outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Magasinet Outsite

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

• Ingen indlæg at vise.

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 227 gæster og 5 medlemmer online

Log på / af

× Velkommen til Outsite.org forum!

Her kan du præsentere dig selv, læse vores regler, se tips og tricks til bedre indlæg osv.

HJÆLP nybegynder til friluftsliv

• MNedergaard
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 måneder 3 uger siden #1 af MNedergaard
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej jeg har meldt mig på et kursus der foregår i Alta sidst i januar, derfor vil jeg gerne hører om i har nogle fif generelt, men også til påklædning jeg har tænkt mig at bruge lag på lag princippet, jeg er der specielt bange for de små fødder skal komme til at fryse. :)
jeg har læst denne pakkeliste www.outsite.org/pakkeliste-til-vandretur/pakkeliste-til-fjeldtur/164-vinterpakkeliste-til-nordisk-fjeld indtil videre

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
7 måneder 3 uger siden #2 af Mads B
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det er svært at svare på, men kommer an på hvad kurset omhandler.
Lag-på-lag 'goes without saying', og jeg tror at det er et anvendeligt princip i næste alle sammenhænge hvor temperaturen bare er en anelse lavere end en sommerdag i DK.

Listen du linker til er virkeligt god og solid (og erfaringsbaseret), og jeg ved ikke om jeg kan bidrage med noget her...

Men her er mine 10 ører, med det forbehold at jeg ikke selv har været helt oppe på de kanter om vinteren. Men hvis kurset indebærer at der skal overnattes udendørs, er det jo væsentligt at der, i Alta og omegn er ca. -10 i gennemsnitstemperatur i Januar! Og, hvis du er inde i Finnmarksfjeldene tror jeg godt du kan regne med muligheden for i omegnen -30 om morgenen og aftenen. Så det bliver populært sagt skidekoldt. Og mørkt, selv sidst i Januar.

Jeg ville mene at du burde bruge en "rigtig" lædervinterstøvle med kraftigt for i denne periode (og varme sokker, selvfølgelig), hvis du har tendens til kolde tæer. Fx. Meindl og Lowa laver nogle forede støvler i høj kvalitet. Jeg har ikke erfaringer med fx. de noget billigere (og noget mere populære) Sorel vinterstøvler, men efter at have befølt dem, virker de noget slatne i det. Smag og behag, tænker jeg...

Hvis du skal sove ude, skal soveposen VIRKELIG kunne klare mosten, jeg ville gå efter noget med dun og en virkelig høj temperatur-rating. Jeg HADER at fryse om natten. Johan Skullman anbefaler 2 soveposer inde i hinanden. Jeg spekulerer dog på om det ikke maser isoleringen for meget sammen hvis den yderste ikke er relativt rummelig? Men måske. Sov med hat/balaclava og evt. handsker.

Måske var et par dun-forede bivuak-sko heller ikke af vejen. Hvad med et par hånd- eller fodvarmere, - jeg bruger sådan en zippo benzin-håndvarmer i en snor under jakken, men over undertrøjen, for at undgå rødmende hud. Den hænger bare lavt på brystkassen og pumper lidt varme ud i kroppen. Den er faktisk ikke så ringe til at opvarme overkroppen lidt med og fylder ikke meget, men ikke, mener jeg, velegnet til indendørsbrug. Tips ellers...tjah: varmedunk i sovepose, stærk mad (ja, really...:-)), ikke gå kold i posen, vindsæk ved rast, dunjakke, dun buks under vindtætte bukser. Dun, uld, fleecetrøje, vaaaarm hue, varm inderhandske under en vind/vandtæt luffe, the works...

God tur

• MNedergaard
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 måneder 2 uger siden #3 af MNedergaard
Tusind tak! Jep vi er blevet advaret om de -30 på fjeldet hvor vi skal overnatte i to nætter og så skal vi ellers sove i kåte i Alta.
Har dog investeret i et par sorel støvler, så håber jeg at finde sokker der kan holde fødderne varme.
Håber dog et par almindelig skibukser + Merino tøj inden under kan klarer jobbet.

Mere
7 måneder 1 uge siden #4 af Troels_Lee
Hvis du skal være udenfor i hård kulde i flere dage i træk uden mulighed for at komme indenfor er der kun en ting der virkelig virker til at holde tæerne varme og det er en tynd indersok, dampspærre (en plastikpose) og så en mellemtyk/tyk uldsok udover.

Selv en sorelstøvle (der virkelig er godt isoleret) vil blive våd af sved efter en dags tid og så vil du begynde at få kolde tæer. Bruger du uldsokker vil de dog langtfra blive faretruende kolde på kun 2 dage og slet ikke hvis du har pulsen oppe hele tiden.

Det virker måske lidt radikalt med plastikposen men det er et trick der har bevist sit værd på mange polarekspeditioner og efter at have prøvet det over mange lange og hårde vinterturer sværger jeg til det. Huden har selvsagt dårligt af det men hvis man får tørret den godt igennem i posen om natten går det fint.

Håber du kan bruge det til noget. God tur!

mvh
Troels

Tid til at oprette siden: 0.148 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk outdoor rodovre 283px friliv.dk rabat spejdergear banner
Vandregrej stor OutdoorProLogo tentsile  

Samarbejdspartnere

Fjällräven Nordisk nalgene logo lille teva logo lille
Primus Yeti Tentipi Jetboil logo
ExpedAnnonce sea to summit logo lille AclimaAnnonce robens
immeln kanotcenter logo lille odex summit to eat logo ab camping og outdoor udstr
STMNy The Good Karma GrowersCup logo  All Out

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2018 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.