outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Strabads.... Hvorfor?

• NOB
  • NOB's profilbillede Emne forfatter
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
6 år 10 måneder siden #1 af NOB
Strabads.... Hvorfor? blev oprettet af NOB
Jeg er nysgerrig, og for ikke at kapre den anden tråd.

Strabads er: stærke anstrengelser, (voldsomt) besvær, møje, meget trættende slid og slæb, ofte i forbindelse med legemlige savn og lidelser, som under liv i felten, rejser under primitive forhold olgn.

Hvorfor er det lige, at friluftsliv skal være kædet sammen med ord som strabads for at være "rigtigt" friluftsliv? Jeg er nysgerrig for i mine øjne er det ikke et mål i sig selv, når jeg dyrker friluftsliv.

Men hvad siger I?

Ps. Jeg kan godt lide fysisk anstrengelse og presse mig selv fysisk, men det er i mine øjne ikke det samme, som når noget er strabadserende.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Quest
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden #2 af Quest
Besvaret af Quest på emne Strabads.... Hvorfor?
Vi er enige. Det er nok bare forskelligt hvad vi lægger i ordet.
Sund debat!

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
6 år 10 måneder siden #3 af Terje
Besvaret af Terje på emne Strabads.... Hvorfor?
Først vil jeg starte med at undre mig over, at NOB altid vælger at være i opposition til noget jeg skriver.

Uanset om det er om regntøj, vigtigheden af UL og bla bla så SKAL der stilles spørgsmålstegn og indtages et modsat synspunkt, eller findes en lille ting, man kan hage sig fast i.

Jamen sådan er det vel bare. Og er da glad for at inspirere til blogindlæg :evil:

NOB skrev:
Hvorfor er det lige, at friluftsliv skal være kædet sammen med ord som strabads for at være "rigtigt" friluftsliv?

Jeg beklager meget at jeg brugte ordet "strabadser" i et forsøg på at beskrive at en del af, hvertfald min, oplevelse af friluftsliv også er at få brugt mine muskler, ofte svede, og også gerne, nogen dage, ende med at være træt af at bruge min krop meget, og mere, end jeg gør til dagligt.

Det er en del af min totaloplevelse. Og gør at jeg nyder min frysetørrede middag og kaffe end tand yderligere.

Jeg har kørt Sjælland Rundt 3 gange, 3 år i træk, så syntes jeg det kunne være nok.
Jeg har aldrig prøvet noget længere (Århus-København), men havde dog et par cykelløb i Norge i kikkerten.

Jeg synes en del af charmen, for mig, ved at køre motionscykelløb, også var hårdheden, farten og str..... strækningen. At føle sig i god form.

Men jeg regner med, at NOB i fremtiden vil arbejde for at fx. Touren (og turen) bliver mindre strabatiøs. Men at rytterne selvfølgelig får lov til at anstrengte sig fysisk og presse sig selv fysisk....ja ord er ord.

Jeg er lidt træt af at blive misforstået. Istedet for at blive mødt med forståelse.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

• Baloo
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
6 år 10 måneder siden #4 af Baloo
Besvaret af Baloo på emne Strabads.... Hvorfor?
Tja....for mig er strabads heller ikke en del af det friluftsliv jeg søger. Hver ting til sin tid :P

Imidlertid virker det som et modelune, at for at man virkelig kan "mærke friluftslivet" skal devisen hedde "man against nature"....man skal presse sig selv og se om man kan "besejre" naturen....

For mig består friluftslivet af det stik modsatte. Det handler om at komme ned i gear, observere, nyde og lære af naturen..... om man i dagens Danmark kan praktisere at leve i pagt med naturen er en helt anden diskussion...... men jeg synes udfordringerne ligger i at sætte sig selv udenfor stress og fysisk pres....

Indenfor traditionel "Bushcraft" er en af læresætningerne "know more - carry less", og for at det skal lykkes skal man - efter min bedste overbevisning - tillade sig selv ro og fordybelse i på at omsætte hverdagens strabadser til friluftslivets glæder...

Følgende bruger(e) sagde tak: Jens

• Quest
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden #5 af Quest
Besvaret af Quest på emne Strabads.... Hvorfor?
Gentager lige mig selv fra anden debat.

Quest skrev: Det må da godt være strabadserende. Det er da noget man selv kan lægge i det. Hårdhedsgrad, presse sig selv fysisk fx. flere kilometer end normalt, gå lidt længere i hældningsgraderne på en fjeldside, gennem et uvejsomt krat, prøve at tage for lidt mad eller grej med på tur med vilje, for at se om man kan klare det også, eller en for tung rygsæk (er man altså til den slags fjolderier ;) ) - altsammen uden at gå på kompromis med sikkerheden selvfølgelig.

@Baloo
Ingen har nævnt noget om man against nature. Men du har ret i det er et modelune. Det er en ret reaktionær ting, hvor man i kristen terminologi skal besejre naturen, tæmme det vilde. I dag er tendensen at nærme sig naturen, på dens præmisser, altså naturfolk mentalitet. Derfor kan man jo godt presse sig selv, i samspil med naturen.

@Terje
Er ked af i det fald at jeg er kommet til at stå som en der er uenig med dig. Det er jeg ikke. Er heller ikke uenig med NOB, selvom jeg godt kan se din pointe ang. modsathed.
Strabads er jo bare et ord som du siger.

• NOB
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
6 år 10 måneder siden #6 af NOB
Besvaret af NOB på emne Strabads.... Hvorfor?
Hej Terje

Jeg er nu meget enig med dig i ret mange ting. Hvis jeg på nogen måde fremstår, som værende "ude efter" dig, så er det tilfældigt. Tværtimod, som du selv påpeger, så inspirerer du mig tit til at tænke over min egen praksis, og måske derfor kommer du til at være i "skudlinjen" eller hvad du vil kalde det.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
6 år 10 måneder siden #7 af Terje
Tak for svaret :)

Når du citerer fra mit indlæg, og derefter stiller spørgsmålstegn ved de ord jeg bruger og skriver, kan det ikke undgås at føles personligt.

Jeg skriver nogen gange hurtigt, og ordet strabadser var det ord, der faldt mig ind, som et ord for de fysiske anstrengelser, udfordringer, udfoldelser, der også er en del af både kajak- og vandreture. Medmindre turene er meget korte og i medvind og godt vejr.

Jeg fordrer bestemt ikke vi skal være enige. Men at vi skal gå efter bolden, hvis der er sådan én.

Øh, nej, friluftsliv er mange ting, og der er ikke noget der er mere "rigtigt" end noget andet. Man bestemmer selv, og en kort (natur)oplevelse, er bedre end ingen naturoplevelse. Osv.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Følgende bruger(e) sagde tak: Jens, danboron

• Skotte
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
6 år 10 måneder siden #8 af Skotte
Besvaret af Skotte på emne Strabads.... Hvorfor?
Tja... Skal? I min fremmedordbog betyder strabads såmænd bare "stærke anstrengelser" og friluftsliv behøver bestemt ikke at være strabadserende for at være rigtigt, men det kan helt bestemt være en ekstra kvalitet at en ( del af en ) tur har haft strabadserende elementer fx i form af lange dagsmarcher, padling i modvind etc. Men jeg nyder også at ligge på maven og kigge på fjeldfloraen eller bare ligge.
Skotte

• SebastianAndersen
  • SebastianAndersen's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
6 år 10 måneder siden #9 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Strabads.... Hvorfor?
Man kan vel tolke det på flere forskellige måder.
For mit eget vedkommende kan jeg godt lide de hårde ture, hvor der bliver gået massere af kilometer i hårdere terræn. Andre gange er der heller ikke noget bedre end nogle mindre kilometer, og ikke noget vildt.
Der er vel ikke noget som er mere rigtig friluftsliv end det andet?
Bare man får en oplevelse ud af det, som man godt kan lide og som man synes var god.

• NOB
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
6 år 10 måneder siden #10 af NOB
Besvaret af NOB på emne Strabads.... Hvorfor?
Jeg mener ikke på nogen måde, at der er et rigtigt eller forkert friluftsliv, som sådan. Vi kan så i en anden tråd definere hvad friluftsliv er, og måske hvad det ikke er.

Men jeg skal prøve at uddybe mig lidt, efter at have tænkt lidt over det.

For en udøver af friluftsliv er naturen vel bare en kulisse, den har ikke nogen mening, den er ikke hård, ubarmhjertig eller strabadserende på nogen måde. Det er alt sammen ord vi påklistrer naturen, den er ligeglad med sådanne ord, for den er bare. Vi kan ikke sammenspille med naturen, eller overvinde den, for den er ikke et væsen.

De ord vi bruger om natur og friluftsliv (sorry Terje og Quest, men ord er altså ikke bare ord) er vel en refleksion af vores natursyn og værdier.

Så måske er mit spørgsmål i denne tråd snare. Hvorfor vi partout skal se naturen som noget "derude"? Noget der ligger væk fra vores "normale" liv? Noget der skal kædes sammen med ord, som overvinde, overlevelse, strabads, det vilde, eller den modsatte tankegang, hvor det er ord som ære, respektere, romantisere, tale med, nyde o.s.v.

Hilsen
Niels

• Horsevad
  • Energisk
  • Energisk
Mere
6 år 10 måneder siden #11 af Horsevad
Besvaret af Horsevad på emne Strabads.... Hvorfor?

Frank Smythe skrev:
To climb on the highest hills is to realise a kinship with Nature. Penalties and pains may attend such a realization, but these make the eventual consummation all the more vital and joyful, for it is the immutable law of the universe that only through striving and suffering shall man learn to realise himself, to gain in awareness, to enlarge his moral stature, to discover truth and joy.

With gasping lungs and failing breath a man may one day tread the highest point of the earth, but he will tread it in no spirit of a conqueror, but humbly and thankfully, knowing that a power has been given to him capable of animating him not only to the full extent of his natural strength, but far beyond that strength.

Fra Frank Smythe's "The Spirit of the Hills" (Hodder & Stoughton 1940, p107)

Følgende bruger(e) sagde tak: Terje, danboron

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
6 år 10 måneder siden #12 af Terje
For nyligt læste jeg "3 år på Grønlands Østkyst", af Ejnar Mikkelsen.

Omtale sakset fra Gyldendal.dk
Ny udgave af Ejnar Mikkelsens klassiske grønlandsbog med ekstra illustrationer, kort og breve.

”I bogen Tre år på Grønlands østkyst har Ejnar Mikkelsen beskrevet nogle af de oplevelser, han og Iver P. Iversen kom ud for, da de ufrivilligt måtte tilbringe tre år i den nordøstgrønlandske ødemark. Med sirlig håndskrift og nedskrevet på store folioark har Ejnar Mikkelsen også i en række breve til sin far og mor givet nogle mere personlige beskrivelser af opholdet i Grønland. Disse breve var lagt i et depot på Bass Rock syd for Shannonøen i tilfælde af at et skib skulle komme forbi og dermed kunne bringe et livstegn hjem til Danmark fra de to savnede.

De mest personlige oplysninger og fortællinger om de tre år på kysten har jeg dog fået fra Ejnar Mikkelsen selv. Han var nemlig min farfar. Som barn og ung var det altid spændende at sidde på armlænet af hans store lænestol og høre ham fortælle om sine mange ekspeditioner til det arktiske. Mest fascinerende var det dog at høre ham fortælle om Alabamaekspeditionen. Når jeg sad ved siden af ham og hørte hans levende beretninger om livet og uvisheden i ødemarken var det som selv at være med ham deroppe. Jeg kunne fornemme den sult og kulde, som han og Iversen havde oplevet – og i hans klare øjne under de buskede øjenbryn blinkede og funklede isen. Trods al den sult og kulde, som de to mænd havde mødt i den grønlandske ødemark, var min farfar selv som 90-årig en rørig og levende person, som med stor interesse fulgte den hastige udvikling i Grønland”

- Fra Naja Mikkelsens forord

Fra Den Store Danske, Gyldendals åbne Encyklopædi: (uddrag)

Ejnar Mikkelsen, 23.12.1880-1.5.1971, koffardikaptajn, polarforsker, forfatter. Født i Vester Brønderslev sg., Hjørring amt, død på Lukasstift., Hellerup, begravet Ordrup kgd. Som helt ung gik M. til søs og tog styrmandseksamen 1899 fra Kbh.s navigationsskole, og allerede året efter blev han deltager i den af G. C. Amdrup ledede ekspedition til Østgrønland og var med på den mesterligt gennemførte rejse langs den farlige og hidtil ubesejrede Blosseville kyst mellem 66° og 70° n. br.

Hermed var en fra barndommen næret drøm om at blive polarforsker gået i opfyldelse, og forbindelsen var knyttet til det Østgrønland der mere end noget andet skulle bruge hans livs kræfter. Straks efter hjemkomsten drog han ud igen 1901-02 som kartograf på den Baldwin-Zieglerske ekspedition, og 1906-09 var han selv leder af The Anglo-American Polar Expedition til egnene nord for Alaska hvor hans skib blev skruet ned af isen.

Sin største berømmelse indlagde han sig på den af ham selv startede Alabamaekspedition 1909-12 hvis formål var at søge nøjere oplysning om den skæbne der havde ramt de tre forskere L. Mylius-Erichsen, N. P. Høeg-Hagen og Jørgen Brønlund på den sidste tragiske etape af Danmark-ekspeditionen til Nordøstgrønland 1906-08.

Det lykkedes ham at finde Brønlunds grav og de af Mylius-Erichsen i varder nedlagte beretninger. På denne rejse havde han kun én ledsager, maskinmester Iver P. Iversen (24.8.1884-17.1.1968). Han havde frivilligt meldt sig, da ekspeditionsskibet lå med maskinskade ved Island og igen, da M. skulle starte slædeturen til Danmarkshavn for at finde varderne.

Men da de to mænd kom tilbage til deres vinterkvarter var skibet skruet ned og kammeraterne taget hjem med en norsk sælfanger. Skønt berøvet næsten al proviant og alle hjælpemidler gennemførte de dog at overleve næsten to og et halvt år alene i ødemarken med en simpel træhytte som hjem. I Danmark havde man opgivet håbet om at se dem i live, men foråret 1912 blev de reddet af en norsk hvalfanger og sejlet hjem.

Ekspeditionen, der er en af de mest imponerende præstationer i polarforskningens historie, havde skabt klarhed over Danmark-ekspeditionens resultater og bl.a påvist, at Peary-kanalen ikke eksisterede. M. skildrede rejsen i Lost in the Arctic (3 Aar paa Grønlands Østkyst). 1913, der udkom i otte lande, samt i erindringsbogen Farlig Tomandsfærd. 1955.
(uddrag slut)

Jeg ved ikke om ordet str... indgår i bogen, men imponerende (og skræmmende) er det at læse om de "udfordringer" vejret giver dem, og hvilke lidelser (=sult og sygdom) der venter dem på vej tilbage til skibet, der så viser sig at være skruet ned. Og derefter 2 overvintninger - til sidst er alle ord sagt, alle bøger genlæst igen-igen, de har været fantasi-kærester med alle pigerne fra klassefotoet osv. m.v. Tænk, at de holder ud! Pyh.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Tid til at oprette siden: 0.166 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.