outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

× Velkommen til Outsite.org forum!

Her kan du præsentere dig selv, læse vores regler, se tips og tricks til bedre indlæg osv.

Vandretur i Jotunheim Norge

• Lassen
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 år 2 måneder siden #1 af Lassen
Vandretur i Jotunheim Norge blev oprettet af Lassen
Hej,
Vi er 2 kammerater, som tager til Jotunheim i starten af juli for at vandre, vi har igennem ut.no fundet en rundtur på 125 km, som vi finder interessant. Der er sat 6 dage af til vandring, og vil høre om vi stiler en smule for højt? Vi er begge i fysisk god form og har begge erfaring med at vandre, dog ikke i Norge. Jeg tvivler ikke på, at vi ikke sagtens kunne klare det, hvis vores eneste formål var at få skridt på tælleren, men nu er det sådan at vi vil have muligheden for at kunne stoppe op et sted i et par timer og nye udsigten, hvis det er det vi ønsker uden at skulle stresse den næste dag for at indhente det forsømte.

-Thomas

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Simon
  • Simon's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 2 måneder siden #2 af Simon
Besvaret af Simon på emne Vandretur i Jotunheim Norge
Det korte svar fra mig er: Ja i er alt for ambitiøse.

Men det afhænger også af hvilken type tur i vil på. Er det hytte til hytte eller med fuld oppakning, det er væsentligt. Er det med fuld oppakning ville jeg nok halvere km tallet.

Der er jo en del højdemeter at tænke på, og selvom man f.eks. tager Spiterstulen -> Galhöpiggen uden oppakning, så når man ikke meget længere end de 12 km den dag. Eller det gør jeg ikke..... :-)

• Simon
  • Simon's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 2 måneder siden - 3 år 2 måneder siden #3 af Simon
Evt. link til den rute kunne også hjælpe lidt.

Jeg plejer ikke at have en helt klar plan over den rute jeg vil gå. Jeg har som regel et startpunkt, en retning og en slut dato. Så bestemmer vind/vejr, bentøjet og lysten hvor langt rundt jeg kommer. Jeg har altid en idé om hvad jeg gerne vil, og hvor jeg kan forlænge og forkorte efter hvordan det går.

Sidste redigering: 3 år 2 måneder siden ved Simon.

• Lassen
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 år 2 måneder siden #4 af Lassen
Besvaret af Lassen på emne Vandretur i Jotunheim Norge
Det er denne rute www.ut.no/tur/2.16193/ , vi regner med at hoppe på.
Det bliver med fuld oppakning( telt og alt der høre med til det)
Vi har snakket om, måske at springe galdhøpiggen over, med mindre det er et must, når vi alligevel er der?

Har i evt. Nogle anbefalinger til en gps? Jeg har tidligere brugt garmin 62s, men min makker, syntes den er lige i den dyre ende, når det kun er for en uges tid. Vi behøver ikke et detaljeret kort, bare den kan vise retning, længde og der kan indsættes waypoints. Vi allerede et kort og kompas som backup, men syntes det er noget rare og hurtigere at gå med gps

• FedePede
  • Energisk
  • Energisk
Mere
3 år 2 måneder siden - 3 år 2 måneder siden #5 af FedePede
Besvaret af FedePede på emne Vandretur i Jotunheim Norge
Ja det er en rimelig krads tur, når I kun har 6 dage og den ene er til en toptur på Galhøgpiggen, som jeg kan se det.

Lav hellere turen lidt kortere og nyd den.

Husk at 1 norsk time svarer til 1½ for alle andre - dvs når de på kortene oplyser 8 timers vandring fra A til B, så skal I nok bruge 10-12 timer

I behøver ikke GPS i fjeldet - hastigheden hvormed I flytter jer forbi dale og tinder, går så langsomt, at I snildt kan følge med på kortet.
Sidste redigering: 3 år 2 måneder siden ved FedePede.

• Simon
  • Simon's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
3 år 2 måneder siden - 3 år 2 måneder siden #6 af Simon
Det er en fin tur hvor i kommer godt omkring en masse flotte steder, og får masser af højdemeter i benene. Jeg vil mene den er lidt for ambitiøs. Jeg har gået noget der minder om den her for en håndfuld år siden(På 7 dage):
Jotunheim bare mod uret rundt, og vi tog færgen fra Gjendebu til Memurubu. Fordelen ved at gå mod uret rundt, er at der af masser af muligheder for at forlænge turen hvis i er godt gående. Er i presset på tid kan i tage færgen fra Gjendebu til Gjendesheim. Det giver en masse fleksibilitet.

Om Galhøpiggen er et must skal jeg lade være usagt. På en dag med dårlig sigt fra toppen er det mere den fysiske udfordring at bestige Norge's højeste fjeld. På en solrig dag med god sigt er der i min verden ikke noget bedre end at stå på toppen og nyde udsigten.

Jeg har en garmin etrex legend hcx som jeg har med, men bruger den sjældent.

Sidste redigering: 3 år 2 måneder siden ved Simon.

• Troels_Lee
  • Energisk
  • Energisk
Mere
3 år 2 måneder siden #7 af Troels_Lee
Besvaret af Troels_Lee på emne Vandretur i Jotunheim Norge
Jeg tror at i vil få en meget bedre tur hvis i lægger en dag eller to til jeres tur, når nu i alligvel er der kan i ligeså godt nyde det og det er godt at være lidt fleksibel i tidsplanen på fjeldtur da det efter min erfaring ikke altid går lige efter bogen.

Har i tænkt jer at gå over Glittertind med fuld oppakning?! Det lyder godt nok som en hård tur!

• Troels_Lee
  • Energisk
  • Energisk
Mere
3 år 2 måneder siden #8 af Troels_Lee
Besvaret af Troels_Lee på emne Vandretur i Jotunheim Norge
Er det godt vejr kan en tur på toppen af Galdhøgpiggen anbefales - udsigten over Jotunheims mange toppe er vild i godt sigte! Det er dog ca den samme udsigt som fra Glittertind :)

• Gronlund
  • Gronlund's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • Historiske vandreture og vandreture med fokus på naturen
Mere
3 år 2 måneder siden - 3 år 2 måneder siden #9 af Gronlund
Besvaret af Gronlund på emne Vandretur i Jotunheim Norge

Lassen skrev: Det er denne rute www.ut.no/tur/2.16193/ , vi regner med at hoppe på.
Det bliver med fuld oppakning( telt og alt der høre med til det)
Vi har snakket om, måske at springe galdhøpiggen over, med mindre det er et must, når vi alligevel er der?

Har i evt. Nogle anbefalinger til en gps? Jeg har tidligere brugt garmin 62s, men min makker, syntes den er lige i den dyre ende, når det kun er for en uges tid. Vi behøver ikke et detaljeret kort, bare den kan vise retning, længde og der kan indsættes waypoints. Vi allerede et kort og kompas som backup, men syntes det er noget rare og hurtigere at gå med gps

Garmin Etrex 10, er den billigste udgave.
Se flere oplysninger under GPS, på min hjemmeside.

Always have a Dream..!!
Forget about the plans
that didn’t seem to work out right,
but don’t forget to always have a dream

Har du brug for lidt Tips & Trix til brug på fjeldvandring og vandreture, er du velkommen til at besøge min hjemmeside: www.hvorfordet.dk
Søger du oplysninger om Norge: www.fjellforum.no/
Hilsen......Jens
Sidste redigering: 3 år 2 måneder siden ved Gronlund.

Tid til at oprette siden: 0.091 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.