outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

× Velkommen til Outsite.org forum!

Her kan du præsentere dig selv, læse vores regler, se tips og tricks til bedre indlæg osv.

Bål når man er på tur - restriktivt og næsten umuligt ved sit telt/tarp?

• KimJensen
  • KimJensen's profilbillede Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 år 3 måneder siden - 1 år 3 måneder siden #1 af KimJensen
Hej alle sammen, jeg er sprit ny herinde, så jeg håber i bære over med mig, hvis jeg stiller åbenlyst dumme spørgsmål :)

Har set kategorier igennem, men kunne ikke lige finde en til dette indlæg. Ellers håber jeg den kan flyttes til den rigtige kategori.

Jeg har prøvet at sætte mig ind til de regler der er for at lave bål her i Danmark, når man er ude og overnatte, men det virker ret restriktivt. Alligevel ser jeg en masse dejlige billeder af folk der har slået telt op, eller blot en tarp som shelter, og bål foran så man kan holde sig varm her om vinteren, og lave lidt mad på samme tid. (lige som jeg gerne vil have det 😊 )
Men ser jeg på reglerne, vil det f.eks. ikke kunne lade sig gøre i ”fri teltning skov”, da åben ild kun må foregå på de etablerede bål steder. Selv ikke et hobo stove må bruges ved sit telt/tarp i fri teltning skov, da flammen skal kunne holdes i skak, for at der ikke kommer bløder, gnister ud i skoven.
Ser jeg på lovgivningen for afbrændingsbekendtgørelsen, virker det som om man godt må tænde bål flere steder i naturen, dog hvor man overholder bestemte forholdsregler, for at man ikke får sat ild i de omkringliggende arealer, huse, osv. Men her tænker jeg reglerne for ”fri teltning skov” har første prioritet, og dermed skal disse regler overholdes.
Jeg er klar over at jeg kan lave bål på stranden, men jeg må ikke lave en teltlignende konstruktion, så heller ikke der, kan jeg have ly og bål foran mig. :-/

Så… laver folk bare et bål alligevel, og sørger for at få gravet underlaget op, så man ikke ”skæmmer” skovbunden, og sørger for at rydde op efter sig, og så har ingen ondt i numsen over det, eller hvordan forholder det sig?
Er der nogensinde nogen der har fået en bøde for at lave et bål ved sit telt/tarp i fri teltning skov?

Håber nogen vil kaste sig ud i at rådgive lidt. Jeg vil gerne overholde reglerne, men lige nu (jo mere jeg læser) jo mere restriktivt bliver det hele, og fornemmelsen af ”frihed” forsvinder lidt.
Ps. Jeg har en ganske lækker multifule jeg kan bruge, men det er ikke et bål 😊
Sidste redigering: 1 år 3 måneder siden ved KimJensen.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
1 år 3 måneder siden #2 af Terje
Jeg er ikke helt inde i lovgrundlaget, kunne dog huske den med at bål på stranden er lovligt (men ikke telt med lynlåse...), så...

Men her kommer mine erfaringer:

I Danmark har jeg lavet bål ved sheltere. Og brugt bålpladsen som var indrettet.

Har sovet i telt i Nordsjælland på de tilladte steder - har brugt de bålpladser, som har været brugt før.

Sverige: (allemandsret)

Sheltere - brugt bålpladsen.

Telt - brugt evt. bålsted - eller lavet mit eget. Her kan der også være restriktioner aht. til brandfaren, græsbrande om foråret, og bare hel tør skov senere på året.

Ja, så et billede med et bål lige op af teltet skal være på en tilladt plads i en statsskov, eller et sted fx. i Sverige. Som jeg har forstået det.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Følgende bruger(e) sagde tak: KimJensen

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Tid til at oprette siden: 0.076 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.