outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

UL Drømme-Vinterfjeldoppakning

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #229 af Quest
Besvaret af Quest på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning

Malte59 skrev:

Ljunggren skrev: Jeg har ligget i telt i Nikkaluokta i minus 35 grader i en polarsovepose, men hold da kæft det var koldt sådan cirka kl 4 om morgenen nede i den ende hvor fødderne er (Hvis man kan mærke dem).
Der gik en time med hurtigt skiløb op og ned ad Visttasjohkka før støvler og snørrebåndene der strittede som strikkepinde var varmet så meget op ad de kunne snøres ordentligt.
Det var i april måned!

nemlig :huh:

Hvis jeg skulle med på den tur - så ville jeg regne følgende supplerende udstyr som kritisk:

Sommerpose i dun anvendt som liner i polarposen af fiber. Det gi'r et ekstra lag varm luft .. men måske endnu vigtigere - så giver det først et kondensproblem på fiberposens ydervæg, og der gør det ingen skade.
Et skumunderlag der, uden at veje noget videre, fordobler R-værdien i forhold til det foreslåede.
Idet jeg tillader mig at gå ud fra, at der skal smeltes sne (der er kun listet 1 liter vand) og tilberedes minimum 2x varm mad i døgnet - så skal man være heldig, hvis man stadig har bensin efter dag 3. Jeg ville føle mig utryg med 2 liter brændstof og meget mere tilpas med 3 liter.

Jeg har øget vægten med 2 liter bensin, en sommerpose og et skumunderlag - vel ialt 3 kilo. Dem garanterer jeg, at jeg vil have meget let ved at bære i forhold til dem, der skal spise frossen mad og sne og som vågner rystende af kulde hver morgen! ;)

@Malte

Har du læst hvorfor soveposen ikke har større rating? Kender du det sovesystem vi skriver om i teksten? Tried and testet, ikke af mig, men af mange langdistance hikere. :cheer:
Hvilken "tørstig" multifuelbrænder tænker du at bruge?
2x varm mad i døgnet? Det bruger jeg ikke personligt. Måske en kop varmt et eller andet lækkert en route, men kun måske. Det samme med mange andre UL'ere.

Åbne vandresurser findes ved hjælp af research, kortplanlægning om ruten hjemmefra omkring området, is og sneforhold, hvilket er en hovedregel. Ikke?
Findes åbne vandresurser ikke, må der smeltes sne.
Vær så venlig at kritisere det konkrete grej og teknikker i tråden, så vi kan få en anden vinkel på det vi allerede har med, og hvorfor det evt ikke skulle virke.
Du bliver "desværre" nød til at nærlæse det hele og tage det fra toppen hæhæ :P
  • Malte59
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
6 år 11 måneder siden #230 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning

Quest skrev: Hvilken "tørstig" multifuelbrænder tænker du at bruge?
:P

Hej Quest
Det "normale" brænderbrug på vinterfjeld er vel morgen (vand, kaffe, grød o.lign) med produktion af kaffe- / tevand til resten af dagen + madlavning aften?
Min whisperlite kører på 225 ml/time og min Trangia (Primus) på 250 ml/time. Har du oplysninger om, at den nye Omnifuel kører mærkbart længere?
Den tommelfingerregel jeg selv er kommet frem til (Whisperlite) er, at sne smeltet til en liter vand kræver 50 ml brændstof.
Hvor meget vand og madlavning tror du du får ud af dine 770 gram brændstof - og hvor meget vand mener du at man behøver til 10 dage på fjeld?

venligst
Martin

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #231 af Quest
717 g Colemanfuel renset benzin er en liter.

Så skal vi bruge 8dl til aftensmaden, kan det fint lade sig gøre.
Kommer der ti dage med -40C slutter turen, eller Ulle smutter et par dage i ly på hytte, eller graver snehule. Sidstenævnte er "dejlig varmt", uanset udetemperatur.
Det "normale" ser vi bort fra her. B)

Tre liter vand om dagen, mindst.
Sidste redigering: 6 år 11 måneder siden ved Quest.
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #232 af Quest
Angående grejet er det ens eget ansvar at finde og læse op på anmeldelser. :)
Ellers kunne vi blive ved med at linke i en uendelighed.
  • Malte59
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
6 år 11 måneder siden #233 af Malte59

Quest skrev:
Tre liter vand om dagen, mindst.

Ok .. så har du brændstof nok til at smelte vand i 6,66 dag - ingen madlavning? :ohmy:

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #234 af Quest
På en to ugers tur (12-13 dage) har jeg selv 1,25L colemanfuel med. Trykflasken og en literflaske fyldt. Og der er altid noget til overs.
Finder altid åbent vand, ikke hver dag så det passer med det daglige forbrug, men on and off. Kan jo undersøge, hjemmefra og eller ved at spørge lokale, hvor det forefindes.
Så skal jeg ikke "smelte vand" ;) som du skrev. Hvordan gør du det forresten. :lol:

Ved ikke hvordan andre har det, men jeg syntes det passer med mængden.
  • Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #235 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
Jeg bruger ca. 2-2½dl pr. dag om vinteren. Man kan selvfølgelig være heldig at finde vand, men hvis bækken er bundfrossen eller man skal grave sig ned igennem 3½ meter sne og så 40cm is for at komme til vand er det ikke aktuelt for mig.

Lige nettop på vinterture, har jeg gerne lidt ekstra med, det at kunne sikre sig noget varmt at drikke kan være en rigtig god ide, hvis man nu ufrivilligt må bruge en dag eller to ekstra ude i sneen.
  • Malte59
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #236 af Malte59

Fjeldabe skrev: Jeg bruger ca. 2-2½dl pr. dag om vinteren. Man kan selvfølgelig være heldig at finde vand, men hvis bækken er bundfrossen eller man skal grave sig ned igennem 3½ meter sne og så 40cm is for at komme til vand er det ikke aktuelt for mig.

Lige nettop på vinterture, har jeg gerne lidt ekstra med, det at kunne sikre sig noget varmt at drikke kan være en rigtig god ide, hvis man nu ufrivilligt må bruge en dag eller to ekstra ude i sneen.

Jeg har præcis samme erfaring - jeg ville som tidligere nævnt føle mig bedst tilpas med 3 liter til 10 dage.
Min brænders forbrug af 2,25 dl pr time er testet i kulde. Det samme er forbruget af 0,5 dl pr smeltet liter vand. Jeg testede det hjemme sidste vinter. Ved -14 grader lod jeg brænderen køre en ½ liters flaske i bund mens jeg tøede så meget sne jeg kunne nå. Da brændstoffet var brugt havde jeg 9,8 liter smeltevand!

@Quest
Dette har vist udviklet sig til en lille vendetta mod din UL-profil. Det er der ingen der har glæde af i længden - og den stopper derfor her!
Men vil du ikke prøve at tage kritikken positivt og med et åbent sind?
Det er faktisk en ret graverende fejl at regne seriøst forkert på brændstoffet til en tur på vinterfjeld - og der vel ingen der i alvor vil spare lige netop der for at være UL?
Jeg synes, at UL tanken er facinerende - og jeg tror, at vi alle kan lære af det du kalder at "tænke ud af boksen" ... men ikke så langt ud af en tangent, at vi ender med at være uden mad og vand hvis dårligt vejr giver et par ekstra overligger dage på fjeld! :)

venligst
Martin

Sidste redigering: 6 år 11 måneder siden ved Malte59.
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #237 af Quest
Hov Malte? :huh: Det er jo min replik :blink: ;)

Selvfølgelig. Du skal være så velkommen til at stille kritiske spørgsmål. Det skal alle. Så længe de er rettet fremad, mod nye horisonter, og ikke mod mig, så det er noget jeg personligt skal forsvare.

Ang. brændstof.
Når man går ud fra at spise varm mad flere gange om dagen, ikke lægger ruten efter hvor vandet er til at komme til, så er det klart at det ikke er brændstof nok.
Det gør en del UL'ere og jeg ikke.
Det meste mad jeg har med er ikke noget der kræver opvarmning, eller vand (andet end til at fordøje). Rig, nærende proviant.

Derfor kan jeg (og sikkert også i andre vintertursfolk) godt klare mig i nogle dage med det, skulle det blive nødvendigt at ligge vejrfast. Uden at begynde nedturen.
Begynder jo med det samme at tænke, rationering, når ordet vejrfast kommer op.
Tænker i jer om, er det så ikke det i også gør? Altså rationerer?

Visualisering (det bruger jeg rigtig meget før turen):
Ligger i teltet og tænker "Hmmm, det vejr ser ikke ud til at gå over lige med det samme? Lad mig se, hvad har jeg at gøre med?"
Ikke rationering i en grad hvor én bliver underernæret og kommer til at fryse, men lige for at være på den sikre side.

...Og det er tilladt at tage alt det brændstof med man selv syntes, for det er jeres liv, ikke mit.
Sidste redigering: 6 år 11 måneder siden ved Quest.
  • Don
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
6 år 11 måneder siden #238 af Don
Besvaret af Don på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
Nu er det ikke lige mit område.
Jeg opholder mig hvor der er træer. (bålmand)
Men er der ingen af jer der tør sne ved hjælp af kropsvarme?

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #239 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
@Don, det hender at den sidste ½liter vand bliver suppleret med en gang sne, og så ind under jakken på det sidste ben for dagen, men aldrig i de mængder som er på tale når vi her har snakket "snesæltning". Det går for langsomt, og kræver alt formeget kropsenergi som Ljunggren skriver.

@Quest
Èn liter benz til +8 dage er bare ikke realistisk i mine øjne, selv om jeg bare har ét varmt måltid om dagen. Det er lett at tænke, at der er vand alle vejene, men der er der jo ikke i praksis på fjellet om vinteren! Tilsiget til elvene stopper ofte allerede i oktober, og mindre elve og bække er ofte bundfrosne når vinteren først sætter ind, det samme kan være gældende for mindre søer. Store og kraftige elve kan have vand, men er ofte forbundet med terrengfælder.
Dertil kommer at man skal igennem isen og ofte igennem ganske meget sne for at komme til vandet, hvad bruger du til at bryde igennem 40cm is??
Eneste steder hvor der ikke er sne i store mængder, bliver så de store forblæste søer, men der har du stadig isen du skal igennem. Antager vi at det er muligt at finde vand i de mængder du antyder, vil energien du skal bruge for at grave/hugge dig ned og hente vandet op, overstige energien du skal bruge for at tage 2 liter benz ekstra med...

Jeg er selv flittig bruger af "vandkilder" om vinteren, men i skovterren/lavland, ikke på vinterfjellet - som jo er det tråden handler om. Og selv her må der ofte en økse til for at komme igennem isen.

Quest, Du må meget gerne forklare hvordan du sikre dig "naturlige" vandkilder til 10 dage på vinterfjellet, for der har jeg givet vis meget at lære.
Og hvad gør du efter de første 3 dage, hvor du var så uheldig ikke at finde vand, og derfor har brugt over halvdelen af brændstoffet?
Sidste redigering: 6 år 11 måneder siden ved Fjeldabe.
  • Don
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
6 år 11 måneder siden #240 af Don
Besvaret af Don på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
Jeg er med på at det ikke kan bruges til større mængder!

Selvom jeg ikke går så langt på mine ture, ligner jeg til tider en der lige har været i bad med alt udstyret, når jeg når frem.

Om vinteren handler det vel om ikke at komme til at svede for voldsomt.
Specielt hvis man ikke har andre varmekilder, end jeres medbragte brænder.

Så hvis man nu havde en pose med lidt sne, man kunne flytte lidt rundt på kroppen, (ikke i direkte kontakt) så kunne man måske spare sved, og få væske af smeltet sne?

...det er naturligvis kun når man er i bevægelse, og ikke til at sidde og "hygge" sig med i lejren.

Tid til at oprette siden: 0.177 sekunder

Vinterkursus

hængekøjekursus

Vinterkursus

- Optimér dit grej til vinterbrug
- Hold varmen om natten
- Hold varmen om dagen
- Sikkerhed
- Overnatningsformer
- Optimering af sovegrej
- Start et bål om vinteren
- Vintervandring
- Vintercamp
- Vintergrej
- og meget mere...

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.