outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

• Ingen indlæg at vise.

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 346 gæster og et medlem online

Log ind

Tilmeld nyhedsbrev

Tunnel vs dome telt og mere...

• ole88
  • ole88's profilbillede Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 uge 9 timer siden #1 af ole88
ole88 Oprettet emne: Tunnel vs dome telt og mere...
Hej alle friske outdoorfolk.
Min kone og mit barn på 3 år står og vil igang med teltture. Skal lige hurtigt nævnes at vi har et barn mere på vej, så snart 4 i alt.

Vi kigger meget efter telte og er i tvivl om et par helt grundlæggende ting.

Teltet skal primært benyttes i dk (og Sverige), samt forår, efterår og sommer. Altså ikke ved minus græder.
I første omgang har planen været at finde et telt vi alle kan være i og måske med to sovekabiner, men synes simpelthen de bliver alt for store.
Løsningen kan derfor være 2x 2 personer eller 1x3 og 1x 2 personer for en anelse mere plads til grej.

Men.... skal det være tunnel eller dome telt og hvad er dine anbefalinger at gå med i starten.

Budgettet er ikke lagt fast, men da det er for at prøve det af, vil vi ikke bruge 10.000kr på telte.

Håbet er 1000-2000kr pr telt.

Sætter meget pris på de svar der kommer og er lytter øre.
På forhånd mange tak - og håber vi ses derude :)

Ole

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
6 dage 14 timer siden #2 af SebastianAndersen
SebastianAndersen svaret på emne: Tunnel vs dome telt og mere...
Hej Ole :)

Sådan lige på stående fod har jeg ikke nogle modeller for øje.
Jeg har personligt altid synes det var nemmest at slå et tunneltelt op i forhold til dome, ved ikke om det bare er mig, jeg har trods alt benyttet mig mest af tunnel. Der givetvis nogle som vil mene det er omvendt.

En af fordelene er at dome telte kan benyttes lidt bredere i naturen, fx på stranden, her dur tunnel ikke. En anden er vist også, at en del dome telte har udgang på begge sider, så de lidt nemmere at komme ind og ud af for den enkelte. Og så der selvfølgelig også det, at det kan bæres rundt med når det er rejst hvis man ikke lige gad ligge der hvor man først havde valgt det, det tæller vel også lige.

Ud over det tror jeg det er meget op til hvad man selv synes. Når det ikke skal bruges til noget voldsommere end DK og lidt SE ind imellem, så kan langt de fleste telte være med om det er dome eller tunnel. Begge typer kan have gode specifikationer i form af luftgennemstrømning, barduner, pløkke, apsis plads mv.
Jeg vil næsten råde til, at man besøger sin lokale friluftsbutik og tjekker deres teltudstilling og gør sig nogle tanker om det der og får en snak med dem, for umiddelbart synes jeg det er lidt hip som hap hvad man vælger mellem.

Popper der nogen specifikke modeller op på nethinden smider jeg dem lige her i tråden ved lejlighed.

Mere
5 dage 22 timer siden - 5 dage 22 timer siden #3 af Fri, Luft og Liv
Fri, Luft og Liv svaret på emne: Tunnel vs dome telt og mere...
Ting hænger sammen, men det gør det du skriver ikke. Jeg formoder af den situation du beskriver, at der er tale om camping på campingpladser?
I vil gerne have plads og kabiner, du skriver at store telte bliver for store??? Mener du vægt eller? Hvis I køre i bil er det vel ikke noget problem.

Enkelt telt til 1.000-2.000 kr., så bliver det festivalkvalitet. Kik under campingtelte, så kan I finde noget til under 4.000 kr.: www.spejdersport.dk/campingtelte-familietelte-og-festivaltelte.aspx

For pris og brug, altså det segment vi snakker om her, giver det ikke mening at diskutere Dome vs Tunnel.
Sverige er dog et stort land og der er stort forskel på sydsverige og en tur højere oppe i bjerge/fjeld uden læ, så kommer der ting omkring stærk vind at tænke på.

Hvis det ikke er campingplads, men at I køre ud til skov mellem træer, så kik evt på Tentsile.com, de skulle efter sigende være familievenlige og børn synes vist det er sjovt. Man kan udvide med ekstra plads over/under (se fx billedet her: www.tentsile.com/collections/spares/products/double-bubble , ps: produktet er kun mesh net) .
Sidste redigering: 5 dage 22 timer siden af Fri, Luft og Liv.

Mere
1 dag 9 timer siden #4 af MortenA
MortenA svaret på emne: Tunnel vs dome telt og mere...
Du skriver ikke om det er til vandring eller om du regner med at i reglen vil køre i bil, cykle eller? Det er en vigtig parameter. 4P "vandre" telte er i regler kun OK for 4 som kender hindanden rigtig godt - eller som i dit tilfælde et par stykke af dem er "små".

Skal der være en god apis eller er vægt vigtigere?

Når du siger 1000-2000 pr telt er der mange at vælge imellem men du er i budgetklassen. Men du kunne godt få en Helsport Fjellheim Camp telt for "næste" det beløb ;-) (ok 4800). Det telt har jeg selv og det er et godt og let telt til vandring osv. RImelig apis gør det også velegnet til familien. Det er et tunneltelt. Fordelen er vel at man kan slå det op i regn fordi ma lader inderteltet sidde. De er så oftere lidt tungere en dome i samme størrelse og kræver pløkke for at stå OK - mens nogle domes kan stå helt uden (men er nok lidt vindfølsomme?)

Tid til at oprette siden: 0.248 sekunder

Vi bruger cookies

Jeg forstår.

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor pro outdoor rabatkode og outdoor udstyr
OutdoorProLogo OutRoedovre stor friliv.dk rabat tentsile connect
Vandregrej stor FNE Outdoor BannerAlphastore tentsile
Kungsleden Abisko Kebnekaise SingleCover UrbanOutdoor

Guide til Kebnekaise

outsite medlemskab

Sponsorer

Klatregrej stor Fjeld-og-fritid vandfilter net

outsite vandre og friluftsliv

Bliv sponsor på Outsite.org

Samarbejdspartnere

fjaellraeven udstyr Nordisk STMNy ab camping og outdoor udstyr
Primus Yeti Tentipi Lifestraw2
All Out GrowersCup logo

The Good Karma

Calazo
ImmelnPartner AnnonceSuunto Odex WXWileyx 2
  CasioProTrek   ExpedAnnonce   AclimaAnnonce  

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 2002-2017 - Betingelser - Kontakt os  - Foreningen Outsite 

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Alle artikler, tests osv. er ikke økonomisk støttet men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.