outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

• Ingen indlæg at vise.

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 827 gæster og 4 medlemmer online

Tilmeld nyhedsbrev

Turen går til Lysefjorden. Mangler vi nogen ting?

• Sverri
  • Sverri's profilbillede Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 uger 4 dage siden #1 af Sverri
Sverri Oprettet emne: Turen går til Lysefjorden. Mangler vi nogen ting?
En kammerat og jeg har igennem længere tid planlagt på at vi skal vandre rundt om Lysefjorden. Vi tænker det vil tage os 8 dage. Planen er at vi skal afsted i Juli, men vi har lige nogen spørgsmål vi gerne vil have svar på inden vi tager afsted.

1: Hvordan er vejret deroppe om sommeren? Er det fint nok med at sove under en tarp med en sommersovepose?

2: Er otte dage ikke rigeligt eller er det lige lidt nok?

3: Hvordan fungere det med vand deroppe? Er der vandposter?

4: Lige et sidste spørgsmål. Vi har lavet vores pakningsliste, men hvis folk lige vil kigge det igennem og se om vi har for meget ubrugeligt med eller om vi mangler noget?

Link til paknigsliste - imgur.com/a/GKZxF

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 uger 4 dage siden #2 af Simon
Simon svaret på emne: Turen går til Lysefjorden. Mangler vi nogen ting?
1: Vejret er svært at forudsige, generelt vil jeg sige køligere end DK. Sommersoveposen er god nok, i kan altid suplere med en liner eller sove i langt undertøj hvis det bliver køligt til natten. Tarp derimod vil jeg ikke anbefale. Jeg har været på fjeldet med tarp og stang, og det kommer ikke til at ske igen. De fleste steder på fjeldet er der begrænset til ingen vegetation, så man er noget mere udsat for vind. Jeg kender ikke området omkring lysefjorden, men det er min erfaring at der ofte kommer vind fra skiftende retninger. Jeg vil anbefale et telt. Skulle der komme en dag med heldagsregn, vil jeg gætte på der er mere komfort i teltet.

3: Vand drikkes fra de vandløb man møder, det er smeltevand og kan fint drikkes så længe det ikke er stillestående. Der findes diverse vandrensning muligheder hvis man ønsker det, jeg bruger det ikke i Norge. Søg evt. i forum på lifestraw osv.

4. Hvis i trykker på pakningslister i den grønne menu øverst kommer der rigtig mange lister frem. Find en hvor turen minder om jeres og sammelign. Del evt. jeres egen op i tøj, køkken, sikkerhed osv. så bliver det overskueligt for os andre og vi kan nemmere byde ind med hvad i mangler osv.

Følgende bruger(e) sagde tak: Milho

Mere
3 uger 4 dage siden #3 af Terje
Terje svaret på emne: Turen går til Lysefjorden. Mangler vi nogen ting?
www.ut.no/kart/

I kan finde kort her. Vælg papirkort-variant for at se noget der ligner et almindeligt kort. På kortet er der vist vandreruter.

Terrænnet er ret kuperet, men ikke vildt højt. Iflg. kortet svinger det mellem fx. 387 og 828m. Der er mange småsøer, så drikkevand skulle ikke være et problem.

I kan få en udfordring med insekter (læs: myg og knott) hvis I overnatter under tarp uden myggenet. Man kan sove med hovednet på, men er det behageligt?

Mere
3 uger 4 dage siden #4 af Terje
Terje svaret på emne: Turen går til Lysefjorden. Mangler vi nogen ting?
Med hensyn til pakkeliste, så ville jeg nok kunne leve uden:

lampe
bestik (nøjes med en spork og en kniv)
inderpose til soveposen (syns den er irriterende)

Har I sæbe og tandbørste?

• Pihlen
  • Pihlen's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
  • Næste tur: Outsite tur i nordsjælland
Mere
3 uger 3 dage siden - 3 uger 3 dage siden #5 af Pihlen
Pihlen svaret på emne: Turen går til Lysefjorden. Mangler vi nogen ting?
Jeg er sådan set enig med de andre.

1. Tarp er ikke godt i blæsevejr eller med mange myg. Lysefjorden vender ud til havet, så vestenvinden kan godt være hård, hvis i skulle ramme ind i blæsevejr.

3. Drikker vand fra vandløb som er alle vegne. Camelbak er ikke nødvendig, i kan fint klare jer med en flaske på fx 1 liter. Den er også lettere at fylde når man går forbi et vandløb, fremfor at man skal åbne rygsækken for at fylde vandblæren.
Køb myggespray i Norge, det er bedre end det stads man kan købe i danmark.

Mvh.Brian
Sidste redigering: 3 uger 3 dage siden af Pihlen.

• Sverri
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 uge 1 dag siden #6 af Sverri
Sverri svaret på emne: Turen går til Lysefjorden. Mangler vi nogen ting?
Tusind tak for alle svarene. Det er noget vi kan bruge til noget. :) Undskyld jeg først svarer tilbage nu, men har simpelthen haft så travlt på det sidste. Vil prøve og svare på dem som har besvaret mine spørgsmål. :)

Simon:
1: Vi har en Carinthia sommerpose med en inderpose til den. Efter en del snak frem og tilbage, har vi besluttet at vi tager chancen med tarp.

3: Fedt man bare drikker vandet fra vandløbet. Vi har også Lifestraw med for en sikkerhedsskyld.

4: Vi efter din anbefaling delt de ting vi skal have med i kategorier. Vi har også kigget på en del lister herinde for at få lidt inspiration.

Terje
- Tusind tak for link til kort, det er helt sikkert noget vi kan bruge. Kan godt se problemet med myggene.
Måske man skal anskaffe sig et stort myggenet som man ligger under? Ved ikke om sådan noget findes.
- Den lampe vi har er virkelig lille og vejer ingenting. Så den beholder vi.
- Jeg har spist med spork i de første mange år i Forsvaret, men hader det simpelthen så meget, så vil hellere spise med bestik. -
- Inderposen er simpelthen også bare for at beskytte sovepose indeni. Plus så giver den lige et par ekstra grader.
- Sæbe og tandbørste har vi med, det har vi bare glemt at skrive på. :)

Pihlen
1. Vi har besluttet os for at prøve med tarp, ellers er der også en del shelters deroppe.
3. Tak for svar på med vand. :) Dejligt at man ikke skal slæbe på så meget vand. :)

• Pihlen
  • Pihlen's profilbillede
  • Næste tur: Outsite tur i nordsjælland
Mere
4 dage 2 timer siden - 2 dage 23 timer siden #7 af Pihlen
Pihlen svaret på emne: Turen går til Lysefjorden. Mangler vi nogen ting?
Nu ser jeg lige du skriver sommertur, hvornår på sommeren vil i afsted? Det har en del betydning.

Jeg vil stadig fraråde tarp på fjeldet, igen. Men husk myggenet til når i går og er i lejren, samt til når i skal sove under tarp. 100 myg der spiser af en mens man ligger i posen = ingen søvn og mange myggestik, hvilket nok vil ødelægge glæden ved turen.

Du kan godt få myggenet der kan dækker sovepose og liggeunderlag og som hænges op i midten (hvilket kan være svært under en tarp og uden træer.
Fx her: www.friliv.dk/tilbehoer/myggenet-insektmidler/senge-myggenet.aspx

Der er ikke rigtigt nogen shelters (hvis du tænker på shelters i den forstand som vi har i dk og se) i fjeldet, ved lysefjorden. Der er nogle turisthytter (dnt - den norske turistforening, de kan ses på kortet på www.ut.no som terje henviser til) Men der er alligevel lang imellem dem.

Mvh.Brian
Sidste redigering: 2 dage 23 timer siden af Pihlen.

Mere
3 dage 11 timer siden #8 af rejohn
rejohn svaret på emne: Turen går til Lysefjorden. Mangler vi nogen ting?
Jeg holder til i området. Og er på tur omtrent hver uke hele sommeren, men da uten telt. Jeg er "vaktmester" (tilsyn) på en av hyttene til STF (Stavanger Turistforening) i området.

Glem Tarp......

Det er få plasser å feste denne skikkelig, og det kan blåse kraftig (18-19 msek)

De fleste norske bruker hyttene som ligger omtrent en dagsmarsj fra hverandre. Det gjør at de kan gå med en sekk på 10-12 kilo,

sjekk kartet på UT.no. Vær oppmerksom på at mange Danske synes at tidsangivelsene er vanskelig å holde. Med tung sekk blir farten ofte under 3 kilometer i timen.

Tenk vekt. hiv ut alt - ALT - som ikke er nødvendig...
Det er mat å få kjøpt på noen av hyttene (hermetikk og knekkebrød og pålegg), så selv om denne er kostbar, så er det bedre å kjøpe enn å bære..

Vann er aldri noe problem, snarere tvert i mot - om det ikke regner, så har det regnet, eller så kommer det til å regne.

Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Fri, Luft og Liv, Pihlen

• Sverri
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
2 dage 2 timer siden - 2 dage 2 timer siden #9 af Sverri
Sverri svaret på emne: Turen går til Lysefjorden. Mangler vi nogen ting?
Okay, du siger vi kan glemme alt om at bruge tarp deroppe. Har du så noget du vil anbefale? Tarp var i bund og grund kun for at spare på kg.

De her hytter som er deroppe, er det ikke noget som man skal betale for at overnatte i? .. Og hvad koster de at overnatte i?

Hvad koster maden deroppe ved hytterne?

Planen har hele tiden været at jeg har en 2l camelbak og en 1l vandflaske, det er måske noget du vil fraråde?

Er der nogen som vil anbefale et lille 1-2 mands telt for meget billig penge? Jeg har selv kigget lidt på dette, hvad synes folk? Det vejer under 2kg.

www.friliv.dk/telte/2-3-personer/richmond-1-olive_8835.aspx
Sidste redigering: 2 dage 2 timer siden af Sverri. Begrundelse: Fandt et telt jeg bedre kunne lide. :)

Mere
2 dage 1 time siden #10 af rejohn
rejohn svaret på emne: Turen går til Lysefjorden. Mangler vi nogen ting?
Telt er tingen om dere ikke velger å bruke hyttesystemet. (Hytteovernatting koster omtrent 300 pr natt for ikke medlemmer.
ER dere under 26 år det mye billigere for medlemmer, og dere kan spare penger på å bli medlem. Sjekk siden til STF)

Om ditt telt er godt nok, har jeg ikke mulighet til å si noe om. Jeg kjenner ikke teltet, og vet ikke hvor dere kommer til og overnatte...

Men tarp kan umulig være "nok" i vind og regn...

Vann finnes overalt, og er ok. (Unngå de minste pyttene, og bruk rennende vann om mulig. Jeg bærer normalt en 1/2 liter flaske for å kunne drikke om det er litt langt mellom plasser med tilgang på vann (Det kan være et lite stykke å klatre for å komme ned til elva.)

Det finnes mat på "Langavatn" Opp på sørsiden av Lysebotn - inn av Øygardstølen og Kjerrag. Den er selvsagt kostbar. Etter hva jeg husker, koster en boks kjøttkaker omtrent 70 kroner.

Her er det viktigere å få ned vekten enn å spare penger....

Sjekk ut ruta på kartet på UT.no. Og bestem hvor dere starter, og hvor dere kommer ut fra heia.

Fra Lysebotn og opp til Øygardsstølen (6 kilometer) er det bilvei. Det er mulig å ta "drosje" som koster "skjorta".

Ruta mellom Langavatn og Flørli er lang, nesten 9 normaltimer. Det kan lønne seg å ta nedover mot Blåfjellenden for så å gå mot Flørli- Sparer tid og ruta er mindre utsatt i dårlig vær.

Vær obs på at ruta mellom Prekestolen og Bakken er bratt og luftig. Det tar tid å komme fram.

Følgende bruger(e) sagde tak: Pihlen

• Fri, Luft og Liv
  • Fri, Luft og Liv's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • Billedet er fra Hedeland
Mere
9 timer 42 minutter siden #11 af Fri, Luft og Liv
Fri, Luft og Liv svaret på emne: Turen går til Lysefjorden. Mangler vi nogen ting?

Sverri skrev: Måske man skal anskaffe sig et stort myggenet som man ligger under? Ved ikke om sådan noget findes.

Til en anden gang kan man købe et hav af forskellige myggenet og kvalitet med og uden underlag eller et indertelt. Ved et indertelt med tarp over, spare I nok ikke i vægt alligevel.
"Teoretisk" burde tarp kunne gøres mere vindstabilt end telte, men så snakker vi ekstremer med nul komfort, lyt hellere til de lokal kendte.
Lille telt plus tarp er nok ikke dumt.

Der har lige været en anden tråd om 1p telte.

Tid til at oprette siden: 0.398 sekunder

Vi bruger cookies

Jeg forstår.

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 2002-2017 - Betingelser - Kontakt os  - Foreningen Outsite 

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Alle artikler, tests osv. er ikke økonomisk støttet men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.