outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

× Velkommen til Outsite.org forum!

Her kan du præsentere dig selv, læse vores regler, se tips og tricks til bedre indlæg osv.

Leder - Friluftslivets kår i Danmark

• LarsM
  • Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 9 måneder siden #1 af LarsM
Leder - Friluftslivets kår i Danmark blev oprettet af LarsM
Jeg vover pelsen med et indlæg i denne hidtil ubesvarede tråd - med risiko for, at der lige pludselig kommer gang i den. Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre, men jeg ser nogle udfordringer i det. Friluftsliv er en mangfoldighed af forskellige aktiviteter. Nogle af disse aktiviteter kan fint leve sammen, hvorimod andre kan være lidt i modstrid med hinanden.

I et af de seneste numre af Naturfredningsforeningens blad var der et indslag om en konflikt mellem kite-surfere og fuglekiggere. Fuglekiggerne mente, at kite-surferne forstyrrede fuglene, hvilket de sikkert havde ret i. Kite-surferne nyder garanteret også naturen og har ikke haft nogen intention om at forstyrre fuglene. De har bare ikke været opmærksomme på problemet, og da de blev det, kunne de godt finde et andet sted at være, hvor de forstyrrede mindre. Så vidt jeg husker, var en af pointerne i artiklen, at brugere af naturen udvikler en større forståelse for naturen end ikke-brugere, og det gælder vel at mærke alle slags brugere - også dem der måske set med andre brugeres øjne "forstyrrer". Bl.a. derfor skal der være plads til os alle sammen. Tidligere har Naturfredningsforeningen vist mere været på "beskytter"-siden end på "bruger"-siden, så det er måske lidt nye toner fra den side, og det er fint nok.

En anden problemstilling er mountain-bikere, der ikke er lige populære overalt. Men de nyder altså også naturen, og naturen er en vigtig del af deres totaloplevelse. Det samme gælder for mig som orienteringsløber eller skiløber, selv om jeg ikke giver mig tid til at stoppe op og nyde udsigten, medens jeg deltager i en konkurrence. Jeg ser ingen modstrid mellem, at jeg den ene dag (forsøger at) løbe stærkt på smalle racing-langrendsski i velpræparerede løjper og den anden dag tager på fjeldet uden for løjperne med brede fjeldski og rygsæk. Tilsvarende gælder sikkert også forskellige slags roere m.m.. Mange udøvere af disse sportsgrene har flere slags udendørsaktiviteter. På den ene side dyrker de disse sportsgrene, som foregår i naturen, og hvor naturen er en del af oplevelsen, men som alligevel ikke skal blandes sammen med friluftsliv i den forstand, som det forstås her på Outsite - hvis der ellers er en fælles forståelse her på Outsite af, hvad friluftsliv er. På den anden side dyrker de samme mennesker andre aktiviteter, som falder helt inden for den forståelse af friluftsliv, der er fremherskende på Outsite.

Ovennævnte idrætsgrene er afhængige af at kunne få adgang til naturen for at udøve deres idræt. Adgang til naturen - både for disse idrætsgrene og for offentligheden - er et af Friluftsrådets vigtigste arbejdsområder. Derfor giver det god mening, at de er repræsenteret i Friluftsrådet, selv om organisationerne som sådan ikke dyrker friluftsliv i "vores" forstand. -

Det vil være en udfordring at finde ud af, hvem man skal repræsentere, eller hvilke slags aktiviteter, man skal repræsentere. Vi skal heller ikke glemme, at friluftsliv indeholder et anarkistisk element, som er vigtigere for nogle end for andre, men derfor er der sikkert mange, der gerne vil have sig frabedt at blive repræsenteret af en forening.

Hvad vil man i givet fald opnå ved at stifte en forening? Handler det primært om at varetage friluftslivets interesser politisk, f.eks. gennem at søge optagelse i Friluftsrådet? Hvilke andre organisationer (både inden for og uden for Friluftsrådet) vil i så fald være naturlige samarbejdspartnere? Eller handler det også om at være et sted, hvor man træffer ligesindede at lave friluftsaktiviteter sammen med? Lokale/regionale afdelinger, der laver aktiviteter i deres område? Går man efter at rekruttere medlemmer blandt dem, der i forvejen er interesserede i friluftsliv, eller vil man også prøve at lokke en helt ny målgruppe ud i naturen? Hvad nu, hvis man får lokket så mange ud, at den danske natur dårligt kan bære det? Alt dette behøver man ikke at have et fikst og færdigt svar på, inden man begynder at lufte ideen, men inden man når så langt, at man indkalder til stiftende generalforsamling, skal man i hvert fald have diskuteret det og have en ide om, i hvilken retning svarene går.

Følgende bruger(e) sagde tak: Søgaard

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
4 år 8 måneder siden - 4 år 8 måneder siden #2 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Leder - Friluftslivets kår i Danmark
Dabatt skal vi sku ha Lars!

Groft sagt kan man jo sige at grunden til at ”ingen” engagerer sig, er fordi der ikke er nogen/nok der interessere sig for temaet. Det er uinteressant og bliver ikke prioriteret. Så kan man jo spørge hvorfor det er sådan…

Hvis man ser generelt på foreningskulturen i dagens samfund, så bliver den jo ikke prioriteret og er døende. Flere og flere ønsker individuelle udfoldelser, med et egocentrisk fokus, uden forpligtigelser eller faste rammer – vi er meget egoistiske i vores aktiviteter, og bekymre os egentlig mest for os selv og vores egen navle. (det virker f.eks. som om at antallet af ”alene vandrer” er steget meget, det at være alene er noget positivt – jeg er opdraget med at friluftsliv er en social konstruktion.

Så er der også det, at mange nok i mindre grad ser på deres aktiviteter som friluftsliv, men mere som netop aktiviteter, et aktivitetsbaseret friluftsliv om man vil. Kajakpadlerne er medlem af en kajakklub, og selv om de padler over flere dage med overnatninger, er det aktiviteten ”kajak” som er i fokus, i større grad end ”friluftsliv”. Kajakfolkets interesser bliver i varetaget af klubben/DIF/DGI. Vandrene har vandrelauget, og de som bare vil gå/være i naturen bliver spejder… Man ser ikke en fællesnævner på tværs af aktiviteterne.
Lars har jo et godt eksempel med konflikten mellem MBT og de gående. Ud over måske enkelte af de som er aktive i begge grupper, tror jeg ingen af brugerne ser en forbindelse mellem to aktiviteter i et fælles begreb – som f.eks. friluftsliv.

Så mener jeg også at dansk ”friluftsliv” i stor udstrækning er et kunstig akademiseret begreb. Et begreb som de fleste som ikke er ”aktive friluftsfolk”, altså folk der taget stilling til om det de driver med hører under friluftslivs begrebet, ikke har et forhold til dette begreb. Det er ikke enestående for Danmark, det gælder også Norge, hvor akademikerne ser en stor gruppe friluftslivsudøvere, men folk på bygda (som driver dette friluftsliv), er altså bare ude og træne eller samle bær og ser sig ikke som friluftsfolk.
Begrebet Friluftsliv og praktiseringen, har jo i stor udstrækning hentet sin inspiration i udenlandske kulturer som har en helt anden struktur omkring ejerskab til landområder og brugen af det, end det den danske kultur er bygget på.
Jeg tror simpelthen ikke ”folk flest” ser rimligheden i at den danske kultur inden for ejendomsret går i den retning ”friluftslivet” vil… Folk flest har de "frilufts arenaer" de behøver for aktiviteter nærmiljøet, baseret på lange traditioner mellem grundejerne lokale organistioner. Da jeg var spejder, var vi ofte på turer med udgangspunkt i hjembyen, og det var aldrig et problem at få tilladelse fra de lokale grundejere til at slå lejer osv.
Sidste redigering: 4 år 8 måneder siden ved Fjeldabe.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.088 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.