outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sarek 11-dages tur 2014 (5. - 16. August) Del 1 a 3

En 11-dages solovandring i den centrale del af Sarek omkring Pårte massivet, med en afstikker over Luohttolahko og Jiegnavagge, med start og slut i Kvikkjokk i første halvdel af August 2014. Jeg startede fra Kvikkjokk, gik nordpå ad Kungsleden og drejede fra mod Pårek. Derefter over Sähkok mod Njoatsosvagge, og efter Sähkok stik nord i 1200 meter niveau langs Tjievrra og Loametjåhkkå vestside. Op langs Balgatjåhkå til højsletten Luohttolahko, over Luohttolahko og ned gennem Jiegnavagge til Sarvesvagge. Mod øst gennem næsten hele Sarvesvagge til Noajdevallda, og derfra mod syd gennem Gaskasvagge, videre til broen over Gådokjåhkå, nord om Stuor Jiertta og fange Pårekstien retur til Kvikkjokk.

I alt over 150 km i overvejende godt vejr, dog med meget svingende temperaturer, startede i 26 grader i Kvikkjokk og havde blot 3 grader den sidste nat.

Det primære formål med turen var at se den særegne højslette Luohttolahko og isfaldet på Svenonius Glacier i Jiegnavagge. Derudover så diverse sekundære formål såsom besøge Pårte Observatoriet, toptur på Nåite, undersøge om passet 1404m i Gaskasvagge var en farbar vej til den østlige Jiegnavagge og endelig at finde den videnskabelige station ved Boarekjavrre.

Om det lykkedes . . . ja, så må du læse videre

Denne artikel er den 1. af ialt 3 artikler og dækker turen fra Kvikkjokk til Luohttolahko.

Mandag 5/8 2014
Jeg var oppe ved 7-tiden, skulle med bus og tog til København, hvor jeg skulle fange et Øresundstog, så jeg senest var i Malmø ved 11:15-tiden, da X2000 mod Stockholm afgik 12:11. Har ofte oplevet at togdriften over Øresund er ramt af uregelmæssigheder, så hellere være i god tid. Checkede pakkelisten en sidste gang, billetter osv. Spiste morgenmad, vandede blomsterne og var afsted med bussen til Hillerød ved 9-tiden. Som altid følte man sig en smule akavet i sit vandre-outfit og store støvler blandt de sommerklædte øvrige rejsende. Åbenbart var der lavet om i køreplanerne, fordi det sædvanlige A- eller E-tog fra Hillerød mod København kørte ikke, i stedet for kørte der et M-tog til Hellerup hvor man så skulle skifte. Godt at jeg var taget afsted i god tid. Alle skift gik nu fint og jeg var afsted med Øresundstoget ved 10-tiden og i Malmø i god tid. Jeg læste i toget, havde medbragt en bog som jeg havde fået i julegave, men endnu ikke læst, Bear Grylls selvbiografi – Mod, Sved og Tårer. Det var dejligt at kunne medbringe en bog til togturen, alle tidligere ture havde jeg altid haft forskellige start og slut punkter, men i år skulle jeg både starte og slutte i Kvikkjokk, så der kunne jeg deponere bogen (plus lidt skiftetøj og toiletartikler) – sikken luksus. Det var pænt varmt og sol. Jeg købte en rejesandvich og Cola på Malmø station som jeg kunne spise i toget til frokost. Det var noget billigere og mere friskt end det man kan købe i toget.

stockholm central

Svensk humor på stationen

X2000 toget til Stockholm afgik til tiden, og det var skønt at min lille rygsæk kunne ligge på hattehylden. Der er ellers ikke meget plads til bagage i toget, står rygsækken på gulvet er man konstant på vagt og nervøs for at nogen kommer til at træde på spænderne, der var også et år, hvor jeg måtte have rygsækken stående på mit sæde og så selv stå op, fordi der ellers ikke var plads, men den lille Osprey Exos 58 med 19 kg startvægt gled let ind på hattehylden. Var i Stockholm til tiden og der var en lille times ventetid til nattoget afgik kl 17:50. Var afsted fra Stockholm til tiden og jeg havde til at begynde med hele kupeen for mig selv. Den næste skulle først stå på kl 20 og den sidste kl 22:30, oplyste konduktøren. Jeg gik ned for at spise aftensmad ved 19-tiden, der var desværre ikke renskav med mos (renskav er tynde skiver sauteret renkød i flødesovs) som jeg ellers havde glædet mig til. Der var heller ikke rigtig noget andet at råbe hurra for, så jeg tog et stykke laks med ris og nogle grøntsager. Snakkede over kaffen i Bistroen med 3 unge svenskere som skulle starte i Ritsem og slutte i Saltoluokta, men ellers havde de endnu ikke nogle faste planer. Vi snakkede om mulighederne og jeg gav dem et par ideer udfra hvor jeg selv havde gået. Da jeg kom tilbage til kupeen var kl. 20 kommet. Det var en ældre herre som skulle gå fra Ritsem til Nikkaluokta. Han havde taget turen på ski i vinters og ville nu gå samme tur om sommeren. Han ville gerne tidligt i seng, så vi klappede køjerne ned ved 21:30-tiden og jeg kravlede op i den øverste og han den mellemste. Den underste var til kl 22:30, som vi måtte vente på, så vi kunne lukke ham ind. Det var en ung mand. Der var i øvrigt ikke så mange vandrere med toget som der plejede, synes jeg. Det tog lidt tid at falde i søvn, der var meget varmt oppe under loftet i kupeen, også selvom klimaanlægget var tændt. Det larmede og blæste kold luft ind når det kørte og såsnart det stoppede, så steg temperaturen hurtigt, hvorefter det startede med at larme igen. Jeg vil tro temperaturen svingede mellen 18-19 grader og 22-23 grader med 10 minutters interval – lige opskriften på at redde sig en forkølelse, og jeg havde ovenikøbet stadig resterne af en lettere forkølelse i kroppen som jeg havde reddet mig under den forrige uges campingferie med familien i Holland.

Onsdag 6/8 2014
Jeg havde faktisk sovet nogenlunde og var oppe ved 7-tiden og gik straks til restaurantvognen for at nå noget morgenmad inden ankomsten til Murjek kl 07:40. Men der var ingen morgenmad. Toget var blevet forsinket en time i løbet af natten pga signalproblemer og endnu ikke nået til Boden hvor den nye restaurantvogn med morgenmad skulle kobles på. Jeg skyndte mig tilbage til min egen vogn for ikke pludselig at blive afkoblet i Boden. Efter Boden kom der en frisk restaurantvogn og jeg købte kaffe og en stor ost/skinke sandwich. Den ældre herre gjorde mig selskab. Vi var i Murjek kl 9:00, 10 minutter efter bussen til Kvikkjokk var kørt – lidt underligt at den ikke ventede, men vi fik at vide at der ville komme en ekstrabus. Den var der ved 10-tiden og et ungt par var godt nervøse for de skulle med helikopter til Tarraluopal kl. 13, og busturen tager ca 3 timer, så det ville blive lige på grænsen. De skulle for øvrigt også over Luohttolahko, så måske ville vi mødes der.

kvikkjokk

Udsigten mod vest fra busholdepladsen i Kvikkjokk

Vi var i Kvikkjokk i strålende solskin ved 13-tiden og havde stoppet ved helikopterpladsen lidt før kl 13, så ingen panik Jeg stillede rygsækken udenfor fjeldstationen og gik ind for at deponere min pose med bog, skiftetøj og toiletartikler. Hvem står lige foran mig ? Hans Fowelin (Hans Fowelin har skrevet en guidebog om Sarek, er en meget flittig skribent på svenske Utsidan, og vi skriver lejlighedsvis sammen privat, men har aldrig mødtes). Vi havde udvekslet vandringsplaner tidligere, og drøftet muligheden for at mødes i Kviikkjokk, men vi ville passere hinanden med en dag. Men Hans var tilbage i Kvikkjokk en dag tidligere end planlagt, og så mødtes vi alligevel. Han havde gået Pårek, Njoatsosvagge, Alkavare og derfra fortsat sidste års undersøgelser af den gamle ’Prästvägen’, hvor jeg bidrog med at genfinde hvad der måske er ’Prestemansstenen’ (Härrakallo), og han havde i år fundet en masse gamle varder mellem Alkavare og Kvikkjokk, som kunne bidrage til at kortlægge ’Prästvägen’ helt præcist. Det bliver rigtig spændende. Jeg spiste frokost på fjeldstationen, tykke skiver bacon med kartoffel rösti og løgsovs, inden jeg var afsted ved 13:30-tiden.

kvikkjokk fjeldstation

Her starter årets tur fra Kvikkjokk Fjeldstation

Det var 26 grader, så jeg måtte næsten med det samme smide både hat og skjorte. Det går opad fra Kvikkjokk og nordpå ad Kungsleden, ikke nogen voldsom stigning, med det føltes hårdt i varmen og sveden drev.

kungsleden kvikkjokk og sarek

Kungsleden lidt nord for Kvikkjokk – ganske tæt skov

Jeg stoppede ved en lille bæk lige efter ’Tingstallstenen’ efter en times tid og smøgede buksebenene op også, noget jeg ellers aldrig gør. Jeg havde gået lidt over 2 km og taget 150 højdemeter, men følte mig udkørt allerede. Det lovede ikke godt. Jeg drak 5-6 kopper vand og fortsatte. Det gik ligesom bedre og jeg synes jeg pludselig fandt rytmen. Måske jeg blot havde trængt til noget at drikke, men det faktum at opstigningen stopper efter ca 2½ km og de næste 5 km frem til Pårekstigen er rimelig flade, har uden tvivl også spillet ind. Myggene var ikke så slemme, men de var der.

svampe i fjeldet

Flotte svampe i skoven nord for Kvikkjokk

landskabet i sarek og paarte massivet

Landskabet åbner sig når man nærmer sig Pårek-stien og man ser Pårte-massivet

Mødte en del folk som kom den modsatte vej., både folk på dagstur, nogle som kom ad Kungsleden fra Saltoluokta og enkelte fra Sarek. Sveden drev af alle, man skulle drikke næsten konstant, men det gik fint nu og jeg følte mig betydelig stærkere. Jeg var ved Pårek-stigen kl 16:15 efter omkring 7 km. Der åbner landskabet sig lidt og man ser det første glimt af Pårte-massivet.

skiltning mod paarek

’Afkørslen’ mod Pårek er tydeligt skiltet

Herfra var det ikke tidligere betrådt jord (og sten) under fødderne, nu begyndte eventyret for alvor, humøret og moralen steg yderligere et par grader. Som det står i bøgerne så er stigen mod Pårek sine steder ganske dårlig, meget stenet, og det er ingen overdrivelse. Man får snart fri udsigt til Pårte-massivet over moserne langs vestsiden af Unna Dahta og kort efter nås nationalparkgænsen til Sarek. Jeg var der ved 18:30 tiden efter knap 12 km, og måtte kapitulere til myggene og tage Autan på.

paarte massivet
Frit udsyn til Pårte-massivet og flot spejling i mosen

Jo tættere på Pårek og senere på dagen, jo flere myg. På trods af myggene var det dejligt at komme fri af skoven og se landskabet åbne sig. Så et par telte langs stien og snakkede meden ung mand, som havde besteget Balkattjåhkkå (2002 m) ad normalvejen over Pårte-gletcheren (Bårddejiegna). Jeg begyndte så småt også at overveje at stoppe for dagen, men på det stykke var der ikke nogen oplagte teltpladser, og jeg måtte fortsætte en lille times tid endnu inden jeg ved 20:30-tiden fandt en acceptabel plads ved den lille sø som er vist på kortet knap ½ km syd for Boarekjavrre.

boarektjaahkkaa
Teltpladsen ved en lille sø knap ½ km syd for Boarekjavrre.

Det havde tordnet i det fjerne, og der var også faldet et par enkelte dråber regn, men det var helt stille her til aften. Jeg havde lige fået sat teltet og skulle til at hente vand, da der kom et par unge finner forbi på vej mod Kvikkjokk.

tjievrra i sarek
Solnedgangen spejles smukt i den lille sø – det er Tjievrra (1692 moh) i baggrunden

De spørger til teltpladser, og jeg forklarer dem at der er nok ca 3 km til næste mulige teltplads. Da der er dagslys et stykke tid endnu, så vælger de at fortsætte. Jeg spiste Pasta Provance i teltet ved 21:30 tiden, myggene var for påtrængende til at sidde ude, selvom vejret ellers var rigtig dejligt vindstille og ca 15 grader varmt.

boarektjaahkkaa
”A room with a view” – taget mod nord fra teltet, Boarektjåhkkå (1805 moh) i baggrunden

Kaffen og chokoladen blev også indtaget i teltet og jeg går til ro omkring midnat. Da er temperaturen faldet til ca 13 grader udenfor, men der er 18 grader i teltet.

vandretur fra kvikkjokk til borekjavrre

Kvikkjokk – Boarekjavrre
Dagens etape: 18 km (400 højdemeter)
Total: 18 km (400 højdemeter)
Lejr 1: N67 04.559 E17 45.790

Torsdag 7/8 2014: Det havde været varmt hele natten og soveposen halvt åben. Jeg gassede mig til ved 8-tiden, stod op, lavede kaffe og spiste morgenmad. Alle ritualerne tager lidt længere tid den første morgen, synes jeg. Der kom et ungt par forbi ved 9-tiden, de havde overnattet på Boarekjavrre nordside og skulle videre til Kvikkjokk i dag. Jeg kunne berolige dem, det skulle nok gå, jeg havde brugt ca 7 timer opad bakke i går, så de burde sagtens kunne nå Kvikkjokk i løbet af eftermiddagen. De kunne så fortælle mig, at stenkisterne ved Boarekjavrre var uanvendelige, de lå spredt med flere meter imellem, så medmindre man havde ben som en giraf, var man henvist til at vade.

boarekjavrre
Stenkisterne ved Boarekjavrre – de kan ikke benyttes til at komme tørskoet over

Jeg var afsted ved 10:30 tiden og kom ganske kort efter til Boarekjavrre. Ganske rigtigt lå stenkisterne noget tilfældigt, nærmest som de var smidt i søen. Vadet var helt ukompliceret, knap knædybt og ganske svagt strømmende vand. Jeg fortsatte, men synes det gik lidt langsomt, nu samtidig med at det begyndte at stige igen. Pårte-toppen var stadig skjult i skyerne. Jeg spiste frokost, Kvick Nudler med Knorr Koppen Minestrone, ved 13-tiden efter ca 4½ km i 850 moh på sydsiden af Pårte, og lavede kaffe bagefter mens jeg nød den flotte udsigten over Pårek-sletten.

paarek sletten
Frokost med udsigt over Pårek-sletten

Endelig på det rigtige fjeld, jeg nød det i fulde drag og var først afsted igen ved 14-tiden. Jeg kunne se at min oprindelig plan/ambition om at nå vestsiden af Loametjåhkkå ikke ville holde, så jeg reviderede målet til blot at nå over Sähkok.

tjoares og ruovddevarre

Tjoares (766 moh). Hele området syd for Tjoares til Ruovddevarre (607 moh) var i en årrække i fare for at blive ødelagt af minedrift, men ser nu ud til at være skrinlagt. Bjergarterne i området er meget rige på værdifulde mineraler og metaller, bla Titanium, men minedrift blev opgivet i efteråret 2013 primært pga det vurderes pt ikke rentabelt at udvinde.

tjievrra

Tjievrra (1692 moh) med tordenskyer bagved. Det havde været meget voldsomt uvejr over Jiegnavagge og den vestlige del af Sarvesvagge fortalte en vandre jeg mødte dagen efter.

Temperaturen faldt lidt og det tordnede i det fjerne.Jeg var fremme ved jokken som løber ned fra 1803m lidt før kl 16 efter yderligere 4½ km. Den kunne stengås ved stien og knap en halv time senere var jeg fremme ved Sähkokjåhkå.

snebro over sahkokjaahkaa
Snebroen over Sahkokjåhkå

Der stod 3 unge tyskere som lige havde passeret på en kæmpe snebro. Den ene var adskillige kilo tungere end jeg, så jeg havde ingen betænkelighed ved at gå over snebroen, og den holdt også. Den var også meget stor, tyk og virkede massiv som beton.

ravinen i sahkokjaahkaa
Sahkokjåhkå ravinen set mod syd – Pårek sletten i baggrunden i det fjerne

Jokken fra Tjievrrajavrre kunne stengås.

fjeldet boarektjaahkkaa 2005 moh
For første gang lettede skyerne over Boarektjåhkkå (2005 moh) så observatorie plateauet kunne ses.
Billedet er taget mod nord ca 1½ km øst for Sahkok.

fjeld observatoriet
Her observatorie plateauet i fuldt zoom – man aner lige den lille røde bygning

observatoriet med meteorologiske maalinger ved kvikkjokk
Og her i fuldt zoom og fuld forstørrelse – den røde bygning og masten til højre ses tydeligt. Det er utroligt at tænke sig denne bygning blev opført for over 100 år siden i 1911 og alle materialerne blev båret op fra Kvikkjokk. Den var også bemandet året rundt i nogle år, men det stoppede efter en dødsulykke i efteråret 1917. Den bruges stadig til meteorologiske målinger. Den var i mange år den højeste bygning i Sverige, men er nu overgået af Topstugan på Kebnekaise.

tjievrra og tjievrrajavrre
Tjievrra (1692 moh) og Tjievrrajavrre i forgrunden

rener i lapland
Der var en del rener i området øst for Sahkok

Det begyndte at blæse lidt op på vej op mod Sähkok og snart stødte jeg på krydsmarkeringerne, som viser vejen over Sähkok. De er ikke til for vandrere, men for at renflytning kan foregå hurtigt og sikkert i diset vejr.

krydsmakeringer i fjeldet

Krydsmarkeringer pynter ikke i landskabet, men de viser vejen sikkert over Sahkok

Lige under toppen af Sähkok lå et stort og lidt stejlt snefelt, hvor jeg for første gang tog mine crampons på, det gik som en leg, ingen fare for at falde eller glide udover kanten.

sahkok passet

Det store snefelt letter opstigningen til Sahkok passet – i det mindste hvis man har crampons.
Det er to vandrere man kan se lidt til venstre i billedet

Oppe over passet åbner udsigten sig vildt over Njoatsosvagge med Tsahtsa på den ene side og Tsähkkok/Bulkas på den anden.

bulkas og tsahkkok sydtop

Fra venstre Bulkas (1620 moh) med den lodrette vestside, Tsahkkok sydtop (1780 moh) med navnløs gletcher på østside og nordtoppen (1798 moh) delvist i skyer. Længst til højre Jiegnatjåhkkå (1886 moh).
Billede taget fra Sahkok.

Efter passet fulgte jeg ikke længere krydsmarkeringerne, men gik mod nord langs Sähkok-ryggen, øst om 1220m. Der fandt jeg en skøn plads ved 20:30-tiden lige efter passet øst for 1220m.

telt i sarek
”A room with a view” – billede taget fra teltet sydvest for Tjievrra mod nordvest. Den lille sø i forgrunden kan anes på fjeldkortet.

Der løb en lille bæk, så der var vand lige udenfor døren, og i forgrunden lå en lille sø og samtidig var der fuld udsigt over Njoatsosvagge. Det blæste stadig lidt og temperaturen var faldet til omkring 10 grader, så trøjen kom på. Jeg spiste Torskegryde ved 21:30-tiden siddende i teltåbningen, så udsigten kunne nydes.

solnedgang i fjeldet

Solnedgangen og udsigten blev bare smukkere og smukkere.
Billede taget fra teltet sydvest for Tjievrra mod nordvest. Den lille sø i forgrunden til venstre kan anes på fjeldkortet og det er Njoatsosvagge med Tsahtsa (1852 moh) midt i billedet og bagved Vassjabakte (1735 moh) på den ene side og Bulkas/Tsahkkok på den anden side . . . meget smukkere kan man vist ikke forlange det

Der var ingen myg og solnedgangen var helt fantastisk smuk med lave drivende skyer. Jeg lavede kaffe og sad længe og nød det. Jeg gik i posen ved 23:30-tiden.

vandretur fra boarekjavrre til saehkok
Boarekjavrre - Sähkok
Dagens etape: 15 km (500 højdemeter)
Total: 33 km (900 højdemeter)
Lejr 2: N67 07.294 E17 33.164

Fredag 8/8 2014: Havde været oppe ved 4-tiden og det var meget tåget. Havde kun lige kunne ane den lille sø som lå lidt nord for teltet. Men da jeg vågnede ved 8-tiden var det helt klart fra en skyfri himmel.

udsigt fra teltet mod tsahtsa

Strålende sol og næsten skyfrit.
Billede taget fra teltet sydvest for Tjievrra mod nordvest – det er Tsahtsa (1852 moh) på sydsiden af Njoatsosvagge der ses helt til højre

Spiste morgenmad, pakkede og var afsted ved 10-tiden, uden at skynde mig – nu kørte det. Om ikke ret længe skulle Ruopsokjåhkå passeres nedstrøms sammenløbet med jokken fra vestsiden af Tjievrra, og det var beskrevet af Claes Grundsten som et potentielt vanskeligt vad, men i det gode og tørre vejr burde den ikke volde problemer.

polar kaeruld
Polar Kæruld og i baggrunden Njoatsosvagge karakteristiske profil

njoatsosvagge
Njoatsosvagge med Tsahtsa (1852 moh) til venstre og bagved Vassjabakte (1735 moh) på den ene side og Bulkas/Tsahkkok på den anden side – i midten anes Lulep Njoatsosjavrre, den største af de tre søer i Njoatsosvagge – billede taget vest for punktet 1345 på Tjievrra vestside, lige på sydkanten af Ruopsokjåhkå ravinen

Terrænet var letgået fjeldhede frem til ravinen. Inde i ravinen kunne man se Balgatbakte og Bårddetjåhkkå, og for første gang var det helt skyfrit, så det lille Pårte-observatorie kunne tydeligt ses. Det var lidt skrågang men overkommeligt på østsiden af ravinen, men på vestsiden af ravinen så det rigtig meget stejlt ud, og jeg prøvede at visualisere en rute op efter vadet. Selve vadet kunne klares uden vadning, men opstigningen af ravinen var meget hård og stejl.

roupsokjaahkaa

Ruopsokjåhkå og ravinen – vadestedet lige fremme nedstrøms sammenløbet, der kunne stengås.
Opstigningen på nordsiden (til venstre) meget stejl som det også kan ses på billedet.

Hvis det havde regnet og stenene og græsset været vådt, så tror jeg ikke, det havde været muligt at komme op, men nu var det tørt og sol, så det gik med møje og besvær.

baarddetjaahkkaa
Bårddetjåhkkå (2005 moh) og bagved til venstre kigger Balgatbakte/”Palkatpakte” (1951 moh) skarpe profil frem. Kun 1951 m er markeret på fjeldkortet, ikke navnet Balgatbakte/”Palkatpakte”.
Billede taget på kanten af nordsiden af Ruopsokjåhkå ravinen

Det blev ikke meget lettere da jeg kom op af ravinen. Den hylde som ligger i 1200 meters niveau på Loametjåhkkå vestside og som man skal følge frem til Balgatjåhkå er ikke nogen hylde, men et virvar af rygge og stenskravel. Det gik meget langsomt fremad.

loametjaahkkaa frokost

Frokost på en lille grøn plet på Loametjåhkkå vestside – billede taget mod sydvest, det er Njoatsosjåhkå der bugter sig langt nede, og bagerst anes Vallevarre lige over mine stave.

Jeg holdt frokost, kviknudler med Knorr Koppen Tomat, kl 14-15 et par km før de 2 små søer. Det ubarmhjertige terræn fortsatte og samtidig passede jeg på at holde højde, da jeg havde læst at man kunne undgå nedstigningen til Balgatjåhkå hvis man holdt højde og gik langs nordsiden af Loametjåhkkå i ca 1300 meter – det ser også fint ud på fjeldkortet.

hvid kvarts i fjeldet
Et enligt stykke hvid kvarts lyser op midt i de grå blokke

Men jeg vil sige at i vejr med dårligt sigte er det overordentlig vanskeligt for ikke at sige umuligt at orientere sig her, uanset hvilket vej man vælger. Men i godt vejr er udsigten fantastisk, man ser Ryggåsberget og Svenonius Glacier stikke op i horisonten.

terraennet paa loametjaahkaa
Man fornemmer at terrænet på terrassen på Loametjåhkå vestside ikke er letgået, men udsigten er henførende. Man ser længst til venstre Vassjabakte og på den anden side af Njoatsosvagge sesTsahkkok. Så Jiegnatjåhkkå og Ryggåsberget med Svenonius Glacier imellem sig og yderst til højre Luohttotjåhkkå.

svenonius glacier

Svenonius Glacier i fuld zoom med isfaldet ned mod Jiegnavagge i midten af billedet.

Jeg passerede øst om de 2 små søer et stykke oppe på Loametjåhkkå og drejede mod øst ind i Balgetjåhkå ravinen.

soeer
De to små søer i nordenden af terrassen på Loametjåhkkå vestside – billede taget mod nord, og toppene er de samme som på forrige billede

Det skulle være stejlt og det var det bestemt også. Jeg følte mig ikke sikker og gik lidt tilbage for komme enten lidt ned eller op, men ret hurtigt fandt jeg et meget tydeligt spor om jeg fulgte. Det var stadig stejlt, men sporet var til at starte med let at følge, men snart opløstes det. Jeg kæmpede mig forsigtigt lidt længere frem, men jeg følte mig låst fast.

det stejle fjeld balgatjaahkaa

Oppe på det stejle stykke på Balgatjåhkå ravinen sydside

Stenene var løse og det føltes hverken sikkert eller rart. Vende om var jeg ikke meget for, men jeg stod foran et lille, men også stejlt snefelt, og jeg kunne se en vej ned til Balgatjåhkå på den anden side. Men først skulle snefeltet passeres. Det ville være den visse død at glide på snefeltet og ud over kanten, så selvom det var ganske lille, en 15-20 meter kun, så måtte crampons på. Det var ganske besværligt at montere dem på den stejle skrænt, ja selv det at tage rygsækken af og på var et kunststykke, men det lykkedes, og jeg kom over på den anden side, og kunne så gentage kunststykket med at tage dem af.

loametjaahkkaa nordside
Loametjåhkkå nordside – et tilbageblik på hvor jeg kom deroppe fra, tværs over snefeltet og så ned langs stenskredet. Det var 100 højdemeter nedstigning på 300 meter.

Så begyndte nedstigningen af den meget stejle skrænt, og hænderne måtte gentagne gange til hjælp, ligesom jeg flere gange måtte sætte mig ned, og forsigtigt stikke det ene ben ned, derefter dreje mig rundt og stikke det andet ben ned. Sådan fortsatte vel omkring 100 meters nedstigning før det lykkedes mig at komme helskindet ned, men nogen rar oplevelse var det bestemt ikke. Et var sikkert, noget måtte jeg have misforstået i rutebeskrivelsen eller gjort forkert.

rute toptur

Den hvide streg er min rute, man ser tydeligt at jeg kom fra højre og blev bremset af et lodret drop, derefter gik jeg lidt tilbage og fandt et spor som jeg fulgte til det opløstes, og så opgav jeg og tog den stejle nedstigning. Jeg skulle have drejet opad mod øst lidt tidligere, som vist med den røde streg.

Jeg har efterfølgende fundet udaf at jeg ikke var højt nok oppe, jeg skulle tidligere, lige efter de 2 små søer, have taget yderligere en 80-100 højdemeter. Enten skal man temmelig højt op lige efter de 2 små søer, eller også skal man fortsætte ligeud og gå helt ned i Balgatjåhkå ravinen.

sajtaristjaahkkaa

Sajtaristjåhkkå (1908 moh), en af de sværest toppe at bestige i Sarek, set fra Balgatjåhkå

Men nede i ravinen langs Balgatjåhkå var terrænet ganske fint og kl 20 var jeg fremme ved ravinens start ved vandfaldet, hvorefter man stiger op på Luohttolahko.

teltplads i sarek
Teltpladsen i østenden af Balgatjåhkå – billedet taget mod sydvest

Der var meget fine teltpladser der, og da kl var 20, jeg var ret smadret og næste teltpladser ville være ved Balgatjavrasj, så jeg besluttede at kalde det en dag, selvom det ikke var blevet til såmange km i dag. Målet for dagen havde været at nå Luohttolahko, men Luohttolahko løb nok ingen steder og ville være der også i morgen.

”A room with a view” – billede taget fra teltet mod sydvest og det er Tsahtsa (1852 moh) i baggrunden

Det havde været sol og omkring 20 grader hele dagen Jeg havde kun mødt en enkelt enlig svensk vandrer lige efter Ruopsokjåhkå, ellers havde jeg ikke set nogen andre. Den enlige svenske vandrer var kommet fra Luohttolahko og det havde været et frygteligt regn og tordenvejr dagen før. Det havde været så voldsomt at han havde søgt ly under nogle sten. Jeg fandt et ganske pænt rengevir, som jeg havde lovet Johannes at tage med hjem til knivskæfte. Satte teltet og spiste kylling i karry ved 21-tiden.

sky der falder nedover et fjeld

Taget med fuld zoom fra teltet – Det ligner at skyen falder udover kanten på Låptåtjåhkkå som et vandfald, men i virkeligheden er der ikke andet end luft under skyen som er dannet over Låptåvakkjavrre, men det så helt magisk ud.

Savede ”håndtaget” og alle ”bjørnetænderne” af rengeviret med en lille wiresav, lavede kaffe og nød det gode vejr, temperaturen faldt til 12 grader, men det var stadig skyfrit og en ganske let vind. Jeg kunne se over på Låptåtjåhkkå og der hang en sky som lignede et vandfald ud over fjeldsiden, det så helt overnaturligt ud. Jeg gik først i posen omkring midnat.

vandretur fra saehkok til balgatjaahkaa

Sähkok - Balgatjåhkå
Dagens etape: 10 km (350 højdemeter)
Total: 43 km (1250 højdemeter)
Lejr 3: N67 11.125 E17 31.536

Lørdag 9/8 2014: Vågnede ved 7:30-tiden, det var allerede 15 grader udenfor, men 22 grader i teltet som solen skinnede på. Der var enkelte lave, drivende skyer. Jeg fik spist, pakket og var afsted ved 9:30-tiden, var meget spændt på at komme op til Luohttolahko og ikke mindst på om Nåite var skyfri.

vandfald balgatjaahkaa

Balgatjåhkå vandfaldet med en meget blågrøn lille pool nedenfor. Billede taget på vej op til Luohttolahko. Teltpladsen lå lidt udenfor billedet til venstre nede ved Balgatjåhkå og Luohttolahko er ligefremme lidt til højre.

Opstigningen langs østsiden af Balgatjåhkå gik fint, man kunne mærke kulden fra den navnløse gletcher på nordsiden af Loametjåhkkå, når man kom op af ravinen i 1200 meters højde.

gletcher paa loametjaahkkaa
Den navnløse gletcher på Loametjåhkkå nordside – morænevoldene viser tydeligt den tidligere meget større udstrækning. Sajtaristjåhkkå (Spydspids) lidt til venstre i billedet.

balgatjaahkaa ravinen
Et tilbageblik mod sydvest over Balgatjåhkå ravinen nedenfor vandfaldet

panorama af paarte massivet
Panoramo mod øst med Balgatjåhkå i forgrunden til venstre og Pårte-massivet bagved med Sajtaristjåhkå markante profil. Billede taget lige før vadestedet ca 200 meter opstrøms vandfaldet

vadested i sarek
Balgatjåhkå vadestedet ca 200 meter opstrøms vandfaldet – Nåite (1620 moh) blødt afrundede top kigger op bagerst til højre

Balgatjåhkå vades let ovenfor vandfaldet når man er kommet op ad ravinen. Først vades den østlige forgrening lige over sammenløbet og derefter hovedjokken. Vandtrykket var ikke kraftigt, men vandet helt ugennemsigtigt og stenene glatte af slam.

blokmark i sarek
Typisk Luohttolahko terræn, stenet men alligevel letgået, da stenene er små og flade. Man kan sagtens forestille sig at Luohttolahko engang for 250 mill år siden var havbund, stenene ligner ikke noget andet i Sarek. Nåite (1620 moh) til højre og Rijddatjåhkkå (1944 moh) til venstre.
Billede taget mod nord ca 500 meter syd for Balgatjavrasj der anes foran Nåite

Jeg fortsatte derefter stik nord mod Balgatjavrasj, Nåite havde toppen gemt i en sort sky, som dog kunne drive over i løbet af dagen. Gik øst om Balgatjavrasj, jokken i sydenden kunne stengås ved udløbet. Når man kommer lidt frem langs østsiden af Balgatjavrasj forsvinder alle lyde, da der ikke er noget rindende vand i nærheden, man har en meget isoleret fornemmelse, nærmest som en slags ødemark i ødemarken.

panorama af balgatjavrasj og naaite
Panorama med Balgatjavrasj i forgrunden og fra højre Nåite (1620 moh), Rijddatjåhkkå (1944 moh) og yderst til venstre Luohttotjåhkkå (1875 moh)

På trods af det stenede terræn er det dog forholdsvis letgået, da stenene er små og flade. Der er fine teltpladser langs østsiden af Balgatjavrasj på små pletter.

ryggaasberget
Billede taget fra Balgatjavrasj østside mod vest. Ryggåsberget (1946 moh) og Luohttotjåhkkå (1875 moh) bagved

sky ved naaite
Skyen ved at lette fra Nåite. Der er garanti for et meget forfriskende bad i den lille isfyldte pyt på Balgatjavrasj østside.

skyer over paarte massivet
Skyerne ville ikke rigtig slippe Pårte-massivet. Yderst til venstre Tvillingryggen, man kan lige ane de to ’tvillinger’, Balgattjåhkkå (2002 moh) er skjult i skyer, men lige på den anden side af den fremskydte ryg midt i Balgatjiegna ses helt fri af skyet den lille top Lill-Balgat/”Lill-Palkat” (1900 moh) – hverken navn eller højde fremgår af fjeldkortet. Derefter Balgatbakte/”Palkatpakte” (1951 moh) næsten skyfrit. Kun 1951 m er markeret på fjeldkortet, ikke navnet Balgatbakte/”Palkatpakte”. Derefter Sajtaristjåhkkå (1908 moh) og yderst til højre Loametjåhkkå (1876 moh).
Billede taget mod øst ved den lille sø knap en km nord for Balgatjavrasj.

rener paa luohttolahko
Der var en del rener på Luohttolahko – hvilket er lidt underligt for der er ikke meget at leve af på den golde højslette

skyfri naaite
Det syn jeg havde drømt om og håbet så inderligt på . . . en skyfri Nåite

Hele tiden sigtede jeg mod Nåite og skyen forsvandt. Jeg kilede på og var ved foden af Nåite ved 13:30-tiden, og jeg tog en hurtig frokost, 3 knækbrød og 3 små spegepølser, pakkede en lille turrygsæk med vand, trøje, regntøj, ekstra batterier og kikkert. Markerede rygsækken, som stod ved en meget tydelig og markant sten, på min GPS og trak en klar plastiksæk over den, og var afsted kl 14.

toptur paa naaite

Klar til afgang og toptur på Nåite i baggrunden– bemærk den meget store sten foran der ligesom balancerer, den var tydelig på lang afstand

Opstigningen på Nåite var letgået, stenene lå fast og kun et enkelt sted måtte jeg bruge håndstøtte. Holdt en lille pause ved 15-tiden, ganske tæt under toppen.

panorama fra naaite
Ganske tæt på Nåite-toppen, panorama taget bagud mod syd over Luohttolahko. Pårte-massivet til venstre og Tsahkkok+Ryggåsberget til højre, efter Pårte lidt til venstre i billedet anes Balgatjavrasj som jeg havde gået langs med. Den dybt skårne ravine nedenfor Pårte-massivet er Noajdevagge, søen til højre i billeder er Luohttojavrre, hvor jeg senere på dagen overnattede.

varder paa toppen af naaite
Nåite toppen – der er ganske mange varder på toppen

Tog derefter det sidste stykke og var der 15:20. Udsigten er helt mageløs også selvom det ikke var helt skyfrit. Fik taget en masse billeder og studerede topografien.

panorama over sarek

Bredt panorama fra Nåite taget mod nord. Yderst til venstre ser man gennem dalen Niejdariehpvagge til toppen Alkavare (1601 moh) over 15 km væk. I midten skærer dalen med Rijddanjunjesjågåsj sig dybt ind til Ahkajiegna og til højre Sarvesvagge frem til ”Rovdyrtorget” hvor Sarvesvagge møder Rapadalen nedenfor Låddebakte.

Dielmajavrasj ser helt eventyrlig og overnaturlig ud, og der er garanteret ikke rift om teltpladserne hvis man får kæmpet sig derop. Mod syd kunne kunne hele Luohttolahko overskues.

tielma
Tielma (1649 moh) og nedenfor dalen med Rijddanjunjesjågåsj, yderst til højre Dielmajavrasj

dielmajavrasj og sarvesvagge
Dielmajavrasj og nedenfor Sarvesvagge og yderst til højre ”Rovdyrtorget” hvor Sarvesvagge møder Rapadalen nedenfor Låddebakte. Jeg har et billede fra 2011 taget den modsatte vej, taget fra en teltplads på sydsiden af Låddebakte hvor man ser Nåite.

topgletcher lullihatjaahkkaa
Panorama mod øst – fra venstre med den karakteristiske lille topgletcher er det Lullihatjåhkkå (1940 moh), så kommer Lullihavagge og på den anden side i midten af billedet er det stadig fra venstre Gaskastjåhkkå (1825) moh, Alep Stuollo (1805 moh) og Skaidetjåhkkå (1933 moh). Derefter kommer Gådokgaskatjåhkkå (1978 moh), Oalgasj (1918 moh) det er den fine trekant top og derefter Bielloriehppe (1828 moh)

skaitetjaahkkaa
Skaitetjåhkkå (1933 moh) i zoom. Jeg havde tænkt på at kamvandre Skaitetjåhkkå i stedet for at gå Gaskasvagge, det skulle være muligt ifølge Claes Grundsten, men dels ses at det er pænt stejlt tæt under toppen og dels at kammen er meget takket til højre (syd for toppen), så den ide droppede jeg igen.

lhl paa toppen af naaite
Der måtte lige et selvudløser billede til sidst – det er Sarvesvagge der dybt nede under Nåite løber frem til ”Rovdyrtorget”, hvor Sarvesvagge møder Rapadalen nedenfor Låddebakte

Kunne også se at Skajdetjåhkkå-kammen ikke ville være mulig for mig med oppakning, der var store hakker i kammen i de øverste, sydlige dele. Gik nedad igen ved 16:15-tiden og var retur ved rygsækken kl 17, ovenud lykkelig, tænk at være så heldig med vejret på Nåite, den første succes var i hus.

sten ved naaite
Den markante sten hvor jeg havde parkeret min rygsæg nedenfor Nåite – selvom den ser ud til være være lige ved at falde ned, så kunne jeg ikke rokke den . . . det havde jeg nu heller ikke regnet med

luohttojavvre
Luohttojavrre med Ryggåsberget (1946 moh) bagved med toppen skjult i skyer – taget mod vest ca 2 km øst for Luohttojavrre. Terrænet i den vestlige ende af Luohttolahko er mere traditionelt højfjeldsterræn.

Jeg gik mod Luohttojavrre og fandt en fin teltplads ved sydenden kl 19. Det havde været en 16-18 grader hele dagen, men blæste lidt op her sidst på eftermiddagen og temperaturen faldt hurtigt til omkring 10 grader.

teltplads ved luohttojavrre

Teltpladsen ved Luohttojavrre sydende lige ned til en lille sø med rent vand – Luohttojavrre er noget grumset pga gletcherslam. Det er Rijddatjåhkkå (1944 moh) der ses bagved på den anden side af Sarvesvagge.

teltudsigt i sarek
”A room with a view” – billede taget fra teltet mod nord og det er Luohttojavrre i forgrunden og bagved Rijddatjåhkkå (1944 moh) der er delvist skjult af skyer på den anden side af Sarvesvagge.

Spiste Paste Provance ved 20-tiden lavede kaffe og fejrede Nåite med en lille Gl. Dansk. Luohttolahko er i sandhed et meget underligt, men også meget fascinerende sted. Gik i posen ved 23-tiden.

vandretur fra balgatjaahkaa til louhttojavrre
Balgatjåhkå - Luohttojavrre
Dagens etape: 15 km (450 højdemeter)
Total: 58 km (1700 højdemeter)
Lejr 4: N67 16.316 E17 17.768

Læs anden del af "Vandretur i Sarek" her...

Brugervurdering: 5 / 5

Stjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktiv

Log-på for at kommentere

Georas's profilbillede
Georas svaret på emne: #2 4 år 6 måneder siden
Hej Lars
Tak for endnu en fantastisk turbeskrivelse. Da jeg så at første del af din tur var kommet op på outsite, lavede jeg straks kaffe, fandt Sarek kortet frem, og satte mig godt til rette i sofaen. Med lidt god vilje er det jo - næsten - som at være der selv, når man læser din beretning!
Sikke mange mennesker du mødte i starten, fantastiske solnedgangsbilleder af Njoatsosvagge, og en lidt for spændende ravine omkring Balgatjåkka. Måske du skulle have fulgt stien i Njoatsosvagge, og så have drejet til højre efter Skajdasjjåkka? Eller, som du selv skriver, have holdt dig i ca. 1250 meter sydøst for Balgatjåkka i det gode vejr, og så komme til Luohtolako på den måde.
Og hvilket unikt sted det er, Luoohttolako, er klart på "to do" listen for mig engang... Det må vel være den højeste af Sareks mange højsletter?
Glæder mig allerede til del to!
Gurli's profilbillede
Gurli svaret på emne: #3 4 år 6 måneder siden
God artikel! Flotte billeder!
Jeg kan rigtig godt lide at du har kort over dagsetapper, men det ville også være godt med en skitse over hele turen.
Glæder mig til at læse fortsættelsen og få mere inspiration til min egen planlagte Sarektur til sommer
LHL svaret på emne: #4 4 år 6 måneder siden

Georas skrev: Hej Lars
Glæder mig allerede til del to!

Tak Rasmus

Ja, man kan godt følge stien ned i Njoatsosvagge, men det koster 500-600 højdemeter. Det var helt med vilje at jeg tog den høje rute, udsigten er meget flot, men man skal have styr på detaljerne :-) og det havde jeg ikke :-) men det gik jo alligevel selvom det var lidt vel spændende på et tidspunkt. Bagefter når man kigger på kortet, så var der to oplagte muligheder og jeg tog sådan ca vejen som lå lige midt i mellem :-)
Luohttolahko er et meget specielt sted og også mere end et besøg værd - det på min 'to do again' liste.

LHL svaret på emne: #5 4 år 6 måneder siden
Tak Gurli

Sarek er en kæmpestor inspiration :) Jeg er smigret over at mine skribleriet kan bidrage yderligere.

Der kommer en oversigt over hele ruten sidst i del 3, også GPS-sporet bliver uploadet på Outsite.

Og du siger bare til, hvis der er andet :-)

Milho's profilbillede
Milho svaret på emne: #6 4 år 6 måneder siden
Tak fordi du deler endnu en rigtig fed og inspirerende artikel med os Lars!
Søgaard's profilbillede
Søgaard svaret på emne: #7 4 år 6 måneder siden
Ih, hvor laver du nogle gode og spændende turberetninger. Fantastiske billeder. Tak Lars
LHL svaret på emne: #8 4 år 6 måneder siden
Mange tak for den opmuntrende kommentar :)

De fleste billeder er blevet en smule for små, synes jeg.

Det er OK, hvis man læser det en smartphone eller notepad, men på en rigtig PC skærm, der kunne de godt tåle at være lidt større.

Jeg håber det bliver bedre på del 2 og 3.

Fortsat god weekend.

Gurli's profilbillede
Gurli svaret på emne: #9 4 år 6 måneder siden
Lige et spørgsmål:
Hvad er ideen med stenkisterne i Boarekjavrre? Går ud fra at det er trekanterne under vandet?

Gurli.
LHL svaret på emne: #10 4 år 6 måneder siden
Ja, stenkisterne er de trekantede trærammer, som så fyldes med sten.

Ideen er at man kan gå tørskoet over ved at gå fra stenkiste til stenkister.

Vadestedet er meget gammelt og længe kendt, men jeg ved ikke hvornår man begyndte at lave stenkisterne. Jeg har en beskrivelse fra 1982 hvor vadestedet står beskrevet med flade sten udlagt i vandet, og Grundsten's første Sarek guide fra slutningen af 80'erne står stenkisterne beskrevet.

Så min formodning er at de første gang blev lavet midt i 80'erne, men om det er turistforeningen, eller andre som har deres gang til Pårek observatoriet, der tog initiativet ved jeg ikke.

Men vedligeholdt det er de ikke mere. Det er nu ikke noget problem da vadet er helt ukompliceret, strømmen er ganske svag.

Mvh Lars

Kursus i Vandring

Kursus i vandring

- Ruteplanlægning
- Pakkeliste (hvad skal man have med og hvordan pakker man)
- Hvordan man indstiller en rygsæk
- Lejrlivet (hvad er smart, rutiner, regler osv.)
- Hvordan man laver et basis bål
- Mad på vandreture
- Drikkevand (hvor finder man det, kan man drikke af søer/vandløb)
- Sov godt (og varmt)

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.