outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

• Ingen indlæg at vise.

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 299 gæster og 3 medlemmer online

Log på / af

× Velkommen til Outsite.org forum!

Her kan du præsentere dig selv, læse vores regler, se tips og tricks til bedre indlæg osv.

Terra Nova vs. Hilleberg

• Sander
  • Sander's profilbillede Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
11 måneder 2 uger siden #1 af Sander
Terra Nova vs. Hilleberg blev oprettet af Sander
Hej igen outsite forum.
I grej-nørdens tjeneste, er jeg faldet over Terra Nova's telt Starlight 2. Det minder en del om Hillebergs Anjan 2. Dog er den ca. 2-300g lettere som jeg kan læse det. (Lige om de to firmaer regner vægt ens)
Og vægt er bestemt ikke afgørende når vi taler telt i den liga, efter min mening.

Men hvad ville I vælge? - Hvad er jeres erfaringer med de to firmaer? - er vi ude i en smagssag eller er der en reel kvalitetsforskel på de to telte, som jeg umiddelbart ville placere i toppen af poppen indenfor teltverdenen.
Prisen på dem er ca ens.

Mvh. Sander

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
11 måneder 2 uger siden #2 af Terje
Besvaret af Terje på emne Terra Nova vs. Hilleberg
Hej!

Jeg har ejet tre Hillebergtelte, og ejer nu to Terra Nova-telte, og ét Hilleberg (og nogen andre...)

Terra Nova er gerne lidt billigere i indkøbspris, er syet i Østen (Vietnam) og er gennemgående lettere end Hilleberg.

De Hilleberg jeg har haft (Unna, Nallo og Akto) har været syet i Litauen, er dyrere i indkøb fra nye, og lidt tungere.

Jeg tror Hillebergs og Terra Novas teltstof er lige stærkt, men Hillebergs telte er lidt mere rummelige/ dvs. rummelige nok, hvor Terra Nova ofte kører med "undermål", du kan ikke nødvendigvis have 2 underlag liggende uden at overlappe i et 2-mandstelt.

Hilleberg har flere forstærkninger hvor stængerne hæftes, deres stangkanaler kan være forstærkede med kraftigere stof.

Hillbergs Akto er også enklere at sætte op end Terra Novas version af et enkeltbuetelt. Men Terra Novas udgave vejer også 550g mindre.

Hvad prioterer du højest:

Pris og vægt: Terra Nova.

Brugervenlighed og holdbarhed: Hilleberg.

Terje: -

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Følgende bruger(e) sagde tak: Søgaard, Michael A

Mere
11 måneder 2 uger siden #3 af Terje
Hillebergs lynlåse er også kraftigere, og du kan ofte regulere udluftningen i inderteltet, på TN er det fast, med mesh.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Mere
11 måneder 2 uger siden #4 af Terje
Og lige slutteligt :dry:

Har nu kigget specifikt på de modeller du nævner.

Anjan er letvægtsudgaven af Nallo - med mere mesh, og en apsis, der ikke rører jorden helt. Dvs. bedre udluftning i sommervejr, men også mere følsomt for blæst i det åbne fjeld.

Starlight koster nærmest det samme, har samme bredde i indertelt, men noget lavere højde end Anjan - til gengæld går apsis helt ned til jorden, så burde være mere vindtåligt.

Jeg ved ikke om Starlite er sværere at slå op end Anjan, som er lige ud af landevejen; 2(3) pløkke i enden, montér stængerne, stram ud, sæt 2 pløkke i.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• Sander
  • Sander's profilbillede Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
11 måneder 2 uger siden #5 af Sander
Besvaret af Sander på emne Terra Nova vs. Hilleberg
Hej Terje
Fedt svar, hvor er det bare godt at høre fra en person der har direkte kendskab til begge modeller. Det er detaljerne som er så svære at vide uden at have prøvet begge mærker.
Det er lige præcis et top kvalitets telt til fjeldbrug jeg går efter, og har indtil i går troet, at det helt sikkert skulle være et hilleberg...( det hælder jeg dog fortsat mest til efter dit indlæg ) Om det så bliver en Anjan eller en anden model, det er jeg lidt mere usikker på.

Mere
11 måneder 2 uger siden #6 af MINIMALISTEN
Besvaret af MINIMALISTEN på emne Terra Nova vs. Hilleberg
Jeg var for nyligt lige ved at købe et Hilleberg telt, men efter en grundig research konkluderede jeg at de ikke kan måle sig med de bedste når det gælder letvægts-telte.
Jeg startede i sin tid med et Marmot limelight. Det var billigt og har virket upåklageligt på eksempelvis Hardangervidda og i Jotunheimen. Det er dog lidt tungt og fylder en del og har desuden kun en indgang så jeg opgraderede til et Msr hubba hubba nx - fedt telt!
I sommers gik jeg ultra letvægts og tog til Jotunheimen med et Nordisk lofoten - 500 gram. Det fungerer og det er ikke løgn, men det inspirerede mig til at købe et Helsport fjellheimen superlight camp 4 - sovekabine til 4 personer og oceaner af apsisplads 2100 gram.
Det jeg prøver at sige er at DET bedste fjeldtelt ikke findes.

Mere
11 måneder 1 uge siden #7 af zymes
Besvaret af zymes på emne Terra Nova vs. Hilleberg
Kender ikke lige forskellen på kvalitet/pris osv, men i den størrelse og vægt findes også fx. Nordisk Oppland 3 LW :)

Mere
11 måneder 1 uge siden #8 af Terje
Jeg har også et Nordisk Halland 2 lw, og det er rigtig lækkert lavet, med mange smarte detaljer.

Min vurdering er, at det er mindre solidt (tyndere stof) end Hilleberg Nallo - som så vejer 700g mere. Har ikke erfaring med Hilleberg Anjan, let-udgaven af Nallo.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Mere
11 måneder 1 uge siden #9 af jonathans
Besvaret af jonathans på emne Terra Nova vs. Hilleberg
Jeg er meget enig i Terjes grundige svar. Desuden læste jeg lidt op på mærkerne i artiklen her om kvalitets telte: www.friluftsland.dk/blog/telt-tema-2-hvad-er-forskellen-paa-et-dyrt-og-et-billigt-telt/

Måske det er en hjælp for dig, hvis du ikke allerede har været omkring den.

God jagt efter dit nye telt :)

Tid til at oprette siden: 0.118 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk outdoor rodovre 283px friliv.dk rabat spejdergear banner
vandregrej dk OutdoorProLogo tentsile  

Samarbejdspartnere

Fjällräven Nordisk nalgene logo lille teva logo lille
Primus Yeti Tentipi Jetboil logo
ExpedAnnonce sea to summit logo lille AclimaAnnonce robens
immeln kanotcenter logo lille odex summit to eat logo ab camping og outdoor udstr
STMNy The Good Karma GrowersCup logo  All Out

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2018 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.