outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

• Ingen indlæg at vise.

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Ingen indlæg at vise.

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

TeaLight brænder

• Jens
  • Jens's profilbillede Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 6 måneder siden - 7 år 6 måneder siden #13 af Jens
Besvaret af Jens på emne TeaLight brænder
Maffu - den tror jeg at jeg vil prøve! Dog har jeg forsøgt mig med tomatpuré dåse, men det var den store (fordi det var den jeg havde), som sikkert er for høj i forhold til diameteren. Den gang konkluderede jeg dog at tomatpuré ikke var egnet og at det sikkert dels skyldes forkerte dimensioner min også materialet. Tomatpuré dåser er der temmelig meget gods i og det skal jo lige varmes op før der er god forbrænding. Ved eftertanke er det jo det samme med en Trangia brænder, og den er jo rigtig god....

På et tidspunkt faldt jeg også over en brænder, som blot var en dåse (størrelse = vaseline, men helst i aluminium el. lign. let materiale som ikke ruster) hvori der var glasuld og ovenover et net, til at holde ulden på plads. Fordelen er, at man blot kan skrue låget på, når man er færdig med at bruge den og dermed gemme spritten til næste gang. Som med Trangias spritbrænder, men til en brøkdel af vægten.
Desværre kan jeg dog ikke længere hitte linket til denne brænder. Nogen som kender den?
Sidste redigering: 7 år 6 måneder siden ved Jens.
  • Quest
  • Gæst
  • Gæst
7 år 6 måneder siden #14 af Quest
Besvaret af Quest på emne TeaLight brænder
Til Jens: Det kan jeg da godt se er i underkanten, med den diameter.

Til Maffu: Rigtig god idé med en tomatpuré dåse!!
Bruger selv den nu hedengangne Trangia titanium 1 L (85 gram) gryde, som er lettere end det meste, men den er nok for ustabil på en lille dåse.
  • JK
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
7 år 6 måneder siden #15 af JK
Besvaret af JK på emne TeaLight brænder

Jens skrev: På et tidspunkt faldt jeg også over en brænder, som blot var en dåse (størrelse = vaseline, men helst i aluminium el. lign. let materiale som ikke ruster) hvori der var glasuld og ovenover et net, til at holde ulden på plads. Fordelen er, at man blot kan skrue låget på, når man er færdig med at bruge den og dermed gemme spritten til næste gang. Som med Trangias spritbrænder, men til en brøkdel af vægten.
Desværre kan jeg dog ikke længere hitte linket til denne brænder. Nogen som kender den?

Den har jeg også set flere steder med kun som DIY - det er vel bare at bruge en tom vaseline, hårvoks, tobaksdåse, æske-som-der-har-været-hagl-til-luftgeværet eller noget femte og så smide et stykke glasvæv fra maleren eller bådebyggerne deri!?!?

• Maffu
  • Maffu's profilbillede
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 6 måneder siden #16 af Maffu
Besvaret af Maffu på emne TeaLight brænder
Til Jens: Det er rigtigt at det tager noget tid at opvarme brænderen. Men jeg oplever det ikke som et problem, i praksis. (Tror at det tager omkring et halvt til et helt minut. )

Til Quest: Jeg har hørt om trangia titanium gryder. 85 gram for en 1 l gryde.!! Det er let... Ved ikke om de stadig findes, men jeg har ikke kunne finde dem nogen steder. Har de holdt op med at producere dem mere ?

Oksen pløjer langsomt, men jorden er tålmodig.
  • Quest
  • Gæst
  • Gæst
7 år 6 måneder siden #17 af Quest
Til Maffu: Desværre er titaniumgryderne (der var både gryder og pande/låg til Trangia 25 og 27) gået ud af produktion, mener det var på det tidspunkt da de begyndte deres aluminium "UL" serie. Det er altså flere år siden. Har heller ikke kunne finde dem, eller noget der var lettere :(
Fedt for dig om du kan opstøve nogen, evt. hos private der ikke dyrker UL (stakler :evil: ).
  • tofi
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
7 år 6 måneder siden #18 af tofi
Besvaret af tofi på emne TeaLight brænder
Prøv at gå ind på zenstoves.net/ - der er der alt man kan ønske sig ang små sprit brændere - gør det selv - jeg har lavet masser af de små fine brændere af sodavands/øl-dåser og de virker utroligt godt - det største problem er nok vindskærmene - der er ikke meget der overgår trangia, men hvis det ikke må fylde noget er det sammenrullet alufolie o.lign. :whistle:
  • kelberg
  • kelberg's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • nemini placemus
Mere
7 år 6 måneder siden - 7 år 6 måneder siden #19 af kelberg
Besvaret af kelberg på emne TeaLight brænder
Fint link Tofi !! Hmm i denne debat må der værre en grej nørd der kender vægten på en løs Trangia brænder :)
Sidste redigering: 7 år 6 måneder siden ved kelberg.
  • stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 6 måneder siden #20 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne TeaLight brænder
En trangia brænder vejer 112g med simmer ring og låg.

Selve brænderen vejer 69g

(taget fra friluftslagerets hjemmeside)

b
  • Quest
  • Gæst
  • Gæst
7 år 6 måneder siden - 7 år 6 måneder siden #21 af Quest
Hej Kelberg

Trangia brænder med skånelåg, låg 113 gram

Vejet på køkkenvægt derhjemme ;)

Men tjek lige den her først :)
www.backpackinglight.dk/product_info.php?cPath=45_12&products_id=29&osCsid=092c612e3e168bdcaffb802740037464
Sidste redigering: 7 år 6 måneder siden ved Quest.
  • morten
  • morten's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 6 måneder siden #22 af morten
Besvaret af morten på emne TeaLight brænder
Et minus ved Evernewbrænderen er, at det ikke er muligt at opbevare sprit i brænderen som det er med Trangiabrænderen. Dvs. man skal have en ret præcis ide om, hvor meget sprit der skal bruges.

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången
  • kelberg
  • kelberg's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • nemini placemus
Mere
7 år 6 måneder siden #23 af kelberg
Besvaret af kelberg på emne TeaLight brænder
Hmm på forhånd undskyld Niels :)

Evernew pris 375 kr34g = 11 kr pr gram
trangia pris 70 kr og unden simmer ring og låg 68 g =1kr pr gram
Det er dyrere 34 gram at spare og unden låg og simmer ring må det jo svare til den samme brænder .Ingen tvivl om det er lækkert grej , men ser man på penge pung, som jeg desværre må tit er det da et billigt bud. :-)

Mvh Kim
  • NOB
  • NOB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 6 måneder siden #24 af NOB
Besvaret af NOB på emne TeaLight brænder

kelberg skrev: Hmm på forhånd undskyld Niels :)

Mvh Kim

Hey, intet at undskylde for. Selvfølgelig er den dyr per gram, men 'going light' handler jo ikke om pris, men om at finde det grej der kombinerer laveste vægt med laveste volume. Selvfølgelig skal man skære vægten på de store ting som sovepose, liggeunderlag, telt og rygsæk først. Hvorfor spare 34 g på en brænder hvis jeg kan spare 1500 g på mit telt, 1000 g på min rygsæk eller 300 g på min sovepose?

Faren er at du nu ved at der findes en tilsvarende brænder der er lettere.... og det vil æde dig op ;-)

Feks. Jeg elsker min Aarn..... men det nager mig, at jeg ved jeg kan spare 400+ g ved at skifte til en ULA..... Arrrghhh :-)

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Følgende bruger(e) sagde tak: kelberg
Tid til at oprette siden: 0.091 sekunder

Vinterkursus

hængekøjekursus

Vinterkursus

- Optimér dit grej til vinterbrug
- Hold varmen om natten
- Hold varmen om dagen
- Sikkerhed
- Overnatningsformer
- Optimering af sovegrej
- Start et bål om vinteren
- Vintervandring
- Vintercamp
- Vintergrej
- og meget mere...

Klik her og læs meget mere...

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bornholmtour logo friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.