outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.
× Velkommen til Outsite.org forum!

Her kan du præsentere dig selv, læse vores regler, se tips og tricks til bedre indlæg osv.

Er Outsite en frivillig forening?

• LHL
  • LHL's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 9 måneder siden #13 af LHL
Besvaret af LHL på emne Er Outsite en frivillig forening?
Meget interessant debat - og det er måske på sin plads at Outsite konsolidere sig med et klart indre billede af formålet ?

Selve strukturen føler jeg ikke der er såmeget tvivl om, men derfor kan der jo godt være et behov for at få det beskrevet formelt, kort og præcist.

Det er helt klart ikke et kommercielt forum, da dette er betegnelsen for et forum der primært tjener ejerens privat økonomiske interesse.

Men langt de fleste ikke-kommercielle fora har behov for en eller anden form for financiering (annoncer, støtte indsamlinger, etc), og dette er skatteteknisk og lovgivningsmæssigt kompliceret, hvis der ikke er en bagvedliggende forening.

Den bagvedliggende forening er i mange tilfælde temmelig lukket og indeholder typisk kun en håndfuld medlemmer. Medlemskab af den bagvedliggende forening er klart adskilt fra at være medlem af det webforum som det er forenings formål at drive - et eksempel på en sådan konstruktion er "Nordisk Våbenforum" som drives af en lille frivillig forening, hvor medlemskab af "Nordisk Våbenforum" intet har med den forening at gøre som driver forum.

Dette er fundamentalt forskelligt fra f.eks. "Hillerød Jagtforening", som også driver en Web-side. Her er medlemskab af "Hillerød Jagtforening" lig med Web-siden og disse kan ikke adskilles.

Kort fortalt så er "Nordisk Våbenforum" ikke en forening (selvom forum drives af en forening), men "Hillerød Jagtforening" er en forening.

Outsite vil jeg tro er i stil med "Nordisk Våbenforum" - der er en forening bagved, men man er ikke medlem af denne forening blot fordi man er medlem på webforummet Outsite.

mvh Lars
Følgende bruger(e) sagde tak: Søgaard

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
4 år 9 måneder siden #14 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Er Outsite en frivillig forening?
Men Lars, nu er Outsite jo ikke bare et web-forum som i gamle dage. Nu er det jo også en reisearrangør og "medie" kanal med artikler og lignende for betalende kunder.
Når "forum-medlemmer" betaler en medlemsafgift, som bliver kanaliseret over i en anden forening/virksomhed, må det også i nogle skattetekniske problemstillinger... (er det sådan "Nordisk Våbenforum" fungerer?)

Og man kan vel dårligt kalde fællesskabet outsite-forum-medlemmerne er en del af for en forening. For de har jo ingen medbestemmelsesrett over de midler foreningen skaber, ej heller indflydelse og indsyn på vedtækter, ledelse, formål og drift af foreningen?
Med det nyeste tiltag på Outsite, så sælger man jo nu et produkt - adgang til artikler turer osv. Man sælger i hvertfall ikke et medlemsskab af en forening under normale foreningsprincipper.

I forhold til kommersiell eller ikke, så kan ejerens privat økonomiske interesse godt ligge langt ude i fremtiden - vi ved jo reelt set ikke hva tanker og motiver ejerne bag siden har nu og på lang sikt. (og igjen må man huske, at man ikke kan eje en forening, en forening er en selvejende og juridisk selvselndig enhed).
Der findes også "non Profit" virksomheder hvor interessen ikke er af privat økonomisk karakter. Jeg er medejer af en virksomhed (AS) som ikke prioriterer økonomien til ejerne, men har værdiskabning i lokalmiljøet på agendaen. Ejerne invisterer en del milder, uden at ta et udbytte du, og det er nedfellet i virksomhedens vedtækter at formålet ikke er at skabe økonomisk overskud.
Vi søgte råd hos jurister, og for os var det klart at vi skulle registeres som virksomhed og ikke en forening.
Bare fordi det er en dårlig forretning, så er det stadig en forretning...

Men hva ved jeg, jeg er ikke ekspert i foreningsret m.m.
Jeg tror dog, at Outsite i sin nuværende form har et stort markedspotentiale, og jeg ville nok søge om hjælp til at finde den rigtige organisationsform og vej til finansiering av foretagenet...

• LHL
  • LHL's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 9 måneder siden #15 af LHL
Gode spørgsmål, Fjeldabe !

Reglerne for financiering af en forenings aktiviteter er ret vide.

Foreningen bag driften af Outsite webforum kan sagtens opkræve betaling fra forum medlemmer for visse ydelser. Midlerne skal blot benyttes til driften af webforum og øvrige aktiviteter som er i foreningens formålsparagraf. Domænet Outsite behøver ikke være ejet af foreningen, det kan godt være ejet af en privatperson (som også kan sidde i foreningen eller udenfor foreningen). Det er i denne sammenhæng blot påkrævet, at der føres regnskab over indtægter og udgifter.

Vi har f.eks. i den lokale grundejerforening et stort partytelt, og der skulle midlerne først indsamles i grundejerforeningen før det kunne købes. Det er ikke tilladt at foreningen låner pengene, da foreningen ikke juridisk kan hæfte for gæld. (det er forskellen på en forening og en virksomhed).

mvh Lars
Følgende bruger(e) sagde tak: Fjeldabe

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
4 år 9 måneder siden - 4 år 9 måneder siden #16 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Er Outsite en frivillig forening?
Beklager Rene, det var et dårligt ordvalg, lad os kalde det aktivitetsarrangør så?

Og jeg har ingen interesse i at gjøre Outsite til det ene eller det andet, men her bliver rejst nogle spørsmål omkring strukturen i Outsite. Det kommenterer jeg på, med den sparsomme erfaring jeg selv har, og gjør oppmerksom på at der er alternativer til forenings strukturen som måske kan være interessante for jer som ejer Outsite af den ene eller anden grund.
Sidste redigering: 4 år 9 måneder siden ved Fjeldabe.

• LHL
  • LHL's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 9 måneder siden #17 af LHL
Nu er det jo ikke et juridisk eller skatteteknisk forum :P , men jeg kan da oplyse at en forening (på lige fod med en virksomhed eller privatperson) er skattepligtig i det omfang foreningen udøver erhvervsmæssig virksomhed, såsom at arrangere kurser, udøve rådgivning eller arrangere aktiviteter.

Skattepligten gælder ikke hvis indtægten kun opkræves til dækning af dokumenterede udgifter ifm kurset, rådgivningen eller aktiviteten.

Men man kan ikke kanalisere midler opnået ved erhvervsmæssige aktiviteter til financiering af f.eks. web-servere etc, uden at det dermed bliver skattepligtigt.

mvh Lars

PS Det føromtalte telt kan lejes af grundejerforeningens medlemmer mod et mindre beløb og af udenforstående for et lidt større beløb. Det kan vi dokumentere går ubeskåret til vedligehold af teltet (nye sidestykker, elastikker etc) efter behov. Ellers var det erhvervsmæssig virksomhed (teltudlejning) og dermed skattepligtigt. Vi kan således ikke udleje teltet og benytte indtægten til at financiere den årlige vejfest ;)
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Fjeldabe

• Søgaard
  • Søgaard's profilbillede Emne forfatter
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
4 år 9 måneder siden #18 af Søgaard
Besvaret af Søgaard på emne Er Outsite en frivillig forening?
Debatten fjerner sig fra det oprindelige emne, nemlig foreningen Outsite. Men det er nok så vigtigt, for LHL, LarsM og Fjeldabe rejser nogle interessante juridiske og revisionsmæssige problemstillinger, som Outsite bør afklare.

Det samme gælder formalia omkring turlederrollen, som jeg har haft på flere ture. I forlængelse af snakken om, hvorvidt Outsite er eller skal være en forening, vil jeg pege på, at jeg som spejderleder hos DDS var forsikret på forskellig facon. Den slags er beskrevet i dette dokument:
www.thorolf.dk/sites/thorolf.gruppe.dds.dk/files/Forsikring%20gennem%20Det%20Danske%20Spejderkorps.pdf

Vh Thomas Vaaben Søgaard, redaktør

• LHL
  • LHL's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 9 måneder siden #19 af LHL
Som jeg ser det, men det kan være forkert opfattet:

Outsite.org er ikke en frivillig forening, men Outsite.org er drevet af en frivillig forening - teksten på forsiden er en smule misvisende.

Teksten på forsiden kunne let tolkes som at Outsite.org er en frivillig forening og at et medlemskab af web-forum Outsite.org var lig med et medlemskab af den frivillige forening, men dette er ikkke tilfældet. Fordi så skulle der samtidig være et sæt vedtægter, regnskaber, generalforsamling for medlemmerne osv.

Redaktionen (som jeg opfatter som den frivillige forening bag Outsite.org) må endelig korrigere mig, hvis jeg tager fejl :)

mvh Lars

Tid til at oprette siden: 0.086 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.