outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

• Milho's profilbillede
    • Log ind
    • Grundet opdateringer er login...

Flere emner »

Bemærkning

Forummet er i læs-kun modus

Underlag til telt på fjeldtur

• Anders B
  • Anders B's profilbillede Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
6 måneder 5 timer siden #1 af Anders B
Underlag til telt på fjeldtur blev oprettet af Anders B
Hej Outsite

Først tak for et super godt og MEGET informativt site. Jeg har et spørgsmål som nogle her måske kan hjælpe med at give lidt input til. Jeg tager på min første tur i fjeldet til august. Jeg skal alene afsted og selv bære det hele. Der er allerede indkøbt en del udstyr efter grundig research (tak igen til Outsite, Rene's bøger og komud.dk) En masse af udstyret er allerede blevet grundigt testet af mig på et utal af småture, kanoture i sverige, ture med familien i tipi i sommervarme og vinterkulde. Alt godt så langt. Mit telt er et Nordisk oppland 3 LW, som opfylder mine krav ang vægt, komfort, muligheder, stabilitet osv. På mine ture i skoven har jeg medbragt et footprint til teltet. Spørgsmålet er: Vil det være en god ide at medbringe det på fjeldet? Det er jo lidt tungt (750 g) og det er lidt meget at slæbe med, hvis der ikke er brug for det. Omvendt, så er teltet jo ikke helt billigt og jeg vil gerne passe godt på det og gerne kunne ligge tørt og godt i det på regnfulde dage - også selvom jeg må slå teltet op på ujævn grund. På forhånd tak for inputs. Anders B
Bilag:
  • Panie
  • Panie's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
5 måneder 4 uger siden #2 af Panie
Besvaret af Panie på emne Underlag til telt på fjeldtur
Hej Anders.
Det ved jeg Brian Pihlen kan give dig gode råd om. Han er på tur i Sverige her i påsken. Jeg gir´ ham lige et praj så skal du nok høre fra ham.
  • Anders B
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 4 uger siden #3 af Anders B
Besvaret af Anders B på emne Underlag til telt på fjeldtur
Tak for det. :)
  • thojen
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 4 uger siden #4 af thojen
Besvaret af thojen på emne Underlag til telt på fjeldtur
Hej Anders,
Jeg synes selv et footprint er for tungt at slæbe med. Jeg har i stedet købt noget plastfolie i et byggemarked. Det har jeg klippet til og lægger under teltbunden når jeg har sat teltet op. Det vejer ikke ret meget, beskytter teltbunden lidt og så er det praktisk når man kravler ind og ud af teltet, at jeg har tørt underlag de første 20-30 cm i apsis. Rigtig god tur.
mvh
Thomas
Følgende bruger(e) sagde tak: Anders B
  • Anders B
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 3 uger siden #5 af Anders B
Hej Thomas.

Jeg synes også at footprintet var lidt tungt, og så tænker jeg at der ikke behøver at være gulv i apsis. Så din ide med plastfoile virker god. Sætter du teltet op først (og sætter du først oversejl og derefter hægter kabinen på?) eller lægger du plasten på jorden inden du rejser teltet?
Jeg kiggede på sådan noget dampspærre-folie (økoplast) er det sådan noget du anvender? Mvh Anders
  • bauditz
  • bauditz's profilbillede
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 3 uger siden #6 af bauditz
Besvaret af bauditz på emne Underlag til telt på fjeldtur
Hej Anders,

Ja det er nok dampspærrefolie jeg bruger. Jeg sætter telt op først (inder og ydertelt på samme tid) og møffer folien ind under bagefter (er lidt besværligt). Som regel blæser det en del i fjeldet når man kommer over trægrænsen, så man kan ikke rigtigt bare lægge folien ud først.

Husk at de bedste erfaringer er dem du selv gør dig. Det der fungerer for den ene er måske ikke den bedste løsning for alle andre.

mvh
Thomas
  • fætter guf
  • Energisk
  • Energisk
Mere
5 måneder 3 uger siden #7 af fætter guf
Besvaret af fætter guf på emne Underlag til telt på fjeldtur
Jeg har en dårlig erfaring du ikke behøver gentage.
grønne presenninger, de er på ingen måde vandtætte hvis man bruger dem som underlag, og det er ikke de billige fra onkel harald jeg snakker om, men dem man kan købe i et byggemarked som Stark og XL-byg's proff afdeling.
De klare med armering i er helt tætte og lækre, men vejer en krig.
  • Brøndum
  • Brøndum's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
  • Næste tur: Himmelbjergruten med Outsite.org
Mere
5 måneder 3 uger siden #8 af Brøndum
Besvaret af Brøndum på emne Underlag til telt på fjeldtur
Det må du lige forklare nærmere. De billige grønne fra onkel Harald er de samme som også kan købes i Stark og XL-Byg. Er det nogle andre modeller du snakker om?
  • fætter guf
  • Energisk
  • Energisk
Mere
5 måneder 3 uger siden #9 af fætter guf
Besvaret af fætter guf på emne Underlag til telt på fjeldtur
modellen fra harald er meget tynd og man kan se igennem. de "professionelle" grønne presenninger er lige lidt tykkere, man kan ikke se igennem men de er stadig ikke tætte. Byggemarkeder som XL-byg har de grønne presenninger i flere kvaliteter sidst jeg så efter for mange år siden billigeste var stadig noget tættere end den fra harald jeg så på før påske.
  • bennyh
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 3 uger siden #10 af bennyh
Besvaret af bennyh på emne Underlag til telt på fjeldtur
Jeg har klippet et footprint ud af et af de billige grønne underlag fra Harald Nyborg. Footprintet er klippet så det passer til teltet, altså også apsis. Jeg bruger det til et Fjällräven Abisco Lite 3. Det vejer 300 g. Jeg har ikke oplevet problemer mht. vandtæthed. Men prøv det hjemme i haven, det er en beskeden udgift på 40-50,-.
  • Anders B
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 3 uger siden #11 af Anders B
Det er jo noget af en vægtbesparelse i forhold til et "originalt" footprint :-)
Jeg er jo interesseret i at beskytte bunden af teltet mod småsten, skarpe kanter osv. Jeg har testet teltet i regnvejr og bunden er tæt som den er. Men jeg er interesseret i at høre hvad I andre medbringer på fjeldtur. Har i footprint med (hjemmelavet eller købt) eller er det "Overflødig vægt".
Men indtil videre er jeg rigtig glad for alle de forskellige bud der er kommet, og modellen med en tilpasset pressenning (evt med nye syninger og øjer) burde jeg da selv have overvejet ;-) Mvh Anders
  • Simon
  • Simon's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
5 måneder 3 uger siden #12 af Simon
Besvaret af Simon på emne Underlag til telt på fjeldtur
Jeg passer på mine ting, de er som regel ret dyre i indkøb, men de er også købt for at blive brugt. Jeg kigger efter diverse store sten og skarpe kanter inden jeg slår teltet op, og jeg har aldrig haft problemer med huller i bunden af teltet. ( 10-12 fjeldture )
Skulle der komme et lille hul, så vil jeg give det en lap og så har teltet et minde om en god tur....

Tid til at oprette siden: 0.081 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.