outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 273 gæster og 4 medlemmer online

Log på / af

Søger det bedste 4 sæsoners telt

• Snigeren
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 2 uger siden #1 af Snigeren
Søger det bedste 4 sæsoners telt was created by Snigeren
Ja som overskriften antyder, så søger jeg det bedste telt til 4 sæsoner.

Det skal være til 2 personer, da det skal bruges sammen med min datter som rigtig gerne vil ud i naturen og slappe af i telt og shelter, prisen er ikke så vigtig, det skal bare være godt og nemt at sætte op og gerne med en god størrelse apsis.

Mvh

Snigeren

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
5 måneder 2 uger siden - 5 måneder 2 uger siden #2 af Panie
Replied by Panie on topic Søger det bedste 4 sæsoners telt
Hva´ med en lille lavvu ? Evt. med ovn ?
Bare et bud som kunne give mange muligheder ; www.friliv.dk/telte/lavvu/lavvu/onyx-5-bp_5329.aspx
Last edit: 5 måneder 2 uger siden by Panie.

Mere
5 måneder 2 uger siden - 5 måneder 2 uger siden #3 af Terje
Replied by Terje on topic Søger det bedste 4 sæsoners telt
Det bedste telt findes ikke.

Der er telte til forskellige opgaver, til forskellige årstider.

Nordisk Halland LW Si ( spejdergear.dk/shop/nordisk-halland-2-6166p.html ) er et godt bud på et telt, som dur 3 sæsoner, og som er let at bære ved vandring. Nemt at slå op. Kan også bruges om vinteren under trægrænsen. Har en ret stor apsis, der rummer 2 rygsække, fodtøj, og stadig plads til at lave lidt mad.

Skal du sejle kajak vil du måske have et selvstående kuppeltelt.

Hvis I hovedsageligt skal afsted om sommeren, er et telt a la MSR, hvor du kan nøjes med at slå inderteltet op, som myggebeskyttelse i godt vejr, et ofte set valg.

Skal I slå telt op i sne på vinterfjeld, ville jeg nok kigge på http://europe.hilleberg.com/EN/tent/black-label-tents/Hillebergs sorte serie , eller Helsports ekspeditionsserie.

Hvor og på hvilke årstider skal du bruge teltet?

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Last edit: 5 måneder 2 uger siden by Terje. Begrundelse: indsat et par links

• Snigeren
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 2 uger siden #4 af Snigeren
Replied by Snigeren on topic Søger det bedste 4 sæsoners telt
Teltet skal bruges hele året rundt i DK og sverige, har bla kigget lidt på Fjällräven Abisko Endurance 2 efter at have set testen af Abisko Endurance 4 her på Outsite.

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Bålhygge i Sydsverige
Mere
5 måneder 2 uger siden #5 af Milho
Replied by Milho on topic Søger det bedste 4 sæsoners telt
Bare lige: Fjällräven Abisko Endurance 2, har ikke to apsis som 4'eren :)
Hvis I bevæger jer på vores breddegrader, så læner jeg mig opad rådene i denne tråd, samt Abisko teltet.

Skal I også nordpå (fjeldet) om vinteren, så vil jeg anbefale telte fra Fjällräven og Hilleberg (4-5 sæsoners).

Vh Christian

Mere
5 måneder 2 uger siden - 5 måneder 2 uger siden #6 af Terje
Replied by Terje on topic Søger det bedste 4 sæsoners telt
Ingen tvivl om at Abisko Endurance 2 er et godt og stabilt telt, og også rimelig let med ca. 2500g.
Apsis er stor og lang - kabinen lidt smallere end Nordisk Halland.

Hvis I skal vandre, synes jeg, at vægten betyder meget - og der er Nordisk Halland 1 kg lettere, og kan det meste - men tåler nok mindre vind end Abisko Endurance 2.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Last edit: 5 måneder 2 uger siden by Terje.

• Snigeren
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 2 uger siden #7 af Snigeren
Det skal efter planen kun bruges i DK og sydsverige.
Vægten er ikke så vigtig for mig, er soldat og det er ikke noget nyt at slæbe på en del oppakning og datteren skal jjo også slæbe på lidt.

Vil jo ikke nægte hende at komme ud i naturen når det nu er noget hun gerne vil.

Mere
5 måneder 2 uger siden - 5 måneder 2 uger siden #8 af NOB
Replied by NOB on topic Søger det bedste 4 sæsoners telt
Enig med Terje, det bedste telt findes ikke. Jeg bruger et Tarptent Scarp 2 på vandre, kano og cykelture med min søn på nu 14 år. Det har to indgange, er næsten et 2½ person stort, og står solidt i vind og vejr med en egen vægt på omkring 1,7 kg. Det har været på fjeld i sommer og efterår og på helårs ture i DK og Sydsverige.

Det kan købes her: backpackinglight.dk/tents/2-person-tents/tarpent-scarp-2

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Last edit: 5 måneder 2 uger siden by NOB. Begrundelse: Glemte link

Mere
5 måneder 2 uger siden #9 af Troels_Lee
Replied by Troels_Lee on topic Søger det bedste 4 sæsoners telt
Skal du kun have et telt til alt så køb et Hilleberg Nallo GT3 (køb 3'eren selvom i kun er 2). Det er det bedste allround telt. Punktum ;)

mvh
Troels

Mere
5 måneder 2 uger siden #10 af Kenn
Replied by Kenn on topic Søger det bedste 4 sæsoners telt
Alle telte er jo et kompromis imellem vægt, styrke, plads osv. Som jeg forstår dit behov, kan jeg dog anbefale dig at kigge på Hilleberg Nallo 3 GT, som jeg har testet:

www.outsite.org/test-af-outdoor-udstyr/test-af-telt/710-test-af-hilleberg-nallo-3gt

Til vinterbrug og fjeldbrug, synes jeg det er en fordel at inderteltet kan lukkes af, så man har det lidt varmere. Mange af de lettere telte har store paneler af myggenet i inderteltet som ikke kan lukkes af, og yderteltet går ikke helt ned til jorden, hvilket betyder at det ikke er væsentligt varmere indenfor end udenfor, man slipper kun for vinden. I min test på fjeldet oplevede jeg Nallo 3 GT, som et telt hvor inderteltet er væsentlig varmere end udenfor.

Alternativt kan du også se på det lignende Nordisk Oppland SI, som også er kraftigere i stoffet i forhold til letvægtsmodellerne. Dette har jeg dog ikke prøvet.

/Kenn
Tag med på min efterårstur i fjeldet:
www.outsite.org/ture-kurser/150-efterarstur-pa-kungsleden

Det er bedre at gøre det mulige, end at drømme om det man aldrig gør :)

• Snigeren
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
5 måneder 2 uger siden #11 af Snigeren
Tror valget står mellem Abisko Endurance 2 og Hilleberg Nallo 3 GT, dog synes jeg et 3 personers er lidt overkill, da jeg også kommer til at gå på ture alene og så er det sgu lidt meget egoistplads i sådan et Hilleberg Nallo 3 GT, men fedt er det.

Mere
5 måneder 2 uger siden #12 af Georas
Replied by Georas on topic Søger det bedste 4 sæsoners telt
Hej Snigeren
Hvis du vil spare lidt vægt kan jeg anbefale dig Nallo 3, uden GT, dvs apsis er mindre, men med samme plads i inderteltet. Du sparer en teltstang, og har stadig et OK apsis, med plads til et par rygsække, vandrestøvler, en Jetboil, og hvad du ellers har brug for. I GT versionen er der næsten for meget plads, med mindre du er på vintertur, eller forventer uventede gæster til kaffe.
Jeg har selv brugt Nallo 3 til både to og tre personer, og det fungerer godt. Til en alene tur burde du måske købe dig noget mindre.

De bedste hilsner
Rasmus
Bilag:

Tid til at oprette siden: 0.155 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk outdoor rodovre 283px friliv.dk rabat spejdergear banner
Vandregrej stor OutdoorProLogo tentsile  

Samarbejdspartnere

Fjällräven Nordisk nalgene logo lille teva logo lille
Primus Yeti Tentipi Jetboil logo
ExpedAnnonce sea to summit logo lille AclimaAnnonce robens
immeln kanotcenter logo lille odex summit to eat logo ab camping og outdoor udstr
STMNy The Good Karma GrowersCup logo  All Out

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2018 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.