outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus
× Velkommen til Outsite.org forum!

Her kan du præsentere dig selv, læse vores regler, se tips og tricks til bedre indlæg osv.

Teknik ned af bakke!

• MK LFS
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 9 måneder siden #1 af MK LFS
Teknik ned af bakke! blev oprettet af MK LFS
Hej.
Sidste år var kæresten og jeg for første gang på "rigtig" vandring i Norge hvor bl.a. Galdhöpiggen og turen til trolltunga ved Odda blev prøvet.
Selvom vi begge er i forholdvis fin form og havde ok støvler var det rigtig hårdt for ens knæ ned ad.
Hvad kan hjælpe os her?
Er det bedre støvler, vandrestave, teknik.
Og er det muligt (har I prøvet) med kuldespray efter en ni timers vandretur, hjælper det så man er mere klar til næste dag :)
Al input til nybegynderne er velkomne.

Mvh Michael

• trold
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 9 måneder siden #2 af trold
Besvaret af trold på emne Teknik ned af bakke!
Ved nedstigning er der flere ting i kan gøre.
Et par vandre stave er en rigtig god ide da de aflaster hængslerne (knæene).
Gode støvler siger næsten sig selv :) - De skal sidede så fast om foden at tæerne ikke banker mod snuden når det går nedaf.
Vel nu mene at det bedste i kan gøre er at komme i så god form som mulig. Få så mange km. i benene som mulig og træn om mulig bakker med fuld oppakning. Lyder måske træls men det er et spørgsmål om at få styrket senerne omkring knæene og det tager altså tid....
Hvad man kan træne musklerne op til på en måned tager det ledbånd og sener 2-3 gange så lang tid :pinch:

Trold ;)
Følgende bruger(e) sagde tak: MK LFS
  • Bonden
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 9 måneder siden #3 af Bonden
Besvaret af Bonden på emne Teknik ned af bakke!
Jeg har eksperimenteret med en teknik man bruger i barfodsløb. Istedet for at bremse egenvægt og oppakning i hvert skridt, lader man benet "kollapse" under sig (kollapse er måske lidt overdrevet, men håber det fremmer forståelsen). Det føles lidt som om man prøver at sætte sig på sin egen fod/hæl..
Jeg ville ikke turde bruge teknikken ned gennem stejl blokmark, men jeg synes det har fungeret ret godt i nogenlunde overkommelig terræn..

Hvor meget vægt man har på ryggen er måske også værd at kigge på.

At gå i "zig-zag" kan også være en god aflastningsteknik, både op og ned. Man får taget lidt af hældningen på denne måde, men betaler selvfølgelig med nogle flere skridt..

Måske kan noget af ovenstående bruges til at aflaste bentøjet.. Men, som Trold siger, kan intet erstatte en god form. Her vil jeg anbefale kondileverpostej og formbrød :P hø-hø!
Sørg for at være velhydreret og ernæret. Kroppen har brug for noget ordentlig brændstof, når den er på anstrængende arbejde.

Følgende bruger(e) sagde tak: MK LFS
  • MK LFS
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 9 måneder siden #4 af MK LFS
Besvaret af MK LFS på emne Teknik ned af bakke!
Tak for info.
Vil helt sikkert investere i et par vandrestave, og sørge for at få trænet lidt ekstra bakketræning i den sidste tid, om end det kun giver bedre kondital :cheer:

• KnudL
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 9 måneder siden #5 af KnudL
Besvaret af KnudL på emne Teknik ned af bakke!
Sidste år var jeg i Østrig og ned at bjergene var det min erfaring at vandrestave med fjederaflastning var mere behagelige end stave med låst affjedring. Det skal siges at i Østrig er det nok mere planeret på stier og veje, end hvis du går i blokmark i Norge.

Mvh
Knud

• AC
  • AC's profilbillede
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 8 måneder siden #6 af AC
Besvaret af AC på emne Teknik ned af bakke!

trold skrev: Vel nu mene at det bedste i kan gøre er at komme i så god form som mulig. Få så mange km. i benene som mulig og træn om mulig bakker med fuld oppakning. Lyder måske træls men det er et spørgsmål om at få styrket senerne omkring knæene og det tager altså tid....
Hvad man kan træne musklerne op til på en måned tager det ledbånd og sener 2-3 gange så lang tid :pinch:

Trold ;)

Helt enig med Trold, selvom jeg for tiden faktisk døjer med et dårligt knæ på grund af træning på bakker med fuld oppakning. Men man behøver jo heller ikke at gå amok, som jeg nok kom til. :S

Min søn og jeg har i fem år brugt vandrestave, og det er virkelig en aflastning af benene - især af knæene. Stavene skal bare bruges aktivt, så man virkelig støtter på dem, og ikke i stavgangmode, hvor man vist har en lidt mere slæbende stil - sådan ser det i hvert fald ud, når man ser folk gå almindelig stavgang.

Hvis knæene skal aflastes, skal armene tage en væsentlig del af belastningen, og det gør de jo kun, hvis man får lagt godt med vægt i staven. Så vi hugger godt til og sørger for, at staven kommer frem ved hvert skridt.

Vi har lige købt Leki Sherpa-stave, som vi varmt kan anbefale. De har en smart spændemekanisme, der er lettere at regulere end den traditionelle. Og så kan de blive op til 145 cm lange, hvilket kan være en fordel ved vad.

De gamle Masters-stave holdt i fem år, og det er vel okay, for vi går efterhånden ca. en weekendtur om måneden og en fjeldtur om året.
  • Otto
  • Otto's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 8 måneder siden #7 af Otto
Besvaret af Otto på emne Teknik ned af bakke!
Mange som er vant med å gå på veier og gode stier har en tendens til å ta lange skritt. Det første man kan gjøre når man kjenner at man har vondt i føttene er å skifte over til å ta mindre skritt. Ta tre eller fire skritt i stedet for to, det gir bedre sirkulasjon og avlaster tyngden av hvert skrit på knær og ankler. Dette råd gjelder både på tur oppover og ikke minst på tur nedover.

Ellers er jeg enig med de som har hevdet at Ting Tar Tid, dvs det tar lang tid før man er vant til å gå i terrenget. Særlig dersom terrenget er svært anderledes enn det man har av forhold til vanlig.

Man skal ikke i alle gjestebud fare, og ikke til alle skjettord svare.
Tid til at oprette siden: 0.090 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter rabat i bushcraftbutikken leave no trace proud partner 2020

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.