outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

×

Fejl

There was a problem loading image vildmarkstorv og teltplads.jpg

Vandretur i Sarek del 2 af 3

En solo vandring i den nordvestlige del af Sarek i August 2012. Denne artikel er den 2. af ialt 3, og dækker bestigning af Kuoper, Kuopervagge til Skarja, udflugt langs Smailajåkkå til den gamle Skarjakåte. Derefter op til Mikka-gletcheren, og videre gennem Routesvagge.

Fik du ikke læst 1. del ? Så er den her...

IMG 3951

Onsdag d. 15/8 2012: Vågnede ved 7-tiden og bemærkede med det samme den manglende sol. Skyndte mig at stikke hovedet ud af teltet, og stor lettelse. Det var fjeldet som skyggede, solen var fremme, men der var lave, spredte skyer. Jeg studerede dem lidt, mens de kom og forsvandt igen, det lignede noget som solen nok skulle få brændt væk når den kom lidt højere på himlen. En hurtig gang morgenmad og kaffe, og pakke dagturs rygsækken med regnjakke, solbriller, kompas, gps, kamera, ekstra batterier, 100g chokolade og 1½ liter vand.

IMG 3879

Nasasvagge og Nasas-jaure

Det gik fint opad langs ryggen som jeg holdt mig til. Blot 150 meter begyndte udsigten at åbne sig gennem skyerne, Nasasvagge mod syd og Låvdakvarddo mod vest, man kan faktisk se renvogterstuen ved bredden af Låvdakjauratj – der er knap 10 km. Jeg ville tage et billede at mit telt, det så allerede forsvindende lille ud. Jeg bemærkede noget ca 2-300 meter bagved mit telt mod vest som ikke rigtig passede ind i landskabet og jeg erindrede ikke at have passeret nogen mærkelige klippeformationer i går. Jeg kunne ikke se hvad det var. Kikkerten kom frem, og jo, det var et forholdsvis stort telt, de måtte være kommet senere end mig i går. Jeg spionerede lidt, der var ikke tegn på liv ved teltet, og klokken var nu 9 og solen bagte ned på teltet, så jeg tvivlede på de sov stadig, men hvor var de så ?

IMG 3881

Vestenden af kuopervagge og Låvdakvatto

Jeg fortsatte og opstigningen gik fint, det var blot vandring med kraftig stigning de første 400 højde meter, så kommer man til et sted hvor ryggen er smal og derefter ser det lidt frygtindgydende ud når man kigger op, blot sten. Der lå sne på en del af det smalle sted, og der var fodaftryk af en lille støvle ca str 37, som virkede frisk. Kunne der være nogen foran mig ? Jeg rystede tanken af mig, det måtte mindst være fra i går, jeg havde ikke set andre mennesker siden i forgårs, og skulle jeg så lige rende ind i nogen på toppen af Kuoper ? Næppe ! Det måtte være den tynde luft som fik mig til at tænke underlige tanker. Ryggen efter det smalle sted var ren sten, men flade plader som var lete at gå på. Man skulle dog være lidt forsigtig og ikke gå for tæt på kanten, da nogle af dem var løse, gled eller vippede. Der kommer derefter ca 200 meter under toppen et sted hvor der er store blokke som er for store og man må som et eneste sted tage hænderne i brug, ellers er bestigningen opret gang hele vejen. Knap 150 meter under toppen ser jeg pludselig en gruppe på vej ned, så var der alligevel andre på Kuoper i dag, uden tvivl dem med teltet bag mig.

IMG 3902

De fem uge svenske jeg havde mødt i toget og nu igen på Kuoper

Da de kommer nærmere kan jeg se det er de 5 unge mennesker jeg havde snakket med i toget og fortalt om min tur/planer. De var blevet så inspireret af mine planer at de havde droppet at gå gennem Ruotesvagge og i stedet for gået samme vej som jeg. De var kommet med båden over Akkajaure en times tid senere end mig, og var stoppet tidligere den første dag. De havde kigget efter mig de følgende dage og ikke helt kunne forstå at de ikke havde indhentet mig, jeg er jo dobbelt så gammel som dem, men de var blevet enige om at de måtte have passeret mig uden at se mig. Indtil de var kommet lidt op på Kuoper, der havde de set teltet og var sikker på at det måtte være mig. En ret utrolig historie, vi snakkede en halv times tid. De var kommet frem sent i går aftes, og havde som jeg oprindelig regnet med at være en dag længere, men terrænet og vadene havde også snydt dem mht tiden. Jeg var ganske godt tilfreds med mig selv og min egen formåen lige pludselig. Unge mennesker i tyverne kunne ikke løbe mig op, og jeg synes endda ikke jeg for alvor havde kilet på, men da heller ikke sjosket afsted. De var startet topturen 7:30, altså ½ time før mig, og havde kun tilbragt 10 minutter på toppen, så jeg havde været ligeså hurtig som dem på Kuoper også. De havde lidt travlt nu, da de var over 1 dag bagud mht at nå til Saltoluokta som planlagt, men de synes det havde været det værd. Vi tog gruppebilleder af hinanden inden vi sagde farvel og fortsat god tur. Jeg tog det sidste stykke og var på toppen lidt i tolv.

IMG 3919

På toppen af Kuoper - deltaet ved Skarja i baggrunden midt i billedet

Fuldstændig i ekstase, det var lykkedes, jeg var på toppen af kuoper, i mellem skyerne var udsigten mageløs, man kunne uden besvær se Biela mod øst og Virihaure/Vesterjaure mod vest – 40 km væk, ja selv Rago-fjeldene bagved i Norge sås mere end 55 km væk. Mod nord ville skyerne ikke rigtig slippe, men det lykkedes at få et glimt af Akka og Niak. Den lille lukkede dal nord for Kuoper som hedder Kuopervakkasj med en lille sø kan nås fra mellem 1300 til 1400 meter niveau. Før der er der for stejlt og man kan heller ikke følge Lulep Låvdakruvtasj derind, da siderne er meget stejle. Det er muligt at telte nede ved søen og der er man garanteret en ugeneret lejrplads.

IMG 3944

Den lille sø i sidedalen Kuopervakkasj

Ved 13-tiden begyndte jeg nedstigningen og var nede ved 15-tiden. De unge mennesker havde pakket sammen og ved på vej afsted videre ind i Kupervagge. Vi vinkede til hinanden, jeg kunne ikke råbe dem op, så jeg måtte blæse i fløjten for at de så mig. De passerede mig mens jeg var på vej ned. Jeg havde set en enlig ren med kalv på vejen ned. Turen var på 9.5 km ialt og +/- 850 højdemeter. Stigningen er således gennemsnitlig ca 18%, men på det stejleste sted mellem 1100 og 1200 meter på 30%. Der er som tidligere nævnt ingen faremomenter eller rigtig krævende partier – kun et enkelt sted skal man bruge hænder da blokkene er for store. Jeg lavede nudler med oksesmag til sen frokost, og derefter kaffe. Humøret var i top efter successen og benene var også OK, så jeg besluttede at bryde op og tage nogle km videre ind mod Sareks hjerte, Skarja. Kl 17:30 var jeg afsted og det første stykke 3-4 km var på flad fjeldhede og gik stærkt, men så begyndte partierne med blok og en del småture op og ned ad bakkene for at komme udenom. Jeg kiggede op gentagne gange og frydede mig ved tanken om at deroppe på toppen havde jeg været. Kl 20:30 var jeg rundt om ’hjørnet’ lige nedenfor Kuoper top, og kunne se uhindret til Sarek midte.

IMG 3965

Rundt om 'hjørnet' ved Kuoper og udsigt til Sarek midte.

Jeg fandt en perfekt teltplads lige ved Kuoperjåkkå, og besluttede at det kunne være nok for i dag. Fik sat teltet og gik indendørs. Spiste bøfgryde ved 21:30-tiden og tog kaffen på sengen. Dagens triumf blev fejret med en dobbelt cognac til kaffen. Som Axel Hamberg skrev i den første bog om Sarek – Sarekfjällan, 1922: ”Spirituosa bör alldeles undvikas under pågående strapatser, men vid hemkomsten till lägret efter en ansträngande dag är en liten konjak en härlig, fast ingalunda nödvändig sak.” Jeg er helt og aldeles enig. Det var forøvrigt Axel Hamberg som foretog den første noterede bestigning af Kuoper for præcist 111 år siden, d. 15/8 1901. Lagde mig først til at sove ved midnat, skiftede batterier på GPS’en, de havde holdt godt sålangt, 3 dage pr sæt er tommelfingerreglen, hvis man husker at slukke når man holder pause.

IMG 3977Route 20120815

Kuoper – Kuopervagge

Dagens etape: 5.5 km (50 højdemeter)
Total: 45.5 km (600 højdemeter)
Lejr 4: N67 24.120 E17 18.515

Torsdag d. 16/8 2012: Vågnede kl 7, det var fint vejr igen med sol og let vind. Der var ingen myg, så jeg tog mogenmaden og kaffe udenfor i teltåbningen, teltet gav læ, det var dejligt. Jeg bemærkede et telt en 3-400 meter længere fremme, det synes jeg ikke at jeg havde set i går, men sikker var jeg ikke.

IMG 3981

Morgenudsigt ved Kuoperjåkkå mod Skarja - Sarek centrum

Hvis det var de 5 unge så var de ikke nået langt. Jeg pakkede og det samme var de i gang med. Men det var ikke de 5 unge, men 3 unge svenskere, 2 mænd og en pige. De var på vej til Kuoper og ville til toppen senere i dag. De havde badet i Kuoperjåkkå i går aftes fortalte de. Det havde været koldt, men forfriskende. Jeg var afsted ved 9:30-tiden og tog 2½ km på den første time. Jeg havde beregnet ca 12 km til Skarja og ville således være fremme ved 14-15 tiden, rigelig tid bagefter til turen ned langs SmailaJåkk og Skarja-kåten.

IMG 3991

Højtliggende vandfald i Kuopervagge ved Sjelmatjåkkå

Terrænet ændrede sig og der kom en del større og mindre felter med blok som man enten måtte gå udenom eller over. Det kostede tid og jeg var ikke nået meget længere end lige forbi Vattendelar-gletcheren ved middagstid. Det var et smukt syn og jeg besluttede at tage tidlig frokost, nudler med oksekød. Jeg var afsted igen ved 13-tiden. Jeg så 2 x 2 vandrere på vej mod Kuoper, det ene par var under mig længere nede i dalen og det andet over mig. De så mig ikke. Et par km før Alkavagge passerer man under Sielmatjåkkå og gletcheren Sielmajekna. Man kan ikke se Sielmajekna fra Kuopervagge, men der vælter er flot vandfald ned over klippen højt oppe. Tiden begyndte at gå stærkt lige pludselig og klokken var omkring 15 før jeg havde passeret Alkavagge.

IMG 4008

Et kig bagud i Kuopervagge, Kuoper markante profil til højre

Jeg måtte erkende at jeg havde forregnet mig igen mht tidspunktet jeg ville være fremme på, og at mine udflugtmål ikke ville blive i dag. Efter Alkavagge bliver terrænet i Kuopervagge decideret udfordrende, synes jeg. Der begynder at komme sporadiske stier, men også store blok og videsnår. Men flot var det at nærme sig Skarja med alle toppene bagved, og indimellem kiggede jeg også bagud mod Kuoper, fantastisk at jeg havde været deroppe. Jeg gik kun i T-shirt til at starte med, men måtte tage skjorten på senere pga myg.

IMG 4025

Igen et kig bagud, terrænet er noget anstrengende i den østlige del af Kuopervagge mellem Alkavagge og Skarja

Jeg studerede det flotte vandfald/foss ved renvogter stuen i hvor Kalmejåkkå fra Alkavagge løber ned i Kuoperjåkkå, og jeg undredes igen over stuens placering – det virker som det mindst optimale sted – bag både Kuoperjåkkå og Kalmejåkka. Jeg bemærkede også at Lisette og jeg sidste år havde vadet Kuoperjåkkå lidt for langt mod vest, da vi kom fra Alkavagge. Den bredte sig mere ud lidt længere mod øst, og måske det var derfor vi havde synes vadet var temmelig krævende. I år var der ingen problemer med nogen af jokkene på nordsiden af Kuopervagge, de kunne let stengås. Klokken var 20 før jeg var ved Skarja. Jeg checkede GPS’en, den sagde 18 km, det må være alle omvejene omkring blok, udenom sump, jokkene osv der gav de ekstra 50% ifht kortet. Det er normalt med ekstra ca 10% realtime distance, men ekstra 50% giver en ide om terrænet. Jeg kunne godt huske fra sidste år at stykket fra Akkavagge til Skarje var hårdt, men det havde jeg tilskrevet at vi var meget trætte, da vi havde gået med tunge rygsække knap 20 km den dag, og tilsvarende de 2 foregående dag, da vi kom fra Staloloukta.

IMG 4032

Vandfaldet hvor Kuoperjåkkå løber ned i deltaet ved Skarja

Men i år var jeg ikke specielt træt og rygsækken over 10 kg lettere, men alligevel havde det taget mig over 9 timer incl pauser at gå de ca 12 km på kortet som så i virkeligheden var ca 18 km i benene. Da jeg nu havde GPS’en fremme kunne jeg så også se at jeg kun var 300 meter fra Smailajok, og at jeg tidligere skulle have drejet lidt mod nord, så jeg måtte gå lidt tilbage og dreje stik nord for at komme de 150 meter op.

IMG 4036

Fremme ved Skarja (Smaila-treffen). Nødstuen ved broen ses til venstre.

Der lå to telte på Smaila-pladsen og jeg fandt en plads lidt væk over mod Skarjatjåkkå hvor jeg ikke tog deres udsyn og deres telte heller ikke spolerede mit. Jeg gik ned for at hilse på dem, der var kun liv ved det ene telt, det var et tysk ægtepar på min alder. De var kommet gennem Ruotesvagge, havde taget en overliggerdag og skulle videre til Staloluokta. Jeg tog vand i den lille bæk og gik tilbage til min plads og satte teltet. Der var en del myg, så jeg spiste Chili-Concarne i teltet ved 21-tiden og tog senere kaffen på sengen. Lagde mig til at sove ved 23-tiden, så jeg kunne komme op tidligt næste dag til mine planlagte udflugter/dagsture.

IMG 4046Route 20120816

Kuopervagge - Skarja

Dagens etape: 18.0 km (200 højdemeter)
Total: 63.5 km (800 højdemeter)
Lejr 5: N67 22.607 E17 38.326

Fredag 17/8 2012: Vågnede ved 7:30-tiden, der var flot sol og let vind, så ingen myg. Satte mig udenfor teltet, spiste morgnemad og nød udsigten. Jeg ville starte med turen langs Smailajåkk canyon og finde Skarja-kåten. Pakke en lille dagsturs rygsæk og var afsted 8:30.Canyon var imponerende, fulgte den hele vejen ned til udløbet. Vandet fosser med en ufattelig kraft i heksekedlen i canyon. Fandt også jættebroen. Faktisk er der 3 jættebroer. Jeg har læst at dette skulle være muligt at komme over Smailajåkk via jættebroen, hvis man skulle være så uheldig at komme på et tidspunkt hvor sommerbroen ikke lagt ud. Men jeg synes ikke det er en mulighed.

IMG 4055

Den største af de tre jættebroer  - denne er helt umulig af benytte. De andre er vist i galleriet.

De to af dem er helt umulige, kun en er på et eller andet plan muligt. Selv hvis man ser bort fra at man slår sig ihjel hvis man ryger i heksekedlen, så er det umuligt at komme op af canyon på østsiden uden reb. Vestsiden er derimod ikke så slem, der kan man sagtens komme op og ned. Så kommer man fra vest, så er man nødt til at gå ad Routesvagge, hvis der ikke en nogen bro. Kommer man fra øst, så kan man teoretisk set bruge jættebroen, hvis man har reb med og kan finde et sikkert ankerpunkt. Så kan man fire sækken ned først, og derefter selv kravle ned med rebstøtte.

IMG 4071

Udsigten mod øst fra Smailajåkkå udløb - det er Pielatjåkkå i baggrunden

Udsigten mod vest nede fra Smailajåkk udløb over deltaet var utrolig smuk i det flotte vejr. Jeg fortsatte mod vest for at finde Skarja-kåten. Der var mange stier, men de endte alle blindt ved blok eller vide-budskads. Jeg krydsede op og ned ad skrænten for at finde kåten. Der var meget idyllisk med træer, buske, klipper med små vandfald osv, myggene var hidsige og solen bagte. Jeg havde GPS-koordinaterne fra kortet og jeg afsøgte området, men kåten var der ikke. Måske den brast helt sammen og væk. Havde trods alt stået i mere end 50 år, og benyttet af blandt andet Edward Nielson, men ikke vedligeholdt i årtier nu. Der var stejlt, så jeg gik lidt videre mod vest for at komme op og tilbage til teltet.

IMG 4080

Skarjakåten, forfallen er ingen overdrivelse :-) Men en fantastisk placering, udsigten er udsøgt i til begge sider

Pludselig så faldt jeg nærmest over kåten. Pladsen er fænomenal mht udsigten i begge retningerne, men kåten er i sig selv ikke noget specielt kønt syn. Forfallen er ikke nogen overdrivelse, og man skal kun besvære sig med at finde den af historiske årsager. Den ligger 125 meter længere mod vest end angivet på Garmin GSP kort Norra Nordland. Jeg har efterfølgende fundet udaf at Garmin GPS kortet generelt er forskydt 125 meter på dette sted. Har tjekket grundigt, og det er ikke min GSP som er ude af sync, det er kortet. Skarjakåte koordinaterne er N67 22.391 E17 37.529 og man ser den først helt tæt på. Jeg var tilbage ved teltet kl 11:30, turen havde været på 5 km og 200 højdemeter. Det var 23 grader varmt og lidt trykkende, kunne tyde på et uvejr på vej, men kunne ikke se noget. Tog en hurtig frokost, knækbrød og pølse, og var afsted igen kl 12. Gik først ned til nødstuen og skrev mig ind. Jeg kunne se at mine 5 unge venner fra Kuoper havde passeret dagen før. Der stod 2 rygsække og lidt efter kom et ungt svensk par. De var på vej mod Staloluokta. Jeg fortsatte over broen og fulgte derefter Smailajåkk et stykke før jeg drejede ind mod Mikka-glescheren. Det var noget besværligt med alle moræne-ryggene.

IMG 4106

Månelandskabet ved Mikka-gletcheren endemoræne. Taget med ryggen til gletcheren, Alkavagge forude.

Det var for det meste helt bart mellem ryggene, månelandskabsagtigt, men også striber af mos, græs og små blomster var ved at finde fodfæste. Tænk at gletcheren engang havde gået helt ud til Routesvagge. Det blev mærkbart koldere og lidt blæsende på vejen ind mod gletchertungen, der var skrevet på sten gletcheren udstrækning år for år, den blev ca 8 meter mindre for hvert år. Men fremme ved tungen var den kæmpe gråsorte mur af is og sten meget imponerende. Man kunne også ane et blåt skær i isen.

IMG 4110

Mikka-gletcheren isfront og Sarektjåkkå bagved

Det var blevet overskyet og der kom kraftige vindstød, så var der alligevel uvejr på, jeg skyndte mig tilbage. Ved nødstuen mødte jeg igen det unge svenske par, de havde været på vej op ad Skarjatjåkkå, men var vendt om da de så uvejret komme. Jeg nåede lige tilbage til teltet kl 15, tjekkede og sikrede pløkke, så kom regnen og meget kraftige vindstød ruskede teltet. Skarja er en smuk plads, men meget udsat. Turen til Mikka-gletcheren havde været på 10 km og 200 højdemeter. Jge lavede kaffe og spiste dagsrationen af chokolade, mens jeg overvejede hvad jeg skulle gøre. Jeg besluttede at var det stadig uvejr kl 17, så spise tidligt aftensmad og tidligt i seng, men var det stilnet af kl 17, så pakke og tage lidt km videre ind i Routesvagge. Efter en times tid begyndte det at stilne af og jeg begyndte at pakke rygsækken. Kort efter stoppede regnen helt og teltet var tørt kl 17, og det blev puttet øverst i rygsækken. Solen brød igennem igen og jeg var afsted. Det var 6. dag i Sarek og jeg havde stadig ikke haft regnjakken på, selvom det lige havde været på et hængende hår i dag at jeg var nået tilbage til teltet i tørvejr. Routesvagge er ’a walk in the park’ sammenlignet med Kuopervagge. Efter et par km mødte jeg 3 tjekker, de var godt brugte. De havde besteget Niak dagen før og gået hele Routevagge i dag. De havde planlagt at nå videre til Alkavagge i dag. Jeg fortalte dem at det var meget ambitiøst, de manglede ca 7 km, men de skulle beregne omkring 5 timer da terrænet var vanskeligt, de ville ikke være fremme før det var mørkt, og der var ingen gode steder at telte mellem Skarja og Alkavagge, hvis de gav op.

IMG 4126

Aftenstemning i Routesvagge set mod syd - Snavvavagge ses bagerst

Så jeg rådede dem til at stoppe ved Skarja og så starte tidligt på friske ben næste morgen. Det ville de tage til efterretning, og de kunne så til gengæld fortælle mig at jokkene og vadene i Routesvagge ikke var slemme selvom solen havde skinnet hele dagen. Boajsajågåsj måtte vades, turde ikke stangå den, men vandet kun til lidt over anklerne. Helt uproblematisk. Slog lejr ved 21-tiden ca en km efter Boajsajågåsj. Det luftede lidt, så der var ingen myg, og jeg tog aftensmaden, kylling i sur/sødsovs udenfor. Det var den første helt myggefri aften, så jeg nød det. Havde oprindelig planlagt at tage smutturen ind omkring Boajsavagge, men besluttede at droppe det, da jeg jo havde nået alt andet jeg havde planlagt at nå, og så ville jeg hellere nyde den sidste del at turen i ro og mag. Tog som sædvanlig aftenkaffen på sengen, og sov først omkring midnat.

IMG 4133Route 20120817

Skarja – Routesvagge (Boajsajågåsj)

Dagens etape: 6.0 km (0 højdemeter)
Total: 69.5 km (800 højdemeter)
Lejr 6: N67 25.346 E17 35.665

Se med på næste onsdag hvor 3 og sidste del kommer :)

Indtil da kan du læse andre artikler fra LHL:

Kano- og vandretur  Vandretur i Sarek Vandretur på Skåneleden
kanotur paa vesterdalselven  solovandring i sarek vandretur paa skaaneleden

Brugervurdering: 4 / 5

Stjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne inaktiv

Log-på for at kommentere

Milho svaret på emne: #2 4 år 2 måneder siden
Hej Lars,

Jeg har et "tillægsspørgsmål" til denne del 2.
Din tur op på Kuoper, er det din vurdering at man kunne tage rygsækken med og f.eks. komme ned lige før din frokost markering, eller evt. længere henne?
Det ser ud som om højdekurverne tillader dette, men er det også sådan når man er der?

Vi antager i spørgsmålet at personen der evt. ville kaste sig ud i det, har samme ungdommelige kondition som du åbenbart har (trods et heftigt indtag af Cognac haha...).
LHL svaret på emne: #3 4 år 2 måneder siden
Tak Christian . . . ikke på trods af, men på grund af ;)

Jeg skal lige være sikker på spørgsmålet, så jeg ikke svare helt hen i vejret.
Personen påtænker at bestige Kuoper (Guohper) og så fortsætte fra toppen mod øst, for at gå ned igen før den navnløse top på ca 1460 moh som ligger mellem Guopher og Sjielmatjåhkkå ?

mvh Lars
Milho svaret på emne: #4 4 år 2 måneder siden
Korrekt.
Jeg har ikke kort der dækker området og det er svært at se alle højdekurver på billederne af etaperne.
LHL svaret på emne: #5 4 år 2 måneder siden
Der er stejlt på østsiden af toppen, men man kan gå ned i Guophhervakkasj og den vej rundt om toppen frem til hakket før den navnløse top. Der er også meget stejlt ned mod Guophhervagge, men jeg vil tro det er muligtmed forsigtighed at komme ned der, men nogen garanti vil jeg ikke give. Det er svært at se på billederne om der er partier, som meget stejle og svære. Tidsmæssigt tror jeg ikke det kan betale sig.

Mvh Lars
Milho svaret på emne: #6 4 år 2 måneder siden
Ok, så stil rygsækken og nyd topturen er rådet :)

Tak for svaret Lars.
LHL svaret på emne: #7 4 år 2 måneder siden
Ja, men hvis man er ude på eventyr, så fortsæt til østenden af Guophhervakkasj, og over den lille gletcher og så gå ned før Sjielmatjåhkkå, der er ikke så stejlt, men kræver så at man har crampons med.
Det er knap så stejlt, og uden tvivl en spændende tur. Man kan telte nede ved den lille sø i Guopphervakkasj.

Mvh Lars

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.