outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

• Ingen indlæg at vise.

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 349 gæster og ingen medlemmer online

Log ind

Tilmeld nyhedsbrev

Minimalistisk nybegynder

• nilssonclaus
  • nilssonclaus's profilbillede Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
2 uger 4 dage siden #1 af nilssonclaus
nilssonclaus Oprettet emne: Minimalistisk nybegynder
Hej alle

Jeg er ny på forumet. Jeg søger hjælp med udstyr til at komme igang.

Jeg ønsker at anskaffe mig et setup, som indeholder alt det essentielle og ikke mere. Altså en minimalistisk tilgang med udstyr, som har fokus på value for money.

Udstyret skal være 3 sæsons og have lav vægt uden at gå på kompromis med ydeevne og økonomi.

Hvad skal der købes?

Til at starte med har jeg set på Cumulus lite line 400 sovepose og Lawson hammock, da denne kan bruges både på stranden og skoven uden træer.

Nogen der har bedre forslag eller ønsker at byde ind med hvad der ellers skal købes ind (madras, kniv, kogegrej osv.)

På forhånd tak.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
2 uger 3 dage siden #2 af Terje
Terje svaret på emne: Minimalistisk nybegynder
Du har hvertfald valgt et godt tilbud i sovepose, meget for pengene, og med 400g dun dur den også tidligt forår og efterår - og normal dansk vinter.

Hvis du har mulighed for at låne dig frem, kan du afprøve forskellige løsninger, inden du beslutter dig for hvad du skal købe.
Hvis du kan finde udstyr brugt - eller på tilbud - kan du også spare dyre (lære)penge.

Køkken:
Økonomivalg gas kunne være Jetboil Zip eller gå hele vejen til en Jetboil MiniMo.
spejdergear.dk/shop/jetboil-zip-enkeltmandskoekken-2167p.html

spejdergear.dk/shop/jetboil-minimo-lav-5764p.html

Sprit: Trangia Mini, hvis du kun skal koge vand. Eller læs min artikel her på sitet om Trail Designs F-Keg spritkoger, hvis det skal være let.
spejdergear.dk/shop/trangia-mini-med-763p.html
www.trekking-lite-store.com/trail-designs-caldera-keg-f-stove-system.html

Madras:
Jeg bruger selv både et skumunderlag fra Multimat (lette og ikke vildt holdbare) og et oppusteligt Thermarest i torsolængde.

Skumunderlaget bruges også udendørs ved middagsrast, og du kan tage en kort lur på det. Det giver en ekstra varme og sikkerhed, hvis det oppustelige skulle blive utæt.
www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/sleeping-mats-c58/all-sleeping-mats-c146/superlite-large-closed-cell-foam-mat-p129

Oppusteligt: Mange er glade for Exped Synmat UL (tror jeg det hedder) spejdergear.dk/shop/exped-synmat-hyperlite-6304p.html og ellers er der ingen vej uden om Thermarest.

Hvis du flotter dig fra starten og køber et Thermarest Xtherm, har du et underlag til hele året. spejdergear.dk/shop/therm-a-rest-neoair-xtherm-3278p.html

Eller køb et torsolangt xlite, og suppler med et skumunderlag.

Rygsæk:
Er selv glad for Osprey Exos, fordi den har et fjedrende rygstykke, hvor der er et luftmellemrum mellem ryg og selve sækkenn. Det giver meget mindre sved på ryggen.

Et lettere alternativ er fx. at købe en rygsæk fra Gossamer Gear.
www.trekking-lite-store.com/gossamer-gear-mariposa-60-ultraleicht-rucksack.html

Men der er mange muligheder. Syns dog ikke det er nødvendigt at købe en rygsæk, der vejer over 1,7kg, hvis én på 1,2 kg er nok.

God tur :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Pihlen

Mere
2 uger 2 dage siden #3 af Terje
Terje svaret på emne: Minimalistisk nybegynder
Kniv: Et religionsspørgsmål...

Ultralightvandrere nøjes med et barberblad (1g), så en fisk (eller en vabel) kan ordnes. Andre nøjes med den mindste schweizerkniv, som har kniv, saks, pincet, tandstikker, skruetrækker og neglefil(?) for 21g. Du kan dog ikke rigtig snitte en pind med den.

Andre flækker brænde med fuldblads survivalknive (153g), eller køber en Leatherman (fra 168g) med utalligt værktøj, "hvad-nu-hvis..."

En rigtig god kniv er en prisrimelig kniv fra Mora
Her er en billig variant, der kan findes i græsset.
www.ep.dk/product/page?id=234511&groupid=88&gclid=EAIaIQobChMI1KeilqHv1AIVFYwZCh3CBANjEAQYASABEgJrB_D_BwE

• Pihlen
  • Pihlen's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
  • Outsite turleder / instruktør
  • Næste tur: Outsite tur på Kungsleden, 250 km
Mere
2 uger 2 dage siden - 2 uger 2 dage siden #4 af Pihlen
Pihlen svaret på emne: Minimalistisk nybegynder
Nu er jeg ikke noget der mindet om ul vandrer, nok nærmere HW..

Men jeg vil faktisk anbefale dig at hente inspirations i disse to ting som @Terje har skrevet eller delt! Jeg synes der er en del gode ting der giver stof til eftertanke når der skal købes ind og pakkes ned i sækken. :)

Pakkeliste UL:
www.outsite.org/forum/ultra-light/4792-pakkeliste-weekendtur#26558

og en anden skrevet af Niels:
www.outsite.org/pakkeliste-til-vandretur/542-pakkeliste-til-ultra-light-fjeldtur

Sådan får du en lettere oppakning:
www.outsite.org/forum/ultra-light/1760-sadan-far-du-en-lettere-oppakning#1971

Mvh.Brian
Sidste redigering: 2 uger 2 dage siden af Pihlen.
Følgende bruger(e) sagde tak: Fri, Luft og Liv

• nilssonclaus
  • nilssonclaus's profilbillede Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
1 uge 21 timer siden #5 af nilssonclaus
nilssonclaus svaret på emne: Minimalistisk nybegynder
Tusind tak for fine svar.

Valget er faldet på Warbonnet blackbird XLC med dobbeltbund. Så tænker derfor på at købe Therm-A-Rest Ridgerest SOlite liggeunderlag, da det kan puttes ind mellem de to bunde i hængekøjen. Er dette et godt valg?

Herudover tænker jeg på at gå en model ned i sovepose til en Cumulus lite line 300, da det hovedsageligt vil blive de 3 "varme" sæsoner det skal bruges (er dette en dum ide?). Men det bekymrer mig lidt at der står en max højde på 185 cm, da jeg er 188. Hvordan oplever i længden på cumulus soveposer, vil det blive et problem?

Tak for hjælpen

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Fjeldet!
Mere
5 dage 23 timer siden #6 af Milho
Milho svaret på emne: Minimalistisk nybegynder
Du vil opleve at dit liggeunderlag vil skøjte rundt og du vil miste isolationen nedefra. Det ødelægger din nattesøvn. Du kan modificerer med velkro (husk det bløde i køjen) eller andet materiale der kan få liggeunderlaget til at blive liggende.

Du kan også vælge et liggeunderlag beregnet til køjer fra Klymit eller Exped. Exped kommer endda med en ny under quilt der også kan bruges som poncho :)

Anbefalingerne er stadig en under quilt. Hvis dette er den læsning du vælger så læg mærke til at du skal have en der passer til din WB køje.

Vh Christian

Tid til at oprette siden: 0.254 sekunder

Vi bruger cookies

Jeg forstår.

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor pro outdoor rabatkode og outdoor udstyr
OutdoorProLogo OutRoedovre stor friliv.dk rabat tentsile connect
Vandregrej stor FNE Outdoor BannerAlphastore tentsile
Kungsleden Abisko Kebnekaise SingleCover UrbanOutdoor

Guide til Kebnekaise

outsite medlemskab

Sponsorer

Klatregrej stor Fjeld-og-fritid vandfilter net

outsite vandre og friluftsliv

Bliv sponsor på Outsite.org

Samarbejdspartnere

fjaellraeven udstyr Nordisk STMNy ab camping og outdoor udstyr
Primus Yeti Tentipi Lifestraw2
All Out GrowersCup logo

The Good Karma

Calazo
ImmelnPartner AnnonceSuunto Odex WXWileyx 2
  CasioProTrek   ExpedAnnonce   AclimaAnnonce  

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 2002-2017 - Betingelser - Kontakt os  - Foreningen Outsite 

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Alle artikler, tests osv. er ikke økonomisk støttet men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.