outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Finde præcise GPS koordinater til GPS

• Hammelstrup
  • Emne forfatter
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 2 måneder siden - 7 år 2 måneder siden #1 af Hammelstrup
Finde præcise GPS koordinater til GPS blev oprettet af Hammelstrup
Godaften alle
Nu vi alligevel taler GPS her til aften (jeg laver et nyt topic, da jeg ikke vil stjæle anden tråd) vil jeg også lige komme med et topic om emnet.. Nemlig - How, and what!?

Jeg har en billig lille gul Garmin eTrex H. Den virker ret god, og er nu glad for den. Den kan vise hvor højt oppe jeg er, tiden og hvornår på dagen det er bedst at skyde nogle.. Alt det er rigtig fint!

Mit problem er, at jeg troede jeg havde luret hvordan jeg fandt GPS koordinater på Google Maps, for derefter at smide dem ind.

Når jeg gør det, viser det sig, at jeg er kilometervis forkert på den, i den virkelige verden. Derud over, synes jeg så også at koordinaterne flytter sig på Google Maps ind i mellem. Anyhow! Min lille eTrex GPS har ikke plads til man kan skrive "+55° 37' 47.33", +12° 34' 37.22", men skal lige skrive det ind på en lidt kortere måde.. Det tror jeg dog jeg har mere eller mindre styr på. Da jeg bare fjerner det sidste.. Det er vist det der hedder Grader og decimalminutter?

Er det bare mig, der måske drikker lidt for stærk kaffe, eller er der virkelig noget om snakken. - jeg har læst omkring der kan være lidt støj på kanalen, og den så kan vise forkert - men så forkert?! Er det virkelig rigtigt? Jeg kan i hvert fald intet finde med den GPS, og de koordinater den giver mig ude i vildmarken. Finde et shelter med hjælp fra den GPS er ikke til stede.

Jeg ville super gerne lære det, så jeg kunne vandre efter et koordinat jeg har fundet hjemmefra. Men det lykkedes ikke særlig godt.. Det er altid i området, men ikke særlig præcist. Altså km ved siden af.

Sidste redigering: 7 år 2 måneder siden ved Hammelstrup.
Følgende bruger(e) sagde tak: prp
  • danboron
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 2 måneder siden #2 af danboron
Besvaret af danboron på emne Finde præcise GPS koordinater til GPS
Hej Hammelstrup

Krak.dk
kan også vise en adresse som koordinater. Når du har zoomet ind på rette sted, højreklikker du, og vælger GPS, så får du koordinaterne.

hitta.se
kan bruges til Sverigestur. I boxen øverst til højre, "Vägbeskrivning mm". kan du finde punktet koordinater.
Et ny box åbnes, der angiver koordinaterne på de punkter du derefter klikker på.

Koordinaterne bliver både vist i grader/bueminutter/buesekunder, OG i grader, skrevet med decimaler. :huh:

Altså 56 grader 30 min skrives i decimal som 56,5 grader. Altså, 30 minutter er 0.5 grad, ligesom 30 sekunder er 0,5 minut :woohoo:

Denne forskel i format, er måske grunden til fejlvisningen du beskriver. :S
På mange GPS kan man skifte format.

Men prøv først at skrive decimal-koordinaterne ind, i stedet for, og se om DET gør forskellen. :unsure:

Jeg håber dette hjælper dig på vej, ellers skriver du bare igen.

MVH :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Hammelstrup
  • skruen
  • Energisk
  • Energisk
Mere
7 år 2 måneder siden #3 af skruen
Besvaret af skruen på emne Finde præcise GPS koordinater til GPS
Med dette program: FizzyCalc kan man omregne de forskellige koordinater typer. Din GPS, bruger som standart UTM32, så det er de koordinater du skal skrive i din GPS, så kommer du "lidt" tættere på målet B)

Det gør ikke noget man er dum, bare man ikke er rådvild.

out.markussen-net.dk
Følgende bruger(e) sagde tak: Hammelstrup
  • Hammelstrup
  • Emne forfatter
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 2 måneder siden #4 af Hammelstrup
Besvaret af Hammelstrup på emne Finde præcise GPS koordinater til GPS
Rigtig mange tak, danboron og skruen! :-)

Det vil jeg prøve at hoppe ud i, og håbe på bedre succes. Synes godt nok ikke min forståelse har været særlig god på det område.

Jeg finder nogle koordinater, og går mig en god tur :) .. når tid er, er desværre alt for travlt optaget med job disse dage. Øv.

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron
Tid til at oprette siden: 0.075 sekunder

Vinterkursus

hængekøjekursus

Vinterkursus

- Optimér dit grej til vinterbrug
- Hold varmen om natten
- Hold varmen om dagen
- Sikkerhed
- Overnatningsformer
- Optimering af sovegrej
- Start et bål om vinteren
- Vintervandring
- Vintercamp
- Vintergrej
- og meget mere...

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.