outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus
× Velkommen til Outsite.org forum!

Her kan du præsentere dig selv, læse vores regler, se tips og tricks til bedre indlæg osv.

"DANlish"

• Fjeldbumsen
  • Fjeldbumsen's profilbillede Emne forfatter
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 8 måneder siden #1 af Fjeldbumsen
"DANlish" blev oprettet af Fjeldbumsen
Jeg er selvfølgelig helt på det rene med, at redaktionen udfører et kæmpe frivilligt og ulønnet arbejde, og at ting tager tid. Tak for det. :)

Når det så er sagt, kommer jeg alligevel med et lille forsigtigt pip, for som gammel skolelærer piner det mit hjerte, at se den blanding af engelsk og dansk som findes i opbygningen af de forskellige sider. Så hellere engelsk helt igennem.
Det er mit håb, at redaktionen finder tid til at lave de fornødne redigeringer, inden alt for længe.

På mig virker det som om, at de mange engelske passager har en afsmittende virkning på skribenterne. Nu ser jeg ofte midt i et indlæg, at skribenterne skyder ord, ja, sågar hele sætninger på engelsk ind, hvor det naturlige ville have været at fortsætte på dansk.
Måske er jeg bare sentimental overfor mit modersmål, men alligevel ---- skal vi ikke prøve at højne det danske sprog blot en anelse.

mvh

Fjeldbumsen

ps: Jeg har haft engelsk som arbejdssprog og desuden opholdt mig i Østen i næsten 5 år, så jeg kan engelsk til husbehov :lol:
Følgende bruger(e) sagde tak: OleHjarsen
  • Quest
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden #2 af Quest
Besvaret af Quest på emne "DANlish"
@ Fjeldbumsen
Et sprog der ikke udvikler sig er et dødt sprog. Fransk (latinsk sprogstamme) og nordisk (germansk sprogstamme) har banket englændernes sprog godt og grundigt igennem i forne tider. Nu tager de hævn ;) . Med al respekt og som du helt sikkert allerede ved, men for lige at få alle med.
Det er kommet for at blive, indtil et nyt sprog bliver det nye sort. Engelsk fører i film, sangtekster osv. Det er et fedt og nyskabende sprog, så derfor alle disse input (hovsa).
Derudover er jeg helt enig i at teksten på sitet (ups) skal være på dansk.
  • Quest
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden #3 af Quest
Det jeg mener er at det er en historisk set naturlig udvikling. Vi kan vælge at være med eller forgå som sprog.
  • Quest
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden #4 af Quest
Der er også en social mekanisme i det. En overspringshandling, som hos andre dyr, der afvæbner og viser en mindre seriøs tilgang. Fx ”ja okay, sorry ;) ”, som både afvæbner og undskylder, men uden at vedkommende falder på knæ. En ren undskyldning bør så komme på modersmålet ;) . Se ude til venstre på hjemmesiden. Her er samtlige sponsorers reklamer smurt godt til i engelsk (Friluft-and undtaget, men de kommer efter det i kataloget skulle jeg hilse og sige). Amerikanisering? Vi er på et forum hvor langt de fleste produkter der bliver diskuteret kommer fra U$A, og/eller har engelske navne. Mange her rejser meget og der er engelsk jo temmelig udbredt, så det bliver her en del af hverdagssproget.
Ord bruges også som en oplevelsesmæssig souvenir. Fx går jeg mest i sort tøj. Ser jeg en beklædningsgenstand (røvsygt dansk) som jeg syntes er sejt, kunne jeg finde på at citere Batman: ”Does it come in black?”.
Personligt har jeg lært mere engelsk ved at lytte til Heavyplader end jeg har lært engelsk i skolen ;) . Det er som mit andet sprog. Som du nok kan forstå, så elsker jeg sprog ligesom du. Sprog handler om kommunikation, at få formidlet et budskab (og guderne skal vide at jeg ikke altid er for smart at høre på ). Der er ikke så meget at gøre ved det andet end følge med udviklingen :) . At dansk så er verdens smukkeste sprog, og langt smukkere end vores nordiske brødre og søstres sprog, er jo en helt anden diskussion ;) :lol: .
  • Jens
  • Jens's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 8 måneder siden - 7 år 8 måneder siden #5 af Jens
Besvaret af Jens på emne "DANlish"
Jamen, jeg og de andre i redaktionen er helt enige i at sproget på sitet bør være 100% dansk i den udstrækning det giver mening. Her tænker jeg på selve sidens opbygning og IKKE indlæggene, som selvfølgelig også primært bør være i "en form for" dansk....
Indimellem har dansk adopteret engelske ord, og så er det dem vi vil bruge. Fx "site".

Uden at jeg selv præcis ved hvad det kræver at få alle Outsite.org menu'er m.v. på dansk, så ved jeg at det er noget vi har valgt at skubbe foran os. Det er ikke glemt, men ligger et stykke nede i bunken over de forbedringer vi ønsker til sitet. Og sommertiden er IKKE den rette til den slags sysler :)

mvh Jens
Sidste redigering: 7 år 8 måneder siden ved Jens.
Følgende bruger(e) sagde tak: kelberg
  • Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
7 år 8 måneder siden #6 af Milho
Besvaret af Milho på emne "DANlish"
Da forummet blev opdateret, røg det danske sprog også (de fleste steder, der er stadig liiidt dansk tilbage). Det kommer selvfølgelig på dansk senere.

Hvad resten angår, vil jeg tro at vi skal igang med at oversætte selv. Så det er klart at det kræver en weekend (med rigtig mange gode drikkeoplevelser :)) og en god portion oversættelse.

Vh Christian
  • Fjeldbumsen
  • Fjeldbumsen's profilbillede Emne forfatter
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 8 måneder siden #7 af Fjeldbumsen
Besvaret af Fjeldbumsen på emne "DANlish"
Jamen det glæder mig, at redaktionen har fokus på problemstillingen. :kiss:

Så er der jo kun tilbage, atter engang at opfordre skribenterne til at lade være med at blande sprogene.
Uden at ville gå ind i en endeløs diskussion med dig Quest, vil jeg kun konstatere, at din argumentation ikke holder vand, set gennem min optik, og at det netop var nogle af dine indlæg jeg uden navns nævnelse havde i tankerne, da jeg skrev opfordringen til at skrive dansk på en dansk side.

mvh

Fjeldbumsen
Følgende bruger(e) sagde tak: OleHjarsen, Asar, Quest
  • NOB
  • NOB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 8 måneder siden #8 af NOB
Besvaret af NOB på emne "DANlish"
Er denne tråd en "joke"..... (Øv et engelsk ord) Danmark verdens navle, farvel globalisering. Hvad er det for en elitær og nationalistisk holdning? Hvad er vigtigst her på Outsite (to engelske ord både out og site), rigsdansk eller medlemmer, debat og kvalitet i indlæg. Ved godt hvad jeg vælger, og hvis jeg ikke må bruge "mit eget" skriftsprog her på sitet (pis igen et engelsk ord), så skal jeg da nok blive væk. Hvor stopper vi så.... Hvad med stavefejl og kommatering? Jeg deler meget lidt din holdning, og hilser alle der vil bidrage til min globalisering og viden velkommen uanset deres valg af skriftsprog.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest, danboron
  • Quest
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden #9 af Quest
Ja hmmm det var ikke til meget fælles forståelse vi nåede i den her tråd.
"Og råber: Længe... leve... mangfoldigheden...".
- Gnags
  • Quest
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden - 7 år 8 måneder siden #10 af Quest
Jo vi er enige. Men jeg skrev "fælles" forståelse og det er alle tilsyneladende ikke enige i. Mangler stadig en brik til at kunne lave puslespillet færdigt og det er hvor jeg evt. tager fejl, i mine antagelser? Den slags formynderiske "Vil gerne ytre mig, men ellers ikke diskutere" gør mig lige så kold, hård og beregnende som en Carrier Battle Group . Er enig med NOB i alt hvad han siger. Hvad med vores Norske debatører? Der er helt sikkert nogen der ikke forstår dem. Hvor går grænsen for at få lov til at lege med sproget? Sætter min egen grænse, så må alle være velkommen til at komme med spørgsmål til hvad jeg mener, om det falder dem svært.
Sidste redigering: 7 år 8 måneder siden ved Quest.
  • danboron
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 8 måneder siden #11 af danboron
Besvaret af danboron på emne "DANlish"
Jeg respekterer din mening. Den har du ret til at ha. Men du kan ikke kræve at andre efterlever din mening. Du elsker det danske sprog, det gør jeg også.
Men hvis man skal forstå, hvad de siger på alle de amerikanske og engelske sider, om f.eks. grej til hængekøjer, er man jo nødt til at lære DERES ord at kende. Og hvis en dansker starter med at læse på DETTE forum, om f.eks hængekøjer, så LÆRER han/hun de ord og udtryk de har brug for at kende.

Desuden er det ikke altid nemt at oversætte.
Prøv med

Ridgeline... øh bjergkamline, rygline, eller rygsnor. eller hvad?

Topquilt... Øh Topvatteret tæppe

Underquilt... Øh underkilt, nej undertæppe, nej under-vatteret-tæppe .... UNDERDYNE, hm.

Single Line Suspension... enlig snor affjedring, eller enkeltreb ophæng

Treehuggers... Hippier, nej, miljøaktivister, nej, træ-knusere, nej ...TRÆSTROPPER

Biners rated to 1400 pounds... (HVAD) bedømt til 1400 pund ... KARABINHAGER MED EN NOMINEL BÆREEVNE på 700daN

Carabiners... Er det ikke en slags gevær?

Mosquitonetting... MYGGENET (hvorfor, beskytter de ikke danskere mod moskitoer?)

Marlin spike hitch... Marlin-(hende kender jeg)spids-hægte, Mergelspir hægte, nej, nej, nej ...Det er en slags knude ( det hedder det ikke, det hedder knob)

Webbing... Øh net-hvad-for-noget, nåhja, FLETTET GJORD AF KUNSTSTOF(men ikke af læder, eller gummi, så det er ikke nok at sige GJORD, eller STROP, eller REM, eller SELE

Men kan nogen gi mig de korrekte danske betegnelser, vil jeg da MEGET gerne lære dem. Indtil da bruger jeg de udtryk jeg kender. Hvis jeg MÅ.

Og dog, glem det, jeg kender alligevel ingen danskere, som jeg snakker hængekøjeudstyr med, ANDET end i dette forum, og HER forstår de fleste de amerikanske udtryk jeg bruger, fordi DE også primært finder deres viden på engelsksprogede hjemmesider.

Så, lær at leve med det, kald det bare FAGSPROG.
Du ville vel ikke forbyde læger at bruge latinske udtryk, når de taler sammen, vel?

Nu vil jeg pakke til en campingtur, UNDSKYLD, lejrtur.

Med venlig hilsen,

men please chill, køb en hængekøje, og hæng dig i skoven, SÅ blir du glad igen.
Følgende bruger(e) sagde tak: Terje, Quest, Maffu
  • Jens
  • Jens's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 8 måneder siden #12 af Jens
Besvaret af Jens på emne "DANlish"
Arch...hold nu da for pokker op med at fordreje meningen i det indlæg, der startede denne tråd!

Det var sproget menu'er og opbygning af sitet, der primært blev hentydet til fra authors side. Det er vi alle enige om bør være på dansk og de vi har nu er en midlertidig løsning, som virker, men som ikke er særlig kønt. Punktum!

Dernæst blev det kommenteret at der indimellem kommer indlæg med engelske sætninger blandet ind i det danske ("..hvor det havde været naturligt at fortsætte på dansk"). Det kan man så synes om eller ej. Personligt synes jeg også at det virker lidt dumsmart, men det må jo stå for folks egen regning og det er selvfølgelig ikke noget vi i redaktionen gør noget ved.

Det har på intet tidspunkt været anfægtet at der bruges engelske fagudtryk!!
Følgende bruger(e) sagde tak: kelberg, prp, LarsM, Asar
Tid til at oprette siden: 0.115 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter rabat i bushcraftbutikken leave no trace proud partner 2020

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.