outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

• Ingen indlæg at vise.

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 365 gæster og 5 medlemmer online

Log på / af

Nyt telt, men hvilket?

• TrineA
  • TrineA's profilbillede Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 måneder 1 dag siden #1 af TrineA
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jeg er på udkig efter et topersoners telt - det skal kunne klare fjeldture i Lapland, Grønland og måske Island - primært om sommeren, men vejret de steder kan jo godt være udfordrende alligevel :)
Derudover kan vi finde på at tage på ture i DK og Sydsverige forår og efterår - vi planlægger at indvie teltet med en tur til Söderåsen i pinsen.

Pt går overvejelserne på følgende telte:
Fjällräven abisko shape 2
Helsport fjelheimen superlight 2 camp
Hilleberg Nallo 2 eller 2 GT

Mod Hilleberg taler at de ser ud til at være lidt tungere, i hvert fald hvis man skal ud i GT modellen for at få en reel apsis.
Helsport ser ud til at have lavere vandsøjletryk, så jeg spekulerer over om de er vandtætte nok, især bunden.
Jeg fandt en test på den norske turistforening ( www.dnt.no/artikler/utstyrstester/7219-test-tomansstelt/ ) som helsport slipper virkelig godt fra.

Vægten betyder en del, men er sfl ikke eneste faktor. Det skal være robust i dårligt vejr (har fravalgt Nordisk da jeg hørte lidt blandet om deres stabilitet) og jeg foretrækker en god apsis, men er i tvivl om man egentlig kan klare sig med mindre.

Hit me! :)

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
3 måneder 23 timer siden #2 af Kenn
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Trine...det er også mig der har svaret på for os der vandrer.

Husk på at vægten skal være med alle pløkker, nogen fabrikanter angiver en vægt, hvor de kun har pløkker med til opsætning men ikke fuld vindsikring. Mange gange er pakposer heller ikke med i vægten.

Du kan se på min videotest af Hilleberg Nallo 3 GT. Den kan du mere eller mindre overføre til Hilleberg Nallo 2 GT.

Dog vil jeg sige at tunneltelte, ikke er vildt gode i skovområder, fordi de fylder mere og kræver lidt mere plan bund end kuppeltelte. Det er ikke umuligt, men det er lidt nemmere med kuppeltelte.

Tunneltelte er til gengæld gode fordi de har en lavere vægt for mere indendørs plads, men de er følsomme overfor sidevind, eksempelvis hvis vinden skifter retning i løbet af natten. Der er kuppeltelte lidt bedre, men de vejer så lidt mere:

Eksempelvis hvis man sammenligner to red label telte fra Hilleberg (red label er serien til alle sæsoner, der klare det meste undtagen meget krævende forhold), og sammenligner Allak 2 og Nallo 2 GT:

Kuppeltelt: Allak 3,3 kilo, indertelt 225*120 cm, 2 mindre apsis. Siddehøjde 105 cm, størrelse i terræn 280*245 cm

Tunneltelt: Nallo 2 GT 2,9 kilo, indertelt 220*130/109 cm, et stort apsis. Siddehøjde 100 cm, størrelse i terræn 420*150 cm

Nallo kræver altså lidt over 4 meter i længden i nogenlunde plan udlægning. Det er lidt sværere at finde.

Går man efter vægten er der to yellow label alternativer, som kan bruges i snefrie omgivelser. Nemlig Anjan 2 GT tunneltelt og Rogen som 2 personers kuppeltelt. De vejer begge 2,1 kilo. Terræn størrelse er det samme som Nallo og Allak.

Men kan man bære det ekstra 0,8 - 1,2 kilo, synes jeg red label serien er bedst til sommerfjeld. De er varmere og teltet gå helt ned til marken. Det betyder at inderteltet er varmere og de kan klare mere vind. Især også at vindstøjen i inderteltet er mindre.

Nordisk Halland 2 LW klarede sig også fint på fjeldet, men ligesom alle letvægtstelte (inkl. Anjan og Rogen) skal man tænke mere over vinden og telte mere i læ. Når man er over trægrænsen i fjeldet, eller Grønland/Island er det ret svært at finde godt læ, og man kan være tvunget til at telte i høj vind. Her er solide materialer at foretrække, specielt diameter på teltstænger og rivestyrken af teltstoffet.

/Kenn
Tag med på min efterårstur i fjeldet:
www.outsite.org/ture-kurser/150-efterarstur-pa-kungsleden

Det er bedre at gøre det mulige, end at drømme om det man aldrig gør :)

• TrineA
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
3 måneder 51 minutter siden #3 af TrineA
Tak for det udførlige svar - jeg har allerede set og læst anmeldelsen og flere andre.
Jeg hælder klart mest til tunneltelt, da langt oftere camperer på fjeld end i skov - og vægt er en virkelig vigtig faktor. Vi er ikke fanatiske UL'ere, men både min mand og jeg har småskader i knæene og det betyder ret meget hvor langt man kan få vægten ned. Så et kg forskel er meget. Men det er også bare ekstremt vigtigt at teltet fungerer, så jeg er villig til at gå lidt op i vægt for at få et mere robust og funktionelt telt.
Helsport teltet lignede en vinder, men jeg er blevet i tvivl bl.a. fordi vandtrykket i bunden ser ud til at være i underkanten - det er surt at blive våd fra undersiden, hvis man må ligge over en dag i tæt regn f.eks.
De nye Fjällräven ser ud til at være lettere end Hilleberg, og jeg gætter på at de er konkurrencedygtige i kvalitet?
Lige nu hælder jeg mest til Abisko shape 2, men jeg har ikke besluttet mig endnu.

Mere
2 måneder 4 uger siden #4 af Kenn
Jeg har selv en knæskade og har været over de lettere telte. Men sommerfjeldet kan være koldt og regnende og her synes jeg bare de lettere telte kommer til kort med for mange myggenet felter i inderteltet og for små volumemæssigt så de får kondens problemer. Inderteltene bliver også så tynde at de knap nok holder varmen og med felter af myggenet, er teltet knap nok varmere indvendig end udvendig.

Man er i teltet 10-12 timer dagligt på tur, og det er det eneste forsvar man har mod vejret. Jeg har derfor valgt at teltet ikke skal være let, men rummeligt og solidt. Jeg sparer vægten på proviant, ved at planlægge at jeg kommer forbi en STF hytte et par gange på turen i fjeldet.

Tøjet er også et område hvor man kan spare meget vægt, for har man et varmt telt, skal man bare have sin trelagsbeklædning med og måske lige en let dunjakke, til pauser og aftener. Endelig så er et telt hvor vinden ikke suser igennem grundet myggenet felter, et sted hvor man måske kan nøjes med en sovepose med +3 i stedet for en -3 graders sovepose og man kan sidde indenfor i en let trøje.

/Kenn

• TrineA
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
2 måneder 4 uger siden #5 af TrineA
Gode pointer :)
Jeg snævrer feltet ind til Hilleberg og Fjällräven. Jeg tror nok jeg er nødt til at tage GT hvis det skal være Hilleberg, vi kan ikke klare det med så lille en apsis som den uden GT har. Den vejer så i omegnen af 400 g mere end Abisko shape.
Jeg kan se at begge firmaer kommer på Danish Outdoor Festival, det kan være jeg skal prioritere at komme forbi dér og se om modellerne er der.

Mere
2 måneder 4 uger siden #6 af Kenn
Jeg kan se den store forskel er i materialetykkelse. Hvor Nallo 2 GT er med 30D i yderteltet, så har Shape 2 20D, men forstærket nederst med 40D. Her har Nallo i stedet for trekantsforstærkninger i bunden.

Så Shape er lidt som en forstærket Anjan, hvilket egentlig er meget smart. Men til gengæld er den 5 cm lavere i siddehøjden og smallere i fodende og apsis. Jeg som er 188 cm høj, ville nok synes den er lidt for lav.

Så vægtforskellen er forklaret i lidt kraftigere materialer og mere plads i Nallo GT2.

Men begge gode telte. Det vil helt klart være en fordel at se dem opslået inden du beslutter dig. Kan se at indgangene er meget forskellige, jeg ved i hvert fald at jeg ikke gider at kravle ind i telte længere :)

/Kenn

• TrineA
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
2 måneder 4 uger siden #7 af TrineA
Vi er ikke ret høje, så det kan vi godt leve med :)
Jeg tager ud og ser på teltene før jeg bestemmer mig, men nu har jeg i hvert fald snævret feltet en del ind.
Mange tak for input :)

• TrineA
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
2 måneder 1 dag siden #8 af TrineA
Det endte med Fjällräven. Hilleberg var ganske rigtigt mere rummeligt, men også noget tungere og en god del dyrere. Teltet har været testopslået og bliver indviet på Söderåsen i pinsen 😊.
Tak for input.

Tid til at oprette siden: 0.129 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk outdoor rodovre 283px friliv.dk rabat spejdergear banner
Vandregrej stor OutdoorProLogo tentsile  

Samarbejdspartnere

Fjällräven Nordisk nalgene logo lille teva logo lille
Primus Yeti Tentipi Jetboil logo
ExpedAnnonce sea to summit logo lille AclimaAnnonce robens
immeln kanotcenter logo lille odex summit to eat logo ab camping og outdoor udstr
STMNy The Good Karma GrowersCup logo  All Out

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2018 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.