outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Nybegynder råd søges

• Lotte
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
4 år 2 måneder siden #1 af Lotte
Nybegynder råd søges blev oprettet af Lotte
Hej alle.
Jeg tænker at tage med min søn ud til shelters og hygge med bål og sove derude.
Jeg ved faktisk ikke helt hvor jeg skal begynde, men jeg tænker soveposer og så noget at lave mad på?
Er der nogle andre i samme situation som mig eller der har været i sammen situation der kan hjælpe med lidt råd?
Ved godt det er et stort og åbent spørgsmål, men jeg håber alligevel I kan hjælpe? :cheer:

Hilsen Lotte

Hilsen en nybegynder

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• ErikS
  • ErikS's profilbillede
  • Guld medlem
  • Guld medlem
Mere
4 år 1 måned siden #2 af ErikS
Besvaret af ErikS på emne Nybegynder råd søges
Jeg går udfra at du har "kort" afstand til shelteret, forstået sådan at du kører ud til nærmeste P-plads med egen bil eller offentlig transport.

I givet fald ville min prioriterede liste være for en sådan tur:

1: Et ordentligt isolerende liggeunderlag. Ligger man dårligt, sover man dårligt.
2: En sovepose / dyne / tæppe, der gør at man kan holde varmen.
3: Tøj tilpasset vejrliget. Fryser man eller er man våd, er turen nok ikke så sjov...

Kogegrej kan sagtens være en gryde og pande fra køkkenet, man ikke har noget imod at bruge over f.eks. et bål.

En god ide er også at planlægge et par aktiviteter, som du og sønnen kan være fælles om derude, f.eks. hvordan tænder man bål, find ud af hvor mange forskellige træsorter der er omkring shelteret, m.m.

/Erik

Lykke er en retning, ikke et sted.
Følgende bruger(e) sagde tak: Lotte

• CStuwitz
  • CStuwitz's profilbillede
  • Outsite turleder / instruktør
  • Outsite turleder / instruktør
Mere
4 år 1 måned siden - 4 år 1 måned siden #3 af CStuwitz
Besvaret af CStuwitz på emne Nybegynder råd søges
Hej Lotte

Når jeg er på tur med ungerne, så er det rigtig vigtig for mig at de føler at det har været på deres præmisser, men med min styring.

Så jeg planlægger små, men hyggelige aktiviteter. Når man har bilen med som base, så er der jo plads til at finde ud af hvad man har lyst til, ved at pakke den godt.

Jeg har ikke prioriteret at købe underlag i dyre domme til dem, men når vi alle skal være i teltet slæber jeg sådan en stor foldemadras fra Jysk med. Jeg har også en enkelt sovepose til dem. Den er dog megastor og tung, den er fra Biltema, men jeg folder den under dem, så det passer, og smider et ekstra tæppe over om morgenen når det er allerkoldest. Shelter er helt sikkert rigtig fint. Det nyder mange. Jeg vil væk fra myggene, så jeg ville nok medbringe en pressening til at hænge foran åbningen, hvis det var mig. Og så ville jeg huske en flåttang.

Mad ville være simpelt. En gang snobrød og pølser på spyd er et stort hit hos mange børn. Det samme er at genbruge pindende til skumfiduser.

Mht aktiviteter så finder jeg gerne nogle småting vi kan give os til:
Det kan være at
-tage et syltetøjsglas, en lup og en insektbog med
-medbringe pandekagedej i en 2L sodavandsflaske og Trangia eller en bålpande
-medbringe en tyk bog til at presse blomster i
-skaffe et stjernekort, eller en stjerneapp og vente på mørket
-medbringe gummistøvler, hov og en spand og lede efter vanddyr
-tage en kikkert og en fuglebog med
-huske fiskestang og andet fiskeudstyr

Som du kan se, så er der tit et læringsmæssigt nørdet tema (erhvervsskadet), når vi er på tur. Men nogen gange har vi bare ingenting med, og snakker bare, undrer os og er bare sammen. Så lader jeg også tit mobilen blive hjemme, eller låst inde i handskerummet. Det er skønt. :wub:

I år skal jeg afsted med mindsten, som nu er 6. Han glæder sig meget og vil sove i skoven. Det vil jeg også gerne, men ved også hvor meget en bangebuks han er, når det er mørkt og vi er hjemmefra, så de første par overnatninger bliver vi i haven (trænede vi sidste år) og så finder vi nok et sted med bålplads og havkig, og gerne i nærheden af skoven. Og så medbringer jeg en lygte og en god bog, samt bedstebamsen. Og så skal vi sætte telt op, lave pandekager og læse historie mens det bliver mørkt. Og så håber jeg at han kan få en rigtig god tur.

Så kan vi altid trappe lidt op næste gang.

I må have en rigtig god tur. :)

Christina Stuwitz
Sidste redigering: 4 år 1 måned siden ved CStuwitz.

• KaWa
  • KaWa's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 1 måned siden #4 af KaWa
Besvaret af KaWa på emne Nybegynder råd søges
Lige et kort supplement til CStuwits' indlæg - og lidt flere spørgsmål.

Hvor bor I, hvor gammel er du og din søn, hvad har I tidligere lavet i naturen?

Selv er jeg 60 år og har taget mine (nu voksne - 37 og 28 år) børn med fra de var få måneder gamle. Startende på cykel og senere på "egne ben".

Jeg eftersøger med andre ord lidt om "dig og dine" inden jeg vil kaste mig ud i "gode råd".

Nyd din tid i naturen - Wahl

• Lotte
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
4 år 1 måned siden #5 af Lotte
Besvaret af Lotte på emne Nybegynder råd søges
Tusind tak for jeres forslag og hjælp, det er virkelig godt.

Det var med tanke på at køre ud og overnatte ja :)
Min søn er 10 år, så fiskeri kunne være en rigtig fin aktivitet. Vi er forholdsvis nybegyndere og jeg skal købe lidt ind. Soveposer og underlag. En Trangia bliver det nok, den kender jeg fra tidligere. Men snobrød og bål skal vi også have og på den måde kan vi jo lave aktiviteten hvordan man starter bål sammen, da jeg ikke har den store erfaring i det :oops:

Vi er fra Sjælland og jeg ved hvor der ligger nogle shelters, men om man lige kan fiske der ved jeg ikke.

Venlig hilsen Lotte

Hilsen en nybegynder

• KaWa
  • KaWa's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 1 måned siden #6 af KaWa
Besvaret af KaWa på emne Nybegynder råd søges
Hej Lotte og sønnike :)

Med Roskilde som udgangspunkt er der RIGTIG mange muligheder. Her er nogle af dem: www.visitlejre.dk/lejre/sov-i-naturen . Hvis du ikke har telt er shelteret jo nødvendigt - hvis du på et tidspunkt tænker at være mere "fri" og overvejer at købe telt, kan du prøve det af (tjek grejbankerne på Friluftsrådet www.friluftsraadet.dk/indhold/forside-grejbanker.aspx . Men du må også gerne låne et telt af mig nogle weekends) inden du bruger penge på noget du måske ikke får brug for.

Sørg for at købe nogle ordentlige underlag. En god nattesøvn er vigtig - også for børn - hvis man skal have noget ud af dagen. Soveposen skal være varm nok - men det kan man jo afpasse efter årstiden man tager afsted.

Husk at du skal have fisketegn, hvis det ikke alene er sønnen der skal fiske.

Trangia er et rigtig godt turkøkken - og når I bliver mere erfarne og får lyst til det kan det let opgraderes til benzinkøkken der er super effektivt i frostvejr.

Omkring det med at lave et brugbart bål er de erfaringer man får ved selv at prøve super vigtige. Mit bavorit bål er "topfyret", men det bål jeg lærte at lave for en menneskealder siden var "tipi'en" - men når du er nybegynder kan det måske være en idé at tjekke det ud på youtube. Her er Naturstyrelsens bud på et bål:
med flere gode tips. Den væsentligste forskellig fra Jesper Vangs måde at lave bål på - og det jeg bruger - er at jeg lægger alt det store brænde i bunden og optændingen ovenpå. Bålet brænder godt og længe, hvis det skal bruges til snobrød kan man lave "bunden" lavere 3 - 4 skifte, så der er gløder lidt tidligere. Når man lægger mere brænde på, efter snobrødene er færdige så vil bålet begynde at ryge - så husk lidt småt til at begynde med og større stykker på så snart der er flammer igen.

God tur derude

Nyd din tid i naturen - Wahl
Følgende bruger(e) sagde tak: CStuwitz, Lotte

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
4 år 1 måned siden #7 af Milho
Besvaret af Milho på emne Nybegynder råd søges
Jeg vil da også lige slå et slag for Sheltergruppen på Facebook: www.facebook.com/groups/487968804652767/

Der kan man spørge om hvilket som helst shelter og man får hurtigt svar :) (Er der vandhane, kan man let komme dertil osv. osv.). Du kan jo også spørge dem om der er et godt shelter med fiskemuligheder.

Husk i øvrigt fisketegn, det er ikke så dyrt eller bøvlet mere: www.fisketegn.dk/fisketegn/common/setupAnglerFisherType.do

Vh Christian

• Lotte
  • Emne forfatter
  • Nyt medlem
  • Nyt medlem
Mere
4 år 1 måned siden #8 af Lotte
Besvaret af Lotte på emne Nybegynder råd søges
Tusind tak alle sammen :kiss:
Vi starter med en overnatning og så må vi se om der er noget vi mangler eller skal udskifte. Vi prøver et shelter i området. Det ser ud som om der er nogle der ligger ud til kysten.

Hilsen en nybegynder

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
4 år 1 måned siden #9 af Milho
Besvaret af Milho på emne Nybegynder råd søges
Der er jo i øvrigt også shelter app'en: www.outsite.org/apps/94-shelter-app

Vh Christian

• Kenn
  • Kenn's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mere
4 år 1 måned siden #10 af Kenn
Besvaret af Kenn på emne Nybegynder råd søges
Pas på...det er farligt med at begynde at sove i shelter...året efter jeg begyndte med shelter med sønnike, stod jeg på Kungsleden og vandrede min første fjeldtur imellem Abisko og Vakkotavare :cheer:

Ellers vil jeg være enig i de råd der er kommet med et godt liggeunderlag, god sovepose og godt tøj...det er alfa omega for et godt friluftsliv, at man sover godt og ikke bliver kold.

Med shelter bør man dog tænke på at soveposen og tøjet, får masser af røg fra bål og evt. gløder der springer. Når man har dyrket friluftsliv i en år række, så bruger man typisk sit gamle tøj på en tur med bål og/eller shelter. Man skal ikek lige have brændt hul i sin nye dyre Gore Tex jakke. Derfor tænk over at tøjet skal være funktionelt, med nødvendigvis ikke dyrt.

Jeg vil derfor anbefale en billig men varm fiberpose til shelter liv i Danmark, for typisk er shelters også fyldt med skidt fra folks støvler, rygsække osv.

/Kenn

Det er bedre at gøre det mulige, end at drømme om det man aldrig gør :)

Tid til at oprette siden: 0.088 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat      

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.