outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

• Ingen indlæg at vise.

Indlæg uden svar

Flere emner »

Hvem er online

Vi har 835 gæster og 4 medlemmer online

Tilmeld nyhedsbrev

Hjælp med valg af telt

Mere
1 uge 2 dage siden #1 af Mukku
Mukku Oprettet emne: Hjælp med valg af telt
Halløj alle jer garvede travere!

Jeg skal på min første store vandretur, i 10-14 dage og højst sandsynligt i Norge eller Sverige.

Men jeg har brug for et telt. Jeg har kigget på nogle telte de sidste par dage, og der er jo mange slags mht. pris, vægt, størrelse osv.

Men det er dog lykkedes mig at finde 3 telte som jeg vil mene er gode, og som passer nogenlunde til mine behov, men jeg har brug for jeres ekspertise til at vælge et, eller komme med andre bud, hvis i mener der er bedre telte på markedet.

De tre telte er:

Nordiske Svalbard 1 Si - Godt telt i gode materialer, meget vindstærk og med silikone coating, som gør det ekstra stærkt. Men måske lidt lille.

Robens Starlight 2 - utroligt vindstærk telt, også lavet af gode materialer, men ikke lige så gode som Svalbard. Har en badekar bund som beskytter mod meget vand. Teltet vejer dog 2.3 kg, hvilket er i den tunge ende.

Terra Nova zephyros 2 (evt. lite udgaven for at barbere 400g ekstra af) Også et rigtig godt telt, gode materialer, fint med plads, vindstærk osv. Dette telt er det letteste af de tre telte, og især lite versionen vejer kun 1400g.

Mit telt budget er på omkring 2000-2500 kr, men helst gerne inden for 2000 kr. Jeg tænker at det ikke skal veje alt for meget, jeg skal trods alt slæbe rundt på det i en del dage. så jeg tænker maximum 2,5 kg (er det for meget. Jeg vil gerne have rum til en rygsæk enten inde i teltet, eller teltets apsis, hvis der er plads. Jeg vil også helst gerne kunne sidde op i teltet (er 193 cm høj)

Hvad synes i?

tak for hjælpen! :dry:

(ps. havde jeg råd, så købte jeg Nordisk Halland 2LW, men det er desværre ret dyrt)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 uge 2 dage siden #2 af Terje
Terje svaret på emne: Hjælp med valg af telt
Jeg ville vælge mellem Nordisk Svalbard og Terra Nova Zephyros 1 lite.

Mere apsisplads i Terra Nova, mere siddehøjde (men ingen apsisplads?) i Nordisk Svalbard.

Hm, ville vælge Terra Nova/ Wild Country i lite-udgaven.

Eller prøve at finde Terra Nova Laser Competion 1 på udsalg et sted.

www.ebay.co.uk/itm/Terra-Nova-Laser-Competition1-tent-unused-with-tags-/262985554843?hash=item3d3b291b9b:g:X~kAAOSwrhBZGLJM

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Begyndervandretur
Mere
1 uge 2 dage siden #3 af Milho
Milho svaret på emne: Hjælp med valg af telt
Wild Country og Nordisk er et godt bud til budgettet. Jeg går ud fra at du skal på fjeldet at vandre?

Der er plads til støvlerne i "apsis" på Svalbart 1 SI og så er inderkabinen 105 bred, så der er lidt plads til rygsæk (med mindre du har meget bredt liggeunderlag).

Vh Christian
Bilag:

Mere
1 uge 2 dage siden #4 af Ljunggren
Ljunggren svaret på emne: Hjælp med valg af telt
Der er lige nogle ting du skal være opmærksom på hvis du vælger Nordisk Svalbard, eller jeg skal måske sige både noget du skal være opmærksom på og så nogle fiduser.

Jeg har været på vandretur i Grønland (Nord for Ilulissat) i 2 uger og også to uger i Lapland nord for Kebnekaise med det telt.
Nordisk Svalbard fungerer rigtig godt og det vejer ikke meget, men det højeste sted i kabinen er kun 100 cm og da jeg 'kun' er 177 cm høj så havde jeg alligevel svært ved at sidde op i det uden at mit hoved ramte teltdugen.
Nu kan din højde jo skyldes lange ben og ikke lang overkrop så det er måske ikke noget væsentligt problem (Hvad jeg gør vender jeg tilbage til).

Længden på teltkabinen tror jeg er fin nok også til din højde.

Absis er meget lille og kan, som Christian nævner nærmest, kun rumme ens støvler, men det kan man leve med.

Så kommer vi til hvad jeg gør eller gjorde for at få det telt til at fungere:

Jeg pakker temmelig let når jeg vandrer så jeg kan klare mig med en rygsæk på max. 60 liter. Den kunne være inde i teltet i det 'hak' der er idet kabinen er azymetrisk eller hvad man nu skal kalde det, men der er rimelig plads ved siden af et almindeligt liggeunderlag.
Jeg bryder mig ikek om at få en eventuel våd rygsæk ind i teltet. Dels øger det fugtigheden og chancen fora t rygsækken også bliver våd og dels er det klamt.

Jeg bruger ikke rygsækovertræk når det regner. Jeg pakker i stedet al mit grej i en stor vandtæt pose på samme volumen som rygsækken eller lidt større.

Når jeg så har slået teltet op smider jeg al det jeg skal bruge om natten og om morgenen ind i teltet. Rygsækken sætter jeg udenfor teltet op ad en sten og trækker den vandtætte pose henover. På den måde bliver resten af mit grej ikke vådt i løbet af natten. Posen jeg bruger kan fint være rød så den ses i landskabet ved nødstilfælde.
Vil man bevare sin vandtætte pose inde i rygsækken kan man have en skrællesæk med til at trække over rygsækken.

Med denne metode har jeg altid hvad jeg skal bruge i teltet og har plads nok til at krybe ind og ud.

Jeg skal også lige nævne at når jeg er ude så er jeg ude!
Jeg er ude uanset vejret iklædt mit skaltøj og jeg laver mad ude uanset vejret og går først i teltet når jeg skal sove. Om morgene står jeg også op og går ud for al lave morgenmad jeg laver aldrig mad i teltet!
Jeg er på tur for at være ude og derfor er jeg ude :)

Og med "krybe ind og ud" kommer vi så til hvorfor jeg har skiftet Nordisk Svalbard ud med et andet telt - jeg er sq blevet for gammel til at kravle ud og ind i en endeåbning i et telt så jeg har nu et telt hvor man går ind og ud i siden hvilket jeg synes er mere behageligt.

Mere
1 uge 2 dage siden - 1 uge 2 dage siden #5 af Terje
Terje svaret på emne: Hjælp med valg af telt
Faldt lige over en række Vango-telte i går, som allle så interessante (lette og prisrimelige) ud. De er så også udsolgt, men kommer vel til salg igen snart?

www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/tents-shelters-c25/all-tents-c148/f10-helium-1-ul-tent-p7005

P.S. Teltet er opgivet til 210 cm langt, så vil nok være for kort til en person på 195 cm.
Sidste redigering: 1 uge 2 dage siden af Terje.

Mere
1 uge 2 dage siden - 1 uge 2 dage siden #6 af Mukku
Mukku svaret på emne: Hjælp med valg af telt
hmm det var også et godt bud, det er virkelig et godt telt, og det vejer jo intet.

Tak for feedback, jeg overvejer virkelig også svalbard meget, især på grund af den coating den har. Er der nogen specifik grund til at Robens er ude af billedet, er det vægten der gør det?
Sidste redigering: 1 uge 2 dage siden af Mukku.

Mere
1 uge 2 dage siden #7 af Mukku
Tak for din hjælp, jeg ved dog ikke om jeg er helt klar på et Vango telt, jeg har ikke hørt specielt meget godt om dem, men det kan selvfølgelig bare være folk der har været uheldige.

Mere
1 uge 2 dage siden - 1 uge 2 dage siden #8 af Mukku
Fedt indlæg, og meget detaljeret. Jeg har også kun hørt godt om Svalbard teltet, men jeg må indrømme at jeg er lidt bekymret for pladsen, og om jeg får brug for mere i fremtiden.

Jeg regner med at jeg skal op i fjeldene (hardangervidda) så teltet skal jo kunne tage nogle tæsk, og der ser Svalbard ud som en god løsning. Hvad med Robens starlight 2, har du erfaringer med det, eller hvad er dit bud mht. til teltets kvalitet, vægt osv? :)

• Pihlen
  • Pihlen's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
  • Outsite turleder / instruktør
  • Næste tur: Outsite tur i nordsjælland
Mere
1 uge 2 dage siden - 1 uge 2 dage siden #9 af Pihlen
Pihlen svaret på emne: Hjælp med valg af telt
Jeg har også afprøvet Svalbart SI teltet, og jeg er faktisk ret enig med Rene i hans syn på det.
Jeg synes dog det er for lille.Mit liggeunderlag, som er 196 cm langt, kunne knap ligge i teltet, da det "maste" teltdugen der hvor døren er og så blev den svær at lukke!
Der er slet ikke mulighed for at have en rygsæk i apsis eller i teltet. samtidig er der ikke plads til en brænder i apsis, hvis det skulle regne eller blæse. Dårlig nok med åben dør.
Teltet er god kvalitet til prisen, uden tvivl.

VANGO F10 Helium 1 UL - Jeg synes faktisk Terjes forslag er et meget fornuftigt bud. Jeg har ikke set lige den model i praksis, men jeg har set modeller der minder meget om den og i samme stil, bare lidt større. Det kunne godt holde til en del vind og regn!
Du kan evt vælge 2 personers udgaven der vejer 1200 gram.
Rimelig plads, vægt og siddehøjde i midten. Har en tyk bund, så footprint er ikke så nødvendigt.
Så god value til prisen! :)

Robens Starlight 2 - Helt klart for tungt i forhold til størrelsen. Det er PU stof, hvilket er tungere end SI, og mindre stærkt. Derudover så delaminerers det med tiden af solens UV stråler.

Wild Country by Terra Nova Zephyros 2 - Fornuftigt telt til billig pris. Dog stadig med PU stof som Robens starlight. Det ser ud til at være svært at få til danmark i LITE 2 personers udgaven, som nok ville være at foretrække. Jeg synes dog dette har mange små detaljer som bærer præg af at være et telt i den billige ende. Fx bardunerne, pløkkerne og manglende høj bund i teltet (badekar).

Mvh.Brian
Sidste redigering: 1 uge 2 dage siden af Pihlen.

Mere
1 uge 2 dage siden #10 af Mukku
Mange tak for dit gode svar. Jeg dropper Robens Starlight 2 telt, selvom det ser badass ud :D

Vango teltet lyder også fedt, jeg er dog generelt lidt påpasselig med et telt jeg ikke kan købe i Danmark, hvis nu noget skulle gå galt, så det skal sendes tilbage eller andet. Men jeg vil helt sikkert tjekke det ud, og se om jeg kan finde et lign. Vango telt med samme specs.

Ellers må det bliver Zephyros 2 Lite som ligger på 2000 kr. Så vidt jeg kan se, har det også Silicone coating. Ja, jeg har godt læst at pløkkerne nok skal skiftes ud, men tænker at det kan jeg gøre når jeg kommer hjem fra min tur. Jeg tror også jeg har droppet Svalbard, da jeg er bange for at det er for lille, selvom det helt sikkert er en lille diamant.

Mere
1 uge 2 dage siden #11 af Ljunggren
Ljunggren svaret på emne: Hjælp med valg af telt
Mukku, jeg har som sagt anvendt teltet både i Grønland og i Lapland og jeg har set Nop's telt som dengang var det samme stå i stiv kuling og regn uden problemer.

Mere
1 uge 2 dage siden - 1 uge 2 dage siden #12 af Mukku
Jeg faldt over et rigtigt fedt telt med meget plads og god siddehøjde. Luxe Sil Hexpeak v4a. Det vejer heller ikke specielt meget. Nogen der kender mærket eller måske har det selv? Det eneste minus er at det skal bestilles hjem fra England, men der er i det mindste 2 års garanti.

www.backpackinglight.co.uk/shelters-1/WF129-138.html?var=1

Tid til at oprette siden: 0.468 sekunder

Vi bruger cookies

Jeg forstår.

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 2002-2017 - Betingelser - Kontakt os  - Foreningen Outsite 

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Alle artikler, tests osv. er ikke økonomisk støttet men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.