outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

× Velkommen til Outsite.org forum!

Her kan du præsentere dig selv, læse vores regler, se tips og tricks til bedre indlæg osv.

Flotteste teltplads!

• Georas
  • Georas's profilbillede Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
3 år 4 uger siden - 3 år 4 uger siden #1 af Georas
Flotteste teltplads! blev oprettet af Georas
Kære alle teltliggere!

Min søn og jeg er netop kommet hjem fra en forrygende uge med godt vejr og vandring omkring fjeldet Kebnekaise i Nordsverige.
Vi havde fem overnatninger i telt, og vi talte idag om, hvilken af de fem teltpladser der egentlig var den flotteste...
Kom gerne med din mening, og måske et tip med billede, der viser hvor du synes den flotteste teltplads i Skandinavien ligger.

Vores første overnatning, kun ni kilometer fra civilisationen, sønnike på 13 år er ikke så glad for mørke, og gør et lille glædeshop i midnatssolen.

Vejret var ikke det bedste her i Tarfala dalen, men is og gletschere er der nok af. Vi hoppede faktisk i den kolde sø, og fik derefter Kakao og kaffe i teltet, mens vi lå med alt tøjet på i soveposerne!

Billedet snyder lidt, da det ligner at vi er langt fra nærmeste menneske. Fem meter foran teltet kan man kigge små hundrede meter næsten lodret ned og se Kebnekaise fjeldstation, som vi ligger ovenover.

Stadig samme lejr som ovenstående, her den anden retning. "Vulkanfjeldet" i midten hedder Tuolpagorni.

Midnatssol i Singivagge. Her på vores fjerde lejrplads fik vi en hel dal fuldstændig for os selv. Singivagge er lidt tricky at komme igennem, derfor er her næsten aldrig mennesker.

Vores sidste lejrplads lå ved Kittelsøerne, tæt på Vestre leden der går op til Kebnekaises top; Ikke det værste sted at slå lejr.

De bedste hilsner
Rasmus
Sidste redigering: 3 år 4 uger siden ved Georas.
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Pihlen
  • Pihlen's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
  • Outsite turleder / instruktør
  • Næste tur: Sommertur til Lapland, efterårstur til Norge.
Mere
3 år 4 uger siden - 3 år 4 uger siden #2 af Pihlen
Besvaret af Pihlen på emne Flotteste teltplads!
Gode billeder og fedt at du har fået teltet med i udsigten/billedet.

Jeg synes teltpladsen i Singivagge er den flotteste af de fem, da det ser flot ud med spejlingen af de høje fjelde i vandet. B)

Sjovt at se et mere normalt niveau af sneen i Tafala. Her er et billede fra samme uge i 2015, som dit billede er fra, der kunne man ikke komme til vandet i søen. :dry:
Du var der måske selv Rasmus?

Mvh. Brian
Bilag:
Sidste redigering: 3 år 4 uger siden ved Pihlen.
Følgende bruger(e) sagde tak: Georas

• Emilio
  • Emilio's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 3 uger siden - 3 år 3 uger siden #3 af Emilio
Besvaret af Emilio på emne Flotteste teltplads!
Hej Georas! Sjovt at se dine billeder! Og sørme om jeg ikke husker jeres røde telt på toppen af Kaipak, den dejlige solrige men dog lidt blæsende aften for et par uger siden! ;)

Her er vores plads fra Tarfala, samme aften vi kom ned fra Kebnepaktegletcheren!

Sjovt som verden dog er lille :)
Bilag:
Sidste redigering: 3 år 3 uger siden ved Emilio.
Følgende bruger(e) sagde tak: Georas, Pihlen

• Georas
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
3 år 3 uger siden - 3 år 3 uger siden #4 af Georas
Besvaret af Georas på emne Flotteste teltplads!
Hej Brian og Emilio
Tak for billeder og kommentarer. Jeg er enig med dig Brian angående Singivagge, super sted, dalen kaldes ikke Kebnekaisefjeldenes Shangri La for ingenting...

Til gengæld er Targala dalen med søen for enden vel nok Sveriges mest alpine dalgang. Jeg var der ikke i 2015, men der var godt nok meget sne der i juli!

Sønnike stemmer dog på Kaipak. Selvom det blæste en del først på dagen, så blev det helt vindstille i løbet af natten. Vi morede os også en del (det gjorde vi faktisk!), med at få bygget en fin stenmur, der tog det værste af blæsten. Så kan man også prale af at have overnattet på en rigtig fjeldtop, omend en lille en af slagsen, og så skader det jo heller ikke, at der kun er fem minutters gang til kolde colaer og øl!

De bedste hilsner
Rasmus
Sidste redigering: 3 år 3 uger siden ved Georas.
Følgende bruger(e) sagde tak: Emilio

• Emilio
  • Emilio's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 3 uger siden #5 af Emilio
Kan du huske os Georas? Det var os der kom ned fra passet over Kebnepaktegletcheren sent om aftenen, og som i senere talte med på Kebnekaise Fjällstation! :)

• Georas
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
3 år 3 uger siden #6 af Georas
Selvfølgelig kan jeg huske Jer Emilio!
I kom ned fra passet fra Kuopervagge sent om aftenen den 9. juli, sort tøj så vidt jeg erindrer. Jeg kan huske at I fandt en teltplads tættere på passet i forhold til os. Der er ellers ikke mange brugbare teltpladser ved Tarfala søen, måske derfor der ikke kommer så mange med telt her.
Vi mødte jer også ved fjeldstationen, hvor I lå og solede jer ude på græsset i det gode vejr; og I havde gået fra Abisko på en uges tid hvis Jeg ikke husker fejl, Og over Mårma passet, I har haft fart på!

Når efteråret nærmer sig skriver jeg en lille artikel om vores tur, måske du kan gøre det samme?

De bedste hilsner
Rasmus

• Emilio
  • Emilio's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 3 uger siden - 3 år 3 uger siden #7 af Emilio
Haha fedt Georas, det er godt husket! Og helt rigtigt med Tarfala. Man kan tydeligt se at folk bruger de samme pladser, for der er store læmurer af sten, der hvor vi lå.
Jeg synes godt nok i havde en fantastisk plads på toppen af Kaipak. Jeg var deroppe om aftenen for at nyde solen gå ned over Duolbagorni, og så jeres røde telt!

Faktisk er mit nye profilbillede taget på selvudløser, ca 20m fra jeres telt samme aften! :cheer:

Jeg synes nu ikke vi styrtede af sted, men vi kan godt lide at gå rigtig langt hver dag i et roligt men jævnt tempo med gode lange pauser. Turen fra Sälka op igennem Kuopervaggi trak dog godt nok tænder ud! Jeg synes faktisk den var en del hårdere end Mårmaspasset, som jeg havde læst meget om.

Fedt med en artikel - den vil jeg glæde mig til! Jeg skrev faktisk selv logbog på min egen tur hver dag, så måske jeg selv skulle forsøge mig! :)
Sidste redigering: 3 år 3 uger siden ved Emilio.

• Kenn
  • Kenn's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
3 år 3 uger siden #8 af Kenn
Besvaret af Kenn på emne Flotteste teltplads!
Der er mange flotte steder i de skandinaviske fjelde, Tarfala er også et af mine favorit højalpine steder. Men ellers er der tre andre steder, der står i mit hoved som rigtig flotte steder at telte.

Udsigt over Torneträsk...på vej op imod Lapporten ved Abisko, får man en flot udsigt over søen Torneträsk.

Hoiganvaggi...fandt denne lækre plads i Hoiganvaggi med udsigt over Abisko fjeldene.

Sälka...selvom det hverken er vildt, højalpint eller noget, så elsker jeg at telte lidt væk fra hytterne i Sälka. Der er altid fine teltpladser og god udsigt, det er et godt sted til en hviledag

/Kenn

Det er bedre at gøre det mulige, end at drømme om det man aldrig gør :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Georas, Emilio

• Emilio
  • Emilio's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 3 uger siden - 1 år 4 måneder siden #9 af Emilio
@Kenn - Helt enig med området før Lapporten! Det er en fantastisk udsigt. Vi teltede selv der vores første aften, efter par kilometer efter Paddus. Her et sidste billede inden vi gik til ro,ret sent på aftenen. Det blev i hvert fald vores flotteste plads, syntes jeg :)

Bilag:
Sidste redigering: 1 år 4 måneder siden ved Milho.
Følgende bruger(e) sagde tak: Kenn, Georas

• Georas
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
3 år 3 uger siden - 3 år 3 uger siden #10 af Georas
Også flotte billeder af fede teltpladser fra dig Kenn!
Det virker som om udsigt til en sø eller andet vand er et hit, jeg synes pladserne med udsigt til Torneträsk er flotte. Jeg husker en tur for mange år siden, hvor jeg lå lidt nord for fjeldet Tjåmuhas, også et fedt sted, med god udsigt til Torneträsk og fjeldene nord for søen.
Det er lidt en lignende udsigt, som den man får ved søerne Akkajaure, Virihaure og Vastenjaure længere mod syd.

Men indtil videre er vi jo kun i Kebnekaise/Abisko området, hvilket kun dækker et lille område af Skandinavien. Men måske man bare skal nord for polarcirklen for at finde de bedste pladser...?

De bedste hilsner
Rasmus
Sidste redigering: 3 år 3 uger siden ved Georas.

• LarsM
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
3 år 3 uger siden - 3 år 3 uger siden #11 af LarsM
Besvaret af LarsM på emne Flotteste teltplads!

Georas skrev: Det virker som om udsigt til en sø eller andet vand er et hit
...
Men måske man bare skal nord for polarcirklen for at finde de bedste pladser...?

Nord for polarcirklen, nej, det er slet ikke nødvendigt. En teltplads, jeg stadig husker som noget helt særligt, selv om jeg ikke har været der siden en af mine første ture i 1980, findes lige på sydøstsiden af Hardangerjøkelen. Der ligger to små søer, der tilsammen kaldes Skåltjørni. Fra det øverste (1272) viser kortet en bæk ned til det nederste (1236). I virkeligheden er der flere små lavvandede bække, der deler sig og løber sammen igen og nærmest fletter sig ud og ind af hinanden. Vi fandt en rigtigt fin plads på en af øerne mellem disse bække. Friskt vand havde vi i bækken. Så havde vi udsigt ned langs bækken til Nedre Skåltjern (det er rigtigt, at udsigt til vand er et hit - spørg bare en ejendomsmægler) og tværs over dette til bræfaldet Austre Leirbotnskåki, der kommer ned fra Hardangerjøkelen.

Det kan godt være, at jeg siden har ligget på andre lige så flotte teltpladser, men denne her er den, som jeg først og fremmest tænker på. Jeg har sikkert et dias-billede, men det er ikke digitaliseret, så jeg kan ikke lægge det op.

Sidste redigering: 3 år 3 uger siden ved LarsM.

• Georas
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
3 år 3 uger siden #12 af Georas
Hej Lars
Tak for input. jeg har aldrig været ved Hardangerjøkelen, men den er på "to do" listen. Der var en eller anden herindefra der havde en solotur "Hardangerjøkelen rundt" for et par år siden, jeg ved ikke om artiklen kommer op igen.
Jeg har iøvrigt det samme problem som dig, med at få de gamle lysbilleder digitale, det tager lidt tid, men jeg har investeret i et apparat der ligner dette:

www.avxperten.dk/dias-og-negativ-scannere/dias-og-negativ-scanner-10-megapixel.asp?utm_source=MerchantAVX&utm_medium=cpc&utm_campaign=73&gclid=CLXHhujtkM4CFWvicgodnaEOyQ

Det kan anbefales, de pærer der bruges i mit gamle lysbilledeapparat er udgået, så det er kun et spørgsmål om tid før det er helt slut med den 25 år gamle fremviser :dry:

De bedste hilsner
Rasmus

Tid til at oprette siden: 0.425 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.