outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 182 gæster og 5 medlemmer online

Log på / af

Forslag til 4-6 ugers vandretur - alene

• btorntoft
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
6 måneder 2 uger siden #1 af btorntoft
Forslag til 4-6 ugers vandretur - alene was created by btorntoft
Hej,
Det er lykkes mig at få orlov i august/september, og det skal bruges på en 4-6 ugers vandretur. Jeg har vandret i Nepal (max. højde 4.600 m), Island og Danmark men alle gange med max 6-7 kg. vægt. Jeg leder efter en vandrerute, hvor jeg kan kombinere telt med shelter/ hytte. Jeg har droppet Nordsverige (Kungsleden) pga. myg. Jeg kigger på USA, men har svært ved at gennemskue de mange forskellige regler omkring adgangskort til nationalparkerne. Nogle ruterne har for lange distancer fjernt fra civilisation, hvilket jeg tror er for hasarderet for en person med mit erfaringsniveau (fx John Muir-trail).
Jeg vil blive meget glad for forslag til ruter i Europa eller USA, som jeg betragter som oplagte rejsemål i aug/sept. Dog vil jeg også gerne undgå områder i US med Grizzly-bjørne og generelt høj bjørne-densitet.
Mon nogen kan komme med et bud, jeg kan reseache videre på?
Eller måske nogen kender et bureau, man kan bruge til at indhente tilladelser i US nationalparker? Generelt rådgivning hos et bureau i forholdt til at finde den oplagte vandretur, så hører jeg også meget gerne fra jer.
Jeg vil sætte stor pris på et hvert svar fra dette kyndige forum,
Mange hilsner, Birgitte

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
6 måneder 2 uger siden #2 af sorenrv
Replied by sorenrv on topic Forslag til 4-6 ugers vandretur - alene
Lycian Way i det sydvestlige Tyrkiet opfylder alle dine ønsker bortset fra at det ikke er i Europa eller USA.

Det er min favoritvandrerute ever, og jeg har selv gået den (ca. halvdelen af de 550km) som en kombination af telt og overnatning på små husmordrevne Pansiyones.

Når du er ude på ruten er den ganske øde, som i meget øde, men den passerer jævnligt småbyer. Den er ubeskriveligt smuk, da den meget af vejen følger hyrderuterne i bjergene ud mod Middelhavskysten, så meget af tiden ser du ud over bjerge og det turkisblå hav. Mindblowing!

Jeg har ikke selv vandret på ruten i August/september, men tror, at du nok skal lægge turen i den sende del af perioden for at undgå den værste varme.Jeg har selv været på friluftsferie på Kreta (samme breddegrad) i starten af september, og da var vejret himmelsk og luften silkeblød.

Der er såvel gpx-rute som guidebog af rutens "opfinder", Kate Clow, til rådighed.

Følgende bruger(e) sagde tak: btorntoft

• btorntoft
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
6 måneder 2 uger siden #3 af btorntoft
Replied by btorntoft on topic Forslag til 4-6 ugers vandretur - alene
Tusind tak Søren, det vil jeg bestemt kigge nærmere på!

Mere
6 måneder 2 uger siden #4 af Kenn
Replied by Kenn on topic Forslag til 4-6 ugers vandretur - alene
Hvis du går Kungsleden 4 uger slut august til hytterne lukker i midt september, er myggeplagen som regel overstået...specielt de første to uger i september er nærmest myggefri. De to gange jeg har været der i september har jeg måske set 1-2 myg pr. dag.

/Kenn

Det er bedre at gøre det mulige, end at drømme om det man aldrig gør :)

• btorntoft
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
6 måneder 2 uger siden #5 af btorntoft
Ok, meget nyttig info, tak Kenn!

Mere
6 måneder 1 uge siden #6 af thegeographer
Replied by thegeographer on topic Forslag til 4-6 ugers vandretur - alene
Altså jeg har ingen erfaringer hvad angår USA, men jeg må indrømme at jeg på sigt rigtig godt kunne tænke mig at "section hike" the Appalachian Trail. Når jeg læser blogs derfra er der nogle helt fantastisk flotte stræk. Ulempen ved de store ruter i USA er dog nok at du nok ikke oplever at være særligt meget alene. Der virker til at være mange på ruterne.

Mere
6 måneder 6 dage siden #7 af Skogstroll
Replied by Skogstroll on topic Forslag til 4-6 ugers vandretur - alene
Jeg har ingen erfaring med USA men relativt meget erfaring i lappland i efteråret (frem til ca. midt september). Fra slut august er der, som tidligere skrevet, stort set myggefrit. Nattefrosten er sat ind, toppene bliver hvide og efterårsfarverne bliver smukkere for hver dag som går. Der er relativt lidt vand i elvene, da afsmeltningen er aftaget. Du kan med fordel lægge din rute ind over flere fjellstuer hvor du kan supplere din mad. Du kan eventuelt krydse Abisko Turist eller Kebnakaise Fjellstation mere end en gang. Jeg kan anbefale dig at kigge ud mod Kårsevagge eller Stora Sjöfallet

Følgende bruger(e) sagde tak: sorenrv, btorntoft

• btorntoft
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
6 måneder 5 dage siden #8 af btorntoft
Lappland er bestemt ikke uinteressant. Kan du anbefale en navngivet rute, eller skal man selv sætte sammen? Kan du anbefale et/ flere kort?

Mere
6 måneder 13 timer siden - 4 måneder 2 uger siden #9 af Skogstroll
Replied by Skogstroll on topic Forslag til 4-6 ugers vandretur - alene
På dette forum har vi hr. Ruter-i-svensk-Lappland. Han er den gode at spørge. Jeg kan virkeligt anbefale hans bog

Last edit: 4 måneder 2 uger siden by Milho.

Mere
5 måneder 4 uger siden #10 af NOB
Replied by NOB on topic Forslag til 4-6 ugers vandretur - alene
Hej Birgitte, hvis jeg havde fire uger til seks uger i september, så drog jeg nok til Pyrenæerne og gik GR 11 krydret med etaper på HRP (High Route Pyrenees). Jeg har haft to ugelange vandreture i Pyrenæerne og de er utrolig smukke og afvekslende. Vejret er stadig relativt godt i september, dog kan der være kolde nætter i højderne.
www.hikepyrenees.co.uk/blog/hiking-the-gr11-a-practical-guide/

I 2014 gik jeg selv tre uger i august på Applachian Trail på USA's Østkyst. Jeg gik fra Rutland i Vermont til Gorham i Maine. Det var en meget smuk tur med store skove og bjergpartier. Havde jeg haft to uger mere havde jeg fortsat til Kathadin i det nordlige Maine. Du skal ikke have særlige tilladelser på AT, men der er regler om tvungen overnatning på lejrpladser i White Mountains (New Hampshire). Her er sorte bjørne, men de er fredsommelige nok, medmindre du truer deres unger.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

• btorntoft
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 4 uger siden #11 af btorntoft
Begge ture lyder virkelig interessante, det skal jeg have kigget nærmere på.
Flot blog og website, vil jeg også studere nærmere. Tusind tak!

Tid til at oprette siden: 0.104 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk outdoor rodovre 283px friliv.dk rabat spejdergear banner
Vandregrej stor OutdoorProLogo tentsile  

Samarbejdspartnere

Fjällräven Nordisk nalgene logo lille teva logo lille
Primus Yeti Tentipi Jetboil logo
ExpedAnnonce sea to summit logo lille AclimaAnnonce robens
immeln kanotcenter logo lille odex summit to eat logo ab camping og outdoor udstr
STMNy The Good Karma GrowersCup logo  All Out

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2018 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.