outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Milho's profilbillede
    • Log ind
    • Grundet opdateringer er login...

Flere emner »

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Regntøj og de nordiske fjelde - How low can you go

• Jens
  • Jens's profilbillede Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 4 måneder siden #1 af Jens
Vejret i Norske og Svenske fjelde kan være temmelig barskt og vådt.
Her tænker jeg udelukkende på sommersæsonen. Dvs. ca. sankt Hans t.o.m. september.

Hvor let/tungt/kraftigt regntøj kan man forsvare at have med i fjeldet som sommeren?

P.t. har jeg Mormot Precip regnbukser med full zip . Det er lette og jeg ææælsker den lange lynlås, som giver god mulighed for udluftning i toppen undtagen når vejret er rigtig barskt.
Hvordan med birkekrat o.lign. Bliver de flået i stykker mon? Hidtil har de klaret et par halvvåde fjeldture ok, men det er en on-going diskussion om det er 100% forsvarligt med let regntøj hvis nu man løber ind i 2-3-4 dages kraftig regn.

Min jakke er en GTX paclite fra TNF. Også nogenlunde letvægt, men dog lidt kraftigere end precip'en, mener jeg.

Hvad mener du?
Hvad har du selv med i fjeldet og hvad er jeres erfaringer når vejret viser tænder?

/Jens
Følgende bruger(e) sagde tak: kelberg
  • Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
7 år 4 måneder siden #2 af Terje
Marlon og jeg skal til Bodø lige i starten af august - og vandre fra Sulitelma og ind i Sverige, altså fjeldvandring i Lappland.

Jeg tager min 170 grams Montane H2O Litespeed regnjakke med - og skal gerne dele ud af erfaringer, når jeg kommer hjem :dry:

Men enig - man skal nok ikke lave for meget kratluskeri, hvis man vil undgå rifter.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Følgende bruger(e) sagde tak: Jens, kelberg
  • kelberg
  • kelberg's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
  • nemini placemus
Mere
7 år 4 måneder siden #3 af kelberg
Det var dælme en god tråd at starte Jens, er meget i tvivl selv. Skal ud og købe nyt inden længe.
Så alt vil blive læst med nysgerrighed :-)

mvh Kim
Følgende bruger(e) sagde tak: Jens
  • Jens
  • Jens's profilbillede Emne forfatter
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #4 af Jens
Flere konkrete eksemper. Hvad mener ekspertisen om følgende bud på en let regnjakke. Fra tungest til lettest. Tør DU gå hele vejen til det letteste bud på en sommerfjeldtur? (det er jo rigtig rare gram at spare!!!)

Montane Venture Jacket , 3-layer eVent, 450g

Montane Atomic , Pertex 325g

GoLite Malpais , 3-lags Liteshell, 195g.
Sidste redigering: 7 år 4 måneder siden ved Jens.
  • trold
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
7 år 4 måneder siden #5 af trold
Hvis det øser ned og blæser bruger jeg ligeledes Montanes regngear. Eminent.
Hvis det bare siler ned uden for meget blæst bruger jeg min gode gamle vandre paraply B) . Fordelene ved sidsnævnte er at den holder overkroppen tør, benene tørrer aligevel før eller siden. Den tillader luft omkring kroppen. Vejer intet og passer fint i sideremmen på rygsækken efter brug. I fugtigt regnvejr bliver jeg hurtigt sjaskvåd med almindeligt regntøj uanset membran, så hellere våd forneden og mere tør foroven.
Forøvrigt er den god som dække for en udpresning af forbrændte slagger (lort),
og virker fortrinligt som afskrækning for påtrængende køer, får og hunde. Slår du pareplyen op i et nu slår dyrerne nærmest en koldbøtte for at komme væk :woohoo:

Trold ;)
Følgende bruger(e) sagde tak: Jens, kelberg
  • morten
  • morten's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 4 måneder siden #6 af morten
På sidste års fjeldtur til Narvikfjeldene brugte jeg en Haglöfs Chaos (600g) med GoreTEX Performance Shell. Den virkede glimrende og holdt til en dag med silende heldagsregn. Dog blev jeg lidt våd indefra pga. nedsat åndbarhed, da yderstoffet var blevet gennemvædet. Men det er nok uundgåeligt, da der er grænser for hvad DWR-behandlingen af yderstoffet kan klare.

Som regnbukser brugte jeg et par Berghaus Mens 2L Trail (413g) GoreTEX Performance shell. De fungerede også fint dog lidt indslag af vand ved lynlåsene i benene.

På årets tur til svensk Lapland er skaljakken blevet udskiftet med en Haglöfs Endo (303g) med GoreTEX Active shell der skulle være meget vandtæt og samtidig meget åndbar.

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången
  • Gunnar
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
7 år 4 måneder siden #7 af Gunnar
Der hvor Marmot Precip Pants har deres svaghed er ud for ankelledet, hvor benene mødes. Der bliver de slidt, men jeg skal da have mine med på den 4 tur.

Gunnar

Du er velkommen på vores hjemmeside www.ulvelunden.dk
  • NOB
  • NOB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 4 måneder siden #8 af NOB
Valg af regntøj er højst individuelt, og umuligt at generalisere. For det afhænger meget af din stil, og om du kan leve med at være våd i kortere tid.

Mit regntøj er regntøj med streg under regn, og benyttes stort set kun når det regner meget. Derfor skal det være let og ikke fylde meget, for det tilbringer en del tid i rygsækken. Ofte bruger jeg slet ikke regnbukser, men satserpå hurtigttørrende benklæder i stedet.

Pudsigt nok bruger jeg GoLite Malpais 3 lags liteshell og GoLite Tumalo bukser til vandring. I andre situationer bruger jeg måsek 3 lags proshell tøj for det kan tåle, at blive brugt hele dagen, i mange dage, i alle situationer. Når det er sagt, så er moderne letvægtsstoffer forbavsende slidstærke. Men det er jo en smagssag.

Det er min oplevelse at 2 lags tøj er mere stift og giver et dårligere klima på indersiden. Derudover mener jeg at lynlåse i skaltøj er en oplagt svaghed, hvor vand ofte ender med at trænge ind.

Det der gør skaltøj vandtæt er ikke tykkelse og slidstyrke, men dets DWR behandling på yderstoffet. Hvis denne er slidt væk, vil yderstoffet hurtigt mættes i regn, og ingen jakke som indeholder membran vil foreblive vandtæt. Hvis du derfor er typen der bruger din skaljakke dagligt, vil du skulle vedligeholde denne DWR behandling ret ofte.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
  • morten
  • morten's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 4 måneder siden #9 af morten

NOB skrev: Det der gør skaltøj vandtæt er ikke tykkelse og slidstyrke, men dets DWR behandling på yderstoffet. Hvis denne er slidt væk, vil yderstoffet hurtigt mættes i regn, og ingen jakke som indeholder membran vil foreblive vandtæt. Hvis du derfor er typen der bruger din skaljakke dagligt, vil du skulle vedligeholde denne DWR behandling ret ofte.

Det er ikke DWR-behandlingen der gør skaltøj med membraner vandtæt. Det er membranen. Men hvis vandet ikke perler på yderstoffet pga. en slidt DWR membran, så vil membranens åndbarhed blive nedsat, hvorved sveden kondenserer på indersiden af skaljakken.

De fleste typer DWR kan reaktiveres ved tørretumbling eller strygning. Efter mange vaske kan genimprægnering være nødvendig.

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången
Følgende bruger(e) sagde tak: Jens
  • Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #10 af Terje

Jens skrev: Flere konkrete eksemper. Hvad mener ekspertisen om følgende bud på en let regnjakke. Fra tungest til lettest. Tør DU gå hele vejen til det letteste bud på en sommerfjeldtur? (det er jo rigtig rare gram at spare!!!)

Montane Venture Jacket , 3-layer eVent, 450g

Montane Atomic , Pertex 325g

GoLite Malpais , 3-lags Liteshell, 195g.

Tror du kan forvente mindre åndbarhed fra pertex, og lite-shell´en. Men koster også mindre.

En let jakke med goretex eller e-vent vil jeg mene er bomb-proof til brug i fjeldene - så skal man bare finde den letteste man kan. Eller? :blink:

www.friluftslageret.dk/Product.aspx?PId=1151916&PIdx=1 fx.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 7 år 4 måneder siden ved Terje.
  • Marlon
  • Marlon's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
7 år 4 måneder siden #11 af Marlon
De sidste 5 år har jeg brugt min Bergans hardshell m hætte på 568 gram. Dens pakkevolume er dog lidt stor synes jeg, ellers fuld ud tilfreds som regn og vind jakke på både weekend og fjell tur.

I år har jeg dog bestemt mig at tage min ro jakke: Palm freestyle med på sommerens fjelltur på 306 gram, denne er dog uden hætte, så jeg tager arcteric huen med på 27 gram. Den fylder 1/3 i pakkevolume i forhold til Bergans hard shell. Samt den er en god åndbar vind og regnjakke.

Dertil har jeg et par gamle regnbusker på 174 gram.
  • Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
7 år 4 måneder siden #12 af Terje
Den der Haglöfs Endo ser også lækker ud.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Tid til at oprette siden: 0.099 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.