outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Letvægts telt

• KaWa
  • KaWa's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 1 måned siden #13 af KaWa
Besvaret af KaWa på emne Letvægts telt
Du skal tilsyneladende ud på en meget speciel tur; Markuslajer, siden dit fotoudstyr er så omfattende at det skal fylde det meste af dig rygsæk, med specialindsatser. Det er din beslutning.

Det gør ikke camp minima 1 sl til et telt - det er stadig kun en stor bivi med oversejl. Hvis du vil være i sikkerhed for vejrets luner med så omfattende fotoudstyr vil jeg klart anbefale at du som minimum lytter til Kennels forslag eller opgraderer til et Nordisk Telemark II LW.

Måske overfortolker jeg - og det gør jeg nok - men med det udstyr du angiveligt skal have med så har du IMO brug for noget stabilt og rummeligt til overnatning.

Nyd din tid i naturen - Wahl
Følgende bruger(e) sagde tak: Markuslajer

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Markuslajer
  • Markuslajer's profilbillede Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
4 år 1 måned siden #14 af Markuslajer
Besvaret af Markuslajer på emne Letvægts telt
Turen er delvis vandring, delvis couchsurfing.
Den er lidt speciel ja :)

Hvad er forskellen på en Bivi og et telt?

• KaWa
  • KaWa's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 1 måned siden - 4 år 1 måned siden #15 af KaWa
En bivuak er et ly man sover under eller i. Populært er en tarp hængt op (der findes utallige måder) mellem 2 træer/vandrestave en bivuak - men en bivuak er også en pressenning du ruller dig ind i (med efterfølgende problemer med kondens). Tarpen har den fordel at den er luftig - og tarpen har den ulempe at den er luftig. En Bivi/bivibag er en mellemtingen. Altså hverken en tarp eller noget du bare ruller dig ind i. MEN bivi'en er IKKE rummelig og i de fleste tilfælde skal du have din bagage udenfor - med mindre du rejser så "light" at du bare har den tomme rygsæk når du går til køjs. Nogle rejser ultra let og har kun et halvlængde underlag, som de ligger på med overkroppen og bruger rygsækken til benene.

Et telt er så stort at man kan "opholde" sig i det. DVS - man kan enten ligge eller sidde oprejst - og faktisk tage tøj af og på inde i teltet (dejligt i stormfuld regn). Hvis teltet er stort nok kan man have bagagen enten inde i teltet eller i absis.

Sidste redigering: 4 år 1 måned siden ved KaWa.

• Markuslajer
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
4 år 1 måned siden #16 af Markuslajer
Okay, så er jeg helt med.

Fandt lige et billede af Camp Minima 1 SL.
Den har en fin størrelse, syntes jeg selv, og tænker, at 60 cm. burde være fint til mit behov.
Bilag:

• KaWa
  • KaWa's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 1 måned siden #17 af KaWa
Jeg bliver nysgerig på dine erfaringer med at tage på tur på den måde. Couchsurfing er rimelig problemløst hos venner og bekendte - MEN... Hvordan er din erfaring med at rejse under fremmede himmelstrøg og i fremmede kulturer - og blive tilbudt soveplads?

• Markuslajer
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
4 år 1 måned siden #18 af Markuslajer
Sidste gang var i Hamburg og Berlin.

I Hamburg mødte jeg en pige, der havde gjort det i 6 år. Vi blev blev spurgt af en fyr og hans kæreste på gaden, om vi var couchsurfere, og manglede et sted at sove.

I Berlin fik jeg overnatning i 3 døgn samme sted. Fik endda nøglerne til hans lejlighed på hans arbejde, før jeg overhovedet havde mødt ham.

Generelt har jeg også mest fået positive historier, meget få negative :)

Skriver nok et indlæg, når jeg kommer hjem.
Følgende bruger(e) sagde tak: KaWa, Kenn

• KaWa
  • KaWa's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 1 måned siden #19 af KaWa
Hvis du har et almindeligt spisebord kan du fornemme størrelsen af minima1sl ved at kravle ind under det og gøre "det du skal" - pakke underlag og sovepose ud, skifte tøj, kontrollere dagens optagelser på det omfattende fotoudstyr, lave mad, ordne almindelig hygiejne og lignende. Måske opdager du at du er et slangemenneske og at det ikke er noget problem - og så er alt jo godt :-)

• KaWa
  • KaWa's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 1 måned siden #20 af KaWa
Hvis du skal ud i vejløst terræn er teltet et must - og det kan det jo sagtens også være mellem byerne.

Jeg var ellers klar til at foreslå dig at lade alt "sovegrejet" og "køkkenet" blive hjemme.

• Kenn
  • Kenn's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
4 år 1 måned siden #21 af Kenn
Besvaret af Kenn på emne Letvægts telt
Det er jo din tur og jeg kan kun svare for mine behov på ture på fjeldet og i Sydsverige.

Jeg synes teltet mangler højde til at sidde og plads udenfor kabinen til rygsækken, vådt regntøj og fodtøj. Især en rygsæk fyldt med værdifuldt fotogrej. Men det kommer jo også an på hvor høj du er, men mine 188 cm kunne ikke ligge i det telt. Jeg ville også føle det klaustrofobisk, at ligge med teltstoffet 30 cm fra mit hoved

Men man må jo selv prøve sine ting af, og enten være glad for man traf sine egne valg, eller se i øjnene at de erfarne egentlig havde ret. Jeg har prøvet begge dele i mine mange år i friluftslivet :)

/Kenn

Det er bedre at gøre det mulige, end at drømme om det man aldrig gør :)
Følgende bruger(e) sagde tak: KaWa

• Panie
  • Panie's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
4 år 1 måned siden #22 af Panie
Besvaret af Panie på emne Letvægts telt
Hej Markuslajer. Kig engang på det her ; www.luxeoutdoor.com/eng/catalog-topic-gallery-view1.asp?id=1330&selfpath=/167 Jeg har det samme telt bare ikke i sil-nylon. Let at stille op , 1200-1300 gram , rimelig pris.

• Markuslajer
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
4 år 1 måned siden #23 af Markuslajer
Sovegrej og køkken skal skam med. Skal nogle ture op i pyrenæerne og Lidt rundt i Slovenien og/eller Bosnien.

Mad bliver ikke lavet i teltet, det er helt sikkert :)

Nu er den F-Stop Satori taske jeg tager med, vejrbestandig. Tror i ikke, at det kan gå med at have den udenfor teltet, pakket ind i en sort plastik pose?

Tror godt, Den lige kan være i forteltet, men er ikke helt sikker.

• KaWa
  • KaWa's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 1 måned siden - 4 år 1 måned siden #24 af KaWa

Markuslajer skrev: Mad bliver ikke lavet i teltet, det er helt sikkert :)

... og hvorfor ikke? Hvordan kan du vide hvad du gør/skal gøre så længe inden du tager afsted?

Nu er den F-Stop Satori taske jeg tager med, vejrbestandig. Tror i ikke, at det kan gå med at have den udenfor teltet, pakket ind i en sort plastik pose?

Vejrbestandig er IKKE vandtæt! ... og selvfølgelig kan den ligge udenfor teltet - det kan du også - den bliver nok bare mere våd indeni (menneskets hud er jo vandtæt).

Tror godt, Den lige kan være i forteltet, men er ikke helt sikker.

Der er IKKE et fortelt i Camp Minima 1 SL. Det er rigtigt at oversejl og inder"telt" giver en smule space - men mine støvler str. 46,5 kan ikke stå derude :)

Sidste redigering: 4 år 1 måned siden ved KaWa.

Tid til at oprette siden: 0.105 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.