outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Valg af telt til fjeldet!

• marsh
  • marsh's profilbillede Emne forfatter
  • Energisk
  • Energisk
Mere
4 år 1 måned siden #1 af marsh
Valg af telt til fjeldet! blev oprettet af marsh
Goddag folkens!

Vi 4 gutter der skal på tur i syd for narvik fjeldene i og ved rago nationalpark i 14 dage.

Er der nogen der kan anbefale et letvægtstelt til en god pris, eller kunne dette bruges:

www.trekkinn.com/friluftsliv-bjerg/salewa-denali-iv-tent-cactus---grey/1106084/p

håber i kan give et pej :)

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
4 år 1 måned siden #2 af Milho
Besvaret af Milho på emne Valg af telt til fjeldet!
Højden og prisen er OK, men breden giver jer 55 cm. pr. mand. Jeg tænker at I skal kunne lide hinanden meget godt, hvis I skal ligge sådan i 14 dage. Foruden de "kun" 55 cm. til hver, skal I også kravle over hinanden for at komme ud (ved natpisseri eller en der vågner før de andre).

Der er ikke så mange billeder at gøre godt med, så derfor er det også svært at se om apsis er ok til bagage osv. Jeg er personligt til større apsis, især ved dårligt vejr, men det er selvfølgelig en smagssag.

Jeg ville nok lave to hold med to telte :) Det er også lettere at fordele i rygsækkende.

Vh Christian

• KaWa
  • KaWa's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 1 måned siden #3 af KaWa
Besvaret af KaWa på emne Valg af telt til fjeldet!
Helt enig med Milho. To mindre telte er både lettere at få plads til i rygsækkene og på jorden. Vælg små tre-personers fx Bergans 6003 Compact - eller store 2 personers fx Hilleberg Nallo 2 GT, som har god plads til 2 personer og alt grejet i tørvejr når vejret er surt. Begge telte, i særdeleshed Hilleberg, er dyrere end det du selv foreslår marsh - men også af bedre kvalitet. Herudover er det tunneltelte, hvor oversejl og indertelt rejses samlet - det er især smart i regnvejr.

Hvis ikke jeg selv skal bruge mit Bergans 6003 kan du/I låne/leje det - hvornår skal I afsted?

Nyd din tid i naturen - Wahl

• marsh
  • Energisk
  • Energisk
Mere
4 år 1 måned siden #4 af marsh
Besvaret af marsh på emne Valg af telt til fjeldet!
I har sku nok ret med 2, 2 personers. Vores budget tillader desværre ikke Hilleberg. Men har fundet dette:

www.eventyrsport.dk/challenger-2-1041400359.html?c=123490

Et vandsøjletryk på 3000/5000, er det tilstrækkeligt?

• MS Greenland
  • Gæst
  • Gæst
4 år 1 måned siden #5 af MS Greenland
Besvaret af MS Greenland på emne Valg af telt til fjeldet!
Hvis to 2 personers telte skal være overkommelige i vægt og pris, og derudover stadig have en rimelig kvalitet, så er Wild Country Hoolie 2 et bud. Der er 8 barduner til hårdt vejr. Hoolie 3 har jeg selv prøvet i Grønland. Fås bl.a. hos Fjeld og Fritid 1395,- for et telt. Outnorth har fx kuppeltelt fra Jack Wolfskin Skyrocket II ligger nogenlunde på samme vægt som Hoolie 2, lige under 2,5 kg. 1 -1,5 kg teltvægt pr mand, mere behøver man ikke bære.

• MS Greenland
  • Gæst
  • Gæst
4 år 1 måned siden - 4 år 1 måned siden #6 af MS Greenland
Tjek lige oversigtstegning, apsis til to rygsække er i underkanten. Prøv at ligge to rygsække ved siden af hinanden eller oven på hinanden, og forestil jer hvordan I kommer ud af teltet (?) Det giver en ide om pladsbehovet + jeres siddehøjde (højeste person) og bredde på underlagene inde i teltet.
Sidste redigering: 4 år 1 måned siden ved MS Greenland.

• marsh
  • Energisk
  • Energisk
Mere
4 år 1 måned siden #7 af marsh
Hoolie ligger til 1599, og skyrocket til over 2000. Ville nok være rart med lidt mere plads, men tror valgtet falder på Robens Challenger 2. Men tak for inputne :)

• KaWa
  • KaWa's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 1 måned siden - 4 år 1 måned siden #8 af KaWa
Robens Challenger 2 beskrives som et 1 - 2 personerstelt, jeg ville nødig dele pladsen med andre. 2 voksne skal have minimum 120 i bredden (på det smalleste sted") og hvis man ønsker sin bagage i tørvejr også et rimeligt absis. Sideabsis i Robens Challenger 2 har plads til et par støvler - men ikke rygsække eller anden bagage.

Jeg vil anbefale dig at tage ind i en butik, hvor teltet er slået op eller hvor der er plads til at gøre det.

Jeg forstår godt at du ikke springer ud i et Hilleberg, hvis det er din første tur i fjeldet (så ved du jo ikke om det er noget du skal igen) eller hvis det er dit første telt.

MS Greenland foreslår Wild Contry Hollie 2 eller 3. Hollie 2 etc står til 1799 i Friluftsland og vægt og pladsen ser OK ud på oversigtstegningen. Jeg kender ikke teltet - men "luffeland" har vel stadig teltudstilling?

Men trods alt det så ønsker jeg jer rigtig god tur.

Sidste redigering: 4 år 1 måned siden ved KaWa.

• MS Greenland
  • Gæst
  • Gæst
4 år 1 måned siden - 4 år 1 måned siden #9 af MS Greenland
Som KaWa nævner er det altid en god ide at se teltet i virkeligheden.

Ang. Wild Country Hoolie 2, tjek producentens hjemmeside.
www.terra-nova.co.uk/tents-and-spares/all-tents/hoolie-2-tent/

Spejder Sport har tilbud på et kuppeltelt med to indgange til 1.199,-
Asivik Adventure 2,7 kg, sovepladsen er god med 164cm i bredden og 224cm i længden og 110cm i højden. Jeg ved ikke hvor stabilt, det er i praksis, men det ser ud til at være en del barduner og prisen er ganske attraktiv.
Det er ærgeligt at smide 900,- ud til et telt, der måske er for lille (?) når der faktisk for få hundrede kr. mere er ganske gode alternativer. Men tjek en telt udstilling. Alternativt kan I leje telt, se fx Spejdergear.

• marsh
  • Energisk
  • Energisk
Mere
4 år 1 måned siden #10 af marsh
Vi ikke så sarte, så 2 skal nok gå. Men det selvfølgelig et stort minus at taskerne ikke kan være der. Jeg må ned og se det and i en foretning :)

• MS Greenland
  • Gæst
  • Gæst
4 år 1 måned siden - 4 år 1 måned siden #11 af MS Greenland
Som nævnt Terra Nova / Wild Country laver gode telte til en fair pris som Vango, Nordisk og Nordpol. Jo mere man betaler, jo lavere vægt og bedre kvalitet. De sælger også demomodeller, telte der fx har været opstillet før, der er både Hoolie 2 og andre under 100£ og bl.a. til 60£
www.terra-nova.co.uk/tents-and-spares/all-tents/ilanos-tent-green-grade-b/ Det er svært at se teltet i praksis, men tjek evt. deres handelsbetingelser og fragtprisen. Blot en ide, hvis prisen presser.
Jeg har selv et Vango Banshee 300 - 2,6 kg, med to døre og fin indvendig plads til to, men bagagepladsen er ret begrænset, det kan man leve med på korte ture. På længere ture er det dog ikke ideelt.

• KaWa
  • KaWa's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 1 måned siden #12 af KaWa

marsh skrev: Vi ikke så sarte, så 2 skal nok gå. Men det selvfølgelig et stort minus at taskerne ikke kan være der. Jeg må ned og se det and i en foretning :)

Grunden til at jeg ikke gerne vil dele pladsen med en anden i et Robens Challenge 2 er ikke at jeg er sart ;)
Nå jo - overfor al det vand :angry: der kommer ind gennem teltdugen fordi man nødvendigvis ligger og presser inderteltet mod oversejlet og derved umuliggør at oversejlet holde vandet ude.

Og så siger jeg lidt som MS Greenland - det er ærgerligt at "smide" 900 kroner efter et telt man rent faktisk ikke kan bruge til det tænkte formål I jeres oplæg: "rumme 2 personer og med bagagen i ly".

Tid til at oprette siden: 0.122 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.