outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Bedste fald-i-søvn-råd?

• CStuwitz
  • CStuwitz's profilbillede Emne forfatter
  • Outsite turleder / instruktør
Mere
4 år 1 måned siden #1 af CStuwitz
Bedste fald-i-søvn-råd? blev oprettet af CStuwitz
Jeg sover let. Meget let.

Regn er ikke noget problem at sove fra. Det er en kontinuerlig lullende lyd, men blæst ... :dry:

I nat ville jeg sove i teltet, men måtte igen kravle ind klokken 1.30, da jeg ikke havde lukket et øje. Det var samme historie første nat i køjen.

Vores have, hvor jeg sov i nat, ligger også lidt dumt, da blæsten drøner lige igennem, og når vinden når op mellem 15 og 20 sekundmeter, så rusker det selvfølgelig, og det ved jeg, men når telt og tarp bliver pisket rundt, så bliver det bare aldrig til reel indsovning.

Jeg skal bare lære det, og det er jo klart at jeg bare skal liste ud hver gang det blæser, så virker det nok til sidst, men jeg skal også lige kunne fungere i hverdagene, så det nytter jo ikke så meget når man vågner ved 5-6-tiden (a-menneske) og kun har fået minimalt med søvn.

Så havd gør I andre lydfølsomme? Ørepropper, hovedpude over hovedet, 1L vodka, sovepiller?

Christina Stuwitz
Følgende bruger(e) sagde tak: Ia2015

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• D31
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
4 år 1 måned siden #2 af D31
Besvaret af D31 på emne Bedste fald-i-søvn-råd?
En lang vandretur først plejer at hjælpe :) Men nej, har ikke nogen umiddelbare gode tips. Jeg elsker at sove ude når det regner eller blæser. Det samme I en båd I havn, når jeg høre disse lyder fra vind, regn, tovværk mod masterne (I en havn), så sover jeg inden for 30 sek. :)

Men kan godt se det er frustrerende hvis man ikke kan sove, og har en lang dag foran sig. Måske en god bog ville hjælpe?? Og hovedpude som du selv skriver.

Vh Nikolai

• agge
  • agge's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
4 år 1 måned siden - 4 år 1 måned siden #3 af agge
Besvaret af agge på emne Bedste fald-i-søvn-råd?
Jeg har bare accepteret at jeg ikke får sovet så meget når jeg er på tur. (måske heldigt for dem jeg er sammen med) ;)

hej
Sidste redigering: 4 år 1 måned siden ved agge.

• CStuwitz
Mere
4 år 1 måned siden #4 af CStuwitz
Besvaret af CStuwitz på emne Bedste fald-i-søvn-råd?
Tja, måske skal jeg bare acceptere det.

Som regel sover jeg megagodt på 2. dagen, men det bliver et par hårde snublende timer op til lejr, når man kun har sovet få timer natten inden.
Hvis det ikke blæser en stiv pelikan, eller er anden larm, så sover jeg bare SÅ godt, også første nat.
Men det er egentlig det samme uanset hvor jeg sover. Når jeg overnatter hos nogen sover jeg sjældent godt første nat.

Christina Stuwitz

• JensB
  • JensB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
4 år 1 måned siden - 4 år 1 måned siden #5 af JensB
Besvaret af JensB på emne Bedste fald-i-søvn-råd?
Lidt blæst og rusk i trætoppene virker ofte godt på mig. Regn ligeså. Jeg ligger nærmest og nyder lydene, ind til jeg falder i søvn af dem.

Men ved rigtig stærk vind i fjeldet, hvor der ikke er nogen lægivende træer, bliver det langt mere voldsomt. Vinden rusker og flår i teltet; og dette larmer naturligvis på en helt anden måde end i den førstnævnte situation. Da får jeg ikke sovet meget. Dette har jeg kun oplevet, når jeg har været på længere ture, hvor jeg bare skulle vandre videre næste dag og ikke skulle møde på et arbejde dagen efter. Derfor har jeg kunne se stort på en enkelt dag, hvor søvnen ikke har været den bedste og blot kunnet tage det hæftige og barske fjeldvejr som en oplevelse.

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Sidste redigering: 4 år 1 måned siden ved JensB.

• ErikS
  • ErikS's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 1 måned siden #6 af ErikS
Besvaret af ErikS på emne Bedste fald-i-søvn-råd?
At være fysisk træt...

Først nat på tur plejer, for mig, altid at være den nat, hvor jeg først falder i søvn sent.
De efterfølgende nætter byder normalt ikke på problemer, da jeg er fysisk træt, takket været 10 til 20 km vandring med oppakning...

YMMV

/Erik

Lykke er en retning, ikke et sted.

• Terje
  • Terje's profilbillede
  • Debat Guru
  • Debat Guru
Mere
4 år 1 måned siden - 4 år 1 måned siden #7 af Terje
Besvaret af Terje på emne Bedste fald-i-søvn-råd?
Jeg har læst mig til, at mange bruger ørepropper.
(selv vil jeg dog hellere høre hvad der sker omkring mig, og har derfor også droppet mp3-afspilning o.l.)

Glen Van Peski fra Gossamer Gear omtaler at bruge et mildt sovemiddel til de første par nætter - jeg kender én, der bruger det trick for at få sin søvn.

Oplever også selv, ikke at kunne få min hele nattesøvn - det kan være belastende - på den anden side tror jeg på, at det regulerer sig selv - når du er træt nok, falder du i søvn.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 4 år 1 måned siden ved Terje.
Følgende bruger(e) sagde tak: CStuwitz

• CStuwitz
Mere
4 år 1 måned siden #8 af CStuwitz
Det lyder ret spændende, René. Det vil jeg kigge på. Jeg vil jo helst bare kunne helt naturligt, uden at skulle proppe mig med kemikalier eller proppe plast i ørerne.

:)

Christina Stuwitz

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
4 år 1 måned siden #9 af Milho
Besvaret af Milho på emne Bedste fald-i-søvn-råd?
I sidste weekend var jeg på Fjordstien med Pihlen88 og vi endte i en fold med fri teltning. Folden var dog helt ny og der gik køer rundt.

Da vi gik i seng, kom de nysgerrigt forbi og jeg bliver sgu lidt "paranoid" når der går noget rundt om mig, så jeg spenderede, til stor morskab for hr. Pihl, 10 minutter på at lyse rundt.

Derefter gik det op for mig, hvor dumt det var. Jeg vidste jo at det var køerne, så hvad fanden lyste jeg efter?
Lyde kan genere, men jeg har det for det meste som Jens - jeg nyder lydene. Har man vendt tanker til dette, sover man fint. Og nu har jeg også fået vendt tanken til køer :)

Så hippirådet fra mig: Tænk positivt over lydene. Nyd dem, for de fortæller at du er derude.

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Pihlen, Ia2015

• CStuwitz
Mere
4 år 1 måned siden #10 af CStuwitz
René, det er også planen. Jeg har bare først haft tid nu. Jeg tænkte en masse på det i nat, da jeg lå og ikke kunne sove.

Jeg skal også til yoga i morgen, så jeg kan spørge min skønne yogainstruktør om hun kender det og kan hjælpe mig i gang.

Jeg tror i øvrigt det er det min mand laver, når han mediterer. Han fridykker jo, så der er det super vigtigt,

Christina Stuwitz

• FedePede
  • Energisk
  • Energisk
Mere
4 år 1 måned siden #11 af FedePede
Besvaret af FedePede på emne Bedste fald-i-søvn-råd?
Hej Christina,

Jeg har selv samme problemer på tur - jeg kan eks ikke sove på ryggen, og kun på den ene side, så jeg har været nødt til at finde en god løsning.

Ud over et perfekt liggeunderlag (Neoair Dream) så benytter jeg mig også af en Yoga teknik:

Jeg gennemfører en Yoga Nidra (det finder du ud af hos din yogalærer, hvis ikke du ved hvad det er :) og vupti - jeg sover på ryggen i cirka 2 timer, hvorefter jeg vågner og sover på min "gode" side resten af natten - cirka 5-6 timers dyb søvn får jeg.

Mange søvnige hilsner

Peter
Følgende bruger(e) sagde tak: Ennamaria, CStuwitz

• Ennamaria
  • Ennamaria's profilbillede
Mere
4 år 1 måned siden #12 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Bedste fald-i-søvn-råd?
Jeg sover også superlet og har store indsovningsproblemer - især den første nat, og ellers, når der er noget der støjer. Særligt vindstød kan få mit adrenalin op i det røde felt.
Jeg har mange gange vandret en hel dag efter en søvnløs nat eller kun et par timers søvn, og det er endda lykkedes mig at have to helt søvnløse nætter i rad, hvor jeg skulle køre bil hjem efterfølgende. Ikke særlig sjovt :(
Jeg har kapituleret og overgivet mig til ørepropper, hvilket hjælper lidt, men ikke meget.

Så nu vil jeg prøve at kaste mig over de gode Yoga-råd, som René og Peter foreslår. Det ville jo være fantastisk, hvis det virker!

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne

Tid til at oprette siden: 0.110 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.