outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 430 gæster og 7 medlemmer online

Brugervurdering: 3 / 5

Stjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne inaktivStjerne inaktiv

En 4-dages efterårs-vandretur på Ås-Ås ledens sydligste del.

Ås-Ås leden er en del af Skåneleden. Den sydligste del er den mindst besøgte, den nordlige del, især Søderåsen, er forståeligt nok meget populær. Men jeg havde besluttet mig for at gå den sydlige del også, og dermed have gennemført hele Ås-Ås leden. Jeg mødte da heller ikke andre vandrere på turen, ja faktisk var de eneste mennesker jeg mødte et par jægere på elgjagt.

Jeg gik også langs Ralatedalen og den dybe ravine Forsakar med meterhøje vandfald. Begge var store oplevelser, og det er lidt underligt at begge disse naturperler ligger så tæt på både Ås-Ås leden og Österlen leden, men ikke indgår i nogen af Skåneledens delstrækninger.

IMG 6808intro

Jeg har ikke været på Ås-Ås leden siden efteråret 2009, bortset fra en vintertur på Søderåsen i 2010. Turen var planlagt lidt ambitiøst, med dagsetaper et pænt stykke over de 20 km, og samtidig var det en test af hvor meget en Osprey Exos 58 i Large kunne bære, så jeg kunne beregne til hvor mange dage i fjeldet jeg kan bruge den fremfor min sædvanlige Bergens Trollhetta 95, som er noget større og tungere, men det vil jeg komme nærmere ind på under 'Pakkelister', se Osprey Exos 58 Pakkeliste til hhv Syd- og Nordsverige

Mandag 14/10 2013: Jeg havde planlagt at slutte turen i Degeberga, som er det nærmeste sted på Agusa (hvor Ås-Ås leden slutter) med busforbindelse, så der ville jeg parkere bilen. Med bus og tog kunne jeg derfra komme til Höör, som er det tætteste sted på hvor jeg skulle start, ved Onsvalakällen. Da jeg sidst var på Åas-Ås leden, der sluttede jeg ved Onsvalakällen og gik derefter til Höör, hvor jeg havde parkeret. Der er ca 6 km fra stationen i Höör ud til Onsvalakällen og derfra ca 5 km til Bjeveröd, hvor jeg skulle overnatte, så ialt ca 11 km. Det ville nok tage 3-3½ time på friske ben. Jeg ville gerne være fremme senest kl 18, så jeg stadig havde lidt dagslys, hvilket vil sige at jeg skal starte fra Höör senest kl 15. Bus og tog afgår hver time lidt over hel og turen tager knap 2 timer, så jeg skal være fremme i Degeberga lidt før kl 13, helst lidt før kl 12. Jeg var afsted hjemmefra ved 9:30-tiden efter at have pakket det sidste, primært friske råvare til aftensmaden og et hurtigt bad. Det småregnede, men skulle stoppe senere på dagen. Jeg kom med færgen til Helsingborg kl 10:45, og det var dermed afgjort at det var bussen kl 13 jeg skulle satse på. Der var ikke ret meget trafik i betragtning af at det var hverdag. Omkring Lund stoppede regnen, og det klarede op.
IMG 6779
Parkering ved skolen i Degeberga ( GPS N55 49.906 E14 05.091 )

Jeg var i Degeberga omkring 12:30 i solskin, og der var fine parkeringsmuligheder nede bag ved skolen, hvor jeg stillede bilen. Jeg gik op til busstoppestedet og bussen, SkåneExpressen 4 mod Kristianstad, kom til tiden lidt over 13. Billetmaskinen var i stykker, så turen var gratis, det kan man jo ikke klage over :-) Bussen var i Kristianstad en 40 minutter senere, og der var lidt ventetid til Pågatoget mod Höör.
IMG 6783
Kirke i Kristianstad

Afgik lidt over kl 14, men det var meget godt, for det tog tid at finde ud af billetmaskinen på stationen. Toget var der også til tiden og bortset fra et uforudset skift i Hasleholm, så ankom jeg planmæssig til Höör 14:50 i strålende sol og en 13-14 grader. Jeg fik pakket tegnebog osv væk, og klargjorde vandrestave og kort. Jeg var afsted ved 15-tiden og startede med at gå mod øst ud af Höör og op på Södra Rörumsvägen. Det er ikke så morsomt at gå langs en landevej, så jeg drejede op mod Elisetorp.

Der skulle ifølge kortet være en lille sti, så man derfra kunne komme til Bokeslund. Fra Bokeslund går en tydelig sti til Onsvalakällan, den havde jeg gået på for nogle år siden, blot den modsatte vej, men dengang lykkedes det mig ikke at finde den lille sti mellem Elisetorp og Bokeslund. Jeg endte oppe ved et lille hus, hvor en mand steg af sin traktor.
IMG 6792
Det delvist ikke eksisterende spor mellem Elisetorp og Bokeslund

Ifølge kortet og GPS’en skulle stien starte i baghaven til huset. Jeg spurgte manden og han bekræftede at der gik en lille sti, men den var meget utydelig og fugtig. Jeg takkede og fandt også stien ind i skoven. Det var ikke en sti, men blot et meget utydeligt spor. Det var blot nogle hundrede meter og stik øst, så det gik at komme igennem. Det var ikke så smattet som frygtet, og jeg var i tvivl om jeg egentlig fulgte sporet, men jeg kom frem til stien mod Bokeslund, og jeg vil tro det var det rigtige sted, fordi stengærdet var delvist væltet lige på dette sted. Men kiggede jeg tilbage, så var der ikke noget spor at få øje på, kun hullet i stengærdet, ikke så underligt at jeg aldrig fandt stien den modsatte vej for år tilbage.
IMG 6796
Stien fra Bokeslund frem til Onsvalakällan

Derefter var det blot at følge vejen gennem Bokeslund og dreje øst mod ad stien til Onsvalakällan. Der var jeg snart, og jeg blev lidt overrasket, der stod en dame og gravede i hullet. Jeg råbte hende an, så hun ikke skulle blive forskrækket. Hun fortalte, at hun var ved at få vand i den igen, og det var også lykkedes hende, for der var nu lidt vand i bunden.
IMG 6798
Onsvalakällan – nu med lidt vand i bunden igen

Hun var beslægtet med ejeren, og synes det var synd, at der ikke længere var vand der. Hun mente at brønden havde været meget dybere i ældre tider, men var blevet delvist fyldt op med sten i forbindelse med kristendommes indførelse, for at forhindre offergaver i at blive smidt i brønden. Der var 6 km ud til kilden fra stationen og det havde jeg gået på 1½ time, så der skulle ikke være noget problem i at nå ned til Bjeveröd inden det blev mørkt. Jeg gik de sidste 100 meter ud til stien og var nu på Skåneleden. Kortet kunne lægges væk, Skåneleden er meget fint markeret med orange mærker på træer eller opsatte stolper. Det var en flot tur gennem skoven og især udsigten over søen med træer i efterårsfarver der lavede perfekt spejling i det stille vand.
IMG 6807
Søen syd for Onsvalakällan med perfekt spejling

Efter at have krydset vejen fortsætter ruten et par km på en snorlige grusvej, inden den drejer og efter yderligere en km skal man ind over en mark med får, hvor Bjeverød shelteren ligger lige bagved. Jeg var der kl 18, og kunne til min store glæde se, at der var masser af hugget brænde. Jeg satte teltet mens det stadig var lyst, og gik over marken på den modsatte side mod fiskesøen og fandt både toilet og vandhanen.

IMG 6812
Tæt på Bjeveröd

Der var styr på det. Det havde også gået fint med 19.5 kg i Exos’en – jeg havde kun gået med en tynd microfiber t-shirt og en Fjallraven skorte, men de noget beskedent polstrede remme havde ikke generet overhovedet, hverken på skuldre eller hoften. Jeg tændte op i ildstedet, og lagde godt med brænde på så der hurtigt kunne komme gløder, som jeg skulle bruge til aftensmaden.
IMG 6820
Bjeveröd – fin plads med brænde, vand og plads til telt. Udsigten fra shelteren er dog noget begrænset

Mens bålet brændte forberedte jeg aftensmaden. Jeg laver altid kotelet i foliebakke den første dag, den ekstra vægt af friske råvarer betyder ikke såmeget den første dag, hvor man typisk ikke går ret langt. En smurt foliebakke, og deri lægges en pæn stor kotelet, ovenpå kommer man en spiseske brun farin og en klat ketchup.
IMG 6822
Mosekonebryg over marken ved siden af Bjeveröd shelteren

Bakken fyldes med snittede løg, kartofler og gulerødder i skiver, til sidst drysses salt og peber, bakken fyldes med vand, lukkes med låg og omvikles med stanniol. Bålet var brændt ned kl 19:45 og jeg kunne sætte bakken i gløderne, hvor den skal stå i 45 minutter. Jeg benyttede ventetiden til at få gjort sovekabine klar med liggeunderlag og sovepose. Derefter åbnede jeg en lille flaske rødvin, og startede med at sidde og nyde et glas. Det var en dejlig fornemmelse at være på tur, og jeg glædede mig til de næste dage, og aftensmaden som jeg kunne høre sydede og boblede på gløderne.
IMG 6827
Dinner is served - Kotelet med kartofler, gulerødder og løg i foliebakke, dertil en lille flaske rødvin.

Maden var færdig 20:30, og jeg fyrede op igen i bålet som buldrede mens jeg spiste og nød min rødvin. Temperaturen var faldet til blot 2 grader. Jeg sms’ede hjem at alt vel, og lavede derefter kaffe, og spiste en kvart Mazarinkage til med et lille glas Cognac. Damen ved Onsvalakällan havde fortalt at der var ulve i området. I vinters havde hun set spor efter dem, både poteaftryk og flere dræbte rådyr. Jeg så eller hørte nu ikke noget til eventuelle ulve på turen, men bagefter har jeg checket, og der er ganske rigtigt adskillige rapporter om mindst 2 ulve i det sydøstlige Skåne, og på trodt af adskillige dræbte får er der ikke tilladelse til at jage ulvene. Jeg gk tidligt i posen ved 22:30-tiden, da jeg skulle tidligt op næste morgen, hvor planen var at tage de næste to etaper. Det var helt vindstille og stjerneklart, så det var lidt modvilligt at jeg gik til ro fremfor at blive oppe og nyde aftenen.
IMG 6830Route 20131014
Höör – Onsvalakällan - Bleveröd (anmarch og Ås-Ås leden etape 9)
Dagens etape: 11 km (80 højdemeter)
Total: 11 km (80 højdemeter)
Lejr 1: N55 55.210 E13 37.890

Tirsdag 15/10 2013: Op lidt over kl 7, det var knapt lyst endnu. Det var overskyet og fugtigt, men allerede omkring 10 grader, så temperaturen var steget med skydækket. Jeg gik lavet kaffe, spiste 3 stykker knækbrød med Nutella, og pakket et temmelig vådt telt. Sovekabinen var tør, men ellers var teltet vådt på begge sider. Jeg gik op og fyldte flasken med 2 liter frisk vand, og så var jeg afsted præcist kl 9.
IMG 6842
Kvesarum åen

Man kommer med det samme ind langs Kvesarum åen. Det er et meget flot og særpræget område. Der er mange små strømninger og vandfald. Spangen var sindsygt glat, så det var med at gå meget forsigtigt. Det gik arbejdere og var ved at montere trådnet på brædderne, Efter nogle hundrede meter nåede jeg til hvor de var nået, og det lettede gangen meget.
IMG 6847
Smalt spor gennem blandet skov – her kan man se bøg, fyr og birk side om side.

Meget flot natur og man fortsætter efter Kvesarum åen på små, smalle spor gennem skoven. Ved 10:30-tiden var jeg fremme ved ruinerne af det gamle soldatertorp, Hanahus, eller Hungern som det også kaldes, da jorden åbenbart ikke var særlig givende.
IMG 6848
En del af ruinerne af soldatertorpet Hungern

Efter nogle få hundrede meter kom jeg til Hanakällan, en meget klar kilde. Jeg tog en tår af vandet og det smagte dejligt og frisk. Vandet var så klart at man ikke kan se vandet på nogen af billederne, kun bladene på bunden af kilden.
IMG 6852
Hanakällan – vandet er helt så klart at det ikke ses på billedet, men det er i nederste venstre hjørne

Solen kiggede frem ind i mellem, som jeg fortsatte på sporet over toppen Hjällen (150 moh). Uden markeringer på træerne ville sporet være meget svært at følge, da sporet er helt væk og dækket af nedfaldne blade.
IMG 6856
Sporet helt dækket af blade og uden markering på træerne umuligt at følge, men flot skov

Videre over mosen Sjömossan og frem til resterne af yderligere et gammelt torp,Åkarp, som har aner helt tilbage til vikingetiden, men som ikke har været beboer siden den sidste ejer i 1940’erne. Jeg holdt en kaffepause her ved 12:30-tiden og checkede kort og GPS’en. Jeg manglede ca 4 km endnu til Ekeröd og jeg havde gået 10 km. Det var lige i underkanten ( knap 3 km i timen), men der havde også været meget at kigge på, og sporet ikke egnet til at gå rigtig til stålet. Jeg var hurtigt afsted igen og efter yderligere en time gennem bøgeskov var jeg fremme ved Ekeröd kl 13:30.
IMG 6869
Frokost ved Ekeröd shelteren

Også her var der både hugget brænde og vand fra udendørs vandhane. Men der er ikke meget plads til teltning, og derudover en del trafikstøj fra E22 ødelægger lidt stemningen på pladsen. GPS’en viste knap 15 km, ikke noget at sige til jeg have følt det længere end forventet, ifølge Skåneleden skulle etapen Bjeveröd-Ekeröd kun være på 11 km, så det var næsten 40% længere. Den næste etape Ekeröd-Timan skulle være 13 km, men hvis den også var 40% længere, altså 18 km, så ville jeg først være ved Timan mellem kl 20 og 21. Ikke at det var noget stort problem, jeg havde masser af lys med, både en Petzl Tikka XP2 og en Cree 1200 lumens pandeprojektør. Jeg lavede frokost Cup Noodels med kylling tilsat et brev Knorr Koppen med asparges. Varmede vand til termokanden og fyldte flasken igen, så jeg havde 2 liter vand. Så kunne jeg i princippet overnatte hvor som helst, og behøvede heller ikke bekymre mig for om der var vand ved Timan.
IMG 6874
En del træer havde disse svampe, men dette her havde flest og tættest

Jeg var afsted igen kl 14:30 efter en times frokostpause. Kort efter krydses E22 og derefter er ruten for det meste på grusveje, og tempoet kom derfor lidt op. Jeg mødte to jægere ved Torastorpmossen ved 17-tiden. De var på elgjagt med meget avanceret udstyr.
IMG 6875
Gerate aus – temmelig lang og ensformig grusvej efter Ekeröd og E22

De havde hunde med GPS-sendere på, og de kunne så følge hundene på en skærm. Udfra hundenes bevægelsesmønster på skærmen kunne de så se om de havde lokaliseret en elg.

IMG 6887
Kæmpe samling af svampe

IMG 6888

Ruten går lige forbi dette fritidshus, og de må være plaget af indbrud, fordi der var et stort skilt i vinduet, hvor der stod at der intet var af værdi i huset, og skulle man alligevel bryde ind, så måtte man godt lukke døren efter sig for at reducere skaderne.

IMG 6891
Tæt skov lige før Timan

Jeg holdt en kaffepause mens jeg snakkede med dem og checkede kortet, jeg var et pænt stykke over halvvejs gennem Ekeröd-Timan etapen allerede. Jeg fortsatte og der var ikke de store naturmæssige højdepunkter, fin grusvej gennem bøgeskov for det meste. Solen gik ned og jeg var fremme ved Timan kl 18:30 i det absolut sidste dagslys.
IMG 6891x
Timan shelteren - Dejlig plads i bøgeskov

GPS’en viste 14 km siden Ekeröd, det passede lidt bedre med de forventede 13 km. Temperaturen havde været omkring de 13 grader hele dagen og vindstille, jeg havde stadig kun gået med den tynde microfiber T-shirt og en Fjallraven skjorte, og det var lige tilpas. Rygsækken havde været på 18 kg og stadig ingen problemer med skuldre eller hoften. Jeg begyndte at slå teltet op, det var nu helt mørkt, og en bil som passerede ude på grusvejen stoppede. Bilen holdt stille med lygterne tændt og jeg gik over til den. Det var en ældre mand som havde set mig inde i skoven, og han ville lige checke om jeg havde brug for hjælp. Han havde ikke kunne se at det var mit telt jeg var ved at rulle ud. Men forsikret om at jeg var OK og i stand til at klare natten i skoven, ønskede ham mig god aften og kørte igen.
IMG 6897
Bålhygge

Der var også masser af hugget brænde ved Timan, så jeg fik hurtigt tændt op i ildstedet, og begyndte at tilberede en lidt mere ydmygt aftensmåltid end dagen før, en gang Knorr Spaghetteria Carbonara. Det er ganske velsmagende, og især hvis man pepper det lidt op ved først at stege hakket løg og 50 g bacon i tern, inden man tilsætter blandingen og vand. Det er betragtelig billigere end traditional frysetørret mad som Real Turmat, en dobbelt portion koster 21 kr, vejer 150 gram og indeholder 600 Kcal – med 50 gram bacon er vi oppe på over 800 Kcal, hvilket må siges at være et solidt aftensmåltid, men selv uden de ekstra 50 gram bacon er det et Ok aftensmåltid og både vægtmæssing og kaloriemæssing fuldt på højde med Real Turmat. Ulempen ved Knor Spaghetteria i forhold til Real Turmat er at det ikke blot skal tilsættes kogende vand, men det skal koge i 7 minutter, og det skal man tage bogstaveligt.
IMG 6898
Dinner is served – Knorr Spaghetteria Carbonara med hakket løg og bacon i tern, dertil en lille flaske rødvin.

Det får først den rigtige konsistens efter ca 5 minutters kogning. Maden var klar kl 20, og jeg nød den til ildens knitren sammen med en lille flaske rødvin (jeg har 3 små plastikflasker på 2,5 dl med indbygget glas i låget, så det passer lige med at man deler en flaske rødvin, så har man til 3 aftener på tur – skal man ikke på tur i 3 dage, så må man drikke den overskydende rødvin aftenen inden man tager afsted, eller drikke en dobbeltportion på turen :-) ). Stopmæt lavede jeg kaffe som jeg og klemte en kvart Mazarinkage ned sammen med et lille glas Cognac. Jeg fik ringet hjem og aflagt status rapport. Det var overskyet og totalt mørkt, men ganske lunt, en 8 grader, da jeg gik i posen ved 23-tiden.
IMG 6900Route 20131015
Bleveröd – Ekeröd - Timan (Ås-Ås leden etape 10 + 11)
Dagens etape: 29 km (180 højdemeter)
Total: 40 km (260 højdemeter)
Lejr 2: N55 52.496 E13 48.849

Onsdag 16/10 2013: Vågnede ved 6-tiden, det var stadig helt mørkt og jeg skulle ikke gå så langt i dag, så jeg ville lige snuppe en times tid til . . . det blev til to :-) Det var stadig 8 grader, overskyet og helt vindstille.Jeg lavede kaffe og spiste mine tre stykker knækbrød med Nutella, og så pakkede jeg sammen. Teltet var igen, eller rettere stadig, meget fugtigt både på ydersiden og indersiden, men sovekabinen var fint tør. Der var en fin vandhane med frisk og klart vand, så jeg sikrede mig igen 2 liter vand inden jeg var afsted ved 10-tiden. Benene havde det fint trods de knap 30 km dagen før.
IMG 6908
Sporet i udkanten af Viss Mosse – det må være det man kalder en natursti :-)

IMG 6911
Man kan heldigvis skræve over hegnet og behøver ikke benytte overgangen

Turen fortsatte på grusvej frem til Viss Mosse, hvor man går på en lille natursti i mosens yderkant. Man ser på intet tidspunkt selve mosen, men stien er noget sjovere end grusvejene. Efter Viss Mosse er det igen på grusvej frem til Fjällmossen.
IMG 6916
Denne paddehat sten står mellen Harphult og Brännestad – jeg kan ikke regne ud om den er naturlig eller konstrueret

Fjällmossen er en lille perle med en meget flot og afvekslende natur. Der er enebuske i alle størrelser, lavtvoksende ris og spredte småsøer. Jeg var ved mosens udkant kl 13:30 efter 12 km og jeg spiste frokost lige ved naturreservatets afslutning på trappen over indhegningen.
IMG 6922
Fjällmossen

IMG 6926
Frokost ved Fjällmossen sydslutning

Det var lige på grænsen til at jeg kunne holde varmen blot med T-shirt og skjorte når jeg stod stille, men en varm Cup Noodels med oksekød tilsat en Knor Koppen Tomat hjalp lidt på det.
IMG 6931
Rød Fluesvamp

Jeg var afsted igen ved 14:30-tiden. Derefter var det videre på stier gennem skov, og kl 15:15 brød solen igennem, og fjernede den lidt ”The Road”-agtige stemning som havde hersket hidtil med gråbrune nuancer over det mennesketomme kulturlandskab.

IMG 6935
Sollyset når skovbunden ved Abullaberga

IMG 6938
En solbelyst lysning ved Abullaberga

Solen og lyset skabte et helt andet indtryk og efterårsfarvene spillede livligt i alle nuancer, også de gule og rødlige. En km efter Abullaberga passerer man en stengrotte/kælder, hvor indgangen er spærret, men man kan godt kigge ind bag afspærringen. Det skulle være brugt til fremstilling af hør i gamle dage. I det hele taget er området meget rigt på forskellige fortidslevn og gamle stenruiner.
IMG 6941
Den gamle grotte/jordkælder ligger midt i skoven knap en km sydøst for Abullaberga

IMG 6946
Idet hele taget er der mange ruiner på denne del, både i det åbne landskab

IMG 6950
Og midt i skoven

Den sidste del af etapen er overvejende på skovstier gennem bøgeskov og ikke såmeget kulturlandskab. Jeg passerede en gruppe skovarbejdere som var i gang md en større fældning med enorme maskiner. Det sidste stykke frem til Rebbetuarød var meget flot, man går på en gammel skovsti lidt oppe langs en skrænt med fin udsigt ned ad skrænten.
IMG 6953
Fantastisk lys sidst på eftermiddagen her lige før Rebbetuaröd

Ellers må man sige at der var lidt langt mellem snapsene denne dag rent naturmæssigt, men generelt meget letgået. Jeg var fremme ved Rebbetuarød kl 17:15. Der er masser af teltplads, og i udkanten af pladsen ligger der et støbt fundament, åbenlyst resterne af en bygning, men jeg har ikke kunne finde nogen information om hvad det engang har været. Igen var der masser af brænde, ukløvet ganske vist, men det var jo til at overse blot at skulle flække det. Vandsituationen var derimod ikke den bedste.
IMG 6960
Rebbetuaröd shelterpladsen, masser af brænde og teltplads, men vand fra pumpen noget grumset

Det var en gammeldags brønd med håndpumpe, ikke at der er noget galt i det i sig selv, men et gult skilt advarede om at vandet ikke var analyseret – og man behøvede da heller ikke den store laboratorietest for at konstatere at vandet havde en meget dårlig kvalitet. Der hang en zinkspand på pumpen, og jeg måtte pumpe omkring 10 spande før vandet havde en renhed så man kunne se bunden af spanden når den var fuld. Det sidste vand jeg havde i flasken, omkring en liter, skulle derfor gemmes til drikkevand, og brøndvandet bruges til madlavning og kaffe – efter nogle minutters kogning skulle det nok være ok. Jeg fik sat teltet, flækket brænde og tændt op i ildstedet inden det blev mørkt.
IMG 6963
Dinner is served – Knorr Spaghetteria Bolognese med hakket løg og bacon i tern, dertil en lille flaske rødvin. Røreskeen snitter jeg en ny hver dag af et stykke brænde – jeg synes det er morsomt med denne blanding af hightech og ’lowtech’ – Jetboil og snittet træpind :-)

Aftensmaden kl 20 var Knorr Spaghetteria Bolognese med lidt hakket løg og de sidste 50 gram bacon i tern og den sidste lille flaske rødvin. Det var fortsat klart og temperaturen derfor faldet betragteligt igen til blot 2 grader, men ellers igen en dejlig og stille aften, som blev nydt med kaffe, Cognac og en kvart Mazarinkage. Jeg gik igen i posen ved 23-tiden, vejrudsigten lovede regn i morgen.

IMG 6965Route 20131016
Timan - Rebbetuaröd (Ås-Ås leden etape 12)
Dagens etape: 23 km (40 højdemeter)
Total: 63 km (300 højdemeter)
Lejr 3: N55 47.817 E13 59.404

Torsdag 17/10 2013: Vågnede ved 8-tiden, og vejrudsigten havde haft ret, det var begyndt at regne i løbet af natten og det regnede stadig, ikke styrtregn, men småregn. Jeg fik drukket kaffe, spist mine tre stykker knækbrød med Nutella og pakket et drivvådt telt sammen. Jeg var afsted ved 10:15-tiden i regntøj selvfølgelig.
IMG 6967
Tidlig frokost i Agusa shelteren

Gik de 6 km til Agusa i et stræk og jeg var der kl 11:45. Hele ås-ås leden hermed gennemført :-), etapen var for det meste på grusveje og derfor ret let og hurtig.
IMG 6969
Åben udsigt fra Agusa pladsen

Agusa er en dejlig åben plads oppe på en bakketop lige på kanten til skoven og med en fin udsigt, men der er intet brænde eller vand. Selvom det var tidligt, så besluttede jeg at spise frokost nu jeg var her. Så jeg lavede kaffe og spiste tre stykker knækbrød med 3 små spegepølser til. Jeg var afsted igen kl 12:30, det første stykke mod Hörröd fulgte jeg Österlenleden etape 7B. Det stykke havde jeg gået før blot den modsatte vej i 2011 med min søn Johannes, hvor vi gik rundturen Österlenleden 6, 7, 7A og 7B. Stykket mellem Agusa og Hörröd er meget særpræget og spændende.
IMG 6974
Stien på den smalle top af åsen Jären

Man går højt oppe på den meget spidse og smalle ryg af Jären, en såkaldt rullestensås, som skulle være dannet af smeltevandselve under isen i den sidste istid. Men når man studere åsen og landskabet, så ligner det ligeså meget en kæmpe endemoræne. Samme type endemoræner kan man se i Nordsverige, blot i noget mindre skala naturligvis.
IMG 6976
Her ved et sving kan man se hvor stejle siderne på Jären er

Ikke at jeg skal gøre mig klog eller betvivle glaciologer og geologer, det er sikkert dannet af en smeltevandselv, jeg kan blot ikke forstå hvorfor Jären så er så markant spids i tværsnittet, det ligner meget mere noget som er skubbet op ligesom en endemoræne, end noget som er aflejret af en elv, som jeg ville mene så burde være mere afrundet i toppen. Nå, men tilbage i 2011 der var heller ikke hverken brænde eller vand, så vi hentede vand i en å som vi rensede og savede en stor gren af en væltet træ som lå henover stien. Træet lå der stadig med den afsavede gren :-) det var lidt skægt at se det igen, som tiden havde stået stille.
IMG 6978
Hörröd Kirke

Ved kirken i Hörröd forlod jeg Österlenleden og gik mod Degeberga, først et kort stykke mod nord ad Hörrödsvägen inden jg drejede mod øst ad Mörkavadsvägen. Det var en behagelig overraskelse, jeg havde regnet med udfra kortet at det var en asfaltvej, men det var en grusvej gennem afvekslende landskab og fuldt på højde med Skåneleden.
IMG 6980
Vejen mellem Hörröd og Degeberga – helt på højde med dele af Skåneleden

Jeg drejede fra mod Rallatedalen, som er en del af det umarkerede stisystemet kaldet ”Hjortslingan”. Dele af Skåneleden/Osterlenleden er sammenfaldende med ”Hjortslingan”. Rallatedalen er en nedskåret dal, hvor Trollemöllaåen løber i bunden. Tidligere var der vandmøller og primitive boliger langs åen som blev beboet af særlinge og daglejere, området blev betragtet som Degebergas slum, og det lyder jo interessant. Jeg kiggede imidlertid ikke ordentlig på kortet, da jeg gik udfra at stien ville være let at følge selvom den var umarkeret.
IMG 6990
Den fejlagtige sti på nordsien af Rallatedalen – men der var nogle flotte blomster som lignede noget man ser om foråret

Min fejltagelse gik først op for mig, da jeg var kommet et stykke op på nordsiden af dalen og jeg kunne fornemme retningen var helt forkert. Jeg checkede kortet og kunne se at jeg skulle følge dalen på sydsiden af åen, Jeg gik derfor tilbage til broen over åen og kiggede efter stien. Regnen var aftaget, men alt var stadig drivvådt. Gennem noget knæhøjt ukrudt eller hvad det nu var, kunne jeg ane et spor, det måtte være den, der var ikke andre muligheder, men hvis man ikke vidste at den var der, ville man aldrig finde den eller tro det var en sti.
IMG 6995
Trollemöllaåen i bunden af Rallatedalen

Okay, at kalde det en sti er nok også lidt overdrevet. Det var højest et spor som gik over væltede træstammer og gennem tætte bestande af nye, små træer. Flere steder måtte man bogstaveligt kravle over de væltede træer, og et enkelt sted var afstanden mellem grenene så lille at jeg måtte have rygsækken af for at komme over/igennem.
IMG 6999
Det virker ikke umiddelbart som besøgende er velkomne – og der var langt værre steder at passere end dette, men Rallatedalen indgår i et officielt (umarkeret) stisystem

Det var meget eventyr og ekspeditionsagtigt :-) . Ved slutningen af sporet måtte jeg kravle over en hegn og stengærde, da den vildtsluse man skulle passere var meget smal og fuld af pigtråd og rustne søm, jeg turde ikke risikere hverken rygsæk eller regntøj ved at prøve at komme igennem, så hellere kravle over hegnet ved siden af, selvom man så hænger halvt ude over åen. Stien slutter ved en fiskedam i udkanten af Degeberga, og efter små 400 meter endnu et hegn man må kravle over før man er ude på vejen igen. Jeg var der kl 16.og efter en kort pause tog jeg den sidste km op ad Trollemöllavägen forbi boldspilbanerne til Forsakar, som ligger i vestenden af Degeberga. Forsakar var for mig totalt ukendt indtil jeg begyndt at planlægge denne tur.
IMG 7012
Bunden af Forsaker ravinen på vej ind til det nedre fald

Forsaker er en dybt nedskåret ravine med 40-50 meter stejle, høje sider, og nede i bunden løber en bæk, som danner to imponerende vandfald, det øvre vandfald på 7,5 meter og det nedre på 10,5 meter.
IMG 7013
Klipper stikker ud mange steder og bidrager til stedets dramatiske stemning

Carl von Linne besøgte i sommeren 1749 Forsakar under hans Skånske rejse, og hans indtryk af stedet var
”Forsakar kallades här en ström, som lopp leder utur skogslanden åt sandlanden eller slätten, och hade gravet sig djupt neder med en brant däld, på bägge sidor så djupt som en hög kyrkomur, ett gott stycke förrän han kom utur skogslanden. Denna fors gjorde först ett högt, präktigt fall eller kaskad, därnäst efter ett bösseskotts loppande, åter ett annat brådstupande högt fall, där vattnet föll ned”.
Carl von Linne var botaniker, læge og zoolog og grundlæggeren af det moderne klassificationssystem for dyr og planter, men for fjeldvandrere er han nok mest kendt for hans Laplandsrejse eller ekspedition i sommeren 1732.
IMG 7019
Det nedre fald set fra bunden af ravinen, faldet er 10,5 meter ialt

På den tid fandtes ingen stier i ravinen, som almenheden formodede var lavet af jætter, og først 130 år senere, måske med erkendelsen af at den var formet af en kæmpe smeltevandselv som løb fra istidsisens kant mod havet, og dermed ikke beboet af nisser, trolde og andre overnaturlige væsener, begyndte man at udnytte vandkraften i ravinen i forbindelse med industrialiseringen i 1880’erne. Den har været naturreservat siden 1929, og dermed et af de ældste naturreservater i Sverige.
IMG 7022
Inde i bunden af ravinen er det rene klippesider med enkelte træer

Det ligger en restaurant ved parkeringspladsen, og jeg gik for at spørge om jeg måtte stille rygsækken der, så ville jeg købe en kop kaffe når jeg var tilbage efter en tur i ravinen. Det var ikke noget problem. Man kan komme frem til det nedre fald på en ca 600 meter lang sti i bunden af ravinen, og normalt kan man komme rundt om hele ravinen oppe på kanten hvor man går over en bro over det øvre fald, som ligger ca 150 meter længere opstrøms, men pga renovation var adgangen til stien på nordsiden spærret, så man kunne kun benytte stien i bunden af ravinen og sydsiden af den øvre sti. Jeg startede 16:30 på stien i bunden af ravinen, det var en meget flot tur, med kæmpe træer som voksede på den næsten lodrette side, og mange væltede træer også.

IMG 7028
Et kig ned i ravinen set oppe fra den øvre sti

Ravinen er meget smal, næsten klaustrofobisk, og efter kort tid, så runder man et hjørne hvor ravinen udvider sig lidt og der er vandfaldet. Det var ikke specielt voldsomt vandførende, men imponerende alligevel. Jeg gik retur, og kom også tilbage til ravines start uden problemer, selvom det frarådes at benytte stien i bunden af ravinen pga risikoen for stenskred og faldende træer. Denne advarsel er nok berettiget under visse forhold, men generelt virker det nu sikkert nok af færdes der. Klokken var kun 17, så jeg ville sagtens kunne nå den øvre tur også.
IMG 7030
Det nedre fald set fra den øvre sti

Der kunne man se hele det nedre fald fra oven hvis man går lidt ud på en tværgående klippe. Hvis man besøger stedet når der er blade på træerne skal man dog ikke forvente at kunne se meget fra den øvre sti. Jeg fortsatte op til det øvre fald, og ganske rigtigt var den gamle tærede bro væk, og man var ved at anlægge en ny bro. Der lå to solide 15 cm brede ståldragere over vandløbet et par meter opstrøms vandfaldet, og afstanden ned til vandet var under en meter. Det var ganske sikkert at gå over på den ene jerndrager, skulle man snuble, så var det et fald på under en rneter ned i svag strømmende vand som højest ville gå til knæene.
IMG 7032
Og det øvre fald set fra den øvre sti – det øvre fald er 7,5 meter

Jeg balancerede over på den ene jerndrager og gik tilbage på nordsiden af ravinen. Den sidste udfordring var nu at komme tilbage til sydsiden af vandløbet nede ved ravinens start, da den normale adgang var spærret, men vandløbet var noget bredere her, og vandet ikke mere end 10-15 cm dybt, så jeg støvlevadede simpelthen over det.
IMG 7039
Vadestedet :-)

Jeg gik op til restaurant Forsakargården og købte en kop kaffe med et stykke æblekage til. Der var ikke andre, så jeg sludrede lidt med tjeneren inden jeg brød op ved 18-tiden for at gå den sidste halvanden km til bilen. Det var begyndt af regne igen, og det var ikke småregn, men øsregn.
IMG 7042
Lavthængede skyer driver forbi – det var ligefør man fik fjeldfornemmelser

Jeg var der 20 minutter senere. Jeg fik gaiters og regnbukserne af, smed rygsækken i bagagerummet og kørte med Landskrona med viskerne på fuld styrke. Det har efterhånden udviklet sig til en tradition at jeg afslutter en vandretur i Skåne med aftensmad på restaurant Tycho Brahe i Landskrona.
IMG 7044
Lækker mad på Tycho Brahe i Landskrona

IMG 7048
Og hyggelige lokaler også. Det er lidt et ’stamsted’ for mig.

Det er virkelig god mad, og et velbesøgt og hyggeligt sted. Jeg ver der kl 20 og fik en oksebøf på planke med bagt mos, rodfrugter og bearnaisesovs. Til dessert et lille stykke chokoladekage og en kop kaffe. Jeg kørte videre mod Helsingborg kl 21:30 og kom med en færge en times tid senere. Jeg var helt hjemme ved 23:30-tiden.
Jeg vejede rygsækken inden jeg pakkede ud, med regntøj ligesom den var ved starten, og den vejede 14,8 kg, dette uden vand. Da jeg havde gået det meste af turen med 2 liter vand, bortset fra i dag, så havde rygsækken altså vejet omkring de 17 kg på resten af turen. Det var lidt for høj en slutvægt i forhold til det vin og mad jeg have medbragt, og fortæret. Mistanken var straks på det våde telt, og ganske rigtigt ! Mit 1.5 kg telt vejede 2.3 kg i drivvåd tilstand. Så et vådt telt (et lille telt) er altså knap 1 kg tungere end et tørt. Men konklusionen på min tur med Osprey Exos er at den sagtens kan bære en 17-18 kg, hvilket jeg skal bruge til planlægningen af sommerens fjeldtur, men det vender jeg tilbage til senere under ’Pakkelister’, se Osprey Exos 58 Pakkeliste til hhv Syd- og Nordsverige.
IMG 7050Route 20131017
Rebbetuaröd – Agusa - Degeberga (Ås-Ås leden etape 13 og afmarch)
Dagens etape: 24 km (200 højdemeter)
Total: 87 km (500 højdemeter)

IMG 7051Route All
Hele ruten Höör – Degeberga

Kort, litteratur:
Skåneleden Ås til Ås leden, kort og beskrivelse købes f.eks i Nordisk Korthandel
Skåneleden Österlen leden, kort og beskrivelse købes f.eks i Nordisk Korthandel
Online finder man samme infornationer incl aktuelle opdateringer på den officielle hjemmeside www.skaneleden.se
Hjortslingan på f.eks. www.linderodsasensturism.com/files/naturslingor.html
Forsakar på f.eks. skane.snf.se/?page_id=290 , www.degeberga.nu/byalaget/bra-att-veta/forsakar-2/ eller www.vattenriket.kristianstad.se/plats/forsakar.php

Se billederne i større format på galleriet af samme navn

Log-på kommentar

Vi bruger cookies

Jeg forstår.

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 2002-2017 - Betingelser - Kontakt os  - Foreningen Outsite

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Alle artikler, tests osv. er ikke økonomisk støttet men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.