outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Bemærkning

The forum is in read only mode.

Erfaringer med Jotunheimen

• anders-christensen
  • anders-christensen's profilbillede Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 2 uger siden #1 af anders-christensen
Erfaringer med Jotunheimen blev oprettet af anders-christensen
Mig og min kæreste planlægger en tur til Jotunheimen i midt august. Kan fornemme at det er et ret populært område at tage op og vandre i, så håber at der er nogle erfaringer fra jer af jeg må trække lidt på.

Har kigget lidt på temperaturene i Jotunheimen for at finde ud af om vores soveposer er gode nok. Ifølge yr.no kan den bestemt godt komme ned omkring frysepunktet om natten. Hvad er jeres erfaringer med nattetemperatur i dalene i området?

Har læst og kigget lidt videoer for turen over Besseggen. Kan forstå at hvis man går fra vest mod øst kommer der før toppen et stykke som er meget smalt og stejlt. Når man ser billeder klatre folk næsten på alle fire på stykket. Er der nogle af jer der har taget turen med fuld oppakning og hvad kan vi forvente?
  • Skotte
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 måneder 2 uger siden - 5 måneder 2 uger siden #2 af Skotte
Besvaret af Skotte på emne Erfaringer med Jotunheimen
Fra vest mod øst er det rigtigt at der er et stejlt stykke. Men det er temmelig kort og kan sagtens klares med oppakning.
I højsæsonen er Besseggen stærkt trafikeret, især i weekenden. Af folk i ALLE aldersklasser. Men midt i august er det værste nok overstået, jeg ville dog stadig undgå weekends. Smuk tur.
Skotte
PS Jotunheimen er berørt i mange tråde her på siden, skriv Jotunheimen i søgefeltet oppe til højre.
Sidste redigering: 5 måneder 2 uger siden ved Skotte. Begrundelse: Tilføjelse
Følgende bruger(e) sagde tak: anders-christensen
  • anders-christensen
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 2 uger siden #3 af anders-christensen
Besvaret af anders-christensen på emne Erfaringer med Jotunheimen
Hej Skotte
Tak for beskrivelsen, og i særdeleshed at vi skal undgå at ramme det område i en weekend. Det var bestemt en tanke at jeg ikke havde tænkt.

og tak for tippet, er allerede igang med at nærlæse i flere forums, og det giver rigtig meget! Kæresten har spurgt om der er noget at opleve tilbage for mig med alt det jeg har læst. Har dog ikke kunne finde noget endnu om hvad vi kan forvente af nattetemperaure i August.
  • Paul H
  • Paul H's profilbillede
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 2 uger siden #4 af Paul H
Besvaret af Paul H på emne Erfaringer med Jotunheimen
Hej Anders,
Kan lige tilføje mht. oppakning, at jeg har gået Beseggen to gange med 22 – 25 kg. Det er fornuftig træning;o) Det går ikke hurtigt men det går - med små pauser.
Der er et par stejle stykker på turen og her har man har hænderne i brug flere gange til lige at give ekstra støtte, stabilitet og ro. Man klatrer ikke. Du er ikke ude i nogen cliffhanger – eller frygter for at falde ned. Det er lidt stejlt og skarpt enkelte steder og det kan føles lidt luftigt – det er det.
Den ene gang var det regnvejr hele vejen. Der skal man blot være ekstra opmærksom – og så tog det noget længere tid. Jeg havde ikke oplevelsen af ”pludselig at glide” eller andet ubehageligt. Jeg var blot mere koncentreret/fokuseret.
Alle kan gå turen. Jeg har mødt familier med børn fra 9-10 års alderen og to livlige norske damer på 78 og 79 år med en labrador og en Schäferhund…
Personligt vil jeg også gå vest mod øst – eller ”opad”. Det vil jeg have det bedst med, hvis jeg havde fuld oppakning. Men nedad kan man også sagtens.
Lige vedr. nattemperaturerne: i midt august vil jeg sige det ligger på omkring frysepunktet – eller lidt over. Har aldrig vågnet med fine iskrystaller på indersiden af teltet på det tidspunkt. Men omkring frysepunktet er meget fint sat.
Mvh. Paul
  • Humlen
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 2 uger siden #5 af Humlen
Besvaret af Humlen på emne Erfaringer med Jotunheimen
For nogle år siden da jeg gik besseggen sejlede der en båd på søen mellem hytterne på hver sin side af turen og man kunne sende sine ryksække med den og så blot have det mest nødvendige med på vandreturen. PS: Det er en sindssyg smuk tur, men man skal ikke have højdeskræk når man tager toppen, da der er smalt og laangt ned 🙂
  • Gronlund
  • Gronlund's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • Historiske vandreture og vandreture med fokus på naturen
Mere
5 måneder 2 uger siden #6 af Gronlund
Besvaret af Gronlund på emne Erfaringer med Jotunheimen
Hvor længe har I tænkt at turen skal vare..??
Skal I overnatte på hytter eller i telt..??
Overvej medlemskab af DNT, hvis I skal overnatte på hytter..!!

Skal selv (juli/august) 14 dage til Jotunheimen, hytte til hytte, bl.a. til Gjendesheim-Glittertind-Spiterstulen-Skogedalsbøen-Fannaråki-Vettigaard-Gudvang-Flåm.

Har I behov for tips til jeres tur, er I velkommen med spørgsmål.

Always have a Dream..!!
Forget about the plans
that didn’t seem to work out right,
but don’t forget to always have a dream

Har du brug for lidt Tips & Trix til brug på fjeldvandring og vandreture, er du velkommen til at besøge min hjemmeside: www.hvorfordet.dk
Søger du oplysninger om Norge: www.fjellforum.no/
Hilsen......Jens
  • anders-christensen
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 2 uger siden #7 af anders-christensen
Det her forum er godt nok guld hver, tusind tak for at i har givet jer tid til at besvare dette indlæg.
#Paul H - Tak for beskrivelsen! Jeg er overbevist om at det kan lade sig gøre. nu skal jeg bare se om kæresten kan komme med på vognen også. Hun lider ikke af højdeskræk, men synes det ser lidt ekstremt ud. Jeg må give hende ret i at nogle video på nettet er filmet på en måde så det ser meget stejlt ud. men sammenholdt med at 30000 mennesker tager turen hvert år, unge som gamle tænker jeg bestemt det er muligt. Tak.

#Hulmen - Tak for indput. Bestemt en mulighed!

#Gronlund - Vi er bestemt stadig i en researchfase, men tanken er 6-7 dage i fjeldet. På en rute som kunne være Gjendesheim - Glitterheim - Spiterstulen - (Dagstur Galdhøpiggen) - (Lervassbu) - Gjendebu - Memurarbu - Gjendesheim.

Vi har tænkt at sove i telt - MSR Elixer3 - men i områder i overkommelig afstand til hytterne, hvis vi får brug for den form for hjælp.

www.visitnorway.dk/rejsemal/ostlandet/jotunheimen/
www.dnt.no/
www.ut.no/
www.norgeskart.no
www.kartbutikken.no/
www.opdagverden.dk/
og selvfølgelig denne side
sider hvor jeg har researched mest.

#Gronlund Tusind tak for at du stiller dig til rådighed. Kan fornemme at emnet omkring drikkevand er en religionssag. Hvad er din erfaring. Har du bare taget vand fra de små vandløb, eller har du brugt en form for vandrensning (Filter, kemi, uv, kogning m.m)?
  • Gronlund
  • Gronlund's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • Historiske vandreture og vandreture med fokus på naturen
Mere
5 måneder 2 uger siden #8 af Gronlund
Besvaret af Gronlund på emne Erfaringer med Jotunheimen
Har ikke oplevet problemer med drikkevand, men vær OPS på om der er skum på vandet i vandløbet, det kan tyde på forurening (efterladenskaber fra dyr).
Overnatning tæt på hytter kræver ofte et gebyr.
Din plan for 6-7 dage i fjeldet, ser lidt stram ud, men er vel er "forsøg værd". Hvis I skal på Besseggen fra Gjendesheim er der langt til Glitterheim..!!
Vil I på Glitterind eller syd om for at komme til Spiterstulen..??
På Spiterstulen har I mulighed for opleve Eventyrisen, med turguide, en helt fantastisk mulighed for at komme tæt ind på gletsjeren, skal selv på den tur, og på Galdhøpiggen.
Overvej at overnatte på Olavsbu www.ut.no/hytte/3.1982/
Ellers er du velkommen med spørgsmål :-)

Always have a Dream..!!
Forget about the plans
that didn’t seem to work out right,
but don’t forget to always have a dream

Har du brug for lidt Tips & Trix til brug på fjeldvandring og vandreture, er du velkommen til at besøge min hjemmeside: www.hvorfordet.dk
Søger du oplysninger om Norge: www.fjellforum.no/
Hilsen......Jens
  • anders-christensen
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 2 uger siden #9 af anders-christensen
Helt forståeligt med gebyr. Ikke at jeg hat tænkt mig at vi skal ligge på grænsen, men hvor langt væk er god kutyme at ligge fra hytterne, hvis man ikke ønsker at betale?
hmm håbede lidt at Gjendesheim til Glitterheim ca 21. km. kunne tages på en dag. Så er det godt at vi har teltet med og kan dele turen op i to hvis det bliver aktuelt.
Det jeg godt kan lide ved hele ruten rundt er, at hvis vi er bagud på tid eller af anden grund ikke kan forsætte så kan vi tage båden fra Gjendebu.
Tanken er ikke at vi skal op på Glittertinden men tager ruten syd om.
Fedt indput med eventyrisen!
Olavsbu ser også ud til at være et fedt sted, men så får nok brug for nogle flere dage. Men fedt input hvis vejret tvinger os til at ligge ruten om.
  • Georas
  • Georas's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 måneder 2 uger siden #10 af Georas
Besvaret af Georas på emne Erfaringer med Jotunheimen
Hej Anders
Jeg kan se, at du gerne vil gå en dagstur med kæresten til toppen af Galdhøpiggen fra Spiterstulen. Den tur har jeg skrevet en lille artikel om her:
www.outsite.org/vandreture/vandring-i-norge/674-galdhoegpiggen-tur-retur

De bedste hilsner
Rasmus
Følgende bruger(e) sagde tak: Pihlen, anders-christensen
  • Skotte
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 måneder 2 uger siden #11 af Skotte
Besvaret af Skotte på emne Erfaringer med Jotunheimen
Uanset hvilken rute og hvor lange stræk I planlægger med er det efter min mening en god ide at have en ekstra dag i planen så man ikke bliver presset til at tage chancer man ikke ønsker, fx i tilfælde af dårligt vejr eller småskader.
  • anders-christensen
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 1 uge siden #12 af anders-christensen
#Georas tusind tak for linket og tippet om at stå meget tidligt op. Et tip som jeg tænker bestemt også vil være gældende mit i august.

#Skotte. jeg er helt enig i din tankegang. Ruten bliver nok også, at hvis vi bliver bagud med 2 dage kan vi tage båden fra Gjendebu og indhente en masse.
Tid til at oprette siden: 0.204 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.