outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

× Velkommen til Outsite.org forum!

Her kan du præsentere dig selv, læse vores regler, se tips og tricks til bedre indlæg osv.

Foreningen Outsite

• Gurli
  • Gurli's profilbillede Emne forfatter
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
8 måneder 3 uger siden #1 af Gurli
Foreningen Outsite blev oprettet af Gurli
Jeg undrer mig! På Facebookgruppen “For os der vandrer”, er der i dag lagt en indkaldelse til generalforsamling i Foreningen Outsite. Jeg er Outsite+ medlem, så dermed er jeg åbenbart også medlem af foreningen.
Jeg kan godt huske gamle tråde, hvor det blev diskuteret om Outsite er en forening eller noget helt andet. Jeg synes ikke, jeg nogensinde har læst en afklaring, men nu kan jeg forstå, at der eksisterer en forening med bestyrelse,vedtægter og det hele.
Det er urimelig svært at finde frem til vedtægter og indkaldelse til generalforsamling og jeg husker ikke, at det på noget tidspunkt har ligget på forsiden; men jeg udelukker ikke at jeg kan have overset noget (jeg er åbenbart ikke den eneste).
Jeg synes, at det er helt fint, at Outsite er en forening; men for os der har levet i lykkelig uvidenhed, kunne jeg godt tænke mig at spørge: Hvornår har der været stiftende generalforsamling? Hvor har der været indkaldt til denne? Hvem sidder i bestyrelsen? Er der en formand? Hvem er på valg i år? Hvor kan jeg læse bestyrelsesreferater? De skal jo i flg. §5 offentliggøres på hjemmesiden. Referat af seneste generalforsamling?

Gurli.
Følgende bruger(e) sagde tak: Gronlund, JE

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
8 måneder 3 uger siden #2 af Milho
Besvaret af Milho på emne Foreningen Outsite
På alle sider (også denne) på Outsite, ligger et link til foreningen, medie info, om Outsite, Outsite+ osv.

Outsite har været en forening længe, men den har ikke været særlig aktiv. Derfor har du og andre heller ikke hørt meget (fordi der sådan set ikke er sket meget). Det ønsker vi at lave om på nu. Der er nok medlemmer nu til, at vi kan begynde at rykke på de ideer, som vi længe har haft.

Vi glæder os derfor til at dele de tanker og ideer med alle, som vi har haft længe og nu endelig kan komme ud med :)

Hvis du stadig ikke kan finde linket, er det her: www.outsite.org/outdoor/613-foreningen-outsite

Vh Christian

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
8 måneder 3 uger siden #3 af Milho
Besvaret af Milho på emne Foreningen Outsite
Jeg kan i øvrigt se, at jeg har slettet noget. Det er nok sket da jeg har lagt invitationen på - det får jeg på igen, men der går desværre nogle dage.

Vh Christian

• Gronlund
  • Gronlund's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • Historiske vandreture og vandreture med fokus på naturen
Mere
8 måneder 3 uger siden #4 af Gronlund
Besvaret af Gronlund på emne Foreningen Outsite
Jeg forstår godt Gurli's spørgsmål, for jeg kan heller ikke finde de oplysninger Gurli efterlyser.

1) Hvem sidder i den nuværende bestyrelse, og er de villig til genvalg..??

2) I vedtægterne er der ikke nævnt, om foreningen vil arrangere ture, uden vederlag, som andre vandreforeninger med frivillige gør..??

3) Har Outsite Foreningen beskrevet hvordan de vil håndtere den nye dataforordning, der trådte i kraft (EU) i maj 2018, som alle foreninger er forpligtiget til..??

4) Der er i vedtægterne nævnt "Afdelinger" hvad betyder det, skal/er der oprettet afdelinger, og i givet fald hvad dækker de..??

- Ellers er det rart med en forening der gør et slag for aktiv fritid ude i naturen.

Hilsen............Jens

Always have a Dream..!!
Forget about the plans
that didn’t seem to work out right,
but don’t forget to always have a dream

Har du brug for lidt Tips & Trix til brug på fjeldvandring og vandreture, er du velkommen til at besøge min hjemmeside: www.hvorfordet.dk
Søger du oplysninger om Norge: www.fjellforum.no/
Hilsen......Jens

• Georas
  • Georas's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
8 måneder 3 uger siden #5 af Georas
Besvaret af Georas på emne Foreningen Outsite
Hej Gurli
Tak for tippet angående generalforsamlingen i Outsite. Jeg kommer:)
Er der kaffe på kanden, eller skal man medbringe eget kogesæt?

De bedste hilsner
Rasmus

• Søgaard
  • Søgaard's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
8 måneder 3 uger siden #6 af Søgaard
Besvaret af Søgaard på emne Foreningen Outsite
Tag hellere med selv, både vand og kaffe. Velkommen til

Vh Thomas Vaaben Søgaard, redaktør
Følgende bruger(e) sagde tak: Georas

• Søgaard
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
8 måneder 3 uger siden #7 af Søgaard
Svar på spørgsmål fra Gurli og spørgsmål fra Gronlund (Jens) vedr. Foreningen Outsite

Du husker rigtigt Gurli ift debatten om en forening. Den fandt sted for 3-4 år siden, og jeg selv var en af de ivrige spørgere. Jens deltog vist også, som jeg husker det. Debatten døde hen.

I aug-okt 2016 blev der etableret en forening med en uigennemsigtig konstruktion. Der blev afholdt en stiftende generalforsamling og valgt en bestyrelse. Der foreligger ikke underskrifter på referatet fra den stiftende generalforsamling. Der er siden hverken afholdt bestyrelsesmøder eller generalforsamling. Det forklarer, at du/I ikke har mødt foreningen. Foreningens formelle dokumenter har siden starten ligget tilgængelige fra forsiden under Foreningen Outsite. De gamle dokumenter er uaktuelle, hvorfor vi ikke længere bringer links på siden.

Dokumenterne kan ses her.
Fundats og vedtægter, dateret 10-08-2016
Referat af stiftende generalforsamling, dateret 11-10-2016

Det fremgår af disse, at man for at blive medlem af foreningen skulle betale et årligt kontingent på 100 kr. ud over plus-medlemskabet. Foreningen havde ingen betalende medlemmer. Bestyrelsen var sammensat af frivillige i Outsite, hvoraf flere er aktive i dag.

Siden sidst i 2017, hvor jeg genindtrådte i redaktionen, har vi arbejdet med at opbygge en "ny" forening til erstatning for den gamle. Samtlige Outsites frivillige har gennem 2018 været inddraget i formuleringen, og indsparkene undervejs fra dem er indarbejdet i de vedtægter, der nu ligger på hjemmesiden. Vedtægterne i sin nye udformning er formelt blevet til sidst i september.

Vedtægter for Foreningen Outsite, dateret september 2018

Vi har et stort ønske om at etablere en forening, der kan inspirere og samle medlemmerne om ture, aktiviteter og andre tiltag. Vedtægterne er formuleret så tilpas rummelige, at de kan rumme både det, der sker i dag og fremover. Derfor står der f.eks. i vedtægterne, at "Outsite er en landsforening med lokale afdelinger". Denne sidste passes åbner mulighed for at etablere lokale foreninger uden, at der skal vedtages nye vedtægter. Da vedtægter normalt holdes på et overordnet, principielt plan, er der ingen formuleringer om evt. betaling for ture. Den slags er selvfølgelig drøftet. Det vil være op til foreningens nytiltrådte bestyrelse at tage stilling til den slags i samarbejde med Outsites redaktion. På generalforsamlingen vil vi fra Outsite orientere om de foreløbige planer, som også har været drøftet blandt Outsites frivillige.

Alle medlemmer af bestyrelsen skal vælges på generalforsamlingen. Det afgøres ved lodtrækning, hvilke medlemmer der vælges for henholdsvis et og to år. Uden at have drøftet det med andre forestiller jeg mig, at næstkommende ordinære generalforsamling afvikles i 2020.

Vi ser det samlede Outsite anno 2018 som en levende organisation med ét fælles mål, nemlig "at udbrede interessen for og kendskabet til enkelt friluftsliv med vægt på nordisk friluftsliv". Outsite står så at sige på to ben; på det ene har vi Magasinet Outsite, Outsites forskellige sociale medier og Danish Outdoorfestival og på det andet en aktiv forening med et reelt medlemsdemokrati og en række tilbud.

For så vidt angår persondataforordningen, vil det være rart, hvis du Jens vil putte nogle flere ord på dit spørgsmål. Vi er i gang med at formulere Outsites persondatapoliti, så indspark er yderst velkomne. Vi ønsker at have aktive medlemmer, så hvis du har viden herom fra andre foreninger, hører vi meget gerne nærmere.

Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Pihlen, milo, ltlt

• Gronlund
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
8 måneder 3 uger siden #8 af Gronlund
Tak Thomas for dit svar.
Jeg forstår godt initiativet med at oprette en forening, og har da også læst vedtægterne, hvilke jeg ikke kan tiltræde ud fra følgende:

1) Bestyrelse posterne foregår ved lodtrækning.
- Den formulering bliver aldrig godkendt, hvis foreningen skal godkendes af f.eks. en kommune eller DGI og DIF. Der skal være direkte valg på generalforsamlingen, for at forsamlingen kan vide hvem der bliver ansvarlig for foreningen, - men naturligvis kan foreningen vælge ikke at overholde de foreningsretlige regler, det kan blot medføre de ovennævnte problemer med godkendelse og tilskud til arrangementer.

2) Valg af formand der er en nøgleperson i en forening, vil jeg have mulighed for at vælge på en generalforsamling.

3) Tilsvarende gælder for kasseren, der er ansvarlig for foreningens økonomi, og sammen med formanden tegner foreningen overfor de der er nævnt under 1) og banken.

4) Dataforordningen, giver umiddelbart sig selv, for det gælder de personidentificerbare oplysninger, som skal beskrives hvordan de indsamles, distribueres, opbevares og hvem der har adgang til dem.

5) Honorar for deltagelse på ture, forventer jeg ikke foreningen vil billige, med baggrund i de mange foreninger der med frivillige arrangerer ture uden honorar. Betaling for at deltage på ture, må være i et andet regi end denne forening.

6) Bliver der vandtætte skodder mellem foreningen og "firmaet" Outsite.org, eller er denne forening et sammenblanding...??

Always have a Dream..!!
Forget about the plans

Har du brug for lidt Tips & Trix til brug på fjeldvandring og vandreture, er du velkommen til at besøge min hjemmeside: www.hvorfordet.dk
Hilsen......Jens

• Søgaard
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
8 måneder 3 uger siden #9 af Søgaard
En hurtig duplik til Jens med tak for dit svar

Ad 1) Der skal ikke trækkes lod om, hvem der vælges til bestyrelsen. Der skal trækkes lod mellem de på generalforsamlingen valgte om, hvem der skal sidde i hhv et og to år.

Ad 2 og 3) Det er op til enhver forening at formulere sine vedtægter, som man vil. Nogle foreninger har direkte valg af formand og kasserer, andet har en struktur som Foreningen Outsite.

Ad 4) Vi vender tilbage med info og tiltag om dataforordningen. Vi har såmænd allerede skrevet på det. Her får du det foreløbige, som vi fortsat arbejder på og vil sætte op i punktform. Kan du bidrage med eksempler fra andre foreninger og netsteder, er du som skrevet meget velkommen.

"Du ved, at vi har forskellige kontaktoplysninger om dig. Det har vi, fordi du selv har tilmeldt dig til Outsites nyhedsbrev, er blevet gratis-medlem på hjemmesiden Outsite.org, har købt et Outsite+ medlemsskab eller har deltaget i en tur. I alle tilfælde har du afgivet nogle oplysninger om dig til os.
Hvis du har deltaget i en tur, har du accepteret, at vi på denne tur må tage billeder af dig og benytte dem på hjemmesiden Outsite.org og i Outsites forskellige sociale medier.
Vi samler informationer om, hvor mange der klikker på vores nyhedsbreve, Magasinet Outsite og de forskellige sider på Outsite.org. Vi gør dette for at skaffe os indsigt i læsernes foretrukne sider og interesser, så vi kan forbedre hjemmesiden til gavn for vores medlemmer. Vi gør det også med det formål at kunne måle på vores markedsføringstiltag.
Vi gemmer personoplysningerne i den tid, vi er forpligtet til. For købte produkter fastslår bogføringsloven, at vi skal opbevare oplysningerne i 5 år fra og med det kalenderår, hvor du har købt en vare.
Vi benytter MailChimp som såkaldt databehandler til at udsende vores nyhedsbreve. Det betyder, at de får adgang til din mailadresse og navn. MailChimp må ikke videregive oplysningerne til andre.
Vi deler i øvrigt ikke data med tredjepart.
Hvis du har tilmeldt dig som modtager af Outsites nyhedsbrev og fortsat gerne vil have dette tilsendt, skal du ikke gøre noget. Hvis du ikke længere vil modtage nyhedsbrevet, kan du afmelde dit abonnement ved at klikke på "Afmeld nyhedsbrev", som du finder her i mailen. Du kan tilmelde dig til der igen.....?
Tøv ikke med at spørg, hvis der er noget du er i tvivl om."

Ad 5) For så vidt angår en debat om betaling/honorar for ture, som du ikke forventer en billigelse af fra foreningens side, idet du henviser til andre foreningers gratistilbud, må det emne tages på generalforsamlingen og efter denne med den valgte bestyrelse.

Ad 6) Godt at du tager dette emne op. Outsites udvikling gennem de senere år har været markant og synlig. Ved vidende at der er en symbiose mellem Outsites to ben, hvor begge trækker på det fælles gods og målsætninger, hvor alle vi frivillige udadtil fremstår som Outsite, og hvor begge ben drager fordel af hinandens succes og evt. ikke succes, er sigtet at adskille de to ben.

Følgende bruger(e) sagde tak: Gronlund, Pihlen, ltlt

• Gronlund
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
8 måneder 3 uger siden #10 af Gronlund
Søgaard, tak for dine grundige besvarelser.

Et sidste spørgsmål, kunne godt tænke mig en begrundelse for måden I har valgt at vælge/sammensætte bestyrelsen på, og hvorfor I når nu en "ny" forening skal starte op, vælger en valgform der ikke er forenelig med de foreningsretsligeregler. Nuvel det er korrekt at en forening kan vælge den form for vedtægter de ønsker, hvis generalforsamlingen vælger det.

I min optik er det dog ikke hensigtsmæssigt på længere sigt, hvis foreningen på et tidspunkt skal godkendes, for at kunne søge tilskud til arrangementer, låne lokaler af en kommune.

Har I overvejet at holde generalforsamlingen i et medborgerhus.?

Always have a Dream..!!
Forget about the plans

Hilsen......Jens

• Søgaard
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
8 måneder 3 uger siden #11 af Søgaard
Tak selv Gronlund for dine konstruktive indspark. Det er rart at have nogen at spille op ad.

Lige et par kommentarer:
Kan du hjælpe med henvisning til det konkrete regelsæt ift. valgform. Hvis der i vedtægterne - trods rigtigt mange timers bearbejdning - er formuleringer, der ikke er lovlige eller er voldsomt uhensigtsmæssige, skal vi selvfølgelig korrigere det - teknisk eller i en kommende tilpasningsrunde. Vi skal helt klart have nogle regler, der holder internt og eksternt, og ja: de skal også holde til at kunne søge tilskud.

Når det er sagt, skal vi være opmærksomme på, at der i vedtægterne står, at "Dagsordenen skal MINDST indeholde følgende punkter...". Det åbner mulighed for, at bestyrelsen fremadrettet kan bestemme sig for, at dagsordenen til kommende generalforsamlinger kan indeholde yderligere punkter. Valg af formand kunne måske tages med her. Et andet kan relatere sig til en evt. behandling af foreningens budget, som der i nogle foreninger er praksis for i hvert fald at lægge op til en drøftelse af, hvor det i andre skal godkendes, mens det i andre slet ikke drøftes. Bestyrelsen i Foreningen Outsite kan ud fra tilkendegivelser herom på generalforsamlingen sætte det på dagsordenen.

Mht afholdelsessted er det et oplagt emne for den kommende bestyrelse. I og med, at vi har med en landsforening at gøre, er mødestedet af betydning. Et medborgerhus med god adgang til nettet kunne åbne mulighed for at streame generalforsamlingen, så medlemmer i hele landet kan følge med. Fysisk tilstedeværelse er dog nødvendig for at kunne afgive stemme.

Det er faktisk af samme grund, at der er formuleret, at bestyrelsen kan afholde virtuelle møder. Det vil lette afholdelsen af møder, hvis bestyrelsen sammensættes af medlemmer fra hele landet. Der er også indarbejdet i quorumkravet, at et møde er beslutningsdygtigt, hvis halvdelen af medlemmerne er til stede fysisk eller virtuelt.

Følgende bruger(e) sagde tak: ltlt

• Gurli
  • Gurli's profilbillede Emne forfatter
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
8 måneder 3 uger siden #12 af Gurli
Besvaret af Gurli på emne Foreningen Outsite
Det er meget almindeligt, at en nyvalgt bestyrelse konstituerer sig efter en generalforsamling. Det er der ingen problemer i.

Det er også en almindelig vedtægt, generalforsamlingen er en forenings øverste myndighed. Jeg kan ikke lige gennemskue, om det er tilfældet i Foreningen Outsite, der i flg. fundatsen kontrolleres af et selvsupplerende tilsyn. Måske kan I kaste lidt lys over dettte? Evt. på generalforsamlingen.

Vedtægter vedtages og ændres normalt på en generalforsamling, derfor undrer det mig også, hvordan, der kan være ændret i vedtægter i september 2018.

Gurli.
Følgende bruger(e) sagde tak: Gronlund

Tid til at oprette siden: 0.099 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.