outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nye indlæg i forum

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 267 gæster og ingen medlemmer online

Over østersøen i kajak

Over Østersøen i kajak: Fra Flugtrute Østersøen til Fredsrute Østersøen. Ventetiden har været dræbende, men turen over har været en fornøjelse. Lørdag den 27.4.2013 roede Marlon Cramers og Carsten R. Rohde over Østersøen i kajak. Med start i Klintholm havn kl 6.00 og ankomst ved Zingst am Strand (tyskland) kl 16.00. 60 km i fugleflugt.

i kajak over oestersoen

Stjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktiv

Ronnebyån starter i den midt østlige ende af søen Rottnen i Småland, løber gennem Blekinge og munder ud i havet i Ronneby havn. Man kan ro ca 80 km ned af den, med start i Hovmantorp og slut 10 km før Ronneby ved Karlsnäsgården. Der er kano udlejning i Hovmantorp, Korrö, Dångebo og ved Karlsnäsgården.

Ronneby out

Møn rundt i kajak

Den 7.7.12 roede jeg Møn rundt i et hug, sammen med Carsten R. Rohde på 15½ timer i alt inklusive pauser, i havkajakker. KL 4.15 startede vi ved Kajakhotel Mønbroen i tæt tåge. Med lidt zigzag roning i usigtbarheden fandt vi gennemgangen mellem Møn og Bogø. Det var vindstille og også vandet i Grønsund var spejlblankt. Skønne forhold på en gråvejrsdag.

smuk kajaktur ved moens klint

Kajaktur på Raslången

Forfatter: Marlon Cramers - revideret af: Ljunggren

Raslången ligger i Sydsverige midt imellem søerne Immeln og Halen, præcis hvor Skåne og Blekinge mødes! Området er spændende og anderledes natur. De mange øer og vige gør orienteringen speciel og byder på mange flotte og unikke lejrmuligheder. Allemannsretten giver dig mulighed for at ligge hvor du vil, men du har også mulighed for at benytte shelterpladserne.

Kajak Raslangen

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv

Kajaktur med Outsite til det sydfynske ø-hav

Den 23 august 2013 mødes 4 spændte og glade outsite kajakroere ved Ballen havn på Fyn.

Marlon og Torben, kommer fra Sjælland og har mødt hinanden ved en tidligere lejlighed. Yvonne og jeg kender hinanden, og har sammen været på flere friluftsture. Vi kender hverken Torben eller Marlon, men jeg har  ved flere lejligheder, skrevet med Marlon. Vi er alle spændte på at møde hinanden, og spændte på at skulle bruge weekenden sammen på vandet.

48 timer i Oppustelig Kajak

(Artikel fra gammel outsite, forfatter: adamckenzie)

Sejlads i en oppustelig kajak fra København til Helsingør- er det starten på en dårlig joke?? Desværre ikke. Blot en fortælling om mit første eventyr til søs!

2 August

I dag skulle det være. Lidt svært at få taget sig sammen, men af sted skulle jeg. Så pludselig at jeg manglede vandflasker, så løb ned i Netto efter nogle. Fandt et par 2 liters flasker til 5 kroner hver. Hvorfor skal man betale 20 kroner for en halv liter alle andre steder i Danmark?

Slæbte så det hele ned fra fjerde etage. Jeg havde pakkede det hele ned i et par vandtætte poser, og så var det selve kajakken. Da den er oppustelig kan den foldes sammen til nogen lunde overkommelig størrelse. Men vægten bliver desværre ikke mindre af den grund.

Kajaktur på Møn

Fotoalbum kan ses her: Møn rundt i kajak

Møn rundt fra vandsiden er en af Danmarks flotteste roture. Højdepunktet er turen langs selve Møns Klint. Langs sydkysten byder Møn på et flot farvand, med masser af gode badesandstrande og Møns Klints lillesøster, Hvide Klint, ved Hjelm bugt. Ganske anderledes ror man gennem Færgestrømmens øhav. Nordkystens strækning af Vestmøn byder, igen til afveksling, delvist på skøn skov og skrant helt op til vandkanten. I sin helhed en meget flot og varierende tur på et par dage om man vil.

Første Kajaktur i Skærgården

For ca. 10 år siden blev jeg interesseret i at sejle kajak. En kollega er meget aktiv i den lokale kajakklub, havkajakstevns.dk, spurgte om jeg ville med at prøve, og jeg sejlede med nogen gange fra Rødvig, fik lært makkerredning af forskellig slags m.v., og deltog også i et weekendkursus, hvor vi sejlede langs Stevns Klint, og overnattede undervejs. Var vel også medlem af klubben det halvår. Så gik der 7-8 år, hvor jeg ikke fik sejlet kajak. Min gode ven købte en dag 2 brugte kajakker, og pludselig skulle jeg ud at sejle kajak igen. Puha, hvor føltes det ustabilt, da jeg skulle stige ombord igen, men det gik over i løbet af 5 minutter. Jeg fik blod på tanden med at tage afsted på en tur i skærgården, og fik lov til at låne en kajak en lille uge i starten af sommerferien 2008.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv

Hiddensee rundt i havkajak, 17-20 maj 2012.

Forude for roturen fra Hiddensee til Møn tog jeg en tur over på den anden side til ”recon” og træningstur. Jeg nåede nøjagtig at blive helt klar med alt det rette grej, som skulle afprøves, dagen inden turen.

Torsdag den 17.5.2012

Afgang fra Stege kl 14.30. Første stop lige før Farø broen ved Restaurant og kiosk Farø. Det blæste uhyggeligt meget og jeg var bange for at køre over Farø broen. Jeg spændte kajakken efter og var overrasket over hvor meget jeg kunne spænde efter i den forreste strop, efter bare den lille køretur.  Det blæste 20 m/s og det ville det blive ved med til langt ude på natten. Når man nu skal køre med kajak på taget første gang, kan man lige så godt få det lært i nogle ordentlige vejrforhold. Jeg kom godt over broen og videre ned til Gedser, men rart syntes jeg ikke det var med det blæsevejr. Ankomst til Gedser havn i god tid, kl 16.00. Færgen sejler kl 17.00.

Det halve af sejlturen over, spejder jeg efter ”rovandet” mod øst. Midt i farvandet bliver jeg godt nok lidt hovsa over ”stor trafik alley”. Jeg ser 5 store containerskibe og færger noget så tæt på hinanden, sejlende på kryds og tværs af hinanden. De laver nogle gode bølger i vandet, som i forvejen er ret så livlig i blæsevejret.

Skanderborg Sø, Mossø- Ry i havkajak

Kalvø, lørdag den 5 maj 2012. Vind, frisk til let fra NV

Klokken er 21.00. Solen er lige gået ned i vest og i øst står en lidt diset fuldmåne lige over horisonten under nogle blågrå skyer.

Jeg sidder under min tarp på østsiden af den lille ø Kalvø i Skanderborg Sø. Det var her på Kalvø at cisterciensermunkene levede i 3½ år, inden de endelig i år 1172 bosatte sig på nordsiden af Mossø og grundlagde Øm Kloster som fungerede i de næste 400 år frem til reformationen. Denne historie er fremragende fortalt i Øm Kloster Krønike, som er det eneste bevarede skriftlige dokument fra klosteret. For 21 år siden var jeg som amatør arkæolog  med til at undersøge Kalvø for spor efter munkene. Vi fandt kun nogle få rester af sløjfede mur fundamenter.

Vi bruger cookies

Jeg forstår.

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 2002-2017 - Betingelser - Kontakt os  - Foreningen Outsite

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Alle artikler, tests osv. er ikke økonomisk støttet men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.