outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus
× Velkommen til Outsite.org forum!

Her kan du præsentere dig selv, læse vores regler, se tips og tricks til bedre indlæg osv.

Debatten!

• Naturbob
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden #1 af Naturbob
Debatten! blev oprettet af Naturbob
Og "verbal nudging".......
  • Kenn
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden #2 af Kenn
Besvaret af Kenn på emne Debatten!

Naturbob skrev: Og "verbal nudging".......

Lige nysgerrig på hvad det er :)
  • Quest
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #3 af Quest
Besvaret af Quest på emne Debatten!
Edit:

Der har været skrevet om at nogle emner dominerer outsite. Det gør de kun i kraft af udøvernes kreativitet og opfindsomhed. I et større perspektiv er det en kæmpe kompliment at få al denne opmærksomhed.

I et modent kreativt miljø er opfindsomhed en selvforstærkende proces, der genererer nye idéer.
Vil opfordre til ikke at skelne til hvad andre gør og ikke gør og i stedet tænke kreativt og fremad. MED HENBLIK PÅ KREATIVE PROCESSER.

Skriv om det i brænder for, fx denne nye tråd om Bushcraft. Megafedt!!!
outsite.org/index.php/forum/bushcraft/2002-bushcraftkursus-i-danmark

...Eller UH Ultra Heavy packin' i Hansted
Sidste redigering: 7 år 4 måneder siden ved Quest.
  • MS
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 4 måneder siden #4 af MS
Besvaret af MS på emne Debatten!

Quest skrev: Der har været skrevet om at nogle emner dominerer outsite.

Hvis det er en holdning man skulle have, burde man jo - som skrevet - blot selv springe på tastaturet og bidrage med gode inputs :)

Mvh. Morten
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest, danboron
  • DKW
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 4 måneder siden #5 af DKW
Besvaret af DKW på emne Debatten!
noget der har rumsteret længe i mine tanker, lidt ansporet af bl.a. ul-"balladen" (hvis jeg kan tillade mig at kalde det dét), og den nye bushcrafttråd...

Der er efter min mening klart for mange rubrikker på outsite. Istedet for at smide den der superseje, vanvittigt lette brænder i en ul tråd, eller for den sags skyld den der helt enormt simple, idiotsikre, billige og noget tungere svenske mili-trangia-ting man er så begjstret for i en bushcrafttråd, så er jeg af den overbevisning at det ville samle outsite og dets brugere bedre hvis man droppede de mærkater (og beklager hvis jeg ripper op i dén endnu engang) og smed tingene dér hvor de egentlig hører hjemme. I eksemplerne nævnt ville det så være kogegrej.

Men nu er jeg så også én af dem der får mærkelige ticks hver gang jeg på et dansk forum støder ind i mærkatet "bushcraft" og deslige. :S
Det har al den tid jeg har beskæftiget mig med friluftsliv, og primitiv friluftsliv været netop dét: primitiv friluftsliv.... eller bare én af de ting vi nu engang laver til spejder.
Hvorfor skal det pludselig have et engelsk navn? Lyder det mere interessant? :huh:

Jeg kan sagtens se hvorfor nogen mener der er behov for et subforum til det ene og det andet og det tredje.. men faren i dét ligger jo så i at det ikke samler folk. Tværtimod.

Jeg selv færdes kun sjældent i UL- trådene, hvorfor er svært at forklare uden at det skal lyde som et angreb, Ja egentlig er det bare generelt svært at forklare, men jeg har svært ved at forlige mig med at det åbenbart er lidt UL at save håndtagene af sin tandbørste og opvaskebørste, for at spare et par gram som man så kan bruge andre steder istedetfor....
Lidt ligesom jeg har svært ved at se at det at bygge en bivuak af naturmaterialer udenfor, faktisk er at lave et leaf-shelter og at aktiviteten faktisk er lidt Bushcraft..
Et hjernedødt eksempel, men jeg håber meningen var forståelig. :blush:

Nåh. Ikke for at angribe nogen eller noget, blot for at give til kende at jeg tror man ville kunne samle flere om ÉN interesse: friluftsliv, ved ikke at have alle de subforums.
Uanset, så skal jeg nok blive ved med at kigge i alle trådene. Der er altid noget man kan bruge, uanset hvad overskriften på forum ér.

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron
  • danboron
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 4 måneder siden #6 af danboron
Besvaret af danboron på emne Debatten!
Jeg tager meget positivt mod dit indlæg DKW

og smed tingene dér hvor de egentlig hører hjemme. I eksemplerne nævnt ville det så være kogegrej.

Men kogegrejene kunne så deles op efter det de er produceret til, "Atomsikker" "Almindelig solid" "Spinkel, letvægt, og UL.

Jeg har selv grundet over, om menu systemets kasser burde om-organiseres.

For det ER upraktisk, at man skal rode flere kasser igennem, for at læse alt om brændere.

Som jeg foreslår, så skal "VÆGT,FORMÅL" udskillelsen komme komme NEDE i BRÆNDER kassen. ALTSÅ når vi taler GREJ. i hvert fald.

Jeg er helt enig, i at det nuværende kassesystem, er lidt forvirrende, men hvem har så den perfekte konstruktion.???

Er det noget der skal overvejes?

Det er et SUPER godt spørgsmål.
Følgende bruger(e) sagde tak: DKW
  • DKW
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #7 af DKW

danboron skrev: Jeg tager meget positivt mod dit indlæg DKW

Tak. Det håber jeg bliver en generel ting. :cheer:

Men kogegrejene kunne så deles op efter det de er produceret til, "Atomsikker" "Almindelig solid" "Spinkel, letvægt, og UL.

Jovist... men der mener jeg så at det er dét man har overskrfterne til, når man åbner en ny tråd... F.eks. letvægtsbrænder... eller bålgrydesæt(tet!)

Jeg er helt enig, i at det nuværende kassesystem, er lidt forvirrende, men hvem har så den perfekte konstruktion.???

Er det noget der skal overvejes?

Det er et SUPER godt spørgsmål.

Det er der næppe nogen der har. Der er for og imod uanset hvad. Og hvad pokker. det fungerer jo uanset, jeg personligt ville bare foretrække en mere "samlet" struktur, af flere årsager.

Jeg håber det er iorden jeg klippeklistrede lidt i dit indlæg.

Ljunggren skrev: Ja, det er nok lidt "moderne" at bruge udtrykket bushcraft. Men på den anden side så er det vel alment acceptabelt at anvende engelske udtryk for specielle ting :)
Vi har faktisk barberet emnerne ret langt ned i forhold til det forrige outsite, men det kan da godt være at vi skal pille ved det igen.

Jovist.... men det er jo bare ikke specielt...eller nyt. Det er ganske almindeligt spejderarbejde, hvor et mere "fancy" mærkat dengang for lidt mere end 20 år siden, var "primitiv friluftsliv", for dem der ikke var spejdere...

Uanset r det også lidt ligemeget hvad man kalder det. Det er bare mig der er ved at få mærkelige trækninger hver gang tingene skal hedde noget andet. For det sker dælme tit, og over det hele. :lol:

Sidste redigering: 7 år 4 måneder siden ved DKW.
  • Jens
  • Jens's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 4 måneder siden #8 af Jens
Besvaret af Jens på emne Debatten!
Da vi lavede det nye Outsite gjorde vi en del ud af at barbere antallet af kategorier ned. Det var ikke let og det er ikke optimalt som det er nu, men det bedste vi kunne komme op med.

"All inclusive" grupperne som fx UL og DIY er besværlige fordi man netop altid vil skulle overvej om en brænder hører til under UL, DIY eller det mere normale "Køkkengrej og turmad".

DIY havde vi også på det gamle forum og UL kom til kort tid før vi skifted til det nye forum. I øvrigt efter stærke ønsker fra medlemmerne. Jeg synes da også at den sidste tids debatter har vist at UL kategorien har sin berettigelse.

Bushcraft er en "Aktivitets gruppe". Dvs ikke tiltænkt udstyr men aktiviteter angående bushcraft. Om det skal hedde Bushcraft eller noget mere dansk kan jeg ikke se er så væsentligt, men det er et faktum at de engelske betegnelser vinder mere og mere indpas i DK.
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest, danboron, DKW
  • Don
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 4 måneder siden #9 af Don
Besvaret af Don på emne Debatten!
Kasser gør ting mere overskuelige, og nemmere at finde!

Ved at søge på de ting der interesserede mig, fandt jeg ud af at mange af de ting gik under en fælles betegnelse: Bushcraft.

Det er begrænset hvor meget der at finde om bushcraft i DK.
Og syntes ikke jeg har kunne finde bedre beskrivelse!

...jeg skulle måske kaldes: Primitiv Frilufter? :unsure:

Mvh
Don
Bushcrafter

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron, DKW
  • danboron
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 4 måneder siden #10 af danboron
DKW Skrev :)

Jovist... men der mener jeg så at det er dét man har overskrfterne til, når man åbner en ny tråd... F.eks. letvægtsbrænder... eller bålgrydesæt(tet!).

Jo DKW, ja, folk kan bare starte tråde. men jeg tror mange bliver usikre over, hvor DERES bidrag skal postes, eller tråde startes.

Derfor ville det være en hjælp med en mere overskuelig emne inddeling. Og altså kasser, som er beregnet til at lede folk direkte til deres særlige interesse
Men med de mange sub-interesser der er, der afspejler hvert sit fokus, på et særligt emne, kan det være svært at se hvor man skal sætte sig.

Når man har en robust rygsæk, med lidt udstyr, og en kano, og en hængekøje.
og interesserer sig for primitivt lejrliv, HVOR skriver folk om DE ting.
Og svaret er, overalt, hvis du kan FINDE DET.

Og så er vi tilbage til at for at finde det hurtigt, må vi acceptere mærkater, endda ny navne, på gamle begreber.

DKW, du beskriver meget fint det der GIB, ved at se en mærkat, jeg kender det særdeles godt, selv. Men man finder guld under de mærkeligste mærkater.

Bushcrafter... hm...Men det engelske navn, har den fordel, at det gør det nemt for alle, at søge mere viden, på engelsk, om de ting vi snakker om.

Så jeg har accepteret det som et praktisk værktøj, med engelske udtryk.

What to do, what to do.

Hilsen ;)
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest, DKW
  • DKW
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #11 af DKW

Don skrev: Det er begrænset hvor meget der at finde om bushcraft i DK.
Og syntes ikke jeg har kunne finde bedre beskrivelse!

Der er da masser af information om dét.

Spejdernet.dk
De gamle " kort og godt " hvis man vil have lidt til lommen

Og et hurtigt kig på hylden, så er der ihvertfald en 1½ måske 2 hyldemeter gamle spejderbøger. Til dato har jeg ikke fundet noget på diverse engelsksprogede bushcraft forummer, som ikke også er beskrevet i dansk litteratur, og på danske hjemmesider.

Af litteratur kan jeg fremhæve bl.a. "Skovmandsbogen" udgivet af det danske spejderkorps i 1948, som særlig værdifuld i dét henseende. Hvis jeg graver lidt har jeg den faktisk liggende i indscannet udgave hvis det har interesse.

Ligesom "patruljen arbejder" serien udgivet af spejderforlaget synes uvurderlig, både hvis man står på bar bund, så at sige, såvel som inspiration og kildemateriale mht. tegninger og skitser og ideer.
Her er "i lejr", "i naturen" og "med orientering" ganske gode.
Dem har jeg ikke lige digitalt. Men det kan sikkert findes, da det meste arbejdsmateriale der er lavet efterfølgende og helt hen til engang i start 90'erne eller deromkring faktisk anvendte netop dén serie som kildemateriale med både billeder, sammenhænge, skitser og meget mere.

Så er der "anne nilsson, spiselige planter fra skov og mark" som egentlig er svensk, men blev oversat og trykt på dansk i 80'erne af lindhardt og Ringhof...
Ikke det mest omsiggribende materiale, men god for begyndere og til indlæring hvis man har med yngre spejdere at gøre.

herudover er der et hav af information rundt på nettet på danske sider, hvis man vil kan man finde hvad man har behov for, omend jeg da må erkende at det kan være noget nemmere at gå på et engelsk forum for friluftsliv, hvor man ofte kan finde det hele samlet, nu og hér, uden egentlig at vide hvad præcist det ér man går efter.

...jeg skulle måske kaldes: Primitiv Frilufter? :unsure:

Mvh
Don
Bushcrafter

Hvorfor skal du kaldes noget da?

Det er lidt dét jeg ser som problemet. Nu er vi jo stødt på den flere gange den sidste tid: at folk puttes i kasser de ikke bryder sig om at være i...ihvertfald ikek når folk i andre kasser putter dem i dem..
Nu har jeg gået rundt stort set hele mit liv uden at kalde mig selv noget som helst hvad alt det her angår, og ser det egentlig mest af alt som eksluderende når gud og hver mand vil have et mærkat de kan putte på sig selv..

"Jeg er UL'er"
"Jeg er trad"
"Jeg er bushcrafter".

Nej.... i er en flok udendørsfantaster og nørder, og galninge allesammen...du er en gokke med en let rygsæk.. og du er en gokke med en tung rygsæk... og du er en gokke uden rygsæk... velkommen.

Nåh. håber der var nogen der fangede glimtet i øjet i dét her indlæg. Og egentlig burde jeg vel lave en litteraturliste i ét eller andet subforum... :P :lol:

@danboron

Jeg kan sagtens følge dig i det du skriver. Og er sådan set heller ikke uenig. Det er jeg forøvrigt ikke med nogen her i tråden.
Derfor ville jeg nu alligevel ud med hvad jeg lige tænkte.

Sidste redigering: 7 år 4 måneder siden ved DKW.
  • danboron
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 4 måneder siden #12 af danboron
DET ER DA DET DKW.

Og KAN du ikke forlige dig med det engelske ord, så MÅ du gerne kalde tråden "Spejderteknik" Eller, "Naturnødvendige håndværk" eller hvad, du vil. :P

JEG ville læse den UANSET hvad den hed. :)

Men, især den unge generation, søger den slags viden under det "nye navn".

Men kald den hvad du vil, BARE du får startet noget Bushcraft op..... B)
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest, DKW
Tid til at oprette siden: 0.089 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter rabat i bushcraftbutikken leave no trace proud partner 2020

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.