outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Principper for letvægts vandring

• Kenn
  • Kenn's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
5 år 6 måneder siden #13 af Kenn
Besvaret af Kenn på emne Principper for letvægts vandring
Jeg er skægt nok også på 600-750 gram om dagen i mad. Med følgende forskelle:

Korte vinterture:

Jeg gider ikke så meget morgenmad, for jeg er altså ikke god til havregrød og kold morgenmad er for koldt ;) Derfor spiser jeg müsli bars, som jeg dypper i min varme kaffe eller te. Mørk chokolade og kaffe smager også himmelsk sammen.

Jeg kan anbefale at prøve at blive kaffedypper. Den hårde müsli bar er blive blød og lun, morgenmaden er nem og man er hurtig på farten.

I sommerhalvåret bruger jeg skummetmælkspulver, med et af crüsli produkterne, ligesom NOB i en frysepose, 120 gr morgenmad og hvad der svarer til 3,3 dl mælk (så en pose med 2l mælepulver, bliver til 6 gange morgenmadsmælk). De er energi rige, indeholder også fedt i form af solsikkeolie og chokolade/nødder og smager godt.

www.crusli.dk/index_dk.html

/Kenn

Det er bedre at gøre det mulige, end at drømme om det man aldrig gør :)
Følgende bruger(e) sagde tak: NOB

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 6 måneder siden #14 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Principper for letvægts vandring
Først et hurtigt spørgsmål NOB

NOB skrev: 9. Tag kun den mængde med du skal bruge. Det gælder tøj, brændstof, mad, tandpasta o.s.v.

Hvor bogstaveligt skal man forstå det? Har du aldrig "en buffer" med?

Jeg er ikke selv eksterm "letvægter", har ofte flere ting med som bare opfylder et funktionskrav, og flere som ikke er lettest i verden... men jeg er heller ikke ligeglad med vægt - har f.eks. fornylig brugt små 5000,- på at spare 395g på skistøvlerne...

Jeg er lidt interesseret i at vide hvad Du/I tænker i forhold til planlægning af ture og vejvalg osv. Er der nogen der har nogle regler de følger i den proces? Her tænker jeg i iht. terræn årstid osv.
I mit "ikke letvægt hoved" følger der en masse begrænsninger med "Letvægts" valget - men jeg har heller aldrig brugt tid på at finde løsninger på udfordringerne... På ture i alpint terræn er vi meget optaget "fast'n light", men jeg opfylder stadig ikke ikke "UL/letvægt-kravene".

• NOB
  • NOB's profilbillede Emne forfatter
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 6 måneder siden - 5 år 6 måneder siden #15 af NOB
Besvaret af NOB på emne Principper for letvægts vandring
Jeg opfylder heller ikke altid UL kravene. Rent faktisk bryder jeg mig ikke om de arbitrære grænser der er opstillet. Mest fordi de giver ikke mening for alle under alle forhold. For mig er de retningsgivende ikke andet.

Det skrev jeg lidt om engang på min blog:

backpackinglightdk.blogspot.dk/2012/07/hike-your-own-hike.html

Jeg tager gerne lidt "luksus" med, og mit grej er ikke altid det letteste, men det jeg kender og er komfortabel med. Jeg tror dog jeg er mere nysgerrig på, at udfordre mig selv end de fleste. Et af mine pejlesnore i livet har altid været "Hey, hvor svært kan det være".

Men for at svare på dit spørgsmål, så vil min buffer i den grad afhænge af hvor skal jeg hen og hvilken årstid. Selv på nordlige breddegrader a'la højfjeld er der sjældent langt til den nærmeste hytte, hvis der opstår uforudsete omstændigheder. Jeg ville dog uden tvivl tage mere brændstof med hvis jeg, eksempelvis er afhængig af, at skulle smelte sne til vand. I terræn hvor jeg nemt kan exite til civilisationen, vil jeg være helt komfortabel med ingen buffer. Så ingen fast regel, andet end fornuften skal altid med og der findes endda et begreb der hedder "stupid light"!

PS. Sådan! Opdager jeg har 100 "thank you's". Hit med præmien!

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Sidste redigering: 5 år 6 måneder siden ved NOB.
Følgende bruger(e) sagde tak: Fjeldabe

• stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 6 måneder siden #16 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Principper for letvægts vandring
Letvægtsprincippet handler i bund og grund om at optimere vægten på ens udstyr uden at gå på kompromis med sikkerheden og komforten.

Man dropper f.eks forhåbentligt ikke cramponer og isøkse hvis en del af ens rute kræver brug af disse. Man kan istedet kigge på om der er isøkser og cramponer der er lettere end dem man i forvejen bruger og dermed opnår man stadig en vægtoptimering i forhold til udgangspunktet.

b
Følgende bruger(e) sagde tak: Fjeldabe

• stokrenden
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 6 måneder siden #17 af stokrenden

NOB skrev: Jeg købte et lille lager af de helt små tuber tandpasta på et tidspunkt. Du kan også stjæle dem hos tandlægen, når dine børn må "vælge" noget efter besøget. Husk at knække tandbørsten så den ikke vejer og fylder for meget, du kan også fjerne hver andet hår ;-)

Du bruger da forhåbentligt ikke en tandbørste med håndtag det vejer alt for meget!

b
Følgende bruger(e) sagde tak: NOB

• NOB
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 6 måneder siden #18 af NOB

stokrenden skrev:

NOB skrev: Jeg købte et lille lager af de helt små tuber tandpasta på et tidspunkt. Du kan også stjæle dem hos tandlægen, når dine børn må "vælge" noget efter besøget. Husk at knække tandbørsten så den ikke vejer og fylder for meget, du kan også fjerne hver andet hår ;-)

Du bruger da forhåbentligt ikke en tandbørste med håndtag det vejer alt for meget!

Jeg vidste ikke den eksisterede. Sådan må jeg simpelthen eje! Hvad vejer den? Er den monterbar på alle fingre? Er det multifunktion, måske kan den bruges til at frisere skægget med på lange ture? Er der en lettere med færre hår, der kan yde det samme? :-)

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
5 år 6 måneder siden #19 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Principper for letvægts vandring
Okay, så i bund og grund handler "letvægts vandring" ifølge Jeres definition "bare" om at pakke sækken som altid, med alt det man mener er nødvendig for at gennemfører turen inkl. evt. marginer. Men med lettest og mindst mulige udstyr som opfylder behovet. Ret mig hvis jeg tolker feil.

Se med den definition kunne jeg blive hægtet, er vel egentlig allerede det - dog ikke helt til fingertandbørsten...

Hvad med holdbarhed, hvad tænker I om det, hvordan indgår det i Jeres prioriteringer?
Jeg kunne jo godt købe alu. stegjern, isøkse og titan russer-Isskruer. Men så ved jeg også, at jeg skal købe nyt 2-3 gange i løbet af en sæson, og hvis skruerne rent faktisk bliver belastet så dør jeg :dry: .
Personligt står jeg ofte i et dilemma. Jeg vil rigtig gerne ha en let sæk, men hvis det betyder dobling eller mere af mit forbrug, synes jeg ikke, jeg kan forsvare det i forhold til miljø (og økonomi).

• stokrenden
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 6 måneder siden #20 af stokrenden

NOB skrev: Jeg vidste ikke den eksisterede. Sådan må jeg simpelthen eje! Hvad vejer den? Er den monterbar på alle fingre? Er det multifunktion, måske kan den bruges til at frisere skægget med på lange ture? Er der en lettere med færre hår, der kan yde det samme? :-)

Jeg lavede en tråd om den for et år eller to siden som er forsvundet. Dengang kunne den vist købes til omkring 80 kroner og den vejede lidt over et gram: www.wsports.com/ultralight_sport/p_283928a/ultralight_fingertip_toothbrush

Jeg har ikke fundet den igen, men ellers kan man bare google "baby finger toothbrush" så kommer der en masse silikone finger tandbørster men de fleste af dem vejer nok en del mere end den helt lettet model. f.eks den her:

www.babygear.dk/finger-tandboerste-nuby.html

b

• NOB
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 6 måneder siden #21 af NOB

Fjeldabe skrev: Okay, så i bund og grund handler "letvægts vandring" ifølge Jeres definition "bare" om at pakke sækken som altid, med alt det man mener er nødvendig for at gennemfører turen inkl. evt. marginer. Men med lettest og mindst mulige udstyr som opfylder behovet. Ret mig hvis jeg tolker feil.

Se med den definition kunne jeg blive hægtet, er vel egentlig allerede det - dog ikke helt til fingertandbørsten...

Hvad med holdbarhed, hvad tænker I om det, hvordan indgår det i Jeres prioriteringer?
Jeg kunne jo godt købe alu. stegjern, isøkse og titan russer-Isskruer. Men så ved jeg også, at jeg skal købe nyt 2-3 gange i løbet af en sæson, og hvis skruerne rent faktisk bliver belastet så dør jeg :dry: .
Personligt står jeg ofte i et dilemma. Jeg vil rigtig gerne ha en let sæk, men hvis det betyder dobling eller mere af mit forbrug, synes jeg ikke, jeg kan forsvare det i forhold til miljø (og økonomi).

Jeg ved ikke hvad det handler om for dig, det er jo op til dig at finde ud af. Hvis du er en "happy hiker" lige nu. Og ikke har lyst til at eksperimentere med nye måder, metoder, teknikker og grej, så fred være med det. Det er ikke den hellige gral eller raketvidenskab vi taler om her.

For mig er det "less is more". Det starter allerede før turen. Hele planlægningen. Hvor skal jeg hen? Hvad skal jeg have med? Hvad kan jeg forvente? Hvordan kan jeg sammensætte den bedste og letteste tur inden for de ressourcer jeg har og ejer. For mig er det hele udfordringen i, ikke at bare gøre som jeg plejer og være et af "the usual suspects". Det er ikke mindst muligt udstyr, men det der er nødvendigt. Udnyttet og brugt på bedst mulig facon. Jeg passer på mine ting, og "Lette" stoffer holder helt okay, men jeg kurer heller ikke ned af en fjeldside på min cuben rygsæk, men hvem gør det med vilje.

Jeg forsøger ikke at gøre, hvad jeg gør, til noget revolutionerende. Personligt mener jeg at ultralight er blevet et kommercielt ord uden betydning, men det er en anden diskussion. Denne tråd er kun til at inspirere. Det er for mig en uomtvistelig sandhed, at du får større turglæde ved at nedbringe vægten af dit "setup" så længe du har fornuften med.

Hilsen
Niels

Følgende bruger(e) sagde tak: Draken

• CachTiger
  • CachTiger's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
  • Næste tur: Kyststien på Bornholm
Mere
5 år 6 måneder siden #22 af CachTiger
Besvaret af CachTiger på emne Principper for letvægts vandring
Lige endnu et spørgsmål: Vejer i virkelig ALT? Helt ned til æsken med tændstikker og posen med nødder?

Med venlig hilsen
Jannie

• NOB
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 6 måneder siden #23 af NOB
Ja til posen. Nej til æsken med tændstikker for det står vist på ;-)

Hilsen
Niels

• CachTiger
  • CachTiger's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
  • Næste tur: Kyststien på Bornholm
Mere
5 år 6 måneder siden #24 af CachTiger
Besvaret af CachTiger på emne Principper for letvægts vandring
Jeg ved ikke rigtigt om jeg syntes det er smart eller nørdet. Begge dele nok.

Jeg må igang med køkkenvægten.

Med venlig hilsen
Jannie

Tid til at oprette siden: 0.194 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.