outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 269 gæster og 5 medlemmer online

Log på / af

Råd til til solo vandreture i nordlige Skandinavien- (Sverige? Norge? Finland?)

• Iivari
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 uge 6 dage siden - 1 uge 6 dage siden #1 af Iivari
Jeg er ved at skulle planlægge en vandre rejse til det nordlige Skandinavien. Rejsen skal være enten i september eller oktober. Jeg foretrækker Sverige, men er åben for Norge og Finland også.

Turen er bl.a. en scouting tur hvor jeg skal filme og finde lokationer til en lille film og jeg skal jeg både have kamera (kompakt), stativ og batterier med. Derfor vil jeg gerne gøre det så nemt for mig selv som muligt i forhold til logistik, mens jeg stadig får noget ud af (na)turen og får tid til at opleve og lære det nordlige Skandinavien bedre at kende. Det ville jeg gerne gøre ved at holde mig til 1- eller 2-dags ture og have en base i en lokal by.

Jeg forestiller mig en samlet tur på omkring 5-7 dage.

Det ideelle scenarie ville være at finde en mindre by eller et tilkommeligt indlogeringssted hvor jeg kunne have base og hvor jeg ville kunne vandre ud i bjerglandskabet, gå ture på 5-8 timer og filme lidt i løbet af dagen. Hvis der derudover også var mulighed for at vandre ud til et shelter på en længere tur, overnatte i shelteret og vandre tilbage til basen næste dag ville det også være optimalt i forhold til at kunne opleve en morgen ude i landskabet. Om man kan overnatte ude er dog ikke en dealbreaker.

Med andre ord leder jeg efter et sted med gode 1-dags vandreture evt. med mulighed for en overnatning i et shelter 6-8 timer væk fra min base.

Jeg søger råd til steder og ruter, der har: følgende karakteristikker - eller noget der ligner :)
  • Fjelde/bjerglandskaber - Helst golde landskaber samt gode udsigtspunkter fra bakker/fjelde.
  • Shelters/hytter eller landsby i nærheden med overnatningsmuligheder. Da jeg skal slæbe på kamera og lydudstyr vil jeg gerne undgå at gå med telt og vil satse på mest at gå 1-dags ture.
  • En mulig base på ruten skal kunne tilgås med bus, tog, fly eller færge. Jeg har kørekort, men vil helst undgå at leje bil da rejsebudget er en faktor.
  • Jo tættere på polarcirklen jo bedre, men snakker vi lidt syd for Lapland eller nogle øer vil jeg ikke udelukke, at det også er interessant :)

Min base kan være hvad som helst: bed and breakfast, lejet værelse, vandrehjem, hytte. Det eneste krav er elektricitet pga. mit udstyr skal kunne oplades.

Jeg er åben for alle slags forslag også hvis de afviger lidt fra ovenstående.

Jeg har ok god erfaring med at vandre, har adgang til ordenligt udstyr og er i generel fin form, men dér hvor det for alvor halter, er min viden om den skandinaviske geografi. Jeg har aldrig vandret nord for Skåne i Europa så jeg kender ikke indgående til de forskellige Skandinaviske landes muligheder og traditioner i forhold til nationalparker, shelters og lokale transportmuligheder (når man ikke har bil). F.eks. ved jeg ikke om der i Lapland/Sverige er tradition for, at have lokale 1-dags vandreruter, som de f.eks. har i Skotland, Irland og Spanien.

Min egen første indskydelse var Lofoten, da jeg har været der før og ved der er rigtig fine forhold til 1-dags ture. Dog ville jeg gerne finde nogle områder på fastlandet, gerne i Sverige (ikke mindst fordi budget er en faktor og Sverige trods alt er billigere end Norge).

På forhånd tak!
Last edit: 1 uge 6 dage siden by Iivari.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
1 uge 6 dage siden #2 af Fri, Luft og Liv
Overskriften siger "råd til", men det virker ikke som fokus i det du skriver?

Måske helikopter kunne være en mulighed. Der er vist nogen taxa-ruter.
Det er vel oplagt til scouting.

• Iivari
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 uge 6 dage siden #3 af Iivari
Helikopter er på ingen måde en mulighed, men tak.

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Bålhygge i Sydsverige
Mere
1 uge 6 dage siden #4 af Milho
Man kan komme med ret mange svar, til dine spørgsmål/tanker, så jeg prøver at sammensætte lidt:

Min baggrund er fra DR og hvis jeg var dig, så ville jeg køre/tage flyet op til Lapland til september (oktober er for sent, her kan du risikerer vinter).
Nærmere betegnet Stora Sjöfallet, hvor du finder et skønt sted.
Her er du "hurtig" adgang til to toppe, samt nogle dagsture. Du kan endda nå Sarek og hvis du har telt med (det kan du sagtens med en fast base), så kan du nå lidt ind i Sarek.

Du vil finde overdrevet lokationer
Du vil have gode chancer for Nordlys
Du kan overnatte fra 90 kr. og op. (dette inkl. bad, køkken og strøm til udstyr)

Jeg vil mene at du skal bruge 5 dage på lokationen ekskl. transport der skal oveni.

Ellers er skisportsstederne sydpå en mulighed. Åre osv. Eller Fulufjeldet, der ligger 10 timer væk.

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Iivari

Mere
1 uge 5 dage siden #5 af Kenn
Christians forslag er udmærket, men jeg har også et :)

Kør op til Hemavan, der er masser af gode toppe indenfor nogle timers vandring. Du kan være her en uge eller to mere en oppe nordpå ved Sarek og Abisko (som også kunne være et godt forslag). Hemavan er fint indtil starten af oktober.

I Hemavan kan du overnatte på STF's vandrehjem.

Herfra er der både Kungsleden og andre ruter op i bjergene.

boka.hemavantarnaby.com/en/todo?filter=c%3D12065&sorting=aa

Kort:
www.vindelfjallen.se/wp-content/uploads/2012/05/bvltOOG5.pdf

Video fra min tur i området:

/Kenn

Det er bedre at gøre det mulige, end at drømme om det man aldrig gør :)

Mere
1 uge 5 dage siden #6 af NOB
Et ord Jotunheimen.

Tolv timer fra København i bil eller bus. Her finder du Skandinaviens højeste bjerge koncentreret i et relativt lille område. Du kan bo på hytter og køre rundt mellem dem, du kan også bo i telt ved hytterne, hvis du vil spare en del penge. F.eks. Gjendesheim med adgang til Norges flotteste vandretur på Bessegen. Glitterheim for foden af Glittertind. Spiterstulen for foden af Galdhøpiggen (Nordeuropas højeste bjerg, Glittertind er det næst højeste). Leirvassbu som giver adgang til tre af de flotteste dale, forbundet af det meget specielle fjeld Kyrkja (ligner et kirkespir). Jeg har selv været i området i september flere gange med både flot vejr og møgvejr (også på toppen af Galdhøpiggen), så det er et lotteri. I oktober er risikoen for mere vinteragtige forhold større. Skal du udelukkende være et sted så ville jeg vælge Spiterstulen eller Leirvassbu som base.

God tur.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

• Iivari
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 uge 4 dage siden - 1 uge 4 dage siden #7 af Iivari
Jotuheimen, Hemavan og Stora Sjöfallet er alle tre super forslag - mange tak!

Jeg kendte godt lidt til Jotuheimen (Galdhøpiggen osv) i forvejen, men ikke indgående til ruter og det praktiske med hytterne. Der er dog flere hjemmesider med god information, synes jeg.

@NOB: Siden du har været i området flere gange i september, kan du så sige noget om ca. hvor befolkede vandreruterne er på den tid af året? Jeg kan se at omkring 30.000 mennesker vandrer Besseggen ruten fra juni til september, så jeg tænker om det er meget overbefolket på stierne i forhold til at filme og optage lyd ifred.

Er ruterne egnet til at tage nogle "off road" afstikkere (ikke nødvendigvis mere end 0,5 - 1 km) hvor man kan være sikker på at være uforstyret?
Last edit: 1 uge 4 dage siden by Iivari.

Mere
1 uge 4 dage siden #8 af Georas
Hej Livari
Jotunheimen i Norge er umiddelbart lettere at komme til end det nordlige Sverige. I Nordsverige i september har du til gengæld mere eller mindre fjeldene for dig selv, mens der stadig er mange vandrere i Jotunheimen. Områder som Besseggen og Galdhøpiggen er meget populære, men de fleste vandrere er heldigvis forudsigelige, de vandrer mellem kl. 09.00 og kl. 17.00. Uden for det tidspunkt, og hvis du går lidt væk fra stierne, har du gode muligheder for solo billeder. Det bedste fotolys er vel også tidlig morgen og lige før solnedgang?
Og glem ikke Nordsverige helt, det er muligt at kombinere fly og bus/taxa på en klog måde, og være på fjeldet i Nordsverige på en dag fra Danmark. Jeg tog fx for to uger siden en flyver til Kiruna fra København kl. 9 om morgenen og var i vildmarken tæt på Kebnekaise lidt efter kl. 16.00 samme dag, så alt er muligt for den tossede!

De bedste hilsner
Rasmus

• Iivari
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 uge 4 dage siden - 1 uge 4 dage siden #9 af Iivari
Hej Rasmus

Jatunheimen virkede straks som det mest praktiske da man kunne flyve til Oslo og nemt tage bus til nationalparken hvor der hvor mange hytter og muligheder for overnatning.

Men afgang om morgenen fra København og så være ved tæt ved Kebnekaise kl 16 lyder absolut ikke dårligt. Fløj du SAS til Kiruna og så bus/taxa fra lufthavnen til din startposition den dag? Jeg har kigget lidt på Kirunas turistinformation, men har lidt svært ved at gennemskue om der går vandreruter direkte fra byen eller om man skal længere ud. Hvis man kunne have Kiruna som base og vandre ud til hytter og evt. overnatte en enkelt nat, så lyder det pludselig rigtig godt - især når jeg kigger på flypriserne fra København!

Og som du skriver så er lyset også en faktor, ja, hvorfor overnatning i en hytte ville være perfekt så man ville kunne stå tidligt op og være "midt i det" i stedet for at starte i en by hver dag.
Last edit: 1 uge 4 dage siden by Iivari.

Mere
1 uge 4 dage siden #10 af Kenn
Glemte at sige Hemavan også har en lufthavn, så ikke engang en bus er nødvendig :)

/Kenn

Det er bedre at gøre det mulige, end at drømme om det man aldrig gør :)

Mere
1 uge 4 dage siden - 1 uge 4 dage siden #11 af Georas
Hej igen Livari

Både Norwegian og SAS flyver til Kiruna, Norwegian lander dog lidt før i Kiruna. På samme måde flyver SAS tilbage fra Kiruna mod Danmark lidt senere på dagen, så det kan være smart at flyve Norwegian derop, og SAS hjem.

Jeg fløj med Norwegian fra København cirka kl. 09.00, og via Stockholm til Kiruna, hvor jeg landede 13.30. Kl. 14.00 tog jeg en Taxi til Nikkaluokta, cirka 80 km mod vest fra Kiruna, hvor jeg var lidt før kl. 15.00. Herfra tog jeg videre med en motorbåd op i en dal der hedder Vistasvagge, hvorfra vandringen startede.

Hvis du ikke som mig er ramt af kombinationen ADHD og fjeldabstinenser kan du også bide i det sure æble, og vente et par timer på bussen i Kiruna, og stadig være på fjeldet sidst på eftermiddagen. I selve området omkring Kiruna er der fine skove, søer og elve, men ingen højder af betydning, derfor er det en god ide med busturen mod vest derfra.

Hvis du ikke kender området så godt, kan jeg anbefale dig at følge stien fra Nikkaluokta mod Kebnekaise Fjeldstation, og lave en base der i nærheden med dit telt. Selve fjeldstationen er dyr at overnatte på, derfor er det en god ide med teltet. På stationen kan du dog stadig helt gratis få mange gode tips og tricks til ture i området. Der kan bestiges både små lette toppe og store sværere toppe herfra, og flot er der! Det er også muligt at flyve med helikopter fra Nikkaluokta til Kebnekaise, se links herunder.
Bemærk dog at stationen lukker for sæsonen den 23. september, så tag gerne derop inden da.

Det er et forslag, men de andre ideer i tråden er vel lige så gode, så snart du er på fjeldet, så er det frem med kameraet, der er næsten altid noget at fotografere/filme!

Kebnekaise Fjeldstation: www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-kebnekaise-fjallstation/

Bådtransport Nikkaluokta - Vistassvagge (7 eller 12 km, afhængig af vandstand): nikkaluokta.com/fjaelltransport/sommar

Helikopter mellem Kebnekaise og Nikkaluokta: kallaxflyg.se/tjanster/fjalltrafik/nikkaluokta-kebnekaise/

Bus mellem Kiruna og Nikkaluokta: www.horvalls.se/Filer/Tidtabell%20Nikkaluokta%202%20mars%20-%201%20maj%202018.pdf

Kiruna taxi (fast pris på 1540 svenske kroner fra Nikkaluokta til Kiruna, find evt. nogle at dele med): taxikiruna.se/

Hotel Arctic Eden i Kiruna: Jeg synes det er et både hyggeligere og billigere hotel end andre i Kiruna(1200 svenske for et tre personers værelse inklusiv morgenmad), fx Hotel Scandic Ferrum og Hotel Kebne: www.hotelarcticeden.se/

De bedste hilsner
Rasmus
Last edit: 1 uge 4 dage siden by Georas. Begrundelse: tilføjelse

• Iivari
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
6 dage 18 timer siden #12 af Iivari
Efter jeres mange gode råd begynder planlægningen at ligne noget. Det ser ud til det bliver et fly til Kiruna i midt af september med 5 eller 6 overnatninger.

Med bus fra Kiruna lufthavn til Nikkaluokta ser det ud til det kan gøres både praktisk og forholdsvis billigt med base i Nikkaluokta.

Det ser ud til der er gode muligheder for at vandre korte ture, f.eks. på ankomstdagen hvor jeg først er fremme om eftermiddagen, samt lidt længere ture.

Nikkaluokta og STF har nogle udmærkede anbefalinger til ruter, men hvis nogle herinde har nogle bud på ruter ud over de gængse (Kebnekaise Fjällstation, Vistadalen med båd), så er jeg meget interesseret i at høre mere! Som skrevet tidligere er både endagsture og todagsture (en enkel overnatning i fjällhytte) interessant.

Og tak igen for de mange gode forslag.

Tid til at oprette siden: 0.097 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk outdoor rodovre 283px friliv.dk rabat spejdergear banner
Vandregrej stor OutdoorProLogo tentsile  

Samarbejdspartnere

Fjällräven Nordisk nalgene logo lille teva logo lille
Primus Yeti Tentipi Jetboil logo
ExpedAnnonce sea to summit logo lille AclimaAnnonce robens
immeln kanotcenter logo lille odex summit to eat logo ab camping og outdoor udstr
STMNy The Good Karma GrowersCup logo  All Out

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2018 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.