outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Milho's profilbillede
    • Log ind
    • Grundet opdateringer er login...

Flere emner »

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

UL Drømme-oppakning?

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #145 af Quest
Besvaret af Quest på emne UL Drømme-oppakning?

Georas skrev: Eneste problem er selvfølgelig de 14-15 tusind kroner man skal hoste op med for at være helt nede i superkomfort vægt

Det er slet ikke nødvendigt at have det sidste nye hitech. Vent på de gode tilbud, brug rabatter, DIY osv. Oppakningen jeg render rundt med vejer 2950 (UL øvre grænse er på 4,5kg, svarende til 10 amerikanske pounds) for tiden og koster langt fra de 14 tusind. Det gjorde mit trad grej til gengæld - og vejede fire/fem gange så meget.
Oplægget her var drømmesættet til inspiration.
Læs fx de andre tråde i Ultra Light
outsite.org/index.php/forum/ultra-light

...Og der er ikke noget der hedder "Quest og Company". Vi er alle stærke individualister indenfor UL ;)
Sidste redigering: 6 år 11 måneder siden ved Quest.
  • Kenn
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #146 af Kenn
Besvaret af Kenn på emne UL Drømme-oppakning?
Skæg tråd...som jeg både læser med interesse og skepsis :)

Ingen tvivl om jeg er farvet af primært at være i fjeldet, men også bruger en hammock på tur i det sydsvenske. Heller ikke tvivl om at jeg ikke er bange for at prøve andre ting eller mærker end det som lige sælges i DK. Slet ikke tvivl om at jeg synes der er lige så meget "snake oil" i friluftsbranchen, som der er i Hifi branchen.

Så jeg er glad for simple ting, som bare virker og er holdbare.

Men hensyn til telte, så er jeg bare glad for på fjeldet at have et yder og indertelt og en stor apsis eller 2 små. Når det er rigtig blæsende og koldt, er det rart at have et telt som vinden ikke piver igennem og der er plads nok til kortspil og sidde op.

Det er godt at have sit udstyr ude af vind og regn. Jeg har været i en storm som blæste trangia sæt 3 m væk, så var dåseøl gryden nok helt smuttet ;)

Sovepose er jeg mest til fiber...dun er dyrt og usikkerheden om dyret ikke har lidt.

www.htg.dk/default.asp?PageID=2141

Med hensyn til underlaget, så sover jeg ikke godt på skum. Der er intet bedre end at sove godt hver nat på fjeldet, så kan man mere i løbet af dagen. Så kunne der komme nogle "luksus" tilvalg?

Jeg fremstiller selv et lille brændekøkken af en Ikea bestikholder, som fungerer rigtig fint:

Ja den er i rustfrit stål (tungere), men det klarer brændet bedre og den virker stadig uden andet end en smule rust i bunden. Kunne godt tænke mig at prøve tomat dåse brænderen sammen med denne, så jeg har en sprit/kvist combo.

/Kenn
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #147 af Quest
@Kennls

Det er udmærket du fortæller om din holdning, men det er nok den forkerte tråd :)
Vi har haft nogle andre livlige debatter om skepsis, hvad den enkelte vælger, for og imod det ene eller andet osv., men denne tråd er ikke en sådan.
Du skal være velkommen her også, bare du hjælper med at fjerne tyngden af Ulle's oppakning.

Denne tråd er bedre til at debattere for og imod:
outsite.org/index.php/forum/ultra-light/1904-see-the-ultra-light
  • Kenn
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #148 af Kenn
Der snakker i jo om gigt og musikinstrumenter :P

Hvad jeg siger er at jeg også er en DIY og synes det er fedt bare ikke at købe sig til det hele. Kan selv huske skepsis med Ikea bestikholder kvist brænderen, da jeg skrev det på det gamle Outsite. Men den virker og man kan koge 4 kopper kaffe på 2 håndfulde kviste. Men på fjeldet skal den have en sprit brænder eller lignende, for der er ikke brænde på højfjeldet.

Men se det her som man gør i videnskaben, ting skal afprøves og bevises. Noget af det helt nye fancy udstyr i butikkerne er heller ikke afprøvet og bevist. Det er bare dyrt om det er let eller tungt. I har nogle gode ideer, men det skal afprøves på andre faktorer end blot vægten.

Jeg er eksempelvis glad for Fjällräven G1000, selvom det ikke er letvægt, da myggene ikke særlig tit får suget igennem og myg er også en aktor i en behagelig tur. Hellere et godt holdbart materiale end for meget kemi i myggebalsam.
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #149 af Quest
@Kennl

Ønsker ikke at dette skal være sådan formynderisk, skolemester-agtigt, selvom det nok desværre kan læses sådan. Bare nogle gode råd.

Har det som om jeg bare skal forklare de samme ting, som jeg før har skullet forklare. Det har jeg ikke lige lyst til i dag. Ikke for at tale ned til dig, for jeg respekterer din holdning. Den går bare i modsat retning af min :) . Du ved helt sikkert meget om det du kender og stoler på, men du har ikke meget viden om grundlæggende UL, for så ville du ikke stille de her teser op. Men jeg mener din skepsis er sund. Uden den ville der være mange flere der skred i svinget ;)
Sund omtanke er essensen af UL, hjernen er det vigtigste stykke grej.

Alle de ting vi har på listen er testet og debatteret andre steder. I adventureraces, blandt andre backpackere i forskellige scenarier, i alle mulige sammenhænge. Ellers er lignende produkter at sammenligne. Har du lyst og tid, kan der søges på de enkelte produkter, hvor du kan læse ulemper og fordele i diverse tests, blogs og forumer. Kan godt se at når andre ikke har erfaring med den slags, virker det usikkert. Som med alt nyt.

Det skal jo også ses som en leg det her. Vi ser hvor langt vi kan komme ned inden for sikkerhedens grænser. En nybegynder ville måske ikke have erfaring nok til at skærme sig mod elementerne, med dette kit, men det ville ikke være et problem for mig. Og samtidig have det godt, varmt, mæt og sikkert. Der skal ikke så meget til, når grænserne er defineret.

Vi kan altid blive enige om det dyrevelfærds- og økologisk forsvarlige i brugen af de forskellige ting, men i en anden tråd.

Vil opfodre dig til at læse alt hvad du kan af forums og bøger om UL/lightweight, lave nogle små testture, hvor du prøver tingende af og så vende tilbage med dit syn på tingene derefter. Ingen vender tilbage til det gamle ;) når de først er gået ned af UL stien!
Som jeg kan se har du startet din egen tråd og tak for det. Det bliver skægt kan jeg love dig.
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #150 af Quest
Nåh gutter og guttinder

Vi har stadig 2728,14 gram at tage af, før vi er oppe på UL øvre grænse på 4,5kg.

Pointe: Her er rigeligt med plads til at tage en varmere sovepose, en varmere jakke, mere mad, gourmetsættet, fedt kamera, fiskegrej, lolitadukke/liggeunderlag med ("ej adh, det skrev han bare ikke det der. Tænk hvis der rent faktisk var nogen der gad læse det?").

Det er jo egentlig ikke UL at tage mere med, end nødvendigt, men for "to prove a point". :cheer:

Nogen andre forslag?
  • Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
6 år 11 måneder siden #151 af Terje
Besvaret af Terje på emne UL Drømme-oppakning?
Præcis. Der er plads til at tage mere med - og stadig holde det rigtigt let.

Personligt ville jeg tage et bedre underlag med, en varmere hue, en langærmet uldundertrøje mere, og lige have testet soveposen og de de der Thorofare-bukser inden jeg tog afsted.

Men resten er fuldt fjelddueligt mener jeg.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #152 af Quest
Yup Terje

Ville selv tage merino undertøj og Buff, andre trailrunners, RidgeRest SOLite torsolængde liggeunderlag, DirtyGirlGaiters med.
Ellers er det klart til brug. Ville faktisk glæde mig helt vildt til at komme afsted :woohoo:
  • Kenn
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden #153 af Kenn
Med alt den snak om uld mod nøgen hud...tror jeg nogen burde tænke over over at have et oppusteligt får i UL oppakningen ;)
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #154 af Quest

kennls skrev: Med alt den snak om uld mod nøgen hud...tror jeg nogen burde tænke over over at have et oppusteligt får i UL oppakningen ;)

Mæææh...tak. Hovedpude/(selv)oppusteligt får. Sidste mand tømmer og lukker (varm) luft ud. ;)
  • Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
6 år 11 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #155 af Quest
Apropos F for får:

"ULven kommer! ULven kommer!!!"

Sidste redigering: 6 år 11 måneder siden ved Quest. Begrundelse: Video
Tid til at oprette siden: 0.093 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.