festival, men han havde en lille rygsæk.

IMG 5624
Naturrastepladsen ved Guoletisjavrre

Jeg spurgte hvor han skulle hen, og han skulle blot til Jurun, hvor der var en ’gathering’. Han forklarede at der hvert år de senere år havde været arrangeret en ’gathering’ ved Jurun hvor en 50-100 unge samledes en uges tid for at hygge sig og høre musik. Der var fløjet generator, musikanlæg osv ind med helikopter. Han gik og jeg klargjorde min rygsæk fra rejsebrug til vandring. Der kom en skade hoppende og var meget intereseret i min rygsæk som stod på jorden, især hoftebæltespændet. Den var ikke spor sky, og jeg selvom jeg prikkede til den med min vandrestav blev den blot ved at hakke på spændet. Først da jeg stampede i jorden og gjorde et drabeligt udfald mod den, flyttede den sig under højlydt protesterende skræppen. En underlig oplevelse.

IMG 5628

Fuldstændig usky skade var meget intereseert i at hakke til mit hoftebæltespænde

Det var 16 grader, sol og let vind – perfekt vejr, og jeg var afsted ved 16:30 tiden. Det gik meget op og ned ad småbakker til at starte med, mest opad og rygsækken føltes lidt tung – mad, gas osv til 2 uger kunne mærkes. Der er mange småbakker som man går over eller rundt om, med småsøer indimellem, stien var tydelig og ikke så slem efter nordsvenske forhold.

IMG 5637
På vej til Jurun

Jeg tog den første pause efter lidt over en time og de første 2½ km. Kort tid efter kom jeg op på det højeste punkt øst for højden 909 moh og man kan herfra se et glimt af Iggesjavrre og lidt efter kan man også se den nærliggende Jurunjavrre. Da man igen går nedad som man nærmer sig Jurun forsvinder Iggesjavrre, men Jurunjavrre kan ses lige indtil man når træerne.

IMG 5644
Jurunjavrre ses lidt til højre i billedet og derover kan man over passet se Iggesjavrre som en tynd streg

Jeg mødte en mand med hund som havde været ude at tælle en bestemt slags fugl, hvis navn jeg ikke forstod og hver jagten startede 25. august. Mødte også 2 unge mænd som havde været på en fiskedagstur ved Jurun. Tog igen en pause efter yderligere en time lige før skoven og en halv time senere var jeg ved Jurun ved 19-tiden.

IMG 5655
Ved Jurun med Seldutjåhkå lille fos og Jiervas i baggrunden

Der er flot ved Jurun med en lille fos/vandfald i flere trin, spredte træer og Jiervas i baggrunden. Der var ganske rigtigt en større teltlejr spredt over området med flere store telte, udspændte presenninger osv.

IMG 5660
Seldutjåhkå har flere små vandfald i trappetrin ved Jurun

Jeg stillede rygsækken og gik over til hvad der åbenlyst var madteltet pga et stort støbejernskomfur, og spurgte efter menukortet. Det synes de var vældig morsomt, de havde desværre ikke noget menukort, men jeg skulle være velkommen til at spise med, maden ville være klar om en time. De var vældig flinke og snakkesalige, fortalte at hovedfesten skulle være i weekenden og indtil nu var bare opvarmning og få samlet folk fra nær og fjern. Der var deltagere fra Sverige, Tyskland og Holland. Det fungerede på den måde at man skulle inviteres af nogen som havde deltaget tidligere og så betale et beløb til at dække fællsesudgifterne.

IMG 5664
Et af de større telte ved teltlejren (’Gathering’) ved Jurun

Der var oprydning om mandagen, tirsdag kom helikoptere og løftede udstyr, de store telte, affald osv væk. Lidt surrealistisk med en sådan samling midt ude på fjeldet. Jeg afslog deres venlige tilbud om aftensmad, ønskede dem god fornøjelse og fortsatte en times tid endnu til jeg var et par km nord for Jurun og ude af skoven igen. Der fandt jeg en fin teltplads ved 20:30-tiden med udsigt over Jurunjavrre med Jiervas i baggrunden. Det var blevet mærkbart køligere som solen gik ned, men jeg spiste alligevel min Pasta Provancale udenfor mens jeg nød udsigten og det overraskende totale fravær af myg. Jeg havde ikke set en eneste myg . . . og selvom det var lidt underligt så savnede jeg ikke de små bæster.

IMG 5670
Min idylliske teltplads et par km nord for Jurun med udsigt over Jurunjavrre og Rijvatjåhkkå i bagrunden

Temperaturen var faldet til sølle 2 grader kl 22, så jeg trak indenfor i teltet og nød min aftenkaffe der, inden jeg krøb i posen ved 23-tiden med en dejlig følelse af at al logistikken vedr transporten var gået som smurt, og nu var jeg rigtig afsted, turen var startet og jeg var kommet et pænt stykke vej den første dag trods en noget sen start. Jeg sendte en SMS hjem om at alt var godt og efter planen, og at det nok var sidste gang i lang tid med mobildækning.

IMG 5675Route 20130815
Guoletisjavrre – Jurun
Dagens etape: 8.5 km (200 højdemeter)
Total: 8.5 km (200 højdemeter)
Lejr 1: N66 47.218 E16 05.673

Fredag 16/8 2013: Det havde været koldt om natten, men solen varmede teltet lige tilpas tidligt om morgenen og jeg faldt i dyb søvn igen, og vågnede først rigtigt ved 8:30-tiden. Det var blevet diset med lavthængende skyer.

IMG 5677
Ikke altfor lovende vejr tidligt om morgenen

Fik lavet kaffe i en fart, spiste morgenmad ude og fik derefter pakket sammen og var afsted ved 10-tiden i 12 grader og strålende sol, disen og skyerne havde lettet igen. Der blæste en frisk vind som jeg havde i ryggen.

IMG 5683
Et tilbageblik på Jurunjavrre

Stykket mellem Jurun og Iggesjavrre var meget letgået og jeg ved fremme ved Iggesjavrre allerede ved 12-tiden. Der var ingen sandstrand i sydvest-enden, kun sten.

IMG 5684
Iggesjavrre lige fremme

I kikkerten kunne jeg se sandstranden begynde længere fremme, ca midtfor syd-enden, sandstranden skulle være en af de længste sandstrande i Lapland og jeg målte den til ca 1½ km.

IMG 5702
Den lange sandstrand ved Iggesjavrre

Jeg var fremme ved sandstranden kl 13, hvor jeg spiste min frokost bestående af Quick-nudler peppet op med Knorr-koppen tomat, med en fantastisk udsigt dybt ind i fjeldene bag den aflange sø.

IMG 5704
En perfekt frokostudsigt ved Iggesjavrre

Pludselig fik jeg øje på 3 mænd som kom i mod mig. Det var 3 ældre svenskere som havde tilbragt en uge med at gå Iggesjavrre rundt, og nu var de på vej tilbage til rastepladsen ved Guoletisjavrre hvor deres bil holdt. De havde haft godt vejr hele ugen, bortset fra en enkelt dag med lidt regn. Det var godt for dem, men ikke for mig, for det var jo ikke særligt sandsynligt at så godt vejr fortsatte. Jeg fortsatte rundt om Iggesjavrre sydøst ende, og kom til øst enden hvor der ligger en lille prismehytte. Der lå også en rigtig samekåte, som ikke var forfalden og som så ud til at blive brugt stadigvæk.

IMG 5716
En rigtig brugbar, ikke forfallen samekåte ved Iggesjavrre sydøst ende (Ikes)

Jeg lavede eftermiddagskaffe og skrev mig i gæstebogen. Såvidt jeg kunne beregne så ville jeg være ved Mavasjavrre omkring ved 20-tiden hvis terrænet vedblev at være lige letgået. Var jeg heldig kunne jeg blive sejlet over allerede i aften, hvilket ville være fint.

IMG 5729
Knap en km efter Iggesjavrre ses Årjep Savllo (1715 moh) med en tydelig lille forpost på sydsiden

Terrænet gennem Iggesvagge var fint og efter et stykke gik det stort set konstant svagt nedad bakke, hvilket var godt for tempoet. Jeg kunne se min tidsplan ville holde og humøret var i top.

IMG 5739
Mavasjavrre lige fremme

Solen skinnede stadig, men det blæste mere og mere, heldigvis stadig rygvind. I skoven var stien ret ringe og man kunne let tabe den, men jeg var ved bredden præcist kl 20.

IMG 5750
Den karakteriske dobbelttop Nuortta Savllo (1762 moh) – grænsen mellem Sverige og Norge går hen over den sydlige (nærmeste) top og knækker svagt mod øst midt i mellem de to toppe hvor den højest placerede grænsemarkering findes (jeg kiggede ikke efter :-) men det skulle være muligt at bestige toppen uden alpin klatring)

Det var ved den gamle semaforplads, som nu er nedlagt, og kun den østlige semafor bruges nu. Men jeg havde ikke set nogen sti gå mod øst, stien førte direkte hen til den gamle, nedlagte semafor. Jeg gik lidt frem og tilbage for at finde stien mod øst, men uden held. Det var noget af en bet, nu begyndte det at blive ret tvivlsomt om jeg ville være heldig at komme over i aften. Jeg kunne ikke finde stien, og besluttede at nu vill jeg gå sålangt tilbage at det var 100% sikkert at jeg var syd for stien, og så ville jeg gå mod nordøst, så måtte jeg jo støde på den. Som sagt så gjort, det var spændende at gå i den totalt ubanede og uberørte skov, selvom det ikke var planlagt og hurtigt gik det afgjort heller ikke.

IMG 5756
En underlig placeret ’et-eller-andet’ midt ude i skoven – måske et hemmeligt hjemmebrænderi ?

Jeg kom fordi noget der lignede en lejr og en masse ting var dækket af en presenning, midt inde i skoven og ingen stier førte dertil. Jeg tænkte det sikkert var et hemmeligt hjemmebrænderi gemt der, eller måske det var noget helt andet, jeg har sikkert set for meget ’Moonshiners’ på Discovery :-) Men efter 1-1½ times mosen rundt i krat og skov, så fandt jeg stien mod øst, lige fter en lille mose. Der var spang over mosen, men man skulle helt tæt på for at se det, da det var overgroet.

IMG 5759
Her fandt jeg stien – man skal helt tæt på for at se spangen over mosen, den er helt overgroet

Fristelsen til at følge stien tilbage for at se hvor den udsprang var voldsomt stor, men klokken var mange og det ville snart blive mørkt, og jeg ville gerne frem til semaforen i aften, så jeg kunne vende den straks i morgen tidlig. Håbet om at komme over Mavas i aften var helt slukket nu. Jeg fulgte derfor stien videre østpå, som bortset fra enkelte passager ikke var ret meget bedre end den ubanede skov. Klokken 21:45 var jeg fremme ved broen over Rädniltjåhkå. Der stod 2 mænd og fiskede i jokken under broen. Ude på hængebroen råbte de mig an. Jeg gik tilbage og forklarede hvor jeg kom fra og hvor jeg skulle hen. Det var far og søn, Robert og Lars-Kenneth og de boede i Mavas Fiskecamp på den anden side af Mavasjavrre, og skulle retur nu inden den blev helt mørkt, så jeg kunne sejle med dem, hvis jeg ville.

IMG 5761
Dobbelttoppen Nuortta Savllo (1762 moh) i aftenlys set over Mavasjavrre

Det ville jeg selvfølgelig mægtig gerne, hvor heldig har man lige lov til at være ? (Meget heldig åbenbart :-) ) De var mægtig flinke og sønnen Lars-Kenneth fortalte at han mest var vant til vinterfjeld, og ikke have været på fjeldet såmeget om sommeren, han havde en årrække boet og arbejdet i Kiruna. De skulle hjem om 2 dage, ville blive hentet med helikopter. Vi var på den anden side præcist klokken 22:30. Jeg takkede mange gango og tog afsked med dem, de skulle til deres hytte og lave aftensmad.

Jeg tog vand fra søen, så jeg kunne slå lejr det første og bedste sted jeg fandt. Det fandt jeg en 300 meter inde i skoven lige ved siden af stien, klokken 23 var teltet sat i pandelampens lys, og en halv time senere spiste jeg min aftensmad (natmad), kylling i sur/sød sovs. Efter en kop kaffe og bid chokolade var det godnat efter en temmelig lang og helt igennem fantastisk dag. Nu var jeg på den rigtige side af Mavasjavrre, og herfra var jeg ikke afhængig af nogen bådtransporter eller lignende.

IMG 5765Route 20130816-1

IMG 5765Route 20130816-2
Jurun - Mavas
Dagens etape: 22 km (400 højdemeter)
Total: 30.5 km (600 højdemeter)
Lejr 1: N66 54.416 E16 22.756

Lørdag 17/8 2013: De 2 fiskere som havde sejlet mig over aftenen før, havde fortalt at vejrudsigten lovede regn, og de fik desværre ret. Det begyndte at regne ved 3-tiden. Vågnede ved 7-tiden og det regnede stadig, så jeg nappede lige et par timer til.

IMG 5767
Min teltplads og regnvåde telt lidt oppe i skoven nord for Mavas

Sammenlignet med i går så skulle jeg kun lidt over halvt så langt, så jeg tog det roligt. Lavede kaffe, spiste morgenmad og begyndte at pakke indeni teltet i et meget adstadigt tempo, da det var ligesom regnen aftog lidt. Ved 11-tiden kom 2 mænd gående nede fra Mavas, de lå også i fiskecamp, men der var ikke rigtig bid i Mavasjavrre, så de ville et par dage til Pieskehaure for at se om det var bedre. De sagde at regnen ville stoppe i løbet af dagen. De skulle ikke samme vej som jeg, de skulle følge et østligere spor til halvøen Juonasuoloj.

Jeg fik pakket færdig og var afsted ved 12-tiden. Jeg så de første 3-4 myg på turen, og skulle det vise sig, også de eneste. Den lange dag i går kunne mærkes i benene og opstigningen gennem skoven var hård, stien var bulet og overgroet, så stavene hang konstant fast i krat og vækster.

IMG 5777
Den hellige sø Sajvva et par km nord for Mavas

Der måtte en del pauser til og tilmed tabte jeg stien er par gange og måtte lede efter den igen.

IMG 5778

Dette er blot et af mange eksempler på ’stien’ gennem skoven nord for Mavas (du skal ikke føle dig dum, hvis du ikke kan se den, det kunne jeg heller ikke :-) )

Det gik rigtig langsomt og ved 14:30 tiden stoppede jeg for en hurtig frokost, pølse og knækbrød, ved søen Bierre, knap 4 km på 2½ time.

IMG 5779
Søen Bierre ca 4 km nord for Mavas, skulle have en fin bestand af både fisk og fugle – det var indrettet en lejrplads ved bredden

Ved 16-tiden var jeg ude af skoven og fik det første glimt af Pieskehaure, fantastisk farve vandet har. Regnen var stoppet og jeg kunne tage regntøjet af.

IMG 5800
Det første glimt at den indbydende turkisgrønne sø Pieskehaure

Terrænet ovenfor skoven var meget bedre og tempoet steg mærkbart. Måske det også påvirkede moralen at man konstant havde det smukke syn af Pieskehaure i horisonten. Men efter et kort stykke på Ahkaris østligste udløber, så havner man i skov igen, og samme problemer med at følge stien.

IMG 5807
’Golden Gate Bridge’ i mini format. Den går over Sullunåjvjåhkå.

Jeg har oplevet adskillige umærkede optrampede spor i Sarek, som var lettede at følge end denne markerede sti. Ved 18-tiden begyndte det at regne igen og selvom det kun var en byge så beholdt jeg regntøjet på. Det gik op og ned, men til sidst gik det for det meste opad, og jeg måtte ved 20-tiden indse at min ambition om at nå frem til Vassjajavrre i dag ikke var realistisk.

IMG 5816
Min teltplads på sydøst siden af Sullunåjvve med udsigt over Pieskehaure

Samtidig var jeg efterhånden reelt træt, så jeg begyndte så småt at kigge mig om efter en egnet teltplads. Jeg fandt ved 21-tiden en perfekt plads på den sydøstlige side af Sullunåjvve med udsigt over Pieskehaure og mod nord kunne toppene at Sulitelma ses.

IMG 5819
Mod nord kunne toppene af Sulitelma ses gennem skyerne

Satte teltet og spiste vildtgryde og drak kaffe, mens jeg nød udsigten. Jeg så flere rener.

IMG 5822
Aftenstemning og solnedgang ved Pieskehaure

Det havde været en 12-14 grader hele dagen, men nu var temperaturen faldet til 8 grader, men helt vindstille – en skøn aften som jeg sad længe ude og nød det. Gik i posen ved 23-tiden.

IMG 5825Route 20130817
Mavas - Pieskehaure
Dagens etape: 13.5 km (300 højdemeter)
Total: 44.0 km (900 højdemeter)
Lejr 3: N66 59.966 E16 21.912

[Fortsættelse følger . . . ] Husk at giv denne artikel stjerner og en kommentar med på vejen.

Indtil da kan du læse mere fra LHL's ture:

Kano- og vandretur  Vandretur i Sarek Vandretur på Skåneleden
kanotur paa vesterdalselven  solovandring i sarek vandretur paa skaaneleden

Brugervurdering: 4 / 5

Stjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne inaktiv

Log-på for at kommentere

Vinterkursus

hængekøjekursus

- Optimér dit grej til vinterbrug
- Hold varmen om natten
- Hold varmen om dagen
- Sikkerhed
- Overnatningsformer
- Optimering af sovegrej
- Start et bål om vinteren
- Vintervandring
- Vintercamp
- Vintergrej
- og meget mere...

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter  bornholmtour logo

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.