outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

UL Drømme-Vinterfjeldoppakning

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 uger siden #193 af Quest
Besvaret af Quest på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
Har rettet i listen så den er så detaljeret som muligt, i forhold til brænderen.
  • Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 uger siden #194 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning

Quest skrev: Husk at duntøjet bruges til at forstærke sovepose komfort temp.

Hvis -18 er rigtig, kunne man da godt tage en mindre/letter sovepose, hvis man også beregner at bruge dun/fiber tøj i posen...
  • Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
7 år 2 uger siden - 7 år 2 uger siden #195 af Terje
Besvaret af Terje på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
Soveposen er dyr - men stadig ok let med sine 897 gram.

Er det ikke meget fedt at have lidt "sikkerhed" i, at temperaturerne kan blive endnu lavere, uden at det bliver direkte farligt for vores U.L.? Tør nogen andre tage afsted med en endnu lettere sovepose? En god nattesøvn er vigtigt for videre fremdrift.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 7 år 2 uger siden ved Terje.
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 uger siden - 7 år 2 uger siden #196 af Quest
Edit:

Det med duntøj i posen er ment som at man selvfølgelig skal kunne regulere et lag på lag sovesystem.
Bliver vejret rigtig dejligt koldt, så har Ulle et problem, SÅFREMT posen får en mindre komforttemp, selvom der ikke er nogen der er døde af at fryse en lille smule i et par kolde nætter. For øvrigt kan man også lave lidt kropsøvelser (sit ups el. et par ture rundt om teltet fx), spise lidt sukkerstoffer og dermed få varmen.
Sidste redigering: 7 år 2 uger siden ved Quest.
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 uger siden #197 af Quest
Forslag til All purpose briller???
shop.wileyx.eu/blinklightadjusting-grey.aspx
  • SebastianAndersen
  • SebastianAndersen's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 2 uger siden #198 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne UL Drømme-Vinterfjeldoppakning
Uden at vide meget om det.. Er det nok? Tænker bare, synes tit man ser i videoer at folk har skibriller på? Altså, de store googles. :)
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 uger siden - 7 år 2 uger siden #199 af Quest
@sebastian

Du kan læse min anmeldelse af dem her.
De er dog ikke med "lysjustering" i linserne.
outsite.org/index.php/anmeldelse-af-udstyr/121-quest
  • Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 uger siden - 7 år 2 uger siden #200 af Fjeldabe
Min vintersovepose hedder vist -15, 790g fyld. Jeg har altid dunjakke og fiberbukser med på vinterture, og med dette er det ikke et problem om det bliver 20+ i den blå skala. Er det virkelig koldt foretrække jeg uanset at grave mig ned/ind i sneen, gøres dette rigtigt, bliver det ikke mere end 5-10 frostgrader.
(Alternativt har jeg en "sommerpose" med, hvis jeg ved at det bliver >20 grader og jeg ikke har mulighed/tid til at grave i sneen, de to sammen klare fint -35 grader med tilsammen 1073g fyld)

Måske skal "teltet" slet ikke med? På fjellet kan man jo bo i sneen, i skoven kan man lave bål og klare sig under et træ eller måske tage en trap/oversejl med??
Sidste redigering: 7 år 2 uger siden ved Fjeldabe.
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 uger siden - 7 år 2 uger siden #201 af Quest

Fjeldabe skrev: Min vintersovepose hedder vist -15, 790g fylde. Jeg altid dunjakke og fiberbukser med på vinterture, og med dette er det ikke et problem om det bliver 20+ i den blå skala, Er det virkelig koldt foretrække jeg uanset at grave mig ned/ind i sneen, gøres dette rigtigt, bliver det ikke mere end 5-10 frostgrader.
(Alternativt har jeg en "sommerpose" med, hvis jeg ved at det bliver >20 grader og jeg ikke har mulighed/tid til at grave i sneen, de to sammen klare fint -35 grader med tilsammen 1073g fyld. )

Måske skal "teltet" slet ikke med? På fjellet kan man jo bo i sneen, i skoven kan man lave bål og klare sig under et træ eller måske tage en trap/oversejl med??

Gode forslag. Da det er noget man kan lære sig og dermed fjerne det overflødige.
Har aldrig selv gravet snehuler i "nødsituationer" men mere for moro/kos, under læringsfasen og som turleder/instruktør. Har du nogen forslag til gruber man kan lære sig at grave fort?
Har ikke prøvet at sove i snehule under -5C.
Apropos grave, så øger vi jo vægten ved at tage en rigtig snespade med, i forhold til den nødgraver der er på listen
  • SebastianAndersen
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 2 uger siden #202 af SebastianAndersen

Quest skrev: @sebastian

Du kan læse min anmeldelse af dem her.
De er dog ikke med "lysjustering" i linserne.
outsite.org/index.php/anmeldelse-af-udstyr/121-quest

Tak Quest, jeg læser den lige igennem :)
  • SebastianAndersen
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 2 uger siden #203 af SebastianAndersen
Dem har du jo god erfaring med :)
Ja, for min skyld kan vi godt tilføje dem. Der er en del plusser. Og de vejer ikke meget.
  • Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
7 år 2 uger siden - 7 år 2 uger siden #204 af Fjeldabe

Quest skrev: Har du nogen forslag til gruber man kan lære sig at grave fort?

...

Apropos grave, så øger vi jo vægten ved at tage en rigtig snespade med, i forhold til den nødgraver der er på listen

Jeg kan godt lide "kantgropen", som egentlig er en "flatmarksgrop" gravet i en skavl. Tidsmæssigt vil jeg mene at jeg kan grave en sådan, under rimlige sneforhold, på samme tid som det tager at slå et telt op og tage det ned igen.

Jeg vil ikke skrive en masse om hvordan man laver den, så kommer tråden vist på vildspor, men her er da lige et par billeder... Ikke de bedste billeder, da jeg er pænt dårlig til at tage billeder, men desværre endnu dårligere til at huske kameraet (eller få kameraet op af sækken)... jeg har nok under 200 billeder, fra mere end 1800 turdage de sidste ti år...

Pigerne graver kantgrop, læg mærke til at man graver en rende i sneen, som er åben i "toppen".

Efter rennen er gravet, udhules sovepladser i en eller begge sider. Efter det skæres blokke som læggen som tag.

Dejlig soveplads, og køkkenniche...

Mth. den "sneskovl" der står på listen, den kan vi da vist bare droppe! Den vil jo aldrig fungere i andet end løssne, og der er ikke løssne på fjellet, når man har behov for at grave "nødbivuak". Løs sne som ham i det lille filmklip graver i, finder du kun efter vindstille forhold, selv løs vindtransporteret sne vil være mere "solid" end det. Og så prøv at forestille jer hvordan det bliver hvis der er skarelag, eller man skal grave i "fingerhård" sne... (fingerhård = sne som er så hårdt at du kan presse en finder ind, men ikke 2 eller 3 eller en knytnæve som er "hårdhedrene" under). En snesko vil gøre et lige så godt/dårligt arbejde!
En rigtig sneskov med skaft og det hele skal måske med(?), hvis indholdet på listen skal kunne burges til en reel vinterfjelltur.
Jeg vil egentlig anbefale en i metal, efter at have ødelagt de første 7 i plast, men i UL ånden bør det vel være plast...?
Sidste redigering: 7 år 2 uger siden ved Fjeldabe.
Tid til at oprette siden: 0.244 sekunder

Vinterkursus

hængekøjekursus

Vinterkursus

- Optimér dit grej til vinterbrug
- Hold varmen om natten
- Hold varmen om dagen
- Sikkerhed
- Overnatningsformer
- Optimering af sovegrej
- Start et bål om vinteren
- Vintervandring
- Vintercamp
- Vintergrej
- og meget mere...

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.