outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 223 gæster og 5 medlemmer online

Log på / af

48 timer i Oppustelig Kajak

(Artikel fra gammel outsite, forfatter: adamckenzie)

Sejlads i en oppustelig kajak fra København til Helsingør- er det starten på en dårlig joke?? Desværre ikke. Blot en fortælling om mit første eventyr til søs!

2 August

I dag skulle det være. Lidt svært at få taget sig sammen, men af sted skulle jeg. Så pludselig at jeg manglede vandflasker, så løb ned i Netto efter nogle. Fandt et par 2 liters flasker til 5 kroner hver. Hvorfor skal man betale 20 kroner for en halv liter alle andre steder i Danmark?

Slæbte så det hele ned fra fjerde etage. Jeg havde pakkede det hele ned i et par vandtætte poser, og så var det selve kajakken. Da den er oppustelig kan den foldes sammen til nogen lunde overkommelig størrelse. Men vægten bliver desværre ikke mindre af den grund.

14.5kg er en del når man også skal have mad, tøj, osv. med. Så jeg bandt den fast på en lille indkøbsvogn jeg så kunne trille rundt med.

Jeg var ikke helt sikker på hvordan jeg skulle ned til vandet, men vidste at der var en bus 77 og 78 der gik forbi Amager Centret ned til Amager Strandpark. Totalt smadret og udmattede fandt jeg så busstoppet efter de 300 meters gang. Allerede var jeg øm i ryggen og skuldre. Så at bussen kun kommer en gang i timen, og at den selvfølgelig lige var kørt. Besluttede så at jeg bare ville tag metroen ned, og efter ny kamp med taskerne nåede jeg omsider at komme ned til metroen.
Da jeg steg ud på Øresund Station så det ud til at være lige ved at regne. Typisk. Men i hvert fald ville der ikke være alt for mange der gloede nede ved strandparken så. Rigtigt nok var der ikke mange dernede, men regnen kom dog ikke.

Pakkede kajakken ud og begyndte at puste den op med luftpumpen. Det var let og smertefrit. Så skulle alt bindes fast. Satte sædet i midten, den store 109L pose bagved, den mindre 35L foran, den lille 8L maste jeg ind et eller andet sted og den mindste 1L satte jeg fast i redningsvesten med en karabine. Ellers lå vandflasker løst omkring, og jeg havde et par myslibare i lommen. Ja – så var jeg nogenlunde klar til at tag af sted! Klokken var 12 da jeg begyndte at sejle ud af den kunstige sø og ud i et rigtigt eventyr.

CRUISESHIPS OG SUPERTANKERE

Ligeså stille bevægede jeg mig fremad. Det gik overraskende godt, men jeg var alligevel spændt på at se hvordan det ville være at skulle ud på Øresund og hvordan det ville være at sejle ud forbi Københavns havn. Sejlede forsigtigt forbi Prøvestenshavnen, Magretheholm havn og Amager værket hvor der lå et kæmpe skib og læssede af med kul. Det var utroligt at se så kolossale mængder kul der fodrer maskineriet. Det er jo her der produceres el og fjernvarme til meget af Storkøbenhavn.

For enden af Refshaleøen kom så dilemmaet. Skulle jeg tag den sikre rute og sejle ned til Langelinie, eller skulle jeg tag chancen og sejle direkte over til Nordhavn? Jeg valgte at tag genvejen, og det var så første gang jeg havde været så langt fra land i min lille kajak. Jeg forventede konstant at der pludselig ville komme et cruiseship eller supertanker lige imod mig, men heldigvis var der ikke så meget trafik. Mødte et par fiskere i en lille jolle der kiggede lidt mistænksomt på mig. Det var nok ikke hver dag de stødte ind i en oppustelig kajak. Udsigten var fantastisk. Det var ikke fjorde og bjerge. Men alligevel var det fascinerende at se byen fra havet. En gang imellem var der et glimt af Vor Frelsers Kirke, Marmorskirken eller Rådhuset, men gennemgående er det industri og shipping der dominerer billedet, og det må også være første indtryk man får hvis man ankommer til København med et af de mange cruiseships der hvert år kigger forbi.

Til sidst nåede jeg over til Nordhavn. Tænkte at jeg nok fortjente en lille pause, og det er også et sted jeg kender lidt fra fisketure. Fandt et sted hvor jeg nok kunne binde mig fast. Så at det nok var bedst med to reb for en sikkerhedsskyld, så det organiserede jeg lige. Kravlede så op på kæmpestenene der ligger der, spiste en myslibar, drak lidt vand og kiggede lidt på kort.

OM AT PLATRE OVER KLANKEVÆRKET
Sejlede så videre og kunne nu se over på Hellerup og kysten op til Skovshoved. Sjovt nok så det ud til at være ret let at sejle direkte over til Charlottenlund fort selv om jeg lige havde kiggede på kortet og besluttede at det nok ville være bedst at sejle over til Hellerup. Tænkte at jeg alligevel ville sejle videre en Hellerup og så ligeså godt kunne sejle mod Charlottenlund, og det gjorde jeg så. Det var en lang og udmattende strækning. Jeg kunne allerede ved Nordhavn mærke det godt i arme og brystkasse, men jeg måtte jo frem. Sad og sang lidt til mig selv, og det hjalp vist lidt. Prøvede at lægge mærke til de små detaljer på horisonten, og se om de blev en smule større. Og det gjorde de, ligeså stille.

Til sidst begyndte jeg at nærme mig kysten, og jeg begyndte at lede efter et sted jeg kunne lægge til. Stranden var tætbefolket, og så var der søbadet hvor der står i store bogstaver at man ikke må lægge til. Sejlede langsomt videre og så at jeg nok kunne holde en lille pause på den anden side af badeanstalten. Overvejede at filme en lille sekvens om turen indtil videre, men da jeg så at man faktisk godt kunne se ind til kvinderne igennem plankeværket, tænkte jeg at det nok godt ville blive misforstået!

VILD MED DANS, TOUR DE FRANCE OG LADY GAGA

Så det blev en kort pause, og så sejlede jeg videre ind i eftermiddagen, rundt om Skovshoved og så hen forbi statuen af Knud Rasmussen der kigger ud over havet til Bellevue Strand i Klampenborg. På det her tidspunkt var jeg godt træt. Havde nok padlede ca. 15km - ikke dårligt på min første rigtige tur i kajakken. Trak kajakken i land på sydsiden og tog en slapper. Det var sen eftermiddag og der var stadig en del gæster længere nede af stranden. Mirakuløst begyndte det at regne, og det betyd at det blev mørkt og mennesketomt. Perfekt hvis man gerne vil lave lidt stealth-camping. For jer der ikke kender begrebet, så er det meget enkelt. Man lægger sig til at sove et mere eller mindre ulovligt sted ude i det fri med en fantastisk udsigt og nyder livet. Så det gjorde jeg mig klar til at gøre. I første omgang fik jeg gemt det hele under et halvtag hvor der var lidt læ indtil regnen stoppede. Pludselig kom der en dame hen og kiggede lidt mistænksomt på mig. Bekymret. Men hun var egentlig super sød. Vi snakkede længe. Hun insisterede dog på at jeg snakkede med Mike, bademesteren. Det gjorde jeg så, og han sagde at jeg kunne lægge mig op på nord stranden, ved de gamle omklædningsrum. De var designede af Arne Jakobsen, ligesom resten af Bellevue Strand, og derfor også fredet.

Jeg slæbte mine poser op til omklædningsrummene og snakkede med damen om alt mellem himmel og jord. Så sagde vi farvel og jeg padlede kajakken op med de sidste sager. Nu skulle der spises! Havde ikke spist rigtig frokost, bare lidt salami og snacks her og der. Tænkte jeg ville prøve at lave lidt risotto. Pakkede min trangia ud og satte gang i det. Ned i gryden med risotto og så bare fylde på med lidt vand stille og roligt og koge det op indtil det var spiseligt. Så lidt salt med krydderier så det smagte af noget. Dejligt med varmt mad. Til sidst lagde jeg mig tilrette i sovepose på liggeunderlag og lå og kiggede ud over havet. Bølgerne skvulpede så hyggeligt og vuggede mig i søvn.

LENIN OG KAJAKKERNE

Vågnede tidligt og lavede morgenmad mens jeg stadig lå i soveposen. Breakfast in bed. Blandede mælkepulver med vand – så var der mælk. Hældte godt op med mysli og nød solens første stråler. Sagde hej til en der var tidligt oppe og vi faldt i snak. Han hedder Christian og bor i USA det meste af året. Ellers et par måneder nede ved stranden. Jeg fortalte lidt om min tur og han fortalte blandt andet om den Dansk fødte Russiske kejserinde Dagmar. Efter massakren på den Russiske kejserfamilie  levede hun mange år af hendes liv på Hvidøre Slot, som man kan se fra Bellevue Strand. Christian fortalte også om kajakklubben og dens historie. Åbenbart studerede Lenin i København i en periode og var så glad for at sejle kajak at han var med til at oprette kajakklubben ved Bellevue strand. Klubbens flag er stadig en rød stjerne på hvid baggrund, og det er egentlig ret utroligt at det aldrig er blevet ændret.

Vi tog så en hurtig dukkert – der er ingen bedre måde at starte dagen på – og så pakkede jeg lige det sidste. Snakkede lidt mere med bademesteren Mike, og takkede. Han fortalte lidt mere om strandens historie og om Arne Jacobsen. Mike bor simpelthen på stranden i sommermånederne, ikke det værste sommerjob. Og så til sidst var der en lokal der var meget interesserede i denne mærkelige kajak. Med morgen bajer i hånden spurgte han høfligt om han ikke måtte tag et billede af mig som jeg sejlede af sted. Jo, selvfølgelig måtte han det. Jeg var meget glad for mit overnatnings valg. Søde mennesker, smuk beliggenhed og gode historier om stedet.

ØL PÅ MIKKELBORG

Igen var der stærk modvind, det var næsten umuligt at komme frem. Baskede med armene og brugte alle mine kræfter. Så et par i regulere kajakker overlegent padle forbi men jeg måtte smile igen og lade som om at de var helt frivilligt at jeg sejlede snegletempo. Men – til Rungsted havn kom jeg. Satte ind ved en badebro på sydsiden og holdt en god lang pause. Spiste lidt frugt og nødder og skar mig en stump salami. Funderede på hvordan resten af dagen skulle gå. Det var blevet lidt sent, og jeg havde egentlig håbede på at nå så langt som Nivå. Nok lidt optimistisk. Rungsted havn er kæmpe stor, og det tog et stykke tid at komme helt ud på molen. Spejdede ud over havet nordpå og håbede det ville give lidt indsigt i vind og vejr. Det var mere af det samme. Fortsatte dog alligevel, da jeg måtte i hvert fald finde et sted at overnatte. Det blev faktisk lidt roligere, og jeg nød de sidste par kilometer. Aftalte at mødes med min morfar igen, nu på Mikkelborg. Jeg tænkte at det nok var strategisk bedst at sætte ind lige nord for Mikkelborg i stedet for lige foran alle gæsterne der nød den sidste sol og udsigten og det gjorde jeg så. Der var lidt sandstrand med siv der gemte kajakken. Så mødte jeg min morfar og efter en øl på Mikkelborg spiste vi lidt mad i Nivå. Rødfisk! Det så også ud til at være en flot strækning jeg skulle ud på næste morgen.

Min placering nord for Mikkelborg viste sig at være meget god. Der var en stor og muligvis offentlig græsplane der lå ud til vandet, men der var godt nok også et hus lige bagved. Som ekspert i stealth-camping var det selvfølgelig intet problem! Da jeg ikke behøvede at lave mad var det bare ud med soveposen og soveposeovertræk. Og så ud under åben himmel. Helt fantastisk solnedgang, stjerner på himlen, og havet der igen hjalp mig med at falde i søvn.

4 August

Vågnede af helt naturlige årsager ved fem tiden til fuglesang og solopgang. Overvejede bare at ligge sådan hele dagen, men besluttede alligevel at jeg måtte stå op. Jeg ville nemlig gerne af sted før vinden kom i gang. Droppede morgenmaden og gjorde i stedet hurtigt klar. Der var meget stille da jeg sejlede af sted og afsindig smukt. Padlede direkte over mod Nivå havn i det klare, stille vand. Morgenen og aftenen er det bedste tidspunkt at sidde i kajak – det er indlysende! Flot landskab med lidt mere natur en der hidtil havde været. Kom hurtigt over til Nivå hvor jeg holdte en kort pause, og så videre mod Helsingør som jeg ligeså svagt kunne ane på horisonten. Bagud virkede Mikkelborg allerede langt væk. Der kom så en let brise – og det var medvind! Pludselig nød jeg det så meget mere. Sejlede hurtigt forbi Sletten havn, Louisiana og Humlebæk havn, selv om jeg egentlig havde tænkt at holde pause der. Det var første gang jeg havde set Louisiana fra havet, og det var også meget smukt.

CRUISESHIPS OG SUPERTANKER 2. Del

Kom så til en offentlig badebro der var skabt til mit behov. Picnic bænke, vandhane, rampe op af vandet til kajakken og ensomt. Holdte en god lang pause hvor jeg spiste morgenmad, kiggede på kort og justerede alt på kajakken. Gjorde mig klar til det sidste spurt mod Helsingør.

Vinden blev lidt stærkere og der var også en del strøm. Nåede knap nok at opfatte Espergærde og Snekkersten suse forbi i den hastighed. Og så var jeg der! Kronborg ragede op bag ved færgeterminalen, Sverige var tættere en nogensinde før, og de kæmpe Scandlines færger fik lystbådene der desperat krydsede forbi til at ligne små modelskibe. Jeg huggede bremserne i og overvejede situationen. En gang imellem kom en lystbåd for tæt på og så gjaldede Scandlines i båthornet. Og de kom virkelig tæt på! Pludselig følte jeg mig en lille smule hjælpeløs i min lille oppustelig kajak. Ude på min første rigtige tur. Og alt det jeg havde hørt om stærke strømme og tung skibstrafik ud for Helsingør. Bølgerne der blev større og større for hvert minut på grund af vinden.

DILEMMA OG DEN TRISTE REALITET

Det ville være fantastisk at kunne skrive at jeg tog chancen, sejlede videre og overlevede. Men det gjorde jeg altså ikke. Jeg rettede i stedet kajakken lige så stille ind mod kysten og kom i land ved en lille ponton der hører til Helsingør kajakklub. Der stod jeg så et stykke tid og kiggede. Og overvejede. Og lavede lidt suppe. Og tænkte. Men beslutningen var nok meget god. Inden for tyve minutter var der kommet skum på bølgerne og de kastede sig ind mod kysten med enorm vrede. Himlen blev sort og truende. Ligeså stille begyndte jeg så at pakke det hele sammen – en længere proces. Jeg skulle alligevel transportere det hele over på den anden side hvis jeg skulle fortsætte. Ventede dog med at komme af sted da himlen blev ved med at true og true. Så jeg gemte det hele under en trailer og gik ned til nord havnen for at kigge på det. Her kogte havet også. Spurgte en om situationen de næste dage, og åbenbart skulle det blive mere af det samme.

Det var ikke noget jeg ville kaste mig ud i lige med det samme, så jeg var lidt i dilemma. Jeg stod der uden lejr, og med alt pakkede midt i Helsingør og vidste ikke rigtig hvad jeg skulle. Første del af turen var i hvert fald færdig. Tænkte over de forskellige muligheder. Havde ikke lyst til at fortsætte bare for at bevise et eller andet. Jeg var øm over det hele og træt, og til sidst trak jeg så stikket ud og tog tilbage til København. Fik et varmt bad, lidt mad hvor der ikke blot stod ’tilsat vand’ på pakken, og en god nats søvn.

Egentlig må jeg være godt tilfreds. Min første kajak ekspedition nogensinde gik jo fantastisk godt, og jeg er mange gode oplevelser og erfaringer rigere. Og da jeg ankom til Helsingør var klokken lidt i 12, så jeg var faktisk nåede fra København på lige præcis 48 timer!

Og så er det at jeg sidder herhjemme og tænker hvad nu? Der er ti dage til jeg skal til Norge. Der er masser af tid til nye eventyr, eller måske en fortsættelse af det første? Ja, det vil tiden vise sig.

Brugervurdering: 5 / 5

Stjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktiv

Log-på for at kommentere

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk outdoor rodovre 283px friliv.dk rabat spejdergear banner
vandregrej dk OutdoorProLogo tentsile

Samarbejdspartnere

Fjällräven Nordisk nalgene logo lille teva logo lille
Primus Yeti Tentipi Jetboil logo
ExpedAnnonce sea to summit logo lille AclimaAnnonce robens
immeln kanotcenter logo lille odex summit to eat logo ab camping og outdoor udstr
STMNy The Good Karma GrowersCup logo  All Out

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2018 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.