outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

UL Drømme-Vinterfjeldoppakning

• Otto
  • Otto's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 2 uger siden #217 af Otto
Besvaret af Otto på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
For å få en mer allsidig utrustning ville jeg valgt Åsnes Amundsen med fellelås. De andre Vetletind er for brede for skispor, særlig de som er kjørt opp med løypemaskin. Jeg har selv den tidligere versjonen av dem (da het de Rago) og jeg har ikke problemer med å synke gjennom ved vanskelige snøforhold. Helt enkelt supre allround ski.

Man skal ikke i alle gjestebud fare, og ikke til alle skjettord svare.
  • Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 uger siden #218 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
@Otto, Vetletind var ikke ment som ski til sporet, hvis det er til spor, må ein jo nesten velge "vanlige" sko og bindinger og. Ikkje mye moro å gå i spor med LOWtec randobindinger og sko... Ulle går selvsagt ikkje i oppkjørte spor, men i uberørt natur ;)
  • Otto
  • Otto's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 1 uge siden #219 af Otto
Besvaret af Otto på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
OT: Stakkars Ulle! Ikke får han gå der det er oppkjørte spor, og hvis han går sammen med noen må han gå først bestandig, ellers går han jo i spor. Jojo jeg skjønner at man har satt visse begrensninger for stakkaren, men det er jo synd at ikke godt all-round utsyr kan bli nevnt. De fleste har mest nytte av dette stor nå jeg da. :whistle:

Man skal ikke i alle gjestebud fare, og ikke til alle skjettord svare.
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 1 uge siden #220 af Quest
Besvaret af Quest på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
Hey der er ikke nogen der har skrevet at der ikke må stilles forslag, kun argumenteret for at den ene ski er bedre end den anden til formålet.
Ulle kan ikke vente med at komme ud af lysløjpen og ud og træde spor.

Han er en ung hard core outdoor UL rebel, som kvinder drømmer om og mænd ser op til, som træder nye spor hvor ingen har gået før ham.
Et tilvalgt vilkår, ikke en offerstakkel.

Ud på tur, aldrig sur.
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 dage siden #221 af Quest
Nåh men her i tråden fortsætter vi med ungdommelig åndsfriskhed, gåpåmod og hjerte med vores research, for de der er klar på kreativ nyskabelse her i livet, indtil det bliver ”for” fantastisk ;) .

Vi mangler en form for overboot til vores trailrunners i snesko konfigurationen.
Går og pønser på en "ud af boksen" idé, der kan gå hen og gøre Skurka's løsning grædefærdig af misundelse. Men skal lige tjekke den ud i den dejlige sne før jeg poster den.
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 dage siden #222 af Quest
Der mangler stadig lidt småting, såsom rep kit til brænder og en platform den kan stå på. Fjeldabes idé med kork er god, men hvad med en silikone-måtte?

Vi skal bruge et par trailrunners uden ankelstætte (min nye idé dur ikke med :whistle: B) ). Der skal være plads til sokkerne, som er lidt kraftige, så der kan komme blod ud i tæerne.

En god let snespade med alu blad og carbon skaft:
en.arva-equipment.com/fiche/snow-plume-15.html
Ulle kan bore små huller i bladet, for at spare vægt og skabe "grip" i sneen der ligger på.

Rygsæk - MLD "4400ci ARK" 72L 510g/1192kr + U$ import.
Rygsæk liner - Pose (knitrer) til dyner, fra Jysk 53g/0kr.
Grejpose (tøj) - LiteMountainGear "Cuben Stuff Sack 2 L" 4g/125kr
Sovepose - Custom Made PHD "Minim 600" -18C 897g/4207kr + import
Liggeunderlag - RidgeRest SOLite 74x51cm 155g/200kr
Telt - Mountain Laurel Designs "Duomid Cuben" 368,55g/2317kr + moms, PostDK, told, fragt.
Teltstang - SixMoonDesigns "Carbon Fiber Pole" 54g/261kr
Snepløkke/ankre - Suluk 46 4 stk. "Titanium SS R3" 56g/528kr + import
Drikkeflaske - Platypus "Platypus 1L" 29g/69kr
Førstehjælpssæt - hjemmebixet 65g/pris?
Tandbørste - Silikone fingertandbørste "Sport Ultralight" 1,3g/81kr
Bøtte til solcreme - vareprøve 2g/0kr
Drypflaske til sæbe - genbrug 4g/0kr
Reparationssæt: Gaffa 80x5cm 7g/pris?
Skæreredskab - Victorinox "Classic SD" 20g/119kr
Spork - Sea To Summit "Spork" 5g/5kr
Gryde/kop - Evernew 1300ml ECA253 "Titanium Ultralight Pot" 77g/425kr
Brænder - multifuelbrænder Primus "OmniLite Ti" 224g/1999kr (pris inkl. tilbehør; listet nedenfor uden pris)
Trykflaske til multifuelbrænder - Primus 0,35 liter 102g
Pumpe til multifuelbrænder - Primus 102g
Brændstofflaske - Coleman 1L 36g/0kr
Vindskærm - DIY alufolie 4g/0kr
Grydelåg DIY alufolie 4g/0kr
Grydehåndtag DIY "Steady Now!" 2x3g/3kr?
Ild - mini Bic Lighter 11g/10kr
Dunpullover PHD "Ultra Down Pullover" 230/1957kr + import
Dunbukser - PHD "Minimus Down Trousers" 230g/1470kr + import
Vandresokker - Point6 "Hiking Tech Heavy Crew" 99g/199kr
Sovesokker - PossumDown Socks 51g/155kr + US import
Handsker - Ekstremities "Windy Dry Lite" 30g/199kr
Dunluffer - Black Rock "Undermitts" 32g/433 + US import
Snespade -/sneanker "SnowClaw" 173g/116kr + US import
Pulk? -

Packweight - 3410g

Bukser - Montane "Terra Pack Pants" 260/350kr
Trøje - OMM "Sonic Smock" 75g/500kr
Skaljakke - OMM "Cypher Smock" 240g/2095kr
Underbukser - Haglöfs "Cool Actives Boxer" 55g/249kr
Lang undertrøje - Aclima "WoolNet" 211g/499kr
Lange underbukser - Aclima "WoolNet" 177g/499kr
Vandresokker - Point6 "Hiking Tech Heavy Crew" 99g/199kr
Fodtøj - Trailrunners?
Overboot - ?
Hue - Black Rock "Original" 24g/375kr + US import
Halsedisse - multifunktions Buff "WoolBuff" 48g/200kr
Skalluffer - Black Rock "Ultralight Rain Mitts" 12g/548kr + US import
Kortlomme - Loksak "aLoksak" 19x29cm 17g/ca. 24kr
Kort - Fire stk. A4 ark, farvekopier med print på begge sider 20g/10kr
Kompas - Silva "Ranger SL" 23g/249kr
Pandelampe - Petzl "Tikka XP2" 88g/379kr (på kroppen for at holde batterierne varme)
Solbriller -
Snesko - Northen Lites "Backcountry" 1276g/1494kr + US import
Fixed Lenght Gossamer Gear "LT3C Trekking Poles" 158g/636kr + US import

Worn or carried - 2578g

Proviant - 800g pr dag 8000g/1000kr
Vand – ”1 Liter super hydrate” 1000g/0kr
Sæbe/tandpasta Dr. Bronner's Magic Soap 10ml 10g/4,2kr
Solcreme - 6g/2kr
Brændstof - Coleman renset benzin 1L 717g/49kr

Forbrugsting - 9730g

Indtil videre:
Total: Full skin out weight gram 1626
Total: Pris kr 24600
  • SebastianAndersen
  • SebastianAndersen's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 2 dage siden #223 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
Snespaden der, kan skaftet pakkes væk bag selve bladet? Altså køres ned omme bag det?
Ellers en let en. Jeg har ikke kigget efter det, men som jeg lige kan huske, så er det da nok den letteste jeg har set.
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 1 dag siden #224 af Quest
@Sebastian
Skaftet kan tages af. Der sidder to tapper på som klikkes ind i skovlbladet. Meget simpel og sikker. Fin til transport. Begge dele bruger jeg i øvrigt som sneankre til teltet, når den nu alligevel er med.

@Ping
Dette er en standart ca str. Er den for stor er det svært at kaste sneen sidelæns bag sig, når man står og graver i gangen ind til hulen. Er den ret meget større bliver man hurtigt træt af at skovle store læs, selvom det selvfølgelig er noget man selv styrer. Det kommer let til at værke i ryg og lænd, med for store skovlfulde i streng kulde.

Generelt:
Grav i et tempo der passer til én, der holder én varm uden at kamsvede og gør for træt.
Når jeg graver snehule prøver jeg så vidt muligt at skifte stilling, skifte hånd og arbejde på forskellige måder, for ikke at "overanstrenge" mig.
  • Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
7 år 1 dag siden #225 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning

Quest skrev: Men skal lige tjekke den ud i den dejlige sne før jeg poster den.

Husk nu at teste i mere end 10 cm sne og -10... På vinterfjellet kan vi lett snakke ½ meter sne og minus 25... eller mere ;)
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #226 af Quest
Nåh ja, den idé må jeg lige vente yderligere med at teste.
Det var at bruge en GripGrab "Arctic" overtræk til cykelsko. 4mm neopren med fleece. Prøvede en str XXL, men den var for lille til mine trailrunners. Fås i str XXXL, så det er den jeg kommer til at teste. Men nu får vi se.
Ekspedienten var faktisk meget informativ og mente ikke at det kunne lade sig gøre, da den ville gå i stykker ret hurtigt. Det er jo god service, men ikke lige det jeg havde lyst til at høre :) , men han har sikkert ret, da skarreis er ret hård ved fodtøj, og han mente blot en tur i skoven, ville ødelægge dem. Der var også en model med kevlarforstærkninger i snude og hæl, men det mente han heller ikke ville kunne holde til ret meget.
De er fleeceforede og det var min største betænkelighed, at de ville samle sne og is og blive til dybfrysere i løbet af nogle dage.
  • Malte59
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
6 år 11 måneder siden #227 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
Hej

I indlæg 16 blev der skrevet, at præmisset er middeltemperaturer på -5 . -18 med mulighed for 40 graders frost.

Med det sovegrej der er oplistet og med kun 717 gram bensin til 10 dage - så vil jeg på det kraftigste anbefale, at der medbringes noget kommunikations udstyr, sådan at sultne, underafkølede deltagere med mulige forfrysninger kan hentes ned :unsure:

Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren
  • Malte59
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
6 år 11 måneder siden #228 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning

Ljunggren skrev: Jeg har ligget i telt i Nikkaluokta i minus 35 grader i en polarsovepose, men hold da kæft det var koldt sådan cirka kl 4 om morgenen nede i den ende hvor fødderne er (Hvis man kan mærke dem).
Der gik en time med hurtigt skiløb op og ned ad Visttasjohkka før støvler og snørrebåndene der strittede som strikkepinde var varmet så meget op ad de kunne snøres ordentligt.
Det var i april måned!

nemlig :huh:

Hvis jeg skulle med på den tur - så ville jeg regne følgende supplerende udstyr som kritisk:

Sommerpose i dun anvendt som liner i polarposen af fiber. Det gi'r et ekstra lag varm luft .. men måske endnu vigtigere - så giver det først et kondensproblem på fiberposens ydervæg, og der gør det ingen skade.
Et skumunderlag der, uden at veje noget videre, fordobler R-værdien i forhold til det foreslåede.
Idet jeg tillader mig at gå ud fra, at der skal smeltes sne (der er kun listet 1 liter vand) og tilberedes minimum 2x varm mad i døgnet - så skal man være heldig, hvis man stadig har bensin efter dag 3. Jeg ville føle mig utryg med 2 liter brændstof og meget mere tilpas med 3 liter.

Jeg har øget vægten med 2 liter bensin, en sommerpose og et skumunderlag - vel ialt 3 kilo. Dem garanterer jeg, at jeg vil have meget let ved at bære i forhold til dem, der skal spise frossen mad og sne og som vågner rystende af kulde hver morgen! ;)

Tid til at oprette siden: 0.099 sekunder

Vinterkursus

hængekøjekursus

Vinterkursus

- Optimér dit grej til vinterbrug
- Hold varmen om natten
- Hold varmen om dagen
- Sikkerhed
- Overnatningsformer
- Optimering af sovegrej
- Start et bål om vinteren
- Vintervandring
- Vintercamp
- Vintergrej
- og meget mere...

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.