outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

× Velkommen til Outsite.org forum!

Her kan du præsentere dig selv, læse vores regler, se tips og tricks til bedre indlæg osv.

En novice på tur

• Kaas
  • Kaas's profilbillede Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 år 5 måneder siden #1 af Kaas
En novice på tur blev oprettet af Kaas
Som nyt medlem vil jeg da gerne lige præsentere mig selv.

Jeg er total novice. Jeg har aldrig vandret, andet end til købmanden og tilbage igen.

Men... Jeg har en drøm, og jeg har lagt en plan.

Til sommer skal jeg gå Bornholm rundt sammen med sønnike,14 år
med telt og sovepose...

og det vil jo nok for nogle, være en weekendstur ;)
men jeg er lidt fysisk begrænset, pga gigt/fibromyalgi, men det skal ikke stoppe mig, jeg skal ud at vandre...

Jeg er allerede i gang med at træne
(faktisk startede jeg sidste år, men så lavede jeg lige et fint baglæns ned af trappen styrt, så det har været sat lidt i bero)

Mit trænings udgangspunkt er 1 km med 5 kg..
Mål er 10 km med 12 kg.
Det skal jeg nok nå :)
Og knægten kan vel godt tage ca 10 kg.. Så regner med vi er godt dækket ind.. håber jeg :)

Jeg har købt en Osprey Aura 65 taske... og hold nu op, hvor jeg elsker den, indtil videre mest fordi den repræsentere min drøm :)

Jeg har 1000 spørgsmål, men nu læser jeg lige hele outsite igennem, så har jeg sikkert fået svar på det meste ;)

Jeg glæder mig sindssygt meget til den tur.
Gå så langt vi lyster, telt op, hygge ved bålet.. helt uden tidsplaner..

Vi har faktisk lave en fb side... kan jo nok ikke lærer jer så meget, men I skal da være velkommen til at følge med... Det bliver nok lidt a la Gø og Gokke på tur

www.facebook.com/walkabout2018/?ref=br_rs

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
1 år 5 måneder siden #2 af Milho
Besvaret af Milho på emne En novice på tur
Velkommen til Outsite Kaas :)

Det lyder rigtig spændende og jeg har været et smut forbi jeres side og givet den et like.
Du er meget velkommen til at spørge her i forummet, hvis der skulle være noget og ellers ønsker jeg dig god læsning her på Outsite (der er godt nok til mange timer - godt det er i den mørke periode af året :D ).

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Kaas

• Halvsvenskeren
  • Halvsvenskeren's profilbillede
  • Energisk
  • Energisk
Mere
1 år 4 måneder siden #3 af Halvsvenskeren
Besvaret af Halvsvenskeren på emne En novice på tur
Hvor er det sejt og en særlig cadeau for at du får teenage-drengen med ud.

Den største udfordring for novicer plejer at være at begrænse oppakningen og det er nok særligt relevant for dig, som måske skal passe på ikke at overanstrenge kroppen. Husk at man kan klare sig med ganske lidt ekstra tøj. En tommelfingerregel er at du skal kunne have alt dit tøj på på en gang. Og I er jo ikke i ødemarken, så ekstra sikkerhedsudstyr er ikke så nødvendigt.
Men sove og spise skal I jo så noget bliver der at bære.

• Kaas
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 år 4 måneder siden #4 af Kaas
Besvaret af Kaas på emne En novice på tur
Ja, det er virkelig fedt han gider... Var lidt ude i, jeg måske var nødt til at trække turen et år, pga hjernerystelse efter faldet... men jeg må også gribe chancen når den er der... Om et år eller to er det jo nok ikke hans mor han vil sove i telt med ;)
Så jeg genoptræner ret målrettet.

Ud over jeg selvfølgelig elsker naturen på Bornholm, i det hele taget norden (Var på Nordkap i sommers ;) )
Så er valget også faldet på Bornholm pga det er en tryg tur at gå, som novice... Alt er jo inde for rækkevidde, og vi kan tage hjem når vi vil... Det er jo ikke en overlevelsestur.. Det er en oplevelsestur.

Jeg har slet ingen anelse om, hvad taskerne kommer til at veje... Men ja, jo mindre, jo bedre...
Umiddelbart, så kan vi jo købe mad løbende, det meste af vejen.. Det er vel kun den sidste del fra Nexø til Rønne, som kan blive en udfordring lige med det..
Men maden er nok den del jeg er mest i tvivl om, hvor meget vi skal have med på forhånd ;)

• Otto
  • Otto's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
1 år 4 måneder siden #5 af Otto
Besvaret af Otto på emne En novice på tur
Du vil oppdage Kaas at sekken fort blir mye tyngre enn du liker, særlig hvis du skal ha full utrustning med telt og mat og brenner og sovepose. Det finnes mange pakk-lister som kan hjelpe deg å finne hva du trenger og gjør at du ikke glemmer noe viktig. Men siden dere går i et bebodd område og kan nå frem til folk hvis noe skjer så er det ikke sikkert at alt av det disse listene foreslår som du trenger.

Den viktigste kriterium er å bare ta med ting man absolutt MÅ ha, og la ting "som kunne være fint å ha" ligge hjemme. En tur fra hytte til hytte uten telt, mat, sovepose veier fort 8-10 kilo. www.dnt.no/artikler/turtips/7080-pakkeliste-sommer/

Man skal ikke i alle gjestebud fare, og ikke til alle skjettord svare.

• Kaas
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 år 4 måneder siden #6 af Kaas
Tak Otto.
Planen er at knægten, også tager en del af de fælles ting, og vi derved kan fordele vægten :)

Grunden til jeg helst ikke vil booke hytter/vandrehjem er at så er vi fanget af en tidsplan, og det kan være lidt svært for mig at forudse hvor langt jeg kan gå de enkle dage, og måske har vi også lyst til at blive et sted, en dag.
Den frihed giver teltet os.

Tak, for link :)

• JensB
  • JensB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
1 år 4 måneder siden - 1 år 4 måneder siden #7 af JensB
Besvaret af JensB på emne En novice på tur
Kaas, det er fint med din begejstring og forventning. Og jeg håber, I får en god tur.

Men dine indlæg efterlader nogle "huller"!

Bornholm Rundt Marchen (som finder sted hvert år ca. ved Skt. Hans tid), er på 125 km. Med max. 10 km dagligt, kan man jo hurtigt regne ud, hvor mange dage, det bliver!

At det er en lettelse med telt, fordi man så kan så kan slå lejr hvor som helst,hvis man bliver træt, lyder besnærende! Men det fordrer jo, at der er allemandsret, så man netop kan telte hvor som helst! Det er der altså ikke på Bornholm! Der er nogle officielle lejjrpladser; og der vil være en del mere end 10 km mellem nogle af dem! På denne side, kan du finde lejrpladserne på Bornholm: udinaturen.dk/#{"x":869405.9797223974,"y":6128476.604586594,"zoom":5,"categories ":["9"]}.
Klik på overnatning og vælg "Fri teltning", "Stor lejrplads" og "Lille lejrplads"! Så fremkommer der en oversigt over, hvor de ligger!

Med fare for, at jeg kommer til at virke lidt som en lyseslukker! Men jeg synes, det er lidt væsentligt!

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Sidste redigering: 1 år 4 måneder siden ved JensB.

• JensB
  • JensB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
1 år 4 måneder siden - 1 år 4 måneder siden #8 af JensB
Besvaret af JensB på emne En novice på tur
HM! Kan desværre se, at mit link ikke virker efter hensigten! Men gå ind på www.udinaturen.dk . Zoom ind på kortet og flyt hen på Bornholm. Vælg Overnatning , fri teltning, stor lejrplads og lille lejrplads. Det skulle i hvert fald virke!

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Sidste redigering: 1 år 4 måneder siden ved JensB.

• Kaas
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 år 4 måneder siden #9 af Kaas
Vi har sat 14 dage af til det, så det burde give os tid nok.
Har rimelig styr på telt pladser, udover de primitive er der jo også campingspladser. Så vi skulle være dækket rimelig godt ind, og ellers så tager vi bare et vandrehjem/B&B. Overnatning er min mindste bekymring. :)
Ork dog, du er skam ikke lyseslukker, der skal mere til at brænde mit lys ;)
Jeg har forberedt den tur siden i sommer, så har lister over både overnatning, indkøb osv ;)

• Skurken
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 år 4 måneder siden #10 af Skurken
Besvaret af Skurken på emne En novice på tur
hvis du ikke kender denne her side, så er der også lidt god info på den.

bornholmrundt.dk/

• Gronlund
  • Gronlund's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • Historiske vandreture og vandreture med fokus på naturen
Mere
1 år 4 måneder siden #11 af Gronlund
Besvaret af Gronlund på emne En novice på tur
Godt du har afsat 14 dage til turen, og har styr på overnatningssteder.

Der eksisterer en rigtig god håndbog: Kyststier på Bornholm, som kommunen udgiver.

På færgen (Ystad-Rønne) ligger der to gode brochurer med vandrestier, forplejning og overnatning.

Vestsiden har begrænset mulighed for proviant, shelter og primitive teltpladser, - men det ved du sikkert allerede.

I får helt sikkert en pragtfuld tur, for Bornholm er båre dejlig, og glem ikke Christiansø, tag den første færge og hjemtur med den sidste, så får i god tid til at se øen, der kan bookes en hytte hvor der også er teltplads på nordøst siden af øen. Der kan ikke bruges pløkker, men der ligger sten til erstatning.

Always have a Dream..!!
Forget about the plans
that didn’t seem to work out right,
but don’t forget to always have a dream

Har du brug for lidt Tips & Trix til brug på fjeldvandring og vandreture, er du velkommen til at besøge min hjemmeside: www.hvorfordet.dk
Søger du oplysninger om Norge: www.fjellforum.no/
Hilsen......Jens

• Kaas
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 år 4 måneder siden #12 af Kaas
Tak ?
Kyststier på Bornholm kender jeg. Der er også en app.
Søren Sillehoved har også skrevet en bog Bornholm ad kyststierne. Den er også rigtig god. Den beskriver detaljeret ruten og hvad man ser på vejen.

Ja, vestsiden.. fra Dueodde til Rønne er ret begrænset med faciliteter... men skulle det blive helt tosset, så går vi bare op til vejen og tager bussen ?

Vi tager det som det kommer (mest fordi, det er rigtig svært at tage noget som ikke kommer ?? )

Tid til at oprette siden: 0.093 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.