outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Kajaktur på Rønneby å

Forfattet af: Marlon Cramer

En lang idyllisk tur gennem natur- såvel som kulturlandskaber.

Her er en lille dagbogsberetning fra en tur på Ronnebyåen i kajak

Ronnebyån løber gennem den sydlige del af Småland og Blekinge. Åen er ca. 85 kilometer lang regnet fra udflødet fra søen Rottnen, men regner man hele længden ud fra kilden, og ud til havet er den ca. 117 kilometer lang. Middelvandsføringen, strømmen, er i udmundingen ved Ronneby havn i Østersøen, cirka 8 m3 i sekundet. I registret over Sveriges hovedafvandingsområder er Ronnebyåen nummer 82!
Ronnebyåens sejlbare strækning fra Rottnen til udløbet er cirka 70 km og på den strækning er der 13 overbæringer.

Ronnebyån har sit udspring midt i den østlige ende af søen Rottnen i Småland. Herfra flyder den gennem Blekinge og munder ud i havet i Ronneby havn. Man kan ro cirka 70 km ned af åen med start i Hovmantorp, og slut 10 km før Ronneby ved Karlsnäsgården. Der er kano udlejning i Hovmantorp, Korrö, Dångebo og ved Karlsnäsgården.

Ronnebyån er dæmmet op flere steder, så man skal være indstillet på en del overbæringer; en kanovogn til nem landtransport af kanoen eller kajakken er derfor en rigtig god idé at medbringe.
Jeg roede de nordligste 43 km ned af Ronnebyån, med start i Hovmantorp og slut i Dångebo, sommeren 2011. En lille eventyrtur ned ad ån på 3 rodage. For hver kilometer får man 10 kilometers indtryk og oplevelser af skøn og varieret natur.

Vi starter to roere i St. Heddinge i solskinsvejr. Min turfælles plastkajak er placeret på taget af bilen, og en foldekajak, samt resten af bagagen, fylder godt op inde i.
Den korteste vej fra St. Heddinge, der ligger på Stevns, og til Hovmantorp er 308 kilometer og tager 4 timer og 40 minutter ifølge eniro.dk. Ruten fører over Lund, Höör, Hässleholm, Lönsboda og Tingsryd.
Aftensmadsstop holder vi på Mc Donalds i Hässleholm.
Efter aftensmaden fortsætter vi fra Hässleholm, og drejer straks efter ind på vej 119 mod Tingsryd. Vi er ret betaget over denne nydelige landevej, som snor sig ganske flot og hyggeligt gennem skoven, meget flot og kuperet. Terje udbryder omkring efter en times kørsel: ”Hold kæft hvor er der meget skov her”! Og skov er der masser af i Sydsverige når man kommer lidt væk fra det østlige Skåne, der mest ligner dansk landskab med marker.

KL 20.20 ankommer vi til en lille fiskerhavn i den sydlige ende af Hovmantorp, GPS: N 56 46.537 E 15 08.542. Ganske vindstille er her i havnen, men der blæser en god vind fra syd over Rottnen og bølgerne slår mod kajen.

Jeg bruger aftenen på at samle min foldekajak, mens jeg nyder solnedgangen over Rottnen.
KL 22.00 lukkes bommen ind til havnen og derefter sætter vi teltet op. Tidligt i posen er tidligt oppe.
Jeg vågner kl. 05.00 ved lyden af de første fiskeglade bådfolk, som sejler ud af havnen. Terje har sat vækkeuret til kl. 06.00, så jeg går lidt rundt i, og udenfor havnen, og beundrer morgendisen over Rottnen før solen kommer op.

KL 07.00 er vi klar til afgang på en spejblank sø i flot solskinsvejr, mens den sidste smule morgendis smukt bølger over vandspejlet.
Rottnen er på størrelse med den mest østlige del af Åsnen og har flere øer og mange store sten, både i vandet og langs bredden.

Ved indgangen til Ronnebyån ligger en primitiv lejrplads, Ormeshaga, med bålplads og brænde. GPS:  N 56 44.245 E 15 10.320. Dagens første overbæring er forholdsvis let og kort, cirka 100 meter over en lille skovsti og gangbro.

Det første stykke af Ronnebyån, indtil broen under Hovmantorpvejen, er meget smal. Den snor sig, er stenet, overbevokset, og barrikaderet af væltede træer og nedfaldne grene.

Ronnebya1Jeg ror med en halv pagaj. Der er simpelthen ikke plads til at bruge pagajen i sin helhed!
Under broen møder vi dagens første foss. Terje tager chancen og bumper igennem den over stenene, men jeg vælger at trække min kajak igennem den. Efter fossen er der atter fin åsejlads, meget flot i den sidste del før Västra Knäsjön.

Ved Västra Knäsjön venter en længere overbæring. Her har været et vandkraftdrevet savværk engang. Kanotleden viser vej udenom bebyggelsen, en strækning der er dobbelt så langt som at gå venstre om åen, hvilket vi gjorde, idet vi ikke har kanovogn med. Dette betyder at vi skal gå distancen tre gange, for at få begge kajakkerne og al bagen med.

Først slæber så meget som muligt af bagagen, så den ene kajak, så den anden. 300 meter asfaltvej, og henover Linnerydvejen for at komme ned i åen igen. Puha, sved på panden i bagende solskinsvejr.
Overbæringen blev stort belønnet. Meget flot og afslappet, super idyllisk åsejlads med masser af høje siv på begge sider,  åkander og andre vandplanter, sommerfugle og guldsmede, blomster, og i det hele taget en storslået natur. Det rene naturparadis.

Vi holder frokost på en naturplejet eng, hvor sivet slås med en speciel maskine for at opretholde insekternes og fuglenes tilstedeværelse. Vi fik en lille regnbyge under opholdet her, men solen var hurtig fremme igen.
Lidt længere nede ad åen kommer vi til Åstugan. En privat hytte, der står åben for kanoroere, fiskere og fuglekikkere. Den fineste hytte med det nydeligste toilet/baderum som jeg nogensinde har har set på tur i Sverige, samt en lille badestrand ud til åen.
Det koster 50,- kr. p/p at overnatte, 20 kr. for rydning af toilet og affald for opholdet/kano.
Kl. er 13.40. Vi har roet 11,5 km i dag. Vi holder en god kaffepause og nyder den dejlige udsigt fra hyttens terasse.

Turen fortsætter gennem et stort, flot og meget snoet sivområde. Lige da snakken falder på de manglende fosser i forhold til Helge Å møder vi det første lille røde skilt. ”Beware of them!” Så kommer den ene foss efter den anden. Terje trækker kajakken over land hvor det er muligt. Jeg trækker kajakken gennem åen. Meget dejligt og passende med lidt efterfølgende afslappet søsejlads gennem Veden sø.

På hele strækningen, som vi har roet ned af Ronnebyåen, er der god og passende afveksling mellem smal å, bred å og små søer i varierende størrelse.
Midt imellem Veden sø og den lille landsby Skogskvarn, kommer dagens tredje og længste overbæring på 500 meter. Der er en primitiv lejrplads ved siden af kraftværket, som ligger her, med toilet og brænde, men Terje vil gerne fortsætte til selve Skogskvarn, som helt rigtigt viser sig at være et meget flottere opholdssted, med gode bademuligheder i åen. Vi gik mindst 4 km. frem og tilbage ved denne overbæring, for at komme videre ad åen. Dagens sidste stykke, driver vi for første gang, i god medstrøm ned af åen.

Ved Skogskvarn møder vi dagens fjerde foss under broen. Der er megen strøm og den er voldsom og stor. De røde skilte viser en overbæring over vejen. Den er ikke længere end 100 meter men: ”Jeg bærer ikke på en til kajak i dag”! Terje bar og trak sin kajak over land, jeg trak min kajak under broen og gennem fossen. Der var pænt dybt under broen og jeg gik i vand helt op til bagdelen.
12 timer efter afgang i morges: 18 km, 4 fosser og 3 overbæringer længere nede ad Ronnebyån, slår vi lejr ved Skogskvarn. Lidt for lang en dag at lægge ud med, men efter et dejligt aftenbad i åen, og en super flot offentlig grund/badeplads langs med åen, til at nyde aftensmaden og kaffen på, er vi dog ganske tilfredse med dagen og tilværelsen.

Vi står op lige efter solopgang
Afgang kl. 10.00. I dag tager vi den med ro. Forude har vi stort set kun søsejlads indtil Korrö. Viren er en meget flot, pæn stor sø med en del øer og store sten.
Jeg får øje på de første friluftsmennesker vi ser på denne tur. De har taget ophold på den første ø vi passerer  i søen. Vel ude på søen plasker en gedigen regnbyge ned over os. Truende sorte skyer og rumlen i himlen, dog lidt på afstand, får os til at få fart på pagajerne for at komme i læ i Korrö, ved vandrehjemmet.
Intetanende går vi i land bag vandrehjemmet for at se på dagens første, og eneste overbæring.
Korrö er bevaret som en museumsby, og ud af ingenting står vi lige pludseligt på en fyldt parkeringsplads og midt i et menneskemylder, bestående af dags- og vandrehjemsturister, samt masser af børnefamilie-kanolejere. Vi havde talt om at prøve at leje en kanovogn til den videre tur ned af åen, men det kunne kanoudlejeren forståeligt nok ikke gå med til, da han jo har lige antal vogne og kanoer. Til gengæld måtte vi gerne låne en vogn til at flytte vores kajakker fra landgangs- til isætningsstedet. Det var en stor aflastning, som vi var meget taknemmelige for.

Ud fra Korrö går der flere vandreleder og stier: Utvandrarleden, som følger Ronnebyån et pænt stykke hen af vejen, Åsstigen, Korröstigen og Slätterängen. Vi overvejede at gå en tur frem for at ro videre og tage en slapper i dag.
Efter at have besigtiget museumsbyens bygninger, spiste vi frokost ved ilægningsstedet. Imens kom mindst 6 kanoer op ad åen. Det var ganske rigtigt frokosttid. Terje tog en snak med en af dem og hørte at der var en stor og fin lejrplads 5 kvarters sejlads nede ad åen. Vi besluttede os for at drive ned til denne lejrplads og slå tidligt lejr der. Sorte regnskyer varslede mere regn.

Åen bød igen på en helt anden verden. Kanofolk fiskede fra deres kanoer. En af dem fik en gedde på kroen mens vi passerede hinanden. Den var pæn stor. Vi drev gennem høj skov på begge sider af åen, delvist med træets rødder blotlagte op ad bredderne. Der var en del store sten i kanten og midt i åen.

Kl 15.30 ankom vi til Smedjehult lejrplads. Der var en far med søn i forvejen. Lejrpladsen har et lille overnatningsshelter og et stort og højt overdækket ”spisestue”shelter, samt toilet og flere bålpladser, dog ingen brænde. Vi har roet 11,5 km i alt i dag og slår teltet op her.
Efter kaffe/te og et bad i åen, gik vi en tur mod syd ad Utvandrarleden. Den har ikke været brugt meget og var til tider ufremkommelig, så vi gik lidt på og fra den. Det blev rigtig lummert, varmt og vindstille. Vi spiste kanon meget aftensmad og så gik jeg omkuld i teltet mens Terje gik sig en aftentur.

Torsdag den 21. juli 2011
Afgang fra Smedjehult kl 09.07 i tørvejr, efter en hel nats regn. Atter en skønne 3,5 km. åsejlads gennem skov på begge sider til Bro, en flot og nydelig, lille og stillke landsby med en flot gammel dæmning antagelig for at dæmme op for en vandmølle. Pænt toilet er der også ved optagningsstedet med en venlig opfordring til at lægge en mønt i kassen for tømning af spanden. Nem overbæring her på 100 meter ad plan asfaltvej.

Videre ad åen. Vi lader os drive dernedeaf med strømmen. Lidt efter Bro ligger et kæmpe savværk langs med åen. Skov på begge sider af åen går sammen med væltede træer tværs over åen. Træerne i bredderne skrider simpelthen i lerskrænten. Et stykke ud af Bro er en del af disse træer savet helt ned, men jo længere vi kom fra Bro, jo mere zigzaggede vi imellem de væltede træer. Lige før Bastsjön ligger en primitiv lejrplads på højre side af åen.

Vi spiste frokost på en bådebro midt langs Bastsjöns vestlige kyststrækning kl 12.00. Vi har nu roet 6,66 km i dag. Mellem Bastsjön og de næste 2 søer, Sandsjön og Kroksjön, er der 2 mindre stykker flot, bred og afslappet å sejlads, det sidste stykke med mange forskellige arter siv. Henover Sandsjön bliver vi, for anden gang på denne tur, vartet op af totalt vindstille, lummert, truende regn og tordenvejr.

KL 14.10 ankommer vi ved Näset, en badplats i Södre Sandsjön. Vi har roet 13,6 km i dag. Her møder vi en far med sine 2 børn, som vi har set tidligere på turen. De har lejet en kano og har kanokort med over Ronnebyån. Som jeg havde forudset på Eniro.se, er der i den sydlige ende af Ronnebyån rigtig mange overbæringer med forholdsvis korte mellemrum. Ved Getamåla, ca 4 km efter en krævende overbæring ud af Kroksjön, venter en overbæring på 800 meter. Vi beslutter os for at stoppe vores tur ned af Ronnebyåen uden kanovogn her.

Näset badplats er en naturcamping, med toilet og håndvaske med varmt vand inde i bygningen på grunden. Det koster 80,- sv kr./telt at overnatte. Det er en dejlig åben plads, direkte ud til søen. Vi slår lejr her. Vejret truer fortsat med regn og torden. I stedet for at fortsætte ned af åen satser vi på at ro en dagstur på Kroksjön i morgen.  Vi ligger dejligt tæt ved vejen til Tingsryd, hvor vi kan hæve kontanter til campingpladsen og tage bussen op til Hovmantorp for at hente bilen.

Kl 15.15 stiller jeg mig op ved vej 120 til at tomle til Tingsryd, og får super god hjælp af de lokale undervejs, til både at finde kontanter, og bussen op til Hovmantorp. Det regnede voldsomt på vej op med bussen, så det var meget fint at bruge eftermiddagen på at hente bilen.

Fredag den 22. juli 2011
Vi fik et voldsomt tordenvejr i nat. Jeg flygtede fra teltet og sov i toiletbygningen til kl. 8.00. Der var mere regn og tordenvejr i vente, så vi lagde kajakkerne bag huset, bagagen i bilen og kørte en tur i området. Vi startede med en tur Bro – Korrö – Konga over de små veje med afgang kl. 10.00, med indkøb i Tingsryd på vejen.
Syd for Konga prøvede vi at køre fiskervejen langs med Ronnebyån, men vendte om lidt efter overbæringen ved Kroksjö broen. En mountainbike var nok mere passende til denne vej, frem for en bil. Helt overbevist om at vi ikke skulle længere ned af åen, ved at se overbæringen ved Kroksjö bro spiste vi frokost der ved søen kl. 12.00. Flot er den, med en del øer i søen og store sten, men formentlig også en del sommerhuse langs søens bredder.
Efter frokosten prøvede vi at komme til Getamåla for at se den næste overbæring på de 800 meter, men det var ikke nemt, uden skiltning, med vores kort, at finde vej. De ”hvide veje” med de ”blå skilte” er til at stole på, men de ”sorte veje” med de ”gule skilte” kan man ikke helt stole på. Efter en eftermiddags ”faren vild kørsel” i området syd-øst for Kroksjön, endte vi tilbage i Dångebo kl 15.00. Uvejret stod til at blive hængende her, så efter kaffe/te med blåbærkage, pakkede vi kajakkerne ind og ovenpå bilen og satte kursen mod syd og sol til Listerby´s skærgård. Afgang kl 16.20.

Listerby skærgård er ikke for friluftsfolk. Smukt var der og solen skinnede, men hele området var totalt pakket med sommerhuse, turister, kæmpe campingpladser og pigtråd til køer og heste. Lidt af et kulturchock. På Ronneby Havscamping fik vi et godt kort over Blekinge, hvor jeg fandt Listersjön, som Blekingeleden går langs med. Der tog vi op til og fandt en lejrplads i skøn aftensol og totalt fred og ro, lige op til søen. GPS: N 56 19.283 E 15 21.013. Ankomst kl 19.30, godt kørt trætte for en afvekslings skyld, efter dagens aflagte små 200 km, flest på små veje.

Lørdag den 23. juli 2011
Ronnebya-3Vågner kl. 08.00 efter en heftig regnvejrsnat. Torden kunne høres på god afstand. Det er tørvejr, men meget overskyet. Vi satser på at ro Listersø rundt i dag, for den er smuk og indbydende.
Kl 09.45 søsætter vi kajakkerne og ror tæt ind langs den østlige kyst mod syd. Søens kyst er ganske kringlekroget, så vi får god læ at ro i og hyggepadler derude af. Nogle dele af søen er naturvårdsområde hvor man ikke må telte eller lave bål. Motorbåde er forbudt på søen. Fugleskytsområdernes periode løber fra 1.april til 15. juli, lige som i Listerby skærgårdsområde. Der er flere picnic og lejrpladser ud til søen. Blekingeleden følger også søens østlige side.  I den sydlige ende ligger 2 sommerhuse tæt på søen. Broen over vandet til fortsættelse af Listeråen er for lavt, så vi fortsætter langs Listersøens kyst. Landet langs kysten minder meget om Råslangens område. Skøn blandet skov, meget kuperet og godt med sten. Langs bredden ligger klipper, som minder om skærgården. Der er 8 km ned til bunden af søen, hvor vi holder frokostpause på en stor og godt brugt lejrplads. Her er et shelter. Manglen på respekt for naturen viser tydelige tegn på denne lejrplads. Der ligger badebukser, flere efterladte engangsgrills, øldåser og andet affald i bålpladsen, m.m. Det er en skamplet i dette smukke område, som vi heldigvis har helt for os selv i fred og ro i dag. Vandet er spejlblankt i denne bugt og solen kaster nogle varme stråler på os. ”Perfect place and time” til at bade.
Vi ror stille og roligt nordpå igen langs den vestlige kyst. Vind og let regn ind imellem. 2 voksne og 2 unge fiskeørne kredser rundt om en stor ørnerede i toppen af et træ på en lille ø i søen. Der er mange fuglehuse i forskellige størrelser hængt op rundt om søen. Der er helt stille og rigtig flot. Vi glæder os til at ro Raslången rundt en weekend i efteråret.
15,5 flotte km strakte hele kyststrækningen sig over, som vi roede på 4,5 timer inklusive pauser.
KL 15.30 satte vi kurs hjemad med kajakkerne i og på bilen. Vi kørte forbi Karlsnäsgården for at se slutningen på Ronnebyån og derefter ned til Kallinge/Ronneby. Mellem Kallinge og Ronneby gik vi en tur ned til Djupadalsfossen. Ganske imponerende lille klippeområde på dette sted, midt imellem de 2 byer. Ganske forståeligt at se, at det er umuligt at sejle ned af åen, helt ud til Ronneby havn. Selve Ronneby er en charmerende hyggelig lille by i et overraskende kuperet terræn.
Efter at have roet og set så meget som vi kunne ro og se af Ronnebyån på denne tur, kørte vi tilfredse hjem og mætte af de mange, mange indtryk og oplevelser af denne tur.

Fakta
Kanotur på Ronnebyån
Den 70 km lange kanorute Ronnebyån strækker sig fra Hovmantorp i Småland til Karlsnäsgården i Blekinge, men du kan også vælge at padle dele af strækningen.

Her kan du opleve ægte vildmark, og flere steder på strækningen er der langt til bebyggelse. Ronnebyån veksler mellem smalle, slyngede afsnit og langstrakte søer, og åen er omgivet af skove med et rigt dyreliv.

Rastepladser
Langs hele kanoruten er der ordnede rastepladser med ildsted og brænde, toilet, affaldsbeholder og til tider også vindskjul / shelter. De fleste rastepladser er omfattet af en betalingsordning , som skal betales til kanoudlejeren, mens på nogle af pladserne kræves det, at man betaler en ekstra afgift på selve pladsen. Når du lejer kano hos os, låner du et detajleret kort med oversigt over ruten og pladserne.

13 løft på hele ruten
Da Ronnebyån nogle steder krydses af lave broer og vandkraftværker, er der i alt 13 landtransporter (løft) langs ruten. Disse varierer fra 50 m til 900 m og kræver en kanovogn pr. kano. Nogle af landtransporterne er krævende, derfor anbefaler vi, at der er mindst to voksne med i gruppen.

Fiskeri
I kan købe fiskekort til hele åen. På Korrö Vandrehjem kan I købe fiskekort til dele af strækningen. Se fiskekortet er der information om, hvilke regler der gælder i de forskellige dele af Ronnebyån.

Kanoferie på Ronnebyån
Ronnebyån har på lange strækninger vildmarkskarakter, med smalle, slyngede afsnit

Drikkevand og proviant
Langs ruten er der flere steder, hvor man kan tanke ferskvand, mens mulighederne for proviantering er meget begrænsede. I skal derfor medbringe mad til hele turen.

Padling på sø
Andre steder på ruten passerer man hen over søer

Kanoløft hvor I skal bære kanoen
13 steder på åen skal man bære (trille) kanoen mellem 50 og 900 meter for at komme forbi forhindringer på åen eller fosser. Husk at leje en kanovogn til at trille din kajak eller kano

Transport
Normalt padler man med strømmen, hvorfor der kræves kanotransport mellem kanocentralen på Karlsnäsgården og udgangspunktet højere oppe ad åen. Vi tilbyder transport af kanoer og udstyr mod betaling. Parkér bilen på Karlsnäsgården og kør med kanotransporten op til det sted, hvor I har valgt at starte. Så står bilen klar, når I kommer tilbage efter turen.

Før eller efter turen kan I overnatte på Karlsnäsgården Friluftscenter og Vandrehjem

Overnatningsplads hvor I kan telte
Langs åen er der pladser, hvor du kan overnatte i eget telt

Priser
Du kan leje kano for en enkelt time, en dag, et døgn, flere dage osv. Desuden kan du leje udstyr.
Vores kanoer er af mærket Linder aluminiumkano 525 og Pelican Touring i polyethylen.

Priseksempel:
Leje af kano ét døgn (24 timer): 300 svenske kr. Prisen omfatter leje af en kano, to pagajer, to redningsveste, en vanddunk (5 liter), et kort til låns.

Du kan også købe en kanopakke, hvor du foruden kano mv. lejer telt, liggeunderlag, stormkøkken mv. Læs mere på vores hjemmeside - se link herunder.

Kontakt kanocentralen
Tlf. (0046) 457 803 00
E-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Hjemmeside: www.paddelkompaniet.se

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv

Log-på for at kommentere

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.