outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Boganmeldelse

Endnu en bog om Kebnekaise? Claes Grundsten, Tore Abrahamsson, Thorbjørn Ydegaard og andre har efterhånden udgivet en halv hyldemeter bøger om området, og der findes adskillige hjemmesider om Kebnekaise, så kan der virkelig være mere information gemt i en ny bog om dette fantastiske fjeldområde? Svaret er et stort rungende ja!

fjaellvandring kring kebnekaise abisko og riksgraensen

Fredrik Neregård er en ivrig fjeldvandrer, en dygtig fotograf og ikke mindst en god forfatter. Over mere end 350 sider kommer Fredrik Neregård godt omkring, han disker op med mange nye ruter i de høje fjelde, og de tilhørende billeder gør, at man er klar til at pakke rygsækken og komme afsted med det samme (desværre først i sommeren 2016 for mit vedkommende…).

Efter en lidt traditionel introduktion om geologi, flora, samer og fjeldvandringens i historie kommer den første lidt anderledes måde at lave en fjeldbog på. Fredrik Neregård har nummereret ruterne ligesom de fleste andre fjeldforfattere, men han har også farvelagt forskellige ”temaruter” gennem fjeldkæden alt efter interesse. Således kan vælges ”kort hyttetur”, ”Geologituren”, ”Abiskoalperne”, ”Kebnekaise på tværs”, ”Klassisk Kungsleden”, ”Høgalpin tur”, ”Kebnekaise rundt”, og ”Syd for Kebnekaise”. Ruterne er inddelt i ”let”, ”mellemsvær”, ”svær” og ”meget svær” som man kender det fra andre bøger.

Frederik Neregård beskriver virkelig godt hvor mange muligheder der findes for alle typer af vandrere i dette fjeldområde. Takket være stier, hytter og fjeldstationer kan man lave en ret let vandretur, hvor alle kan være med, men det store område med enorme dale og høje fjelde giver også hardcore fjeldentusiaster mulighed for at udfolde sig. Frederik neregård skriver ganske rigtigt, at hvor en tur igennem fx Sarek altid vil være en strabadserende affære, så giver Kebnekaise flere muligheder for både det ene og det andet.

Frederik Neregård skal særligt have ros for sine utroligt mange topbeskrivelser af de mange fjelde fra Abisko til Kebnekaise. En toptur eller to giver lige lidt ekstra krydderi på enhver fjeldtur, og Fredrik Neregård beskriver så mange muligheder, med så mange forskellige sværhedsgrader, at man skal være et skarn for ikke bare at kaste sig ud i lidt af det.

Noget at kritisere? Ikke meget. Enkelte af turbeskrivelserne er lidt for kort beskrevet, måske forfatteren ikke har gået samtlige ruter i bogen? Et godt oversigtskort på bogflapperne i Claes Grundsten stil ville også være godt, her er det nødvendigt at sidde med et rigtigt fjeldkort ved siden af (jeg købte det glimrende Kebnekaise kort fra Calazo forlaget sammen med bogen, det slår efter min mening det gamle BD6 med et par længder!).

Bogen påstår også at dække hele fjeldkæden fra Abisko til Ritsem. Fra Abisko til Kebnekaise er en mere passende beskrivelse. Hvor der bruges over 300 sider mellem Kebnekaise og Abisko, så bruges der 30 sider på at beskrive området syd for Kebnekaise. Faktisk er det stort set kun Kungsleden og Nordkalottleden der er beskrevet her. Det skal dog ikke ødelægge det samlede indtryk af en fantastisk bog med gode billeder, som jeg varmt vil anbefale!
Du kan se mange billeder fra bogen på Fredrik Neregårds egen hjemmeside: http://www.neregard.fotosidan.se/portfolios.htm
Calazo forlag maj 2015: 299 svenske kroner.

Brugervurdering: 5 / 5