outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.
× Velkommen til Outsite.org forum!

Her kan du præsentere dig selv, læse vores regler, se tips og tricks til bedre indlæg osv.

Er Outsite en frivillig forening?

• Søgaard
  • Søgaard's profilbillede Emne forfatter
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
4 år 9 måneder siden #1 af Søgaard
Er Outsite en frivillig forening? blev oprettet af Søgaard
Jeg ser i dag et Facebook opslag, hvor der står, at Outsite er en frivillig forening.

Det er glædeligt nyt, for det at være en forening åbner klart nogle muligheder, dels som forening, dels for medlemmerne.

Kan I sætte nogle ord dette nye tiltag, herunder på medlemsstrukturen og medlemsdemokratiet?

Hvilke tanker har I gjort jer om, hvorvidt gratis medlemmer og PLUSmedlemmer har ens medlemsrettigheder i foreningen?

Vh Thomas Vaaben Søgaard, redaktør

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
4 år 9 måneder siden #2 af Milho
Besvaret af Milho på emne Er Outsite en frivillig forening?
Hej Søgaard,

Tak for spørgsmålet, der giver anledning til god debat.

På grund af lang tids debat (i hvert fald et år eller mere) om Outsite er kommerciel eller ej, må vi jo sande at nogle tolker Outsite kommercielt. Det er trist, da det ikke er sjovt at bruge 5-8 timer om dagen (inkl. weekenderne), på frivilligt arbejde og så blive kaldt kommerciel. Kommercielt betyder at man f.eks driver en virksomhed/webshop for egen vindingsskyld. Var dette tilfældet ville René og jeg lave noget helt andet, da Outsite ikke giver overskud. Vi laver frivilligt arbejde, fordi vi elsker friluftsliv og brænder for siden.

Da vi nu hos nogle har det ry, at være kommerciel, kan man gå nogle veje. F.eks har vi ændret menuen "Om Outsite" så der (forhåbenligt) tydeligt fremstår, hvordan Outsite er bygget op.

Vi har simpelthen været for dårlige til at få ud, hvem Outsite er, punktum.

Der er intet lavet om. Outsite har altid været under det man kalder "Frivillig Forening/Organisation" i CVR registret.

Det bringer mig dog videre til et tiltag, vi ønsker at få folks mening om:

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: miko

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
4 år 9 måneder siden - 4 år 9 måneder siden #3 af Milho
Outsite havde på et tidspunkt en "Støtteforening". Denne døde desværre hen.
Vi havde også på den gamle side, et privat sponsorat. Der var dog tvivl om hvad dette var. Derfor oprettede vi Outsite+ som den nye form for støtte.

Vi har i støbeskeen at genoplive Outsite-støtteforening.

Dette vil give fede muligheder, som du også nævner. Samtidig, vil der sikkert komme gode forslag til hvor Outsite kunne bevæge sig hen, samt udvikling af siden.
Da man i en forening betaler kontingent, er det altså Outsite + medlemmer, der vil få denne fordel.

Vh Christian
Sidste redigering: 4 år 9 måneder siden ved Ljunggren.
Følgende bruger(e) sagde tak: miko

• Søgaard
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
4 år 9 måneder siden #4 af Søgaard
Besvaret af Søgaard på emne Er Outsite en frivillig forening?
Jeg savner svar på, hvordan man skal forstå foreningsbegrebet i relation til Outsite. Der står på siden 'Om Outsite', som du henviser til, at Outsite er en 'frivillig organisation'.

Nu er der nævnt begreber som frivillig, forening og organisation.

Jeg er helt med på, at ethvert medlem kan blive frivillig og få mulighed for at lave en masse ligesom du og Ljunggren. At det er frivilligt, er jeg også helt med på.

Det er ikke nok for at blive betragtet som en forening, at bladet Outsite Magazine, der er Outsites gamle navn, er registreret i CVR.

Har Outsite som sådan planer om at blive en reel forening / organisation med en bestyrelse og et medlemsdemokrati?

Det vil i givet fald åbne mulighed for at få indflydelse på det, der sker på den friluftspolitiske arena, jf. Ljunggrens indtil nu ubesvarede indlæg om indflydelseskanaler på friluftslivet.

Jeg glæder mig til at høre om det.

• LarsM
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 9 måneder siden #5 af LarsM
Besvaret af LarsM på emne Er Outsite en frivillig forening?
Efter mine begreber betyder ordet "forening", at det er en fast struktur med nogle vedtægter, der beskriver, at der holdes en årlig generalforsamling, hvor alle medlemmer har ret til at møde op, hvor der godkendes (eller forkastes) et årsregnskab og en årsberetning, hvor man vedtager næste års budget og måske en aktivitetsplan for næste år og vælger en bestyrelse, der skal lede foreningen frem til næste generalforsamling. Hvis dette ikke er opfyldt, synes jeg, det bliver misvisende at kalde det en forening. Jeg er medlem af et antal andre foreninger og sidder også i en enkelt bestyrelse, men i Outsite-sammenhæng opfatter jeg mig ikke som medlem af en forening. Jeg opfatter mig som bruger på et debatforum om friluftsliv, hvor jeg mest læser andres indlæg og nogle gange også selv bidrager med et indlæg og nogle få gange har deltaget på en fællestur. Jeg anerkender den store indsats, som Ljunggren, Milho m.fl. udøver, men p.t. føler jeg ikke selv noget behov for at kunne øve indflydelse på det, sådan som man kan i en forening med medlemsdemokrati. For mig er det fint nok, at det kører, som det gør.

Nu skal det siges, at jeg har været væk fra Outsite i nogle måneder, fordi min malware-beskyttelse ikke kunne lide Outsite. Nu har den heldigvis fundet ud af, at det ikke er så farligt :) Nu hvor jeg er tilbage, kan jeg se, at der er dukket noget op, der hedder Outsite+. Det er måske det, der er foreningen? I så fald vil det dog være misvisende, som Milho skriver, at der ikke er lavet noget om.

Følgende bruger(e) sagde tak: Baldguy

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
4 år 9 måneder siden #6 af Milho
Outsite Magazine hedder vi jo og har altid gjort :) Der er ikke noget der hedder "bladet Outsite Magazine".

Det er meget vigtigt at slå fast, at en evt. støtteforening er i støbeskeen. Der er altså ligenu IKKE en støtteforening.

@ Søgaard, der er ingen planer, men en idé om at lave en støtteforening til Outsite.
Netop, man kunne f.eks vælge at gå den politiske vej, eller arbejde med andre spændende projekter, søge tilskud eller hvad ideen nu udvikler sig til :)

@LarsM, jamen velkommen tilbage :) Outsite+ er et støttemedlemskab ikke en forening.

Vh Christian

• Søgaard
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
4 år 9 måneder siden #7 af Søgaard
Jeg er ganske enig med dig LarsM. En forening har en række iboende formalitetsaspekter, og dem opfylder Outsite ikke.

Det er derfor en tilsnigelse at kalde Outsite for en forening. Er Outsite ikke mere et internet community / virtuelt fællesskab med mulighed for 'analoge møder/ture' ;-)

Min fejl at omtale Outsite som 'bladet Outsite Magazine'..! I daglig tale det vel også primært navnene Outsite eller Outsite.org, der anvendes.

En Googlesøgning efter 'Outsite Magazine' giver som første hit en direkte link til Outsite, men herefter henvises kun til tidligere versioner af hjemmesiden.

For så vidt angår en støtteforening, er det typisk sådan, at den slags alene er oprettet med det ene formål at støtte foreningen. Jeg har ikke erindring om at at have stiftet bekendtskab med støtteforeninger, der driver politisk virksomhed. Det gør moderforeningen. Men den slags kan man sikkert få juridisk kyndige til at kloge sig på

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
4 år 9 måneder siden #8 af Milho
Ja vi kender vel bedst Outsite som Outsite og ikke Outsite Magazine :)

Hvordan man kan skrive en forenings struktur, regelsæt (hvad hedder det nu) er der sikkert andre der ved bedre end mig. Som jeg forstår det, starter en "forforening" med at vedtage hvad foreningen skal arbejde for.
Men at finde en der har juridisk kyndighed eller har erfaring med opstart, er da en rigtig god idé Søgaard. Er der nogen derude?

Vh Christian

• Søgaard
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
4 år 9 måneder siden #9 af Søgaard
Udgangspunktet må være en afklaring af, om Outsite med den nuværende organisering (ledelse, redaktion og et antal turledere) og de aktuelle kanaler (hjemmeside gratis/plus, facebook, Outsite stories, youtube-kanal, medlemstræf og ture) kan opfylde sit formål, nemlig at fremme interessen for nordisk friluftsliv og lysten til at komme ud.

Hvis der enten er et ønske om eller et behov for at involvere medlemmerne på en anden måde end hidtil, hvor Outsite for mange mest fremstår som en nonprofit virksomhed, kan meget tale for at etablere en forening.

Hvis der er et ønske om, at Outsite skal kunne markere sig på den friluftspolitiske scene eller i det hele taget reelt skal kunne tale på vegne af nogle medlemmer, bør der etableres en forening, hvor medlemmerne har medbestemmelse på foreningens ledelse, drift og udvikling, holdninger og politik m.m.

Disse grundlæggende spørgsmål er nogle, som Outsites ledelse/redaktion indledningsvis skal forholde sig til. Når I har tænkt de store tanker, vil der reelt være noget, som medlemmerne kan svare på.

Uden konkrete fremtidsovervejelser fra Outsite kan jeg ikke besvare Ljunggrens spørgsmål.

• Søgaard
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
4 år 9 måneder siden - 4 år 9 måneder siden #10 af Søgaard
Aha. Så forstår jeg lidt bedre. Du taler altså ikke om at omdanne netstedet Outsite til en forening. Fint nok.

Så er der anledning til at justere på teksten på Outsites forside, hvor der står, at Outsite.org er en frivillig forening.

Samtidig skriver Milho i tråden her, at en støtteforening for Outsite er i støbeskeen.

Det kan godt være, jeg spørger krakilsk ind til det, men jeg tror altså, at det er nødvendigt at sende entydige og præcise signaler om, hvad det er for en forening, der er i spil, og hvilke formål den har.

En støtteforening bag Outsite er for mig at se noget andet end en forening, der skal fremme nogle friluftspolitiske interesser.

Jeg glæder mig til at følge debatten.

Sidste redigering: 4 år 9 måneder siden ved Søgaard.

• Søgaard
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
4 år 9 måneder siden #11 af Søgaard
Du bad om medlemmernes mening. Jeg har forsøgt at skabe klarhed over det, som medlemmerne skal forholde sig til.
Gad vide hvor mange, der mener, at en redaktion udgør en forening i almen forstand. Juridisk formentlig ja.
Nok om det. Over til spørgsmålet. God debat

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
4 år 9 måneder siden #12 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Er Outsite en frivillig forening?

Ljunggren skrev: Teksten bygger på, at Outsite er registreret som frivillig forening og så kan redaktionen bag outsite da sagtens være en forening!

Det kan den, der er ingen krav om at en forening skal være åben for alle, eller hvor mange medlemmer den skal ha'. Men der findes nogle regler/retningslinjer for hvordan en forening er struktureret.
(Er I sikre på at det er rigtigt at Outsite Magasine med sin nuværende struktur er registreret i denne kategori? Der er jo ganske stor forskel på ”foreningens” virke før og nu. At nogen bruger oseaner af ulønnet tid (fritid) på noget, gør det jo ikke automatisk til en forening. Enhver iværksætter ved at der ofte kan gå mange år med meget gratis arbejde, før forretningen gir afkast. Hvis jeg var medejer (og man er for øvrigt ikke medejer af en forening) ville jeg måske undersøge dette hos en kompetent person, bare for at undgå at havne med håret i postkassen. For strukturen i Outsite pr. i dag er jo ikke typisk foreningsstruktur, nærmer et AS sådan som jeg oplever det – I er jo ikke særlig åbne om hva’ som sker bag tæppet – hvilket man skal være i en forening... hva’ siger foreningsvedtægterne for foreningen Outsite Magasin?)

Normal dansk foreningspraksis er vel at medlemmerne har indsyns- og bestemmelsesret, gerne gennem en generalforsamling, som vælger en bestyrelse som igen evt. kan ansætte personale/daglig ledelse. Generalforsamlingen er det overordnede bestemmende organ, som fastsætter vedtægter og mål for foreningens virke. Sådan som jeg har forstået, så er I vel ikke interesserede i at medlemmerne får den type medbestemmelse/magt over Outsite.org?

En støtteforening er jo en anden sag. Men uden at være jurist, så tror jeg det er i en gråsone, når ejerne af en virksomhed/forening, samtidig er stifterne af en anden forening hvis primære formål er at skabe likviditet for deres primære virksomhed/”forening”. Formålet for støtteforeningen skal jo selvfølgelig bestemmes af medlemmerne, som også godkender regnskab og budget for de midler foreningen genererer – her er det måske fint at have ”rene linjer” mellem de to aktører. Så er der jo også noget med, om den penge strøm en forening skaber til en anden virksomhed/forening er skattepligtig…

Personlig tror jeg at løsningen med at blive ”abonnent” på tjenesten ”Outsite.org plus” er bedre (a la som når man er holder en avis), men det skaber jo et tema som så går på at/om Outsite sælger tjenesteydelser, og da er jo abonnementet egentlig momspligtigt…

Alternativet er jo at Outsite ordentligt formelt bliver en forening. Med Aktive medlemmer (ejerne som så overdrager sit ejerskab til foreningen – en forening er selvejende), og passive medlemmer. Hvilke rettigheder et passivt medlem har, kan reguleres i vedtægten. Almindelige foreningsretlige regler tilsiger vel at et passivt medlem ikke har de rettigheder som aktive medlemmer, f.eks. ikke har stemmeret på generalforsamlingen. Ofte er et passivt medlemskab jo netop udtryk for at man ønsker at støtte foreningen gennem betaling af ”kontingent” og følge med i foreningens virke. Så opererer I med to kontinenter, som i princippet fastsætter hvert år af generalforsamlingen på 2 personer. Et for de aktive og et for de passive.

Men som sagt så ville jeg rådføre mig hos en jurist, om Outsite er placeret på den rigtige hylde. Og hvis ja, hvilke foreningsretlige regler der gælder i forhold til likviditet og drift af foreningen – for en forening er jo heller ikke bare en forening, der findes forskellige typer af foreninger alt efter deres formål, og der gælder forskellige regler mht. moms og skat. Tror der er en del regler som det er smart at sætte sig ind i inden i vokser for meget med den nuværende struktur (måske kunne man finde ud af hvordan Opdagverden.dk og deres ”forening” er struktureret?).
Personlig tror jeg det er enklere at I indser, at i er en hel-kommerciel aktør – som sælger tjenester til ”abonnenter”. Uagtet at i driver virksomheden uden ønske om økonomisk vækst, og med stærke ideelle interesser.

Tid til at oprette siden: 0.084 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.