outsite vandre og friluftsliv                                                               Paa tur med outsiteOutsite frisk luft paa nettetOm Outsite frisk luft paa nettetoutsite tv outdoor youtube kanal

Nyhedsbrev

Log på / af

Outdoor forum

Flere emner »

Sponsorernes forum

Flere emner »

Indlæg uden svar

Flere emner »

Sovepose(r) til vinterbrug

• Pihlen
  • Pihlen's profilbillede Emne forfatter
  • Outsite turleder / instruktør
  • Næste tur: Sommertur til Lapland, efterårstur til Norge.
Mere
4 år 8 måneder siden - 4 år 8 måneder siden #1 af Pihlen
Sovepose(r) til vinterbrug blev oprettet af Pihlen
Hej alle i gode friluftsfolk!

Jeg søger lidt råd og ideer til valg af sovepose til brug om vinteren!

Min nuværende sovepose er en Yeti Fusion 500 , som jeg sover godt og rimelig varmt i ned til omkring de -3 grader hvilket er mindste temperatur jeg har brugt den i. Dvs jeg kan bruge den fra omkring marts-april til november, i Danmark og syd Sverige.
Jeg er meget glad for denne Yeti, og jeg vil gerne blive inden for det mærke, så vidt muligt, de de har en passende længde, bredde, gode finesser og kvalitet.

Jeg mangler dog en pose eller en kombination der kan klare ned til omkring -10 til -12 eller deromkring.
Jeg har bla. kigget på Yeti Fusion 900 og en Yeti VIB 800 . De koster henholdsvis omkring 3000 og 4000 kr på tilbud lige pt.

Nu er det dog sådan at jeg jo ikke skal bruge den ret mange gange om året. Måske 5 nætter eller noget i den stil. Derfor synes jeg måske nok det er mange penge og så ærgerligt at den bare skal ligge på hylden resten af årets 9-10 måneder...

Jeg har derfor også kigget på andre muligheder. Nok en del inspireret af Ennamaria's sovesystem , både fra den en tidligere tur hvor der blevet snakket om det og hvor det første gang blev testet af Ennamaria og ikke mindst som der også har været snakket en del om her på forummet. Ennamaria kombinerede en sovepose med en duntæppe, hvilket vist nok var ret vellykket.

Jeg er deraf blevet ledt hen på tankerne om at købe en letvægts sommer sovepsoe ala denne her og så ligge den oven på eller inden i min Fusion 500 sovepose (tænker at inderst er bedst?). De kan skubbes ind i hinanden, da Passion one soveposen har lynlås ned til omkring knæet, og jeg tænker at det vil give rimelig god stabilitet så det ikke rutsjer alt for meget rundt, og samtidig den nødvendige ekstra isolering så jeg kan holde varmen ned til den nævnte temperatur. Denne Passion One sovepose koster 2600 kr på tilbud.

Grunden til at jeg tænker i disse baner er fordi at jeg også står og mangler en sommer sovepose til de varme nætter midt på sommeren (min gamle sommersove pose måtte lade livet pga. vandskade i kælderen.). Tænker så at jeg kan løse 2 mangler ved én investering.. ;)

Og det skal jo også lige nævnes at jeg engang har testet en silke lagenpose, hvilket ikke lige var min kop te, da jeg blev viklet fuldstændig ind i den, som nok er fordi jeg sover ret uroligt og vender mig meget om natten..
Derfor tænker jeg at en silke lagenpose eller en flis lagenpose begge er udelukket. (uden at have prøvet en flis lagenpose..)

Hvad er jeres tanker omkring dette og kombinationen af 2 soveposer?
Og ikke mindst om det er nok til at holde varmen med?

:)

Mvh. Brian
Sidste redigering: 4 år 8 måneder siden ved Ljunggren.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• NOB
  • NOB's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
4 år 8 måneder siden #2 af NOB
Besvaret af NOB på emne Sovepose(r) til vinterbrug
Det korte svar. Ja, det virker fint med to poser inden i hinanden.

Det lidt længere svar. Nej, det er ikke lige så godt. For det første er det lidt besværligt, når du skal ind og ud af begge poser, justere hætte, finde hovepude o.s.v. For det andet bliver fyldet komprimeret, og varmeydelsen reduceret, hvis begge poser er mumie formet. Det virker bedst, hvis den yderste er lidt større. For det tredje vejer det typiske mere, og fylder mere end en det at have kun 1 pose med.

På den positive front er det uhyre fleksibelt, og du kan nøjes med to soveposer (sommer + 3 sæsoners), i stedet for tre (sommer, tre sæsoners og vinter).

Jeg vil lige tilføje, at hvis ikke du brød dig om lagenpose, så er det ikke meget anderledes med to soveposer i hinanden.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Følgende bruger(e) sagde tak: Mathias, Pihlen

• Pihlen
Mere
4 år 8 måneder siden #3 af Pihlen
Besvaret af Pihlen på emne Sovepose(r) til vinterbrug
Ja kan godt forestille mig, nu du siger det, at det vil blive besværgeligt med både hætte, snore og lynlåse.

At det vejer og fylder mere med 2 poser end med 1. Det er selvfølgelig rigtigt, men det ser jeg ikke som det store problem, da jeg ikke helt er UL vandrer.

Jeg har godt frygtet det lidt, at have 2 soveposer inden i hinanden mht om det giver samme problem med at jeg bliver viklet ind i den ene sovepose som med en lagenpose. Tænker dog at sove poserne er lidt mere glatte i det, og ikke "klæber" så meget til kroppen?

Jeg har nu også tænkt på om den yderste pose, her en Passion one, skulle være nummeret større (hvilket kun giver ekstra længde).. Men egentlig tænker jeg at den så bare bliver så lang at den ikke rigtigt kan være i teltet.. :P

Så kom der da lidt ekstra at overveje :)

Mvh. Brian

• stokrenden
  • stokrenden's profilbillede
  • Platin Eneboer
  • Platin Eneboer
Mere
4 år 8 måneder siden #4 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Sovepose(r) til vinterbrug
Yeti er jo et af de firmaer hvor man betaler 20-30% ekstra for logoet på soveposen. Du får langt mere for pengene her: sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/teneqa-850-104950?gid=58&vid=1

b

• Pihlen
Mere
4 år 8 måneder siden #5 af Pihlen
Cumulus er uden tvil en rigtig gode soveposer og billigere end Yeti. Problemet er bare at de også er smallere i toppen af soveposen, hvilket er et problem for mig da jeg er en stor mand og ret bredskulderet. :/

Mvh. Brian

• KaWa
  • KaWa's profilbillede
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 8 måneder siden #6 af KaWa
Besvaret af KaWa på emne Sovepose(r) til vinterbrug
Helt enig i NOB's længere svar. Derfor har jeg også en rigtig vinterpose. Du har ret i at den står og venter i rigtig mange måneder - men min har gjort at jer er kommet mere ud om vinteren også når det er minus 15. Jeg bruger Western Mountainneering Antelope om vinteren og super light eller cabibou på andre tider af året.

Nyd din tid i naturen - Wahl
Følgende bruger(e) sagde tak: Pihlen

• Milho
  • Milho's profilbillede
  • Redaktør
  • Redaktør
  • Næste tur: Island
Mere
4 år 8 måneder siden #7 af Milho
Besvaret af Milho på emne Sovepose(r) til vinterbrug
Jeg har en Mountain Equiptment Helium 400 med komfort på +4 som jeg bruger året rundt.
Om vinteren har jeg en fleece lagenpose og uld undertøj på, det har da indtil nu holdt mig fint varm i Danmark og Sydsverige i vintermånederne.

Det er selvfølgelig den (meget) billige løsning, og jeg må slæbe lidt mere og har lidt mindre plads, men der er stadig masser af skulder at give af og plads i rygsækken, så det går fint indtil videre.

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Pihlen

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
4 år 8 måneder siden - 4 år 8 måneder siden #8 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Sovepose(r) til vinterbrug
Jeg har brugt "2 pose" systemet i rigtig mange år, og synes det er en super løsning, men det krever at den ene pose er stor nok til at kunne rumme en mindre inden i.
Jeg har en "vinter pose" til ca. -15 (WM et eller andet), på turer midtvinters eller hvis jeg kan se det ser du til at blive riktig koldt, så smider jeg en sommerpose (WM cabibou) innen i. Det er helt perfekt til 25-30 blå. De fleste "vinterposer" er som utgangspunkt ganske rommelige, efter min erfaring.
Sidste redigering: 4 år 8 måneder siden ved Fjeldabe.

• Urban packrafter
  • Urban packrafter's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
4 år 8 måneder siden #9 af Urban packrafter
Besvaret af Urban packrafter på emne Sovepose(r) til vinterbrug
Jeg har bestilt en fiber quilt som overpose til mine gamle (og gode) haglöf goga 2 pose så den også kan bruges i kombination om vinteren. (Jeg regner også med at kunne bruge quilten selvstændigt om sommeren og kan godt lide tanken om den fleksibilitet det gIver).

Tanken er, at quilten er lettere at få udenpå (og lettere i vægt) end en sovepose og ved at netop at bruge fiber til overdelen gør den langt bedre til at håndterer kondens end en dunsovepose. (Jeg har prøvet at "sove" i dunsovepose mistede bæreevne af kondens - ikke en særlig sjov nat).

Det bliver spændende at se, hvordan det virker i praksis. :-)
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Ljunggren, Mathias, Pihlen

• Pihlen
Mere
4 år 8 måneder siden #10 af Pihlen
Packrafter, det lyder spændende med sådan en fiber quilt og kan forestille mig at kondensen på ydersiden af soveposen opstår uden på fiber quiltet istedet, når varmen møder kulden. Den ide lyder som en interessant ting at prøve. ☺

Har du evt et link til sådan en fiber quilt?

Mvh. Brian

• Urban packrafter
  • Urban packrafter's profilbillede
  • Ildsjæl
  • Ildsjæl
Mere
4 år 8 måneder siden #11 af Urban packrafter
Besvaret af Urban packrafter på emne Sovepose(r) til vinterbrug
Ja jeg har bestilt denne her fra et lille spansk firma kaldet as tuca. Den jeg bestilte er en hybrid mellem et tæppe og en quilt (med Apex 133 isolering)
astucas.com/en/products/sestrals-blanket

De har også en som kun er en quilt.
astucas.com/en/products/sestrals-quilt
Følgende bruger(e) sagde tak: KenG, Pihlen

• KenG
  • Entusiast
  • Entusiast
Mere
4 år 8 måneder siden - 4 år 8 måneder siden #12 af KenG
Besvaret af KenG på emne Sovepose(r) til vinterbrug

Urban packrafter skrev: Ja jeg har bestilt denne her fra et lille spansk firma kaldet as tuca. Den jeg bestilte er en hybrid mellem et tæppe og en quilt (med Apex 133 isolering)
astucas.com/en/products/sestrals-blanket

De har også en som kun er en quilt.
astucas.com/en/products/sestrals-quilt

Jeg har overbevist mig selv at en syntetisk quilt som overbag vil være løsningen for mig, både for at afjælpe kondensproblemer og for at udvide andvendelsen af både min dun 3-sæsoner samt syntetisk sommerposer.

Jeg havde ellers fundet frem til MLD Spirit quilt, men nu har jeg noget at sammenligne med, så tak for linket. Jeg er interesseret i at høre om du havde overvejet MLD Spirit inden du valgte den fra Astucas.
Sidste redigering: 4 år 8 måneder siden ved KenG. Begrundelse: tastefejl
Følgende bruger(e) sagde tak: Urban packrafter

Tid til at oprette siden: 0.106 sekunder

Hovedsponsorer

Friluftsland b wild EventyrsportStor fjeld & fritid
pro-outdoor holbæk bjergkaeden rabat friliv.dk rabat spejdergear banner
outdoor45 rabat  slagelse camping og outdoorcenter    

Samarbejdspartnere

msr logo teva logo lille Jetboil logo sea to summit logo lille
montane logo Tentipi ExpedAnnonce AclimaAnnonce
Yeti Nordisk fjallraven logo 283px Primus
Hilleberg the tent maker osprey rygsaek Trangia mountain equiptment
summit to eat logo ab camping og outdoor udstr STMNy odex
immeln kanotcenter logo lille robens GrowersCup logo waternlife logo

Outsite.org - Frisk luft på nettet - © 1995-2019 - Betingelser - Kontakt os - Foreningen Outsite - Medie info

Outsite er drevet af frivillige og du kan støtte vores arbejde her... - Ingen tests, anmeldelser o.l. er økonomisk støttet, men baseret på godt samarbejde med producenter, importører og butikker.