outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Principper for letvægts vandring

• NOB
  • NOB's profilbillede Emne forfatter
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 6 måneder siden - 5 år 6 måneder siden #1 af NOB
Principper for letvægts vandring blev oprettet af NOB
Letvægtsvandring er en proces der under konstant udvikling.

Det perfekte grej og de perfekte teknikker findes ikke. Og hvis de gjorde så ville det jo ikke være sjovt længere. Vi ville bare købe det ypperste sæt og glæden ved udvikling ville være borte. Tanken, om ikke at tage mere med en vi skal bruge, gør ihvertfald for mig, at når turen så er slut og jeg har en Sneakersbar og nogle få nødder tilbage, så kan jeg sige YES, Fandme godt planlagt!

Jeg tager fænomenet letvægtsvandring alvorligt, men ikke til ekstremer. Du skal tage fornuften med, og tilpasse til din egen filosofi. Der passer til netop dine tanker, ideer og ikke mindst pengepung. Pas dog på, for det kan godt blive vanedannende, og derfor en dyr proces.

Der er fire alt overskyggende kriterier, som du altid skal evaluere dit udstyr udfra, disse er: vægt, enkelthed, multi funktionsdygtigt og brugbarhed.

Godt udstyr opfylder alle 4 kriterier.

Nedenstående er mine principper, dine kan være anderledes. Hvis de er så tilføj dem gerne i denne tråd, eller andre gode råd og ideer.

1. Vej alt dit udstyr og noter hvad det vejer i en journal, excelark eller andet (jeg har en app på min Ipad).
2. Vælg det grej, der vejer og fylder mindst, til den funktion og formål du har for øje.
3. Når du køber nyt udstyr skal det opfylde de 4 kriterier, ellers køber du det ikke.
4. Insister på at vide vægten inden du køber noget, også fra online forretninger.
5. Undgå for mange lommer, lynlåse, knapper og andet fyld på tøj og udstyr.
6. Brug udstyr der opfylder flere behov. For eksempel er vandrestave fremragende teltstænger, og din gryde er en fremragende kaffekop.
7. Klæd dig på efter 3 lags princippet. Du skal kunne have alt dit tøj på, på en gang!
8. Tag mindre med. Eliminer alt 'nice to have' udstyr, enten har du brug for det, eller også bliver det hjemme.
9. Tag kun den mængde med du skal bruge. Det gælder tøj, brændstof, mad, tandpasta o.s.v.
10. Vælg den letteste sovepose til den vejrsituation du forventer i området på den årstid.
11. Evaluer altid, vær nysgerrig, beløn dig selv, tænk altid i optimering af udstyr og teknikker.
12. Kom afsted på tur ellers er du jo bare en samler af udstyr der aldrig bliver brugt.
13. Hav en interessant og sjov tur!

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Sidste redigering: 5 år 6 måneder siden ved NOB.
Følgende bruger(e) sagde tak: Kenn, Georas, Klaksvik

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Tømrer
  • Gæst
  • Gæst
5 år 6 måneder siden #2 af Tømrer
Besvaret af Tømrer på emne Principper for letvægts vandring
Hej NOB

Lad os antage du er på en 4 dags tur herhjemme i foråret.. Hvad er vægten på rygsækken så? Jeg tænker du har mad med til dagene, og tanker vand undervejs??

/tømrer

• Kennet
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
5 år 6 måneder siden #3 af Kennet
Besvaret af Kennet på emne Principper for letvægts vandring
Et princip som jeg følger, og som du også implicit beskriver, er altid at tømme min rygsæk og pakke den forfra.

Det gjorde jeg aldrig tidligere og da jeg endelig besluttede mig for at tømme min rygsæk sparede jeg 2 kilo i dimser som jeg aldrig brugte.

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
5 år 6 måneder siden #4 af Terje
Følgende bruger(e) sagde tak: NOB, Tømrer

• Søgaard
  • Søgaard's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
5 år 6 måneder siden #5 af Søgaard
Besvaret af Søgaard på emne Principper for letvægts vandring
2 kg unødvendig vægt! Yaak!!
Kan du huske, hvad du droppede? Jeg kender rigtigt godt at have noget med hjem, det hvor jeg tænkte, at det kunne være godt, rart...

Vh Thomas Vaaben Søgaard, redaktør

• Kennet
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
5 år 6 måneder siden #6 af Kennet
Besvaret af Kennet på emne Principper for letvægts vandring
Ja jeg smed en hel del elastik snor, dimser til at bruge sammen med elastiksnor (rigtig mange forskellige type som jeg havde pakket for at teste dem), en lygte jeg aldrig brugte, mere snor (skulle bruges som tørresnor), og alt muligt andet som bare lå i rygsækken.

Det er vildt hvad man får stoppet ned i sin rygsæk, hvis man ikke passer på.

• Søgaard
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
5 år 6 måneder siden #7 af Søgaard
Hvilken vægt-app bruger du Niels?

• ErikS
  • ErikS's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
5 år 6 måneder siden #8 af ErikS
Besvaret af ErikS på emne Principper for letvægts vandring
@Søgaard:
Et bud på en online app til grej/pakke/vægtlister er www.geargrams.com

/Erik

Lykke er en retning, ikke et sted.
Følgende bruger(e) sagde tak: Søgaard, Draken

• NOB
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 6 måneder siden #9 af NOB
Besvaret af NOB på emne Principper for letvægts vandring

Søgaard skrev: Hvilken vægt-app bruger du Niels?

Den hedder Gram Weenie.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Følgende bruger(e) sagde tak: Søgaard, Draken

• CachTiger
  • CachTiger's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
  • Næste tur: Kyststien på Bornholm
Mere
5 år 6 måneder siden #10 af CachTiger
Besvaret af CachTiger på emne Principper for letvægts vandring
Jeg er især vild med punkt 12 :)

Men lige et par spørgsmål:
Hvordan finder man ud af præcis, hvor meget tandpasta og brændstof man har brug for?

Med venlig hilsen
Jannie

• Søgaard
  • Redaktør
  • Redaktør
Mere
5 år 6 måneder siden #11 af Søgaard
Vej din gasbeholder før/efter brug ifm. en weekendtur, hvor du benytter brænderen til den normale brug på en af dine ture. Ditto ift. brug af sprit, hvis du bruger det.
Er du meget fokuseret, kan du veje hhv. måle før/efter brugen på præcis den typiske retter, som du tager med på tur. Lad dit lille måleeksperiment minde så meget som muligt om den tur, du skal på. Du kan måske gøre det samme efter en længere tur. Så bliver du stille og roligt klogere og kan udregne et gennemsnitsforbrug.

Følgende bruger(e) sagde tak: Klaksvik

• NOB
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 år 6 måneder siden - 5 år 6 måneder siden #12 af NOB
Besvaret af NOB på emne Principper for letvægts vandring

CachTiger skrev: Jeg er især vild med punkt 12 :)

Men lige et par spørgsmål:
Hvordan finder man ud af præcis, hvor meget tandpasta og brændstof man har brug for?

Du tester det selvfølgelig hjemme inden du drager afsted.

Hvor meget sprit eller gas bruger du på et opkog af feks. 0,5 liter vand på dit køkken. Temperatur på vandet, omgivelserne og vind spiller også en rolle. Jeg regner normalt med 40g sprit til en liter vand på min Caldera Cone. Min Jetboil Ti tager ca. 10 gram gas for det samme. En fuld 100g dåse giver ca. 10 liter kogt vand.

Jeg købte et lille lager af de helt små tuber tandpasta på et tidspunkt. Du kan også stjæle dem hos tandlægen, når dine børn må "vælge" noget efter besøget. Husk at knække tandbørsten så den ikke vejer og fylder for meget, du kan også fjerne hver andet hår ;-)

Til mad regner jeg med ca. 750g per dag. Højt indhold af kulhydrater og fedt. Jeg tager også proteinbar med til at spise som snacks eller frokost.

Morgenmad er muesli med sødmælkspulver pakket i portionsposer, så der bare skal tilsættes vand. Spis direkte ud af fryseposen.

Frokost er typisk noget nemt. Tortillabrød med ost, pølse, peanutbutter eller andet. Det kan også bare være velsmagende energibarrer.

Aftensmad er frysetørret retter i den dyre ende, altså dem der smager godt. De billige er noget hø.

Snacks er alt fra sneakers, nødder, bananchips til Rittersport.

Drikke er vand og kaffe.

Ps. Det med tandbørsten var en joke! (min er nu knækket men det er et spørgsmål om længde)

Hilsen
Niels

Sidste redigering: 5 år 6 måneder siden ved NOB.
Følgende bruger(e) sagde tak: Søgaard, CachTiger

Tid til at oprette siden: 0.099 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.